• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
6. Banky - Lån utan UC
7. Merax - Nu med Swish, ingen UC
8. Nstart - Nystartslån
9. Brixo - Lån utan UC
10. Binly - Lån utan UC

Snart händer det

2pac

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
23 Juni 2017
Meddelanden
1 684
Mottagna reaktioner
1 183
Poäng
867
Grymt kämpat av dig! Läser sönder såna här trådar nu då jag gör likadan resa..
Får jag fråga om förutsättningar, betyg, ff mm nu när du fick Ikano?
Tack! Kämpa på du med.

5 ff, senaste var tagen imorse av SEB. När de sa nej sökte jag direkt på advisa.

1,17 i betyg. deklarerad inkomst 610k 2020, Underskott 110k. 2021’s inkomst uppskattad till 800k (angav 65k/månad i inkomst)
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

LånaUtanPapper

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 967
En av våra mest kunniga
Blev medlem
15 Maj 2016
Meddelanden
1 704
Mottagna reaktioner
1 475
Poäng
967
Nu har jag inte hängt här på forumet på ett bra tag.
Men jag är väldigt nyfiken på hur det går för dig och om du kommer någon vart med snöbollsmetoden.

Har under året löst 2 kredit-aktörer och kommit ner både i totalt skuldberg men också kommit ner i månadsavgift.
Lång väg kvar dock på 1.2 miljoner.

Kom och tänka på dig i samband med att jag sökte samlingslån idag, använde ett trick i boken som du än gång lärde mig.
Att Collector har en winbackavdelning och att om man har dom som aktör och får en bättre ränta på annat ställe så kan man använda det förslaget till att matcha den räntan hos Collector.

Jag blev beviljad Ikano till 7.5% och hade Collector på 13%, lyckade inte komma ner hela vägen till 7.5% men fick lite bättre ränta direkt hos kundservice på Collector då jag hotade om slutfaktura.

Hur ser din situation ut idag?
 

2pac

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
23 Juni 2017
Meddelanden
1 684
Mottagna reaktioner
1 183
Poäng
867
Nu har jag inte hängt här på forumet på ett bra tag.
Men jag är väldigt nyfiken på hur det går för dig och om du kommer någon vart med snöbollsmetoden.

Har under året löst 2 kredit-aktörer och kommit ner både i totalt skuldberg men också kommit ner i månadsavgift.
Lång väg kvar dock på 1.2 miljoner.

Kom och tänka på dig i samband med att jag sökte samlingslån idag, använde ett trick i boken som du än gång lärde mig.
Att Collector har en winbackavdelning och att om man har dom som aktör och får en bättre ränta på annat ställe så kan man använda det förslaget till att matcha den räntan hos Collector.

Jag blev beviljad Ikano till 7.5% och hade Collector på 13%, lyckade inte komma ner hela vägen till 7.5% men fick lite bättre ränta direkt hos kundservice på Collector då jag hotade om slutfaktura.

Hur ser din situation ut idag?
Bra jobbat med allt ändå! Najs att du fick ned räntan också. Fortsätt kriga, går ju framåt.

jag har haft sjukt mycket på jobbet och nu är jag dundersjuk med feber (ej covid) men ska uppdatera i slutet på månaden. Kortfattat har jag inte extraamorterat något i princip, skött mina betalningar. I samband med flytten håller jag på att köpa möbler osv till bostaden. Planerar även en semester utomlands om inte allt för lång tid. Allt handlar om prioriteringar förstås och kanske får lite dömande blickar här. Möbler måste jag ha. Resan måste jag inte men inte haft en riktig semester på flera år och har alldeles för många sparade semesterdagar, jag håller mig spelfri, det går bra på jobbet och behöver en paus för att vila. Har sparat lite varje månad för att kunna göra något sånt. Det ska vara en balans för att må bra, som med allt.

Har en öppen och transparent dialog med nära och kära om det mesta jag göra också som påverkar min ekonomi.
 
Senast ändrad:

Dunder

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 427
Blev medlem
23 Augusti 2021
Meddelanden
2 547
Mottagna reaktioner
2 157
Poäng
1 427
Bra jobbat med allt ändå! Najs att du fick ned räntan också. Fortsätt kriga, går ju framåt.

jag har haft sjukt mycket på jobbet och nu är jag dundersjuk med feber (ej covid) men ska uppdatera i slutet på månaden. Kortfattat har jag inte extraamorterat något i princip, skött mina betalningar. I samband med flytten håller jag på att köpa möbler osv till bostaden. Planerar även en semester utomlands om inte allt för lång tid. Allt handlar om prioriteringar förstås och kanske får lite dömande blickar här. Möbler måste jag ha. Resan måste jag inte men inte haft en riktig semester på flera år och har alldeles för många sparade semesterdagar, jag håller mig spelfri, det går bra på jobbet och behöver en paus för att vila. Har sparat lite varje månad för att kunna göra något sånt. Det ska vara en balans för att må bra, som med allt.

Har en öppen och transparent dialog med nära och kära om det mesta jag göra också som påverkar min ekonomi.
snyggt! Kul läsning.
 

2pac

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
23 Juni 2017
Meddelanden
1 684
Mottagna reaktioner
1 183
Poäng
867
Update efter maj:

Getdivide 14 975
Ica Banken (tidigare Forex Bank) 119 767
SBAB 226 550
Wästgötafinans 266 197
Collector 481 172
Privatskuld 114 250

Lån på UC med nästa uppdatering: 827 489
Lån utanför UC: 395 422,65

Totalt skuldberg: 1 222 912

Spelfri 1,5 år och började med 1,692 mkr i skulder. Det går framåt på alla fronter i livet, inte bara ekonomiskt, blivit en "bättre" person. En väldigt dyr läxa (3 ggr satt mig i skuld vid olika tillfällen) men ärligt talat värd varje krona för de insikter jag kommit till och för min personliga utveckling. Tror inte jag hade kommit till dessa insikter som blev vändpunkten för mig utan att ha försatt mig i denna situation.
Update efter oktober:

Getdivide 8 688
Wästgöta 257 863
Collector 470 039
Ikano 345 138
Privatskuld 174 440

Lån på UC: 815 177
Lån utanför UC: 440 990

Totalt skuldberg: 1 256 167 kr

Skulderna har ökat i samband med flytt. Om 1 månad har jag varit spelfri i 2 år.

Tror jag kommer ha de flesta kostnader bakom mig och ännu högre inkomst i 2022 och kunna amortera mycket mer då.
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 122
Mottagna reaktioner
13 310
Poäng
8 917
1.250.000 är inte så farligt om man har en bra lön - som du har.

Viktiga är att du är spelfri.

Resten löser du.

Fortsätt kämpa!
 

Sparman

V.I.P
Poäng: 367
Blev medlem
26 Maj 2020
Meddelanden
300
Mottagna reaktioner
195
Poäng
367
Ja, jag önskar bara jag har min familj vid min sida när alla korten är framme till alla.

Även om dom självklart kommer bli besvikna så tror jag att dom kommer stå vid din sida. Låt dom bara smälta det du har att berätta och ge dom några dagar så ska du se att det kommer lösa sig.
 

2pac

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
23 Juni 2017
Meddelanden
1 684
Mottagna reaktioner
1 183
Poäng
867
Tjena alla och gott nytt år (lite sen jag vet)

Inte uppdaterat på ett tag för att det har varit full rulle. Ökat min inkomst med 45 % i senaste löneförhandlingen (fick ett annat jobberbjudande och valde att stanna kvar där jag är) och skaffat flickvän. Levnadskostnader har också gått upp rejält för mig (jag är inte supersparsam heller dessvärre men jobbar aktivt med att bli bättre) så jag har inte amorterat mer under 2022 som jag trodde att jag skulle göra men jag går absolut runt och lever inte över mina tillgångar längre.

Sökte tidigare i veckan samlingslån på advisa (0,5 % på minuc och 4-5 ff, inkomst 850k ish 2021) och fick ett erbjudande av wasa kredit på 4,35 % ränta. Ränteförhandlade med Collector, och Ikano bank så de sänkte räntan från 6,5 ish till 4,9 %. Wästgötafinans låg på 5,75 % och gick inte med på att sänka så löste det nu. Har nu inga lån från institut utanför UC (har från en privatperson dock).

Collector 435 158 / 4,9 %
Ikano Bank 198 771 / 4,94 %
Wasa Kredit 350 000 / 4,35 %
Privatskuld 174 440 / 0 %

Totalt skuldberg: 1 158 369 kr

Kämpar på och håller mig fortsatt spelfri
 
Senast ändrad:

Zaozi

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 637
Blev medlem
27 April 2020
Meddelanden
1 271
Mottagna reaktioner
677
Poäng
637
Hallå 2pac, long time no see!
Grym läsning! Fanns mycket att gratulera för. Grattis till kärleken, löneökning, bra lån och sköna räntesänkningar! Fortsätt så här, du är grym!
 

Lånforum.se

Forumsägare
Poäng: 1 117
Moderator
Blev medlem
9 Mars 2009
Meddelanden
1 590
Mottagna reaktioner
1 737
Poäng
1 117
Tjena alla och gott nytt år (lite sen jag vet)

Inte uppdaterat på ett tag för att det har varit full rulle. Ökat min inkomst med 45 % i senaste löneförhandlingen (fick ett annat jobberbjudande och valde att stanna kvar där jag är) och skaffat flickvän. Levnadskostnader har också gått upp rejält för mig (jag är inte supersparsam heller dessvärre men jobbar aktivt med att bli bättre) så jag har inte amorterat mer under 2022 som jag trodde att jag skulle göra men jag går absolut runt och lever inte över mina tillgångar längre.

Sökte tidigare i veckan samlingslån på advisa (0,5 % på minuc och 4-5 ff, inkomst 850k ish 2021) och fick ett erbjudande av wasa kredit på 4,35 % ränta. Ränteförhandlade med Collector, och Ikano bank så de sänkte räntan från 6,5 ish till 4,9 %. Wästgötafinans låg på 5,75 % och gick inte med på att sänka så löste det nu. Har nu inga lån från institut utanför UC (har från en privatperson dock).

Collector 435 158 / 4,9 %
Ikano Bank 198 771 / 4,94 %
Wasa Kredit 350 000 / 4,35 %
Privatskuld 174 440 / 0 %

Totalt skuldberg: 1 158 369 kr

Kämpar på och håller mig fortsatt spelfri
Väldigt bra räntor det där. Bra kämpat med betyget!

Hur stora var skulderna i början?
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp