• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
5. Brixo - Lån utan UC
6. Klaralån - Lån utan UC
7. Merax - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Nstart - Nystartslån
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Tråden om löneutmätning

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

johanc84

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 857
Blev medlem
8 Juni 2019
Meddelanden
5 784
Mottagna reaktioner
2 637
Poäng
1 857
Jag blir inte klok på det här med skuldsaldot på mina sidor. Finns det någon som har koll på hur lång tid det brukar ta från det att en inbetalning (från tex arbetsgivare) görs till KFM tills denna syns på skuldsaldot?

Igår fick jag lön och ca 16 500 drogs, när jag kollar skuldsaldot idag är det 5 000 högre än för några dagar sedan.

Skulden ligger nu på 1 025 000, inte kan det väl vara så att räntan är 16 500 + 5 000 i månaden?

Jag skulle gärna vilja följa vad som betas av på kapitalskulden kontra vad som är ränta men blir inte klok på det hela. Väntar dessutom att vinsten från en exekutiv försäljning ska synas på saldot, har därför svårt att hålla mig ifrån mina sidor för tillfället.
Det brukar ta ca 4-5 dagar från det arbetsgivaren betalt in som det är registrerat på dina sidor ! Om du fick lön igår så skulle jag tro det syns onsdag nästa vecka :)
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

johanc84

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 857
Blev medlem
8 Juni 2019
Meddelanden
5 784
Mottagna reaktioner
2 637
Poäng
1 857
Jag blir inte klok på det här med skuldsaldot på mina sidor. Finns det någon som har koll på hur lång tid det brukar ta från det att en inbetalning (från tex arbetsgivare) görs till KFM tills denna syns på skuldsaldot?

Igår fick jag lön och ca 16 500 drogs, när jag kollar skuldsaldot idag är det 5 000 högre än för några dagar sedan.

Skulden ligger nu på 1 025 000, inte kan det väl vara så att räntan är 16 500 + 5 000 i månaden?

Jag skulle gärna vilja följa vad som betas av på kapitalskulden kontra vad som är ränta men blir inte klok på det hela. Väntar dessutom att vinsten från en exekutiv försäljning ska synas på saldot, har därför svårt att hålla mig ifrån mina sidor för tillfället.
Kolla idag vad saldot är och sedan i morgon så ser du hur mycket det blir per dag . Sen tar du x30 dagar :) . Skulle jag får gissa lite så skulle jag tro det kosta dig ca 14-15k i ränta per månad
 

kaffesump

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
5 November 2020
Meddelanden
876
Mottagna reaktioner
332
Poäng
497
Hej. Lånar tråden lite. Jag är så kass på sånt här och har aldrig tidigare hamnat i sådan situation. När är det man får betalanmärkning? Jag har ett inkasso avbetalningsplan som jag inte kan betala och den ska vara betalt senast 1 maj. Totala skulden är 6300 kr och avbetalningsplanen är på 1300 kr. Om de nu skickar till kronofogden får jag anmärkning direkt? För kan inte betala något till slutet av maj.

Då skickar inkasso först en påminnelse till dig som lär komma i brevlådan någonstans mellan 5-7 maj. Betalar du inte då så får du ett brev från kfm om delgivning runt 13-21 maj. Betalar du inte då så blir det utslag (betalningsanmärkning) som jag gissar i början på juni.

Från att inkasso skickar påminnelse till att kfm skickar delgivning brukar vara ca. två veckor. Från påminnelse från inkasso till utslag ungefär en månad.
 

johanc84

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 857
Blev medlem
8 Juni 2019
Meddelanden
5 784
Mottagna reaktioner
2 637
Poäng
1 857
Då skickar inkasso först en påminnelse till dig som lär komma i brevlådan någonstans mellan 5-7 maj. Betalar du inte då så får du ett brev från kfm om delgivning runt 13-21 maj. Betalar du inte då så blir det utslag (betalningsanmärkning) som jag gissar i början på juni.
Först och främst så ska man ha skrivit på delgivningen och skickat tillbaka innan det blir anmärkning efter 10 dagar
 

Bramserud

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 747
Blev medlem
7 Augusti 2017
Meddelanden
1 678
Mottagna reaktioner
838
Poäng
747
Då skickar inkasso först en påminnelse till dig som lär komma i brevlådan någonstans mellan 5-7 maj. Betalar du inte då så får du ett brev från kfm om delgivning runt 13-21 maj. Betalar du inte då så blir det utslag (betalningsanmärkning) som jag gissar i början på juni.

Från att inkasso skickar påminnelse till att kfm skickar delgivning brukar vara ca. två veckor. Från påminnelse från inkasso till utslag ungefär en månad.

Enligt din erfarenhet, ja.

Det kan mycket väl ta flera år från det att man skulle ha betalat en skuld till inkasso tills att de skickar den till Kronofogden. Det varierar mellan olika bolag, det beror på vad det är för skuld, och det beror antagligen också vem personen är som skulle ha betalat.
 

kaffesump

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
5 November 2020
Meddelanden
876
Mottagna reaktioner
332
Poäng
497
Enligt din erfarenhet, ja.

Det kan mycket väl ta flera år från det att man skulle ha betalat en skuld till inkasso tills att de skickar den till Kronofogden. Det varierar mellan olika bolag, det beror på vad det är för skuld, och det beror antagligen också vem personen är som skulle ha betalat.

Vad pratar vi om då? En skuld i Nigeria, Vitryssland eller Andorra som ska till Sverige? :facejoy: Låter i mina öron helt tokigt att en skuld ska ta flera år från inkasso till Kronofogden. Du pratar en massa skit bara. Gå och lägg dig istället. Eller så har du precis som jag erfarenhet utav skulder från utlandet som drivits till Sverige eller så arbetar du på en myndighet med insyn.

För mig som privatperson med utländska skulder (Norge) så har det tagit 1.5 år från lån till inkasso till kfm och en svensk skuld från inkasso till Kronofogden en månad ca.
 

johanc84

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 857
Blev medlem
8 Juni 2019
Meddelanden
5 784
Mottagna reaktioner
2 637
Poäng
1 857
Vad pratar vi om då? En skuld i Nigeria, Vitryssland eller Andorra som ska till Sverige? :facejoy: Låter i mina öron helt tokigt att en skuld ska ta flera år från inkasso till Kronofogden. Du pratar en massa skit bara. Gå och lägg dig istället. Eller så har du precis som jag erfarenhet utav skulder från utlandet som drivits till Sverige eller så arbetar du på en myndighet med insyn.

För mig som privatperson med utländska skulder (Norge) så har det tagit 1.5 år från lån till inkasso till kfm och en svensk skuld från inkasso till Kronofogden en månad ca.
Mitt lån från extralånet tog 13 mån innan dom skickade till kronofogden :) så det händer ;)
 

joolleroo

Kunnig medlem
Poäng: 177
Blev medlem
23 September 2019
Meddelanden
136
Mottagna reaktioner
57
Poäng
177
Oh jävlar. Då förstår jag dig. Ber om ursäkt Johan för min attityd ^^
Och jag har fortfarande en skuld som inte är skickat till kronofogden , legat där i 16 månader nu, har bett dom skicka den till kronofogden men det vill dom inte.. så den tickar ränta...:/
 

Kronofogden

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
Blev medlem
8 September 2014
Meddelanden
2 301
Mottagna reaktioner
1 801
Poäng
1 247
Vad pratar vi om då? En skuld i Nigeria, Vitryssland eller Andorra som ska till Sverige? :facejoy: Låter i mina öron helt tokigt att en skuld ska ta flera år från inkasso till Kronofogden. Du pratar en massa skit bara. Gå och lägg dig istället. Eller så har du precis som jag erfarenhet utav skulder från utlandet som drivits till Sverige eller så arbetar du på en myndighet med insyn.

För mig som privatperson med utländska skulder (Norge) så har det tagit 1.5 år från lån till inkasso till kfm och en svensk skuld från inkasso till Kronofogden en månad ca.

Jag har skulder som fortfarande inte skickats till KFM trots att jag slutade betala på dem för 26 månader sen. Eftersom det står i min kreditupplysning att utmätningsförsök har misslyckats bedöms det nog som slöseri med pengar att begära verkställighet.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp