Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Kontokredit - Lån utan UC
4. Creditstar - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Lån utan UC
6. Loanstep - Lån utan UC
7. Klaralån - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Lumify - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Tråden om ARS enterprise AB

Men i praktiken så kan ju detta nu skickas fram och tillbaka i fem år?
TR återförvisar till KFM - han inkommer inte med uppgifter - KFM fattar beslut - han överklagar.
Så kan det ju i princip pågå i all oändlighet?

Typ. Du hade ju ngt rättsfall. Men i det här fallet låg ju tydligen uppgiften hos kfm men inte hunnit fördelats rätt, då är ju hans överklagande ganska befogat, även om vänta till sista dagen var onödigt.

Men principiellt med lite om och men så skulle det vara möjligt.
Skulle kunna bli intressant juridisk nöt att knäcka, vilken verkan en skuldsanering som enligt inledandet redan är avslutad men fortfarande inte fått laga kraft..

Pausas kfm beslut om sanering så fort någon överklagar inom 3v perioden? Låt säga det kommer in en överklagan. 1v in. Stannar det där. Sen när beslut från tinget kommer så är det fritt fram för nästa.

Typ. Du hade ju ngt rättsfall. Men i det här fallet låg ju tydligen uppgiften hos kfm men inte hunnit fördelats rätt, då är ju hans överklagande ganska befogat, även om vänta till sista dagen var onödigt.

Men principiellt med lite om och men så skulle det vara möjligt.
Skulle kunna bli intressant juridisk nöt att knäcka, vilken verkan en skuldsanering som enligt inledandet redan är avslutad men fortfarande inte fått laga kraft..

Jag har gått igenom en mängd domar och det är inget mönster domstolarna följer.

Ä 3456-20 man avslår hans begäran för domstolen inte tyckte att det var bevisat i en överklagan att en fordran finns.
Ä 1159-21 samma case, identisk överklagan (dessa finns ju bifogade) här återförvisade TR ärendet till KFM.

Det märkliga är inte bara att samma domstol agerar helt annorlunda ifrån fall till fall utan att samma domare gör det.

Jag var extremt noggrann och letade efter skillnader men utöver borgenärer och storleken på skulder så kunde jag inte se någonting.

Alla hans överklaganden är ju befogade på så sätt att hans offer har någonting med honom att göra. Det är inte där skon klämmer för mig egentligen.

Problematiken för mig ligger dels i när han väljer att överklaga även om det också är hans fulla juridiska rätt.

Men det som är problemet att det i många fall bör vara preskriberade skulder, att räntan som han uppgivit i KFM:s utslag plötsligt inte gäller längre utan han hittar på något eget, han kan inte bevisa om lånet de facto blivit utbetalt. Det är för vagt och luddigt men efter som han sitter på gamla databas med skuldsansökningar så använder han det som bevis. Ibland går det vägen ibland inte.

Jag menar det är oseriöst och rättsosäkert.

Alla hans överklaganden är ju befogade på så sätt att hans offer har någonting med honom att göra. Det är inte där skon klämmer för mig egentligen.

Problematiken för mig ligger dels i när han väljer att överklaga även om det också är hans fulla juridiska rätt.

Men det som är problemet att det i många fall bör vara preskriberade skulder, att räntan som han uppgivit i KFM:s utslag plötsligt inte gäller längre utan han hittar på något eget, han kan inte bevisa om lånet de facto blivit utbetalt. Det är för vagt och luddigt men efter som han sitter på gamla databas med skuldsansökningar så använder han det som bevis. Ibland går det vägen ibland inte.

Jag menar det är oseriöst och rättsosäkert.
Har du hittat en dom där skulden bestrids med anledning av ockerräntan? Hittills verkar ju allt handla om en skuld existerar eller ej. Men ingenting om ockerränta. Ingenting om preskribtion.

Pausas kfm beslut om sanering så fort någon överklagar inom 3v perioden? Låt säga det kommer in en överklagan. 1v in. Stannar det där. Sen när beslut från tinget kommer så är det fritt fram för nästa.
Det fastnar i inledande

Har du hittat en dom där skulden bestrids med anledning av ockerräntan? Hittills verkar ju allt handla om en skuld existerar eller ej. Men ingenting om ockerränta. Ingenting om preskribtion.

FT 132-22 den tror jag var ett sådant

Jag har gått igenom en mängd domar och det är inget mönster domstolarna följer.

Ä 3456-20 man avslår hans begäran för domstolen inte tyckte att det var bevisat i en överklagan att en fordran finns.
Ä 1159-21 samma case, identisk överklagan (dessa finns ju bifogade) här återförvisade TR ärendet till KFM.

Det märkliga är inte bara att samma domstol agerar helt annorlunda ifrån fall till fall utan att samma domare gör det.

Jag var extremt noggrann och letade efter skillnader men utöver borgenärer och storleken på skulder så kunde jag inte se någonting.
Med lite mer efterforskande kan du ju skriva en hel uppsats/avhandling på detta ämne :D

Jag har också problem med honom, överklagade min skuldsanering i januari sista dagen innan det skulle vinna laga kraft ed tt en skuld saknas, tingsrätten återförvisade ärendet till kfm i maj trots påminnelser kom inget in till KFm, beslut om ny skuldsanering i juli, överklagat igen av c information AB kom det på kivra ikväll :( känns hopplöst
Skicka in din berättelse till journalisten på Kaliber. Du kan maila till henne här: [email protected] Det gjordes ett helt program om honom som ni hittar här https://sverigesradio.se/avsnitt/1245961 och nu är hon intresserad i följa upp det.

Hej
Ny i tråden, men är utsatt av han å hans skit☹️. Har läst en hel del ni skrivit å undrar om nån vet nån jurist som man kan kontakta. Har mailat flertal advokater. Antingen så har dom inte tid eller så är de inte deras område.
Vore jätte tacksam för hjälp

Hej
Ny i tråden, men är utsatt av han å hans skit☹️. Har läst en hel del ni skrivit å undrar om nån vet nån jurist som man kan kontakta. Har mailat flertal advokater. Antingen så har dom inte tid eller så är de inte deras område.
Vore jätte tacksam för hjälp
Vad gäller det? Är det ett betalningsföreläggande du fått eller vill han ingå i din skuldsanering?

Vad gäller det? Är det ett betalningsföreläggande du fått eller vill han ingå i din skuldsanering?
Tyvärr inte, de gäller en tredskodom. Va på botten då jag tog en del lån på nätet för över 10 årsen. Fick in många krav från KFM å skrev på å fick löneutmätning. Trodde ju så klart alla var riktiga.
Men så dök de upp ett brev från rätten om ett krav från C information AB 2021. Sa att jag va skyldig pengar för nått jag tagit 2011. Tänkte inte så mycke än att de stämde säkert efter som jag tog en del lån på den tiden.
Mailade han **, frågade om avbetalning då jag inte vill att de skulle gå till KFM. den. Å helt plötsligt så fick en fordran från KFM på 300000kr från han . De va den jag gick med på avbetalning så blev de tredskodom från rätten. Kollade med kom å dom kunde inget göra pga domen. Då började jag kolla vad de va för nisse som gör detta å fick reda på allt detta.
Å när jag upptäckte de så såg jag att jag har även betalat en annan skuld till han sen 2013.
trodde jag äntligen skulle bli skuld fri nästa år med. Men inte de . Aaaaa så frustrerande att han kan göra så här. Mitt fel också eftersom man inte kollat.

Senast ändrad:
Kontakta tingsrätten som utfärdade tredskodomen och fråga dom hur du går tillväga för att få bort denna. Det är svårt, men det är inte omöjligt.

Hoppas någon på forumet kan komma med tips om hur du ska gå tillväga. Se till att kommunikationen sker via PM.

Kontakta tingsrätten som utfärdade tredskodomen och fråga dom hur du går tillväga för att få bort denna. Det är svårt, men det är inte omöjligt.

Hoppas någon på forumet kan komma med tips om hur du ska gå tillväga. Se till att kommunikationen sker via PM.

Det behöver inte ringas tingsrätt för det. Tingsrätten kan inget göra åt den. Dom är klar med ärendet.

Det som återstår är att ansöka om resning i hovrätten.
Möjligen återställande av försutten tid men det är nog för sent.
Domvilla är nog inte rätt heller.

Kommunikationen vi PM? Här på forumet?

Hittade detta. Vet dock inte hur mycket det hjälper.

"Efter att domen vunnit laga kraft får resning beviljas enbart om grova rättegångsfel förekommit eller om rättstillämpning, som ligger till grund för domen, uppenbart strider mot lag. Om omständighet eller bevis, som inte tidigare framlagts åberopas och om det hade gjorts sannolikt skulle ha lett till annan utgång i målet. Resning får bara beviljas om parten gör sannolikt, att han icke vid den rätt, som meddelat domen, kunnat åberopa omständigheten eller beviset eller han haft giltig ursäkt att inte göra det. För resning när det gäller en lagakraftvunnen tredskodom krävs mycket tungt vägande skäl"

Det är inte bara det att han lurar på folk påhittade skulder. Han drar till med 338 k när han gör det. Jag kan inte ens beskriva vad jag önskar ska hända honom...

Hittade detta. Vet dock inte hur mycket det hjälper.

"Efter att domen vunnit laga kraft får resning beviljas enbart om grova rättegångsfel förekommit eller om rättstillämpning, som ligger till grund för domen, uppenbart strider mot lag. Om omständighet eller bevis, som inte tidigare framlagts åberopas och om det hade gjorts sannolikt skulle ha lett till annan utgång i målet. Resning får bara beviljas om parten gör sannolikt, att han icke vid den rätt, som meddelat domen, kunnat åberopa omständigheten eller beviset eller han haft giltig ursäkt att inte göra det. För resning när det gäller en lagakraftvunnen tredskodom krävs mycket tungt vägande skäl"

Det är ju väldigt få resningar som beviljas på ett år, det är inget man väntar på besked på såvida inte domstolen beslutar om inhibition av tredskodomen, om det skett alls så är det någon enstaka gång totalt.
Tyvärr får man räkna med att resningen avslås

Senast ändrad:
Det är ju väldigt få rysningar som beviljas på ett år, det är inget man väntar på besked på såvida inte domstolen beslutar om inhibition av tredskodomen, om det skett alls så är det någon enstaka gång totalt.
Tyvärr får man räkna med att resningen avslås
Med tanke på att han skördar nya offer konstant tror jag att chansen är större i det här fallet. Men svårt är det definitivt, precis som du skriver.

Med tanke på att han skördar nya offer konstant tror jag att chansen är större i det här fallet. Men svårt är det definitivt, precis som du skriver.
Så kan det vara, men det de 3 eller 4 i hovrätten (3 domare och ev en föredragande jurist) kollar på är ju om kraven för att få resning är uppfyllda, de du saxade in. Vad ars pysslar med i övrigt är inte så superintressant i det sammanhanget.

"Resning får bara beviljas om parten gör sannolikt, att han icke vid den rätt, som meddelat domen, kunnat åberopa omständigheten eller beviset eller han haft giltig ursäkt att inte göra det."

Så knäckfrågan blir om man har någon vettig ursäkt till varför man inte sa till vid tingsrätten för hur många år sedan det nu var, och kommer med sina invändningar först nu.

Det kan hända att chansen är högre, det kanske är dubbelt så hög chans till och med. Men om chansen är 0.1% för resning så är det nu kanske 0.2 vilket inte är så bra förutsättningar heller..

Men om man ska försöka med resning. Gör man de sj eller via advokat?
Du måste ta kontakt med någon kunnig hur som helst. Någon som kan och vet hur man formulerar sig så att hovrätten förstår. Vem du har att göra med och vad du råkat ut för. Önskar dig det bästa!

Ny här som sagt, dum fråga. Är allting öppet för alla att se på forumet eller finns de att man kan prata privat med nån?

Ny här som sagt, dum fråga. Är allting öppet för alla att se på forumet eller finns de att man kan prata privat med nån?
Om du håller musen/pilen över någons namn kommer du få upp alternativet: "starta konversation". Den vägen är privat.

Tyvärr inte, de gäller en tredskodom. Va på botten då jag tog en del lån på nätet för över 10 årsen. Fick in många krav från KFM å skrev på å fick löneutmätning. Trodde ju så klart alla var riktiga.
Men så dök de upp ett brev från rätten om ett krav från C information AB 2021. Sa att jag va skyldig pengar för nått jag tagit 2011. Tänkte inte så mycke än att de stämde säkert efter som jag tog en del lån på den tiden.
Mailade han **, frågade om avbetalning då jag inte vill att de skulle gå till KFM. den. Å helt plötsligt så fick en fordran från KFM på 300000kr från han . De va den jag gick med på avbetalning så blev de tredskodom från rätten. Kollade med kom å dom kunde inget göra pga domen. Då började jag kolla vad de va för nisse som gör detta å fick reda på allt detta.
Å när jag upptäckte de så såg jag att jag har även betalat en annan skuld till han sen 2013.
trodde jag äntligen skulle bli skuld fri nästa år med. Men inte de . Aaaaa så frustrerande att han kan göra så här. Mitt fel också eftersom man inte kollat.
Om du gjort upp en avbetalningsplan ska du väl inte ha nån tredskodom alls? Nån som kan förklara!

Om du gjort upp en avbetalningsplan ska du väl inte ha nån tredskodom alls? Nån som kan förklara!
Förklaringen är : Bedragaren kräver någon på kapitalbeloppet 9999 kr plus ränta hos tingsrätten. Bedragaren avslöjar dock inte den egentliga summan. Gäldenären får hem brevet från tingsrätten och väljer att kontakta bedragaren för att upprätta en avbetalningsplan. Misstaget som gäldenären gör är att inte bestrida skulden hos tingsrätten. Tingsrätten uppfattar det som att gäldenären ignorerar det hela och utfärdar en tredskodom. Gäldenären tror att 9999 kr är det som är skulden, och bedragaren väljer såklart att inte att avslöja det. Målet är att få till en tredskodom. Och vips, 1 månad efter att utslaget meddelats kan bedragaren kräva gäldenären på vilken summa han vill.

Vilket fint rättssystem vi har va?

Förklaringen är : Bedragaren kräver någon på kapitalbeloppet 9999 kr plus ränta hos tingsrätten. Bedragaren avslöjar dock inte den egentliga summan. Gäldenären får hem brevet från tingsrätten och väljer att kontakta bedragaren för att upprätta en avbetalningsplan. Misstaget som gäldenären gör är att inte bestrida skulden hos tingsrätten. Tingsrätten uppfattar det som att gäldenären ignorerar det hela och utfärdar en tredskodom. Gäldenären tror att 9999 kr är det som är skulden, och bedragaren väljer såklart att inte att avslöja det. Målet är att få till en tredskodom. Och vips, 1 månad efter att utslaget meddelats kan bedragaren kräva gäldenären på vilken summa han vill.

Då fattar vi hur vidrig han är. Jag hävdar att man ska bestrida i alla instanser allt som har med honom att göra. Han borde sättas bakom lås och bom, det står helt klart!!! Ni som utsätts för detta hör av er och berätta för reportern som gör reportage enligt uppgift tidigare i denna tråd. Han måste stoppas!!!

Det kom ju en ny lag i år om grupptalan för att skydda konsumenters intresse eller vad den nu heter. KO eller liknande organisation tror jag det är som måste initiera en sån. Ni är ju rätt många som är drabbade vad jag har förstått.
Berätta vad du vet mer. Någon eller några måste snart agera mot denna person. Vad göra?

Berätta vad du vet mer. Någon eller några måste snart agera mot denna person. Vad göra?
Här är lagen: https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...g/lag-2002599-om-grupprattegang_sfs-2002-599/

Och här är anmälan:

Ni har alla en rättsskyddsförsäkring i era hemförsäkringar. Jag skulle gå ihop med alla drabbade och ta kontakt med en advokat som är duktig på konsumenträtt (och kan lite straffrätt) som kan hjälpa till att göra anmälan. Kolla dock villkoren noga på hemförsäkringen och rättsskyddsmomentet så att den verkligen gäller för detta. Ni kan ringa och prata med ert försäkringsbolag först.

Var det verkligen så innan 2018 att en högkostnadskredit fick kosta hur mycket som helst d v s inget ”tak”? Inkasso- och påminnelseavgift måste väl ändå varit lagstadgat länge? Förstår inte hur han får igenom hur skulden har vuxit så kopiöst mycket!?

Finns inget som gör mig så arg som såna där pajaser som honom som utnyttjar människor i kris och samhället på det sättet som han gör!

Riktigt så är det inte det funkar.

Bestrida verkar vara enda sättet att få stopp på idiotin. Han ska in i rättssalen och få bekänna färg

Det är inte så mycket att bestrida när det finns lagakraftvunnen dom dock.

Någon här bedömde chanserna till resning som ganska goda, jag vet inte på vilka grunder dock. Får väl se om resningen ger något.

Det är inte så mycket att bestrida när det finns lagakraftvunnen dom dock.

Någon här bedömde chanserna till resning som ganska goda, jag vet inte på vilka grunder dock. Får väl se om resningen ger något.
Är "någon här" jag? Chansen är verkligen inte stor att få till en resning. Har aldrig påstått det. Bara att det går. Att det inte är kört. Men att det blir svårt. Tänk att du alltid har den där jävla "skyll dig själv och acceptera situationen"-attityden.

Vad stämmer inte? Förutom att man inte får kräva någon på valfri summa. Genom att inte uppge den faktiska skulden har gäldenären vilseletts...

Det som kan krävas in är det som står i domen inkl ränta beräknay på det vis som står i domen, det är inget man bara kan höfta ur sig sen efter behag.

Det som kan krävas in är det som står i domen inkl ränta beräknay på det vis som står i domen, det är inget man bara kan höfta ur sig sen efter behag.
Absolut. Men genom att endast uppge kapitalbeloppet plus räntesatsen har gäldenären vilseletts. Alla förstår inte hur saker o ting fungerar. Att jag drog till med "vips så kan man kräva någon på vilken summa som helst" var pga summan som krävs idag ligger på 330 000 kr! Allt det övriga jag skrev stämmer.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp