1. Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får bästa upplevelse. Genom att fortsätta använda sidan accepterar du detta. Läs mer.

Ta ut blancolån innan lånelöfte?

Diskussion i 'Bolån' startad av Sev87, 15 februari 2021.

Tags: Add Tags
  1. Sev87

Sev87 Gäst

Ja boende priser har gått upp mycket sedan pandemin bröt ut. Själv insett att jobba hemifrån i en halvstor 2:a inte är det optimala.

Objekten jag kikat på har gått upp minst 200k i utgångspris.

2. Bramserud

Bramserud V.I.P & LF entusiast - Trofépoäng: 637

Mottagna gillanden:
    671
    Trofépoäng:
    637
    Ja dels det, dels så kanske man har en hög befintlig boendekostnad som kan bli lägre när man flyttar till en köpt bostad. För mig skulle det nog vara så då jag bor i central lägenhet med hög hyra och skulle kunna tänka mig ett hus på landet för två miljoner eller så. Det skulle nog kunna bli billigare för mig även om jag hade ett blancolån till insatsen.

KassaKon gillar detta.
  3. KassaKon

KassaKon V.I.P & LF entusiast - Trofépoäng: 867

Mottagna gillanden:
    1 204
    Trofépoäng:
    867
    Samma här.

4. Terry_

Terry_ V.I.P & LF entusiast - Trofépoäng: 6 817 Årets medlem Årets mest hjälpsamma

Mottagna gillanden:
    10 003
    Trofépoäng:
    6 817
    Finns det någon bra tjänst där man kan se hur mycket ens lägenhet är värd?

5. clyro86

clyro86 V.I.P - Trofépoäng: 617

Mottagna gillanden:
    694
    Trofépoäng:
    617
    Jag tänker av det du skriver att om du med befintliga skulder får ett lånelöfte och det är gränsfall redan där så kommer du aldrig få ett löfte igen om du har ytterligare blanco, spekulation bara. Det verkar vara olika här på forumet, lånelöftet = en Uc, men sen en till vid tillträdet. För andra endast en uc vid ansökan och sedan klart... vill bara inte att du snubblar på ett blancolån på mållinjen

6. clyro86

Mottagna gillanden:
    694
    Trofépoäng:
    617
    Enda jag kommer på är hemmet, själv räkna ut medelpris på likvärdiga objekt.
    Annars finns mäklarstatistik.se men kommuner kan vara stora och där det finns bättre/sämre orter så den räknar genomsnitt. Inte helt rättvist alltid

7. clyro86

Mottagna gillanden:
    694
    Trofépoäng:
    617
    *HemNet

8. clyro86

Mottagna gillanden:
    694
    Trofépoäng:
    617
    Om du är så slösaktig som du själv säger att du är kompis så finns det kanske inte mycket kvar om ett år när du vill köpa :) Just saying men av omtanke såklart

9. Bramserud

Bramserud V.I.P & LF entusiast - Trofépoäng: 637

Mottagna gillanden:
    671
    Trofépoäng:
    637
    Nä, det där är ju ett dilemma. Jag vet inte hur dåligt det ser ut om man tar ett blancolån på t.ex 250 000 strax innan man söker bolån, om det är bättre att redan ha en skuld i den storleksordningen sedan innan, så att inte blanco och bolån söks ungefär samtidigt.

Å andra sidan så är det antaligen många som söker bolån och har gnetat ihop till insatsen som har lån till annat, bil t.ex. Det har inte jag, så jag skulle förstås kunna sälja min betalda bil och få loss en hygglig slant. Sedan kan jag leasa en bil eller köpa en bil på avbetalning.

10. KassaKon

KassaKon V.I.P & LF entusiast - Trofépoäng: 867

Mottagna gillanden:
    1 204
    Trofépoäng:
    867
    På en vecka har jag fått se de tre objekt jag spanat på säljas efter galen budgivning till priser runt 45% övervutgångspriserna. Tror inte det kommer att finnas något inom min budget när anmärkningen är borta.

Dela sidan