• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Tråden om ARS enterprise AB

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 846
Mottagna reaktioner
12 597
Poäng
9 787
Nej det har dom inte sagt i hovrätten, detta är ett beslut av Kronofogden.. Myndigheten har polisanmält ARS samt att man inte ger verkställighet på skulder till bolaget längre (säkert fram till domstol prövat vad som står i beslutet.)

Men för att se kronofogdens beslut om att man inte längre "ger verkställighet" ska man vända sig till hovrätten för västra Sverige? Jag förstår inte nu heller.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Arne anka

Medlem
Poäng: 46
Blev medlem
8 November 2018
Meddelanden
17
Mottagna reaktioner
16
Poäng
46
Sökandens ansökningar ses ju som bestrida, då kan man ju inte ge verkställighet.
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 125
Mottagna reaktioner
13 311
Poäng
8 917
Sökandens ansökningar ses ju som bestrida, då kan man ju inte ge verkställighet.

Jag fattar att KFM inte tar upp ärenden av ARS. Men vad i hela friden gör dom med befintliga utslag?
Låter ju märkligt att dom inte driver in skulder som är nya eftersom det är bedrägeri men samtidigt hjälper till med gamla ärenden som är bedrägeri dom med?
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 846
Mottagna reaktioner
12 597
Poäng
9 787
Sökandens ansökningar ses ju som bestrida, då kan man ju inte ge verkställighet.

Jag gissar att jag inte kommer få något svar på min fråga.

Vilken ansökan är bestridd? Betalningsföreläggande eller ansökan om verkställighet? På sistnämnda heter det invändning förvisso.
Ett bestritt föreläggande går inte att driva in utifrån. Ett utslag man begärt återvinning på eller en dom som överklagats går dock bra att få verkställd. Dock behåller kfm pengarna till överklagandet eller återvinningen är klar.


Men det generella beslut som jag förstår att kfm ska ha fattat om att inte "ge verkställighet" så finns det hos hovrätten för västra sverige om man vill se det?
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 125
Mottagna reaktioner
13 311
Poäng
8 917
Lasseman - Han kanske menar väl att KFM själva per automatik bestrider ARS ansökningar och att deras föreläggande då direkt ses som bestridna?
Ett prejudikat kanske?
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 846
Mottagna reaktioner
12 597
Poäng
9 787
Lasseman - Han kanske menar väl att KFM själva per automatik bestrider ARS ansökningar och att deras föreläggande då direkt ses som bestridna?
Ett prejudikat kanske?

I betalningsföreläggande finns då den möjligheten, om skulder kan antas vara oriktiga eller liknande.
I verkställighetsansökan kollar man vad jag vet så att ansökan stämmer med utslaget/domen.

Såg någon med en arsskuld för någon vecka sedan bara, så jag är lite fundersam på vilket generellt beslut det är och varför man måste vända sig till hovrätten för västra Sverige med det.
 

Arne anka

Medlem
Poäng: 46
Blev medlem
8 November 2018
Meddelanden
17
Mottagna reaktioner
16
Poäng
46
Om du läser beslutet som är fattat av Kronofogden i början av Augusti som jag postade. Det har inget med mitt mål mot ARS att göra mera än att jag bifogat detta beslut som kf tog i Augusti till hovrätten. Kronofogden har gjort en polisanmälan mot ARS för att regelmässigt skicka ut fodringar som inte finns samt tagit ut oskäliga räntor, detta vill man vad jag kan förstå få prövat i domstol. Kronofogden skriver ju ochså i detta beslut att enligt kf uppfattning kan ansökan om verkställighet i detta och tidigare ingivna ansökningar med liknande ränteyrkande utgöra ett brott 9 kap. 5 §23 Om Kronofogden efter detta fortsätter ge verkställighet till ARS fattar jag ingenting.
 

Arne anka

Medlem
Poäng: 46
Blev medlem
8 November 2018
Meddelanden
17
Mottagna reaktioner
16
Poäng
46
Och försöker man inte bli av med detta problem som flera bolag tar efter med kommer det bli problem. Att skicka ut verkställigheter till personer är ju ok när man inte betalar sina skulder men att regelmässigt inte begära verkställighet i målen när delgivning är undertecknad och det finns betalningsutrymme i form av löneutmätning, utan kunna vänta 3 år med detta med en ränta på 30-40% månad tycker inte jag är ok mot en person som är tungt skuldsatt och mår skit. Tror inte det finns någon som inte trott att deras skulder ingår i deras löneutmätning utan blivit riktigt förvånade när verkställighet begärts och det blir en skuld på 50000-120000 från ett par tusen kronor. Det är nog dags att se över lagar och vad som kan stoppa bolag från att göra på detta sättet genom att låta en dom ligga hos kf 3 år utan att begära verkställighet. Man kan ju börja skicka ut skulder till personer hur skulden växer när verkställighet inte är begärd då tror jag ingen låtit det växa till dom summor som krävs in, men det är ju deras avsikt att man inte ska veta.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 846
Mottagna reaktioner
12 597
Poäng
9 787
Så, att du skrev att kronofogden inte längre kommer ge verkställighet till ARS var mer en tolkning du gör snarare än att KF beslutat om något sånt?
Ett ärende hos polisen påverkar ju inte skuldens vara eller inte vara.
Spännande att se vad hovrätten kommer fram till sedan. Det jag sett är att tingsrätterna brukar hänvisa till att ge sig på själva utslaget snarare än verkställighetsansökan.
 

Arne anka

Medlem
Poäng: 46
Blev medlem
8 November 2018
Meddelanden
17
Mottagna reaktioner
16
Poäng
46
Vet inte med så tolkar jag det. Om man anser att betalningsföreläggande ska bedömas som bestrida för man tror det kan utgöra brott, så utgör det ju även ett brott där verkställighet finns. Men jag vet inte fick tillbaka runt 30000:- som kronofogden hållit inne på då jag har haft inhibition i ärendet.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp