• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
6. Banky - Lån utan UC
7. Merax - Nu med Swish, ingen UC
8. Nstart - Nystartslån
9. Brixo - Lån utan UC
10. Binly - Lån utan UC

Släppa alla skulder till kronofogden, hur påverkas min fru?

skogen87

Kunnig medlem
Poäng: 112
Blev medlem
30 Oktober 2019
Meddelanden
117
Mottagna reaktioner
24
Poäng
112
såhär stod det i mitt kontrakt gällande bilen,

äganderättsförbehåll
Säljaren förbehåller sig äganderätten till det sålda objektet och till övrig utrustning
till dess köparen erlagt full betalning. Det är vid straffansvar förbjudet för köparen
att sälja, pantsätta, eller på annat sätt avhända sig varan eller del av denna innan
köparen fullgjort sin betalningsskyldighet enligt detta kontrakt.

Betyder det att den inte kan utmätas?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 839
Mottagna reaktioner
12 594
Poäng
9 787
Bilen är väl köpt och för gemensam bruk pga ni är gifta tror jag!

Ni kan ju alltid skriva avtal vem som äger vad?

Sådana avtal har ingen större betydelse när det kommer till utmätning, kan vara bra att veta
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 839
Mottagna reaktioner
12 594
Poäng
9 787
Ja vi båda står på lånet men jag som ägare på bilen. Det jag tänker är att eftersom bilen inte är "våran" än utan wasakredits bil typ eftersom den är på avbetalning och det står tom när man kollar upp bilen på transportstyrelsen att det finns en kredit på den. Då kan väl inte kronofogden komma o ta den då snor dom ju bilen från wasakredit eller tänker jag helt fel nu.. rörigt de blev. Nån kunnig här om detta ?

Den kan utmätas med förbehåll för fordran för wasa kredit. Beror på om det finns något övervärde eller ej om det blir aktuellt
 

skogen87

Kunnig medlem
Poäng: 112
Blev medlem
30 Oktober 2019
Meddelanden
117
Mottagna reaktioner
24
Poäng
112
Den kan utmätas med förbehåll för fordran för wasa kredit. Beror på om det finns något övervärde eller ej om det blir aktuellt
Skulle du kunna förklara lite mer om vad du menar? Bilen är köpt för 99.000 och på lånet är det 78.000 kvar.. betyder det att om den utmäts och säljs för tex 80k så går 78k till wasa och kronofogden får då 2k? Alltså utmäts den inte för att det blir inget kvar eller är jag ute och cyklar nu ...
 

Mjau 74

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 177
Blev medlem
4 December 2013
Meddelanden
2 642
Mottagna reaktioner
1 676
Poäng
1 177
Skulle du kunna förklara lite mer om vad du menar? Bilen är köpt för 99.000 och på lånet är det 78.000 kvar.. betyder det att om den utmäts och säljs för tex 80k så går 78k till wasa och kronofogden får då 2k? Alltså utmäts den inte för att det blir inget kvar eller är jag ute och cyklar nu ...
Klart den kan utmätas... gå in på kfm sida och kolla på auktioner, där har saker utmätts för nån hundralapp.
Varför inte sälja bilen och skaffa en billigare? Har ni råd att betala på bilen om du får löneutmätning?
Man är aldrig säker med något när man hamnar i klorna på kfm :(
 

pala87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 897
Blev medlem
20 Juli 2017
Meddelanden
2 202
Mottagna reaktioner
1 077
Poäng
897
Klart den kan utmätas... gå in på kfm sida och kolla på auktioner, där har saker utmätts för nån hundralapp.
Varför inte sälja bilen och skaffa en billigare? Har ni råd att betala på bilen om du får löneutmätning?
Man är aldrig säker med något när man hamnar i klorna på kfm :(

Sen beror det på vem som står som ägare också?
 

skogen87

Kunnig medlem
Poäng: 112
Blev medlem
30 Oktober 2019
Meddelanden
117
Mottagna reaktioner
24
Poäng
112
Klart den kan utmätas... gå in på kfm sida och kolla på auktioner, där har saker utmätts för nån hundralapp.
Varför inte sälja bilen och skaffa en billigare? Har ni råd att betala på bilen om du får löneutmätning?
Man är aldrig säker med något när man hamnar i klorna på kfm :(
Jo de förstår jag men jag tänker att om de är så som jag skrev innan så är risken ganska lite? För 2k kanske jobbet för att sälja osv inte är värt de. Jag kommer ordna fram 1300 varje månad på nåt sätt om de blir som så att jag släpper allt. Jag måste bara veta vad som händer med bilen, typ den som avgör allt. Jag är i behov av bil för att ta mig till jobbet plus att min fru kommer döda mig om bilen ryker.. de var hennes kontantinsats.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 839
Mottagna reaktioner
12 594
Poäng
9 787
Skulle du kunna förklara lite mer om vad du menar? Bilen är köpt för 99.000 och på lånet är det 78.000 kvar.. betyder det att om den utmäts och säljs för tex 80k så går 78k till wasa och kronofogden får då 2k? Alltså utmäts den inte för att det blir inget kvar eller är jag ute och cyklar nu ...

Det ska även täcka kostnader för hämtning, det låter som det saknas utmätningsbart värde
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp