1. Denna webbplats använder cookies för att säkerställa att du får bästa upplevelse. Genom att fortsätta använda sidan accepterar du detta. Läs mer.

Ta ut blancolån innan lånelöfte?

Diskussion i 'Bolån' startad av Sev87, 15 februari 2021.

Tags: Add Tags
  1. KassaKon

KassaKon V.I.P & LF entusiast - Trofépoäng: 867

Mottagna gillanden:
    1 204
    Trofépoäng:
    867
    Precis det som hände på ett objekt här nyss. Får se vad som faktiskt finns på marknaden och till vilka priser när jag kan ge mig in i leken.

2. Brorsan

Brorsan V.I.P - Trofépoäng: 407

Mottagna gillanden:
    207
    Trofépoäng:
    407
    Letar också hus och att spara snabbare än priserna stiger kräver en sjuhelsikes lön.
    En villa som för 2-3 år sedan kostade 1,5 mille har idag passerat klart över 2 mille.
    Sett att vissa mäklare kör med rejäla lockpriser, deras budgivningar går nästan alltid upp minst 50% från utgångspris medans andra är mer rimligt med runt 20% upp vid budgivning.
    Kikar man på Booli får man dessutom snabbt reda på när huset såldes senast och till vilket slutpris. Sjukt vad lite målarfärg är värt mycket när det väl kladdats på huset.
    Varit på visningar där de inte ens orkat dra ut kylskåpet och måla bakom, bara så långt penseln räckte. Eller hus där bygglov saknas och mäklaren direkt avvisar med att det är ingen som bryr sig här, då gällde det ett 80Kvm stort garage... Inte lätt att gömma det bakom nån buske ifall nån nyfiken från kommunen kommer.

clyro86, KassaKon och Lillchefen gillar detta.
  3. KassaKon

Mottagna gillanden:
    1 204
    Trofépoäng:
    867
    Exakt samma erfarenhet har jag med. Var på en visning där vi upptäckte vattenläckage vid inkommande vatten och mäklarens assistent sa, jaha hittade ni det. Visade sig vara läcka och fuktskada i trossbotten. Och säljaren säger sig vara villig att dra av på priset om köpare fixar det. ?? Fixar man inte en pågående läcka med fuktskada akut själv? Helst innan visning. Mäklaren hade också satt ett orimligt högt kvm pris. Och vid en koll köpte säljaren för 1,5 år sedan för betydligt lägre kvm pris. Dessutom har boytan plötsligt ökat med nästan 10% sedan dess utan att någon byggt ut något.

4. Brorsan

Brorsan V.I.P - Trofépoäng: 407

Mottagna gillanden:
    207
    Trofépoäng:
    407
    Ja man ska nog inte vara för naiv.
    Det är ju troligen ens dyraste investering och det kan löna sig att vara noggrann och lite eftertänksam.

Lize gillar detta.
  5. degish

degish Kunnig medlem - Trofépoäng: 307

Mottagna gillanden:
    113
    Trofépoäng:
    307
    Speciellt när det gäller hus. All heder till mäklaren som försöker maxa priset för sin säljare, som är viktigt att tillägga.

6. clyro86

clyro86 V.I.P - Trofépoäng: 617

Mottagna gillanden:
    694
    Trofépoäng:
    617
    Detta med lockpriser har det varit fokus på nu ett tag, och mäklare efter mäklare blir av med sina licenser just på grund av detta.

Sevir87 gillar detta.
  7. KassaKon

Mottagna gillanden:
    1 204
    Trofépoäng:
    867
    Misstänker att en mäklare på vår ort kör med lockpriser. Alla hennes objekt ökar med 30-50%.

clyro86 gillar detta.
  8. Sevir87

Sevir87 V.I.P - Trofépoäng: 366

Mottagna gillanden:
    182
    Trofépoäng:
    366
    Bör vara ganska lätt att syna om man kikar på tidigare objekt i området.

9. degish

degish Kunnig medlem - Trofépoäng: 307

Mottagna gillanden:
    113
    Trofépoäng:
    307
    ”Mäklare efter mäklare” är ett löst antagande. Jag har hört ett extremfall, där det har gått så långt att licensen rykt. Men du har rätt, jag ska försöka REA ut min bostad när det är dags.

Sevir87 gillar detta.
  10. clyro86

clyro86 V.I.P - Trofépoäng: 617

Mottagna gillanden:
    694
    Trofépoäng:
    617
    Men du kompis, tog du det jag skrev som ett påhopp? På riktigt?!

Sevir87 gillar detta.

Dela sidan