Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Kredio - Lån utan UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Brixo Kontokredit - Swish-utbetalning & Ingen UC
8. Tomly - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Klaralån - Lån utan UC

Spelmissbruk skuldsanering möjligt?

En sak man bör ha med sig, OM man får mer i inkomst och en fordringsägare begär omprövning KAN tiden för skuldsanering förlängas. Om man själv begär omprövning för ändrad ekonomi förlängs den inte.

Får du årlig löneökning kan de "kvitta den mot andra kostnadsökningar.

Så allt beror på vad du har över innan ökningen när allt är betalt kontra vad du har över efter ökningen.

Jag skulle hellre ansökt om omprövning vid varaktig ökning på över 2000 typ. Hellre göra det och få besked att de inte ändrar och man får "stämpel" på att man vill göra rätt än riskera bakslag med förlängning.

är du säker att dem räknar betalutrymmet netto och inte brutto?
Ja helt säker. Det är vad du får över i rent betalningsutrymme som gäller. Betalutrymme till för sanering kan inte vara brutto.

Ja helt säker. Det är vad du får över i rent betalningsutrymme som gäller. Betalutrymme till för sanering kan inte vara brutto.
Tack för svar min handläggare sa att jag skulle ompröva vid en väsentlig löneförhöjning som var bestående. Jag frågade då vad som menades med väsentlig är det 2000 kr eller mer tex? Då svarade hen att Ja du bör ompröva vid en löneförhöjning om 2000 kr ..

Jag tyckte det lät märkligt men frågade inget mer.

Tack för svar min handläggare sa att jag skulle ompröva vid en väsentlig löneförhöjning som var bestående. Jag frågade då vad som menades med väsentlig är det 2000 kr eller mer tex? Då svarade hen att Ja du bör ompröva vid en löneförhöjning om 2000 kr ..

Jag tyckte det lät märkligt men frågade inget mer.
Det är ju möjligt att det är olika för var o en. I mitt brev från Skusan så hade min handläggaren angett att vid en stadigvarande ökning om 4000-5000 kr/mån netto så skulle jag begära omprövning.
Under mina 5 år sanering begärde jag aldrig omprövning. Och min lön låg nog 3000 högre år 5 jämfört m startåret.

Ja det är nog lite olika då beroende på inkomst situation och handläggare.

Får man inledande, vad händer med löneutmätning? Fortsätter den som vanligt tills beslutet?

Pratade precis med en handläggare. Hon sa att jag kanske kommer få besked idag eller under veckan om de går vidare med ansökan.
Hon sa inget om vad det kommer bli för beslut men har känsla att det kommer vara nej.

Nu fick jag beslut hos Kivra.
Beslut om inleda skuldsanering. Står att första betalningen ska göras den sista vardagen i april. Så om jag förstår rätt så ska jag nu själv göra inbetalning i april det kommer inte ske via löneutmätning?

Beslut om inleda skuldsanering. Står att första betalningen ska göras den sista vardagen i april. Så om jag förstår rätt så ska jag nu själv göra inbetalning i april det kommer inte ske via löneutmätning?
Löneutvecklingen kommer att upphävas.

Okej, tack för svar. Just nu ser jag på mina sidor på jobbet att löneutmätning kommer dras men de kanske hinner uppdatera till på fredag eftersom jag får lön den 27:de.

Okej, tack för svar. Just nu ser jag på mina sidor på jobbet att löneutmätning kommer dras men de kanske hinner uppdatera till på fredag eftersom jag får lön den 27:de.
Hinner det dras kommer du få tillbaka dessa pengar från KFM. Brukar gå snabbt. Om jag minns rätt för egen del så fick jag tillbaka dessa inom en vecka.

Hinner det dras kommer du få tillbaka dessa pengar från KFM. Brukar gå snabbt. Om jag minns rätt för egen del så fick jag tillbaka dessa inom en vecka.
Tack. Skulle vara guldvärt att få behålla lönen denna månad.
Hoppas skuldsaneringen blir beviljad också, skulle verkligen rädda mig och ge mig ny chans i livet.

Blev du beviljad?
Kan inte så mycket om skuldsanering. Vet att många faktorer om man blir bevilja eller inte. Men har man bra chans att få det beviljat om man har fått inledande? Hur långt efter inledande fick du beslut?

Tack. Skulle vara guldvärt att få behålla lönen denna månad.
Hoppas skuldsaneringen blir beviljad också, skulle verkligen rädda mig och ge mig ny chans i livet.

Blev du beviljad?
Kan inte så mycket om skuldsanering. Vet att många faktorer om man blir bevilja eller inte. Men har man bra chans att få det beviljat om man har fått inledande? Hur långt efter inledande fick du beslut?
Jag är klar med min sanering.
Svårt att säga hur chanserna är men jag tror att de flesta som får inledande också beviljas. Om jag säger så här, andelen procent som beviljas är högre än de som får avslag efter att ha fått inledande.

Precis from nu betalar du in själv och löneutmätning upphör. Du får behålla marslönen.

Grattis! Håller tummarna att det går hela vägen!

Tack så mycket Doodles! Har inte stora förhoppningar att blir beviljad så att jag inte blir besviken. Men det är ett steg i rätt riktning.
Majoriteten av de som får inledande blir beviljade. Har du varit ärlig i din ansökan så bör du inte behöva oroa dig.

Majoriteten av de som får inledande blir beviljade. Har du varit ärlig i din ansökan så bör du inte behöva oroa dig.
Ja, har varit helt ärlig när jag pratade med handläggaren igår.
Är bara rädd att jag inte glömde någon skuld som ligger hos inkasso.
När jag släppte skulderna förra året så tappade jag tyvärr koll på alla skulder. Några inkasso har inte skickat till KFM. Jag vet att Svea inkasso inte har skickat till KFM än men det har jag meddelat handläggaren.

Ja, har varit helt ärlig när jag pratade med handläggaren igår.
Är bara rädd att jag inte glömde någon skuld som ligger hos inkasso.
När jag släppte skulderna förra året så tappade jag tyvärr koll på alla skulder. Några inkasso har inte skickat till KFM. Jag vet att Svea inkasso inte har skickat till KFM än men det har jag meddelat handläggaren.
Det är ingen fara att du glömt något för inkassobolagen ser i Poit att du har inledande och sen är det deras ansvar att inkomma med skulden.

Precis from nu betalar du in själv och löneutmätning upphör. Du får behålla marslönen.
Är du säker på att jag får behålla marslönen. Läste någonstans att om man haft utmätning för skulder när skuldsanering har inleds så betalas pengarna ut till borgenärerna.

Senast ändrad:
Är du säger på att jag får behålla marslönen. Läste någonstans att om man haft utmätning för skulder när skuldsanering har inleds så betalas pengarna ut till borgenärerna.
Beslutet är upphävt, du får behålla pengarna (eller får de återbetalda, beroende på hur snabbt din arbetsgivare agerar).

Om man får inledande skuldsanering nu får man behålla skattepengarna då ?

Är du säker på att jag får behålla marslönen. Läste någonstans att om man haft utmätning för skulder när skuldsanering har inleds så betalas pengarna ut till borgenärerna.
Jag är säker då löneutmätningen upphör samma datum dom inledande inleds.

Nu har kreditupplysningar från inkassobolagen börjat komma in. I upplysningar visas bara inkomsten från 2019-21 och inte för 2022. Varför det?

Nu har kreditupplysningar från inkassobolagen börjat komma in. I upplysningar visas bara inkomsten från 2019-21 och inte för 2022. Varför det?
Den är ju inte klar än. Om du redan deklarerat blir det mitten av april.

Jag är säker då löneutmätningen upphör samma datum dom inledande inleds.
Min arbetsgivare har dragit löneutmätning trots att löneutmätningen blev upphävt den 21 mars.
Jag ringde KFMs kundcenter och hon sa att mitt arbetsgivare inte brukar vara snabb med att betala till dem. Hon lett också så som att jag inte ska få behålla lönen denna månad.
Ringde lönekontoret och bad dom att antigen snabbare betala till KFM eller att de betalar ut till mig direkt. Personen från lönekontoret sa att de uppfattade som att utmätningen ska ske denna månad också. Men hon sa att hon skulle återkomma under dagen när hon först pratar med handläggaren från KFM.

Min arbetsgivare har dragit löneutmätning trots att löneutmätningen blev upphävt den 21 mars.
Jag ringde KFMs kundcenter och hon sa att mitt arbetsgivare inte brukar vara snabb med att betala till dem. Hon lett också så som att jag inte ska få behålla lönen denna månad.
Ringde lönekontoret och bad dom att antigen snabbare betala till KFM eller att de betalar ut till mig direkt. Personen från lönekontoret sa att de uppfattade som att utmätningen ska ske denna månad också. Men hon sa att hon skulle återkomma under dagen när hon först pratar med handläggaren från KFM.
Du kommer att få det återbetalt det är det som gäller för alla.

hej hur gick det till från första kontakten med handläggaren? Jag missade kontakten med handläggaren så fick ett mail att jag ska ringa upp direkt men självklart så såg jag inte det. så får ringa imorgon. Kan du snälla berätta hur det gick för dig?

hej hur gick det till från första kontakten med handläggaren? Jag missade kontakten med handläggaren så fick ett mail att jag ska ringa upp direkt men självklart så såg jag inte det. så får ringa imorgon. Kan du snälla berätta hur det gick för dig?
Jag missade också samtalet men fick SMS om det och att jag ska ringa. Ringde efter någon timme. Ca 1 timme efter samtalet fick jag inledande. Nu väntar jag fortfarande på beslut.

Jag missade också samtalet men fick SMS om det och att jag ska ringa. Ringde efter någon timme. Ca 1 timme efter samtalet fick jag inledande. Nu väntar jag fortfarande på beslut.
Vad för uppgifter ville de ha? Ska man ha kontoutdrag? Vad vill dem ha? Kan du specificera mer?

Vad för uppgifter ville de ha? Ska man ha kontoutdrag? Vad vill dem ha? Kan du specificera mer?
Handläggaren går igenom ansökan med dig. Frågar hur skulderna uppkom, varför och när. Du ska bara ärligt förklara ditt situation.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp