Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Kredio - Lån utan UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Brixo Kontokredit - Swish-utbetalning & Ingen UC
8. Tomly - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Klaralån - Lån utan UC

Tråden om ARS enterprise AB

Du får varva ner lite. Jag har inte påstått att det saknats behov av det senaste 10 åren.

Det är en jämförelse på temat att det är rimligt att myndigheterna följer de lagar som finns. Om du inte pysslar med narkotika vore det ju dumt om du låstes in för det ändå för att dina grannar tyckt att du varit jobbig jättelänge, ungefär så.
Jag är hur lugn som helst. Det enda som får mig upp i varv är när jag blir påmind om hur odugliga vissa av våra myndigheter är.

Jag är drabbad. Överklagan till tingsrätt sista dag innan laga kraft skuldsanering. Vet ej hur jag ska göra. Råd?
Det första du skall göra är att kontakta din skuldrådgivare i kommunen. Vad slags dokumentation har du på att du har tagit lånet eller köpt något från hans bluffsajter? Finns det ingen dokumentation så ta fram det som har skrivits om ARS som bevis på att med största sannolikhet så är kravet från ARS en bluff.

Det är han som skall bevisa att skulden är äkta.

Även om det inte direkt hjälper mot stämningen så skriv ett mejl till journalisten på Kaliber på hur detta påverkar dig och ditt liv.. Ju fler som skriver till henne dess större är sannolikheten för att Kaliber tar upp ARS igen.

Det är nog också relevant i fråga huruvida personen har ett utslag till hans bluffbolag.

Det är ju till din fördel, men egentligen borde det inte spela någon roll för spontant bör det innebära att TR återförvisar ärendet till KFM precis som i mitt fall med motivering att dom inte ska avgöra huruvidan hans fordran är "äkta" utan att KFM ska göra det. Egentligen är detta steget så jävla märkligt.
När han överklagade hos KFM borde ju KFM först hanterat fordrans äkthet kan man tycka.

Det är ju till din fördel, men egentligen borde det inte spela någon roll för spontant bör det innebära att TR återförvisar ärendet till KFM precis som i mitt fall med motivering att dom inte ska avgöra huruvidan hans fordran är "äkta" utan att KFM ska göra det. Egentligen är detta steget så jävla märkligt.
När han överklagade hos KFM borde ju KFM först hanterat fordrans äkthet kan man tycka.
Precis. Verkar som kronofogden inte kollar äkthet tyvärr

Precis. Verkar som kronofogden inte kollar äkthet tyvärr

Dom lär ju dock få göra det om det går för oss som jag tror - att tingsrätten återförvisar ärendet till KFM.
Men om vi då nekar till skulden hos KFM - Då hamnar ärendet (igen) hos tingsrätten och då vet jag inte vad fan som händer om hela skuldsaneringen går åt helvete på grund av tvistlig fordran eller om vi fortfarande är under inledande eller vad som händer.

Överklagandet är ställt till tingsrätt, men skall skickas till Kronofogden.
Detta för att de sistnämnda skall pröva om överklagan inkommit i rätt tid.

Dom lär ju dock få göra det om det går för oss som jag tror - att tingsrätten återförvisar ärendet till KFM.
Men om vi då nekar till skulden hos KFM - Då hamnar ärendet (igen) hos tingsrätten och då vet jag inte vad fan som händer om hela skuldsaneringen går åt helvete på grund av tvistlig fordran eller om vi fortfarande är under inledande eller vad som händer.
Samma tankar har jag

Jag har också problem med honom, överklagade min skuldsanering i januari sista dagen innan det skulle vinna laga kraft ed tt en skuld saknas, tingsrätten återförvisade ärendet till kfm i maj trots påminnelser kom inget in till KFm, beslut om ny skuldsanering i juli, överklagat igen av c information AB kom det på kivra ikväll :( känns hopplöst

Jag har också problem med honom, överklagade min skuldsanering i januari sista dagen innan det skulle vinna laga kraft ed tt en skuld saknas, tingsrätten återförvisade ärendet till kfm i maj trots påminnelser kom inget in till KFm, beslut om ny skuldsanering i juli, överklagat igen av c information AB kom det på kivra ikväll :( känns hopplöst
Han gillar processandet den killen.
Var det sista dagen att överklaga nu igen han dök upp?
@Terry_ hade väl hittat något fal motsvarande ditt där han nu andra gången helt enkelt inte fick vara med?

Det stämmer. Däremot om jag inte missminner mig får väl inte en och samma borgenär överklaga två gånger eller hur? KFM borde väl avslå det per automatik?

Ja sista dagen, fick inte tag på handläggaren dock så vet inte nåt om vad han gett för anledning är kanske denna https://lagen.nu/dom/rh/2021:26 när det väl är dags att yttra sig till tingsrätten kan man hänvisa till den domen då? För att visa på det systematiska han håller på med?

Hovrätten över Skåne och Blekinge har genom slutligt beslut den 23 januari 2024 i Ä

145-24 avslagit C Information AB:s överklagande av tingsrättens beslut den 15

december 2023 i Ä 7782-23. I rubricerat ärende var omständigheterna i allt väsentligt

desamma som i nu aktuellt ärende. Hovrätten över Skåne och Blekinge har i skälen för

beslutet anfört bland annat följande:

Det har framgått att ställföreträdaren för C Information AB återkommande anmält fordringar efter det att beslut om skuldsanering fattats av Kronofogdemyndigheten och därför måste vara väl förtrogen med skuldsaneringslagstiftningen I C Information AB:s överklagande till tingsrätten var uppgifterna, trots att bolaget genom sinställföreträdare måste haft klart för sig vad som krävdes, så opreciserade att det fanns fog för tingsrätten att avslå överklagandett

Även i nu aktuellt ärende finner tingsrätten att ställföreträdaren för C Information AB

bör ha varit väl införstådd med skuldsaneringslagstiftningen. Trots detta har

uppgifterna i C Information AB:s överklagande har innehållit sådana brister att fordran

inte varit möjlig att identifiera. Det har i överklagandet inte angetts att den påstådda

fordran förfallit till betalning eller vilken faktura den påstådda fordran avser. Inte

heller har C Information AB angett beloppet för den påstådda fordran som anges i

överklagandet.

Mot den nu angivna bakgrunden kan det inte anses förenligt med grunderna för

skuldsaneringslagen och de allmänna processrättsliga principerna att undanröja

Kronofogdemyndighetens beslut och återförvisa ärendet dit med de fördröjningar för

skuldsaneringsförfarandet som detta skulle innebära. Överklagandet ska därför avslås.

Det stämmer. Däremot om jag inte missminner mig får väl inte en och samma borgenär överklaga två gånger eller hur? KFM borde väl avslå det per automatik?
Är samma borgenär i båda fallen och enligt beslutet så är det överlämnat till tingsrätten igen, dubbelkolla precis så det r c information AB som överklagat båda gångerna

Kfm beslutar inte om annat än att överklagan kommit in i tid eller inte. Resten är tingsrätten

Är samma borgenär i båda fallen och enligt beslutet så är det överlämnat till tingsrätten igen, dubbelkolla precis så det r c information AB som överklagat båda gångerna

Det låter ju märkligt för vad ska TR göra? Dom kommer ju bara återvisa ärendet till KFM igen - som kommer att göra om samma process igen.
Det kan ju inte pågå i 20 år att han har den här strategin?

Kfm beslutar inte om annat än att överklagan kommit in i tid eller inte. Resten är tingsrätten

Dom beslutar ju huruvida fordran är legit, i detta fallet har ju han inte inkommit med dessa uppgifter?

Ja sista dagen, fick inte tag på handläggaren dock så vet inte nåt om vad han gett för anledning är kanske denna https://lagen.nu/dom/rh/2021:26 när det väl är dags att yttra sig till tingsrätten kan man hänvisa till den domen då? För att visa på det systematiska han håller på med?

Ä145-24 är den senaste domen ifrån hovrätten. Ifrån 2024

@Anon86 då behövde inte dina övriga borgenärer godkänna betalplanen då den var samma eller? Han inkom inte med sin skuld?

Nej trots påminnelser så har inte inkommit med något men ändå en ny överklagan i sista stund, känns som att man får förbereda sig på riktig lång körare har haft inledande sen maj 2023

Nej trots påminnelser så har inte inkommit med något men ändå en ny överklagan i sista stund, känns som att man får förbereda sig på riktig lång körare har haft inledande sen maj 2023
Helt jävla sjukt att det här tillåts. Planen är helt enkelt att få dig att acceptera skulden.

Vad ligger summan på cirka som han vill ha in i din betalplan?

Konstigt att han inte presenterat något belopp till kfm?
Det har att göra med att folk bara ska acceptera skiten. Många blir väl skrämda och vill bara ha skuldsanering, för många spelar det ingen roll vilka skulder som ingår i betalplanen. Men får dom reda på att summan är ganska hög så ringer ju varningsklockorna direkt och chansen är stor att man bestrider skulden.

Det är vad jag tror iaf.

@Anon86

Men vadå, nu kommer det gå till TR igen - TR kommer återförvisa ärendet (förmodligen) till KFM en andra gång. Han lär ju inte inkomma då heller. Ska detta pågå under fem år eller vad är tanken?

Helt jävla absurt är det.

@Anon86

Men vadå, nu kommer det gå till TR igen - TR kommer återförvisa ärendet (förmodligen) till KFM en andra gång. Han lär ju inte inkomma då heller. Ska detta pågå under fem år eller vad är tanken?

Helt jävla absurt är det.
Pratade med Kfm idag tydligen hade han kommit med uppgifter ett par dagar innan senaste beslutet via nån allmän e-post som inte hade nåt handläggaren:(

Pratade med Kfm idag tydligen hade han kommit med uppgifter ett par dagar innan senaste beslutet via nån allmän e-post som inte hade nåt handläggaren:(

Då behöver det inte att gå till tingsrätten eller?

Det är mycket positivt att du inte skrivit på ett betalningsföreläggande.

Både ja och nej,

För uppenbarligen har bedragaren några bevis på att TS tagit lånet eftersom han inkom med detta via deras vanliga kundtjänst.

Om TS nekar till fordran så blir det en tvistlig fordran och med tanke på hur gigantisk den är finns det väl risk för att hela hans sanering avslås om jag förstått det rätt.

helt sjukt detta.

Både ja och nej,

För uppenbarligen har bedragaren några bevis på att TS tagit lånet eftersom han inkom med detta via deras vanliga kundtjänst.

Om TS nekar till fordran så blir det en tvistlig fordran och med tanke på hur gigantisk den är finns det väl risk för att hela hans sanering avslås om jag förstått det rätt.

helt sjukt detta.
Den behöver inte vara gigantisk. När det saknas utslag brukar han kräva en lägre summa.

Det är väl också lättare att ogiltigförklara en skuld pga ockerräntan när det saknas utslag tänker jag...

Det är nog en del som hänger där några dagar

Då behöver det inte att gå till tingsrätten eller?
Har kfm fattat beslut så är kfm klar, spelar ingen roll om det är fel.
Är samma med utslag. Meddelas utslag så är det gjort även om det råkat kommit in ett bestridande i brevlådan på kontoret i Örnsköldsvik i tid som sedan åkt runt i postbil mellan kontor..

Har kfm fattat beslut så är kfm klar, spelar ingen roll om det är fel.
Är samma med utslag. Meddelas utslag så är det gjort även om det råkat kommit in ett bestridande i brevlådan på kontoret i Örnsköldsvik i tid som sedan åkt runt i postbil mellan kontor..

Men i praktiken så kan ju detta nu skickas fram och tillbaka i fem år?
TR återförvisar till KFM - han inkommer inte med uppgifter - KFM fattar beslut - han överklagar.
Så kan det ju i princip pågå i all oändlighet?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp