• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Tagit lån i min mans namn , vad händer nu..?

acorn

Kunnig medlem
Poäng: 167
Blev medlem
7 Maj 2012
Meddelanden
276
Mottagna reaktioner
45
Poäng
167
Givet att du tidigare är ostraffad så är det högst osannolikt med fängelse för detta. Det mer sannolika är strafföreläggande från åklagare, givet att du inte vill få det prövat i tingsrätten. Strafföreläggande kan utfärdas av åklagare när det finns ganska mycket praxis kring hur det döms i ärendet samt att lägsta straffet inte innebär fängelse vilket bedrägeri inte gör. Det du kommer åka på är dagsböter samt att betala till brottsofferjouren. Gissningsvis 45-60 dagsböter. Vad det blir i kronor baseras på din inkomst. Du kommer få en "prick" i belastningsregister vilket, beroende på vad för jobb du söker i framtiden kan göra det lite jobbigt.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 125
Mottagna reaktioner
13 311
Poäng
8 917
I Sverige får man knappt fängelse för mord och våldtäkt däremot ekonomisk brottslighet och synnerhet skattebrott ser man ytterst allvarligt på.
Men allt handlar ju om detaljer, behövs mer info i detta fall känner jag.
 
N

Näckros

Gäst
Poäng: 0
Min man var självklart så upprörd och arg när han ringde dem, så att han tog deras erbjudande ang jurister är inte så konstigt. Får se vad de säger när de ringer i dag...
Jag vill bara veta vad som händer med mig, prick i brottsregistret och böter är jag ok med, är fängelse jag är orolig för.
 

FarAway

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
22 Oktober 2014
Meddelanden
871
Mottagna reaktioner
357
Poäng
497
Min man var självklart så upprörd och arg när han ringde dem, så att han tog deras erbjudande ang jurister är inte så konstigt. Får se vad de säger när de ringer i dag...
Jag vill bara veta vad som händer med mig, prick i brottsregistret och böter är jag ok med, är fängelse jag är orolig för.
Var du inte orolig för fängelse när du tog lånet på makens namn?
 
H

halvåtta

Gäst
Poäng: 0
Är du tidigare ostraffad kommer du inte att få fängelse. Jag dömdes tidigare i år till grovt bedrägeri samt försök till grovt bedrägeri. Summan låg på minst det dubbla du angav + flera 100 000 till de inte kunde hitta på mig. Jag fick skyddstillsyn på 1 år samt att betala tillbaka en viss summa från de jag hustlade.
 
N

Näckros

Gäst
Poäng: 0
Var du inte orolig för fängelse när du tog lånet på makens namn?

Självklart hade jag tankarna på fängelse , skilsmässa . Var inget lätt beslut att göra det. Men jag tog ändå beslutet att göra det.
Inget jag har el mår bra av, har stoppat huvudet i sanden, tänkt att jag snart kan på något vis kan betala av hela.
Varför jag tog lånet , ja, var inne i en riktig lånekarusell , detta lånet hjälpte mig från kronofogden.
Skulle ju självklart ha löst det på ett annat sätt
 
N

Näckros

Gäst
Poäng: 0
Är du tidigare ostraffad kommer du inte att få fängelse. Jag dömdes tidigare i år till grovt bedrägeri samt försök till grovt bedrägeri. Summan låg på minst det dubbla du angav + flera 100 000 till de inte kunde hitta på mig. Jag fick skyddstillsyn på 1 år samt att betala tillbaka en viss summa från de jag hustlade.


Är ostraffad, hur långtid efter allt uppdagades fick du din dom??
 

acorn

Kunnig medlem
Poäng: 167
Blev medlem
7 Maj 2012
Meddelanden
276
Mottagna reaktioner
45
Poäng
167
Det jag glömde säga är ju att du även blir återbetalningsskyldig för hela lånesumma. Jag är som sagt tveksam till att det blir rättegång utan tror på straffföreläggande
 
N

Näckros

Gäst
Poäng: 0
Det jag glömde säga är ju att du även blir återbetalningsskyldig för hela lånesumma. Jag är som sagt tveksam till att det blir rättegång utan tror på straffföreläggande


Har du någon aning om de brukar villa ha in hela summan på engång , el kan man fortsätta månads betala?
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp