• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Ta ut blancolån innan lånelöfte?

S

Sev87

Gäst
Poäng: 0
Hur lyckades du tolka det så? :)

Baserat på det du skrev tidigare
Jag själv Fick lånelöfte, började kolla bostad, sökte samlingslån (avslag) och när jag vann budgivning och skulle göra om löfte till bolån nekade banken det för jag hade sökt ett blanco

Om jag redan har sökt om blanco innan och sedan söker lånelöfte ser dom den redan? Jag kanske missförstår.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

KassaKon

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 277
Blev medlem
30 Januari 2019
Meddelanden
2 824
Mottagna reaktioner
1 836
Poäng
1 277
Men om man får lånelöfte med synligt blanco ska de väl inte neka av den anledningen?
Sitter själv och gör kalkyler på SBAB hela tiden i väntan på "skarpt läge" när anmärkningen försvinner. Enligt deras kalkyl kan jag få ett bolån på nästan 2 miljoner om jag lägger in 100000 i kontantinsats samtidigt som jag har 100000 kr i blancolån. Tänkte i så fall ta ett synligt blanco först och lånelöfte sen. Men ska pröva Wästgöta först just pga att jag inte riktigt litar på kalkylerna.
 
S

Sev87

Gäst
Poäng: 0
Men om man får lånelöfte med synligt blanco ska de väl inte neka av den anledningen?
Sitter själv och gör kalkyler på SBAB hela tiden i väntan på "skarpt läge" när anmärkningen försvinner. Enligt deras kalkyl kan jag få ett bolån på nästan 2 miljoner om jag lägger in 100000 i kontantinsats samtidigt som jag har 100000 kr i blancolån. Tänkte i så fall ta ett synligt blanco först och lånelöfte sen. Men ska pröva Wästgöta först just pga att jag inte riktigt litar på kalkylerna.

Ja samma sits här. Enligt deras beräkningar är jag god för 1.2m om jag pumpar in 180k (varav 80k är sparade pengar).
 

Vic86

V.I.P
Poäng: 327
Blev medlem
20 Oktober 2020
Meddelanden
324
Mottagna reaktioner
131
Poäng
327
SBAB och Danske Bank är dock känsliga att ha och göra med. Dom kan kräva att se vart insatsen kommer ifrån. Danske Bank är nästan värst. En vän till mig var tvingen att redovisa hans genomsnittliga avkastning på hans fonder för att handläggaren skulle kunna bevilja vart insatsen kom ifrån enligt deras AML regler. Anmärkningsvärt är att dessa två aktörer är billigast på marknaden. Vad jag hört från flera olika personer så är Nordea smidigast.
 
S

Sev87

Gäst
Poäng: 0
Det är väldigt intressant, med tanke i SBAB egna kalkyl verktyg om man petar in 5% så slänger dom själva in deras egna privatlån för resterande 10%.

Om det är som du säger, är det lite motsägande.
 

Bramserud

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 747
Blev medlem
7 Augusti 2017
Meddelanden
1 658
Mottagna reaktioner
836
Poäng
747
Det är väldigt intressant, med tanke i SBAB egna kalkyl verktyg om man petar in 5% så slänger dom själva in deras egna privatlån för resterande 10%.

Om det är som du säger, är det lite motsägande.

Fast om man har lånat två tredjedelar av kontantinsatsen från SBAB, så behöver de ju inte fundera på var pengarna kommer ifrån.
 

KassaKon

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 277
Blev medlem
30 Januari 2019
Meddelanden
2 824
Mottagna reaktioner
1 836
Poäng
1 277
Fast om man har lånat två tredjedelar av kontantinsatsen från SBAB, så behöver de ju inte fundera på var pengarna kommer ifrån.
Nä, precis. Och om man dessutom redovisar att man har blancolån för samma summa som resterande.
 
J

Joan

Gäst
Poäng: 0
När du ansöker om lånelöfte skriver du in dina skulder; uc tas. När sedan bolånet blivit beviljat tas eller kan ytterligare en till uc för att fastställa att allt stämmer, beror vilken bank och hur långt sedan du tog lånelöftet. Syns de då att du har nytt blanco så kan banken neka dig bolån.. = no money
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 278
Mottagna reaktioner
13 387
Poäng
8 917
Jag fick bolånelöfte i oktober - togs en UC. På samma upplysning så fick jag sen också samlingslån på 800K och ingen ny UC togs efter detta.

Banken i fråga är Nordea.
 

degish

Kunnig medlem
Poäng: 307
Blev medlem
12 Juli 2018
Meddelanden
297
Mottagna reaktioner
121
Poäng
307
SBAB och Danske Bank är dock känsliga att ha och göra med. Dom kan kräva att se vart insatsen kommer ifrån. Danske Bank är nästan värst. En vän till mig var tvingen att redovisa hans genomsnittliga avkastning på hans fonder för att handläggaren skulle kunna bevilja vart insatsen kom ifrån enligt deras AML regler. Anmärkningsvärt är att dessa två aktörer är billigast på marknaden. Vad jag hört från flera olika personer så är Nordea smidigast.
Danske Bank är en dinosauriebank. Kolla tex. deras hemsida :facepleading: 90-talet ringde och vill ha tillbaka sin design. Vaska inte en UC på dom. Skräp.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp