Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Kontokredit - Lån utan UC
4. Creditstar - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Lån utan UC
6. Loanstep - Lån utan UC
7. Klaralån - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Lumify - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Tråden om löneutmätning

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Okej låt säga att de inte hinner dra dem här pengarna kommer de skicka arga brev och begära pengar av mig när de ser att de här pengarna går till något annat än att betala av skulder? Körkort och ett jobb relaterat till min utbildning kommer innebära en löneökning på 6-8k innan skatt bara det skulle hjälpa mig oerhört med att betala av mina skulder. Tråkigt om det skulle få konsekvenser om det kommer förändra mitt liv så mycket.
KFM övervakar inte ditt bankkonto och får inga kontoutdrag löpande. Jag har haft alldeles för mycket pengar på mitt konto, flertalet gånger under min löneutmätning, väl medveten om att de kunde utmätas. För min del så brukade KFM göra ett försök vartannat år vid ungefär samma tidpunkt. Jag håller dock med om att det vore bättre om dina föräldrar betalade ditt körkort direkt till körskolan för säkerhets skull.

Har läst fram och tillbaka gällande utmätning i hemmet och djur, och får inte ihop den röda tråden alls.

Om en person får löneutmätning och har en mindre uppfödning av katt/hund i hemmet, syns det i något register som kan föranleda hembesök för utmätning?

Vad sker med dessa, säg fem avelsdjur, om det följaktligen blir besök i hemmet?

Är det inte lite att skjuta sig själv i foten av KFM att utmäta dessa djur eftersom de är en del i inkomsterna för hushållet och kanske till och med en förutsättning för att bli skuldfri snabbare?

säg att det utan aveln rör sig om 10 år som skuldsatt, men 5 år om aveln får fortgå. Hur kan man då utmäta djuren?
Med det resonemanget så skulle man få behålla smycken, aktier, bostäder i attraktiva områden e t c och så funkar det ju inte. Kan något realiseras i pengar här och nu när skulden är aktuell hos KFM, så blir det så. Sedan är det en annan sak att KFM förmodligen inte har koll på ett fåtal djur som ses som sällskapsdjur.

Ja det stämmer det var tanken. Okej sätter det käppar i hjulet för eventuell skuldsanering eller gör så att skuldsaneringen avbryts är det inte aktuellt.
Din släkting kan skriva i ett testamente att ditt arv ska vara enskild egendom som ej kan utmätas. Men vet inte om det också är oförenligt med skuldsanering. Eller så kan hem begränsa din del till laglotten.

KFM övervakar inte ditt bankkonto och får inga kontoutdrag löpande. Jag har haft alldeles för mycket pengar på mitt konto, flertalet gånger under min löneutmätning, väl medveten om att de kunde utmätas. För min del så brukade KFM göra ett försök vartannat år vid ungefär samma tidpunkt. Jag håller dock med om att det vore bättre om dina föräldrar betalade ditt körkort direkt till körskolan för säkerhets skull.

Okej tack för svar det var mest angående om de såg kontoutdragen som jag hade funderingar. Mina föräldrar vet inte att jag har skulder till KF bara dålig ekonomi och vill att det ska förbli så tills dess att jag känner mig redo att be om hjälp. Det är inte mina föräldrar som ska betala körkortet utan mor och farföräldrar men kan be dem överföra till mina föräldrar så skickar dem mig pengarna när det är dags att pröjsa helt enkelt.

Kan ta in kontoutdrag om det behövs

Känner lite att jag vill komma igång med löneutmätning och ta dom 12 tuffa månaderna faktiskt , jag väntar fortfarande på utslag faktiskt . Bara fått ett utslag från sergel på en skuld på 4600 kr . Men alla dom andra väntar på utslag . Hjälper det att ringa inkasso företagen och be dom verkställa ? För hade varit skönt att kört igång faktiskt

Känner lite att jag vill komma igång med löneutmätning och ta dom 12 tuffa månaderna faktiskt , jag väntar fortfarande på utslag faktiskt . Bara fått ett utslag från sergel på en skuld på 4600 kr . Men alla dom andra väntar på utslag . Hjälper det att ringa inkasso företagen och be dom verkställa ? För hade varit skönt att kört igång faktiskt
Du har ju tidigare skrivit om att du vill vänta så länge som möjligt. Kände dock som du nu skriver att det hade varit skönt att komma igång. Försökte få igång en löneutmätning med att lämna in inkomstuppgifter utan att de begärt det, ringde x flera utan gehör. Det tog 7 månader från första skuld att betala tills jag fick brev om utmätning med start månaden efter. Då var min sanering redan igång och detta hade de missat.

Du har ju tidigare skrivit om att du vill vänta så länge som möjligt. Kände dock som du nu skriver att det hade varit skönt att komma igång. Försökte få igång en löneutmätning med att lämna in inkomstuppgifter utan att de begärt det, ringde x flera utan gehör. Det tog 7 månader från första skuld att betala tills jag fick brev om utmätning med start månaden efter. Då var min sanering redan igång och detta hade de missat.
oj så länge efter skuld att betala ? Skulle det hända mig så är det ju typ hela året ut nästan , visst jag kan beta av en skuld hela tiden nu så det är positivt ! Samtidigt så vet jag att efter 12 mån med löneutmätning så har MYCKET försvunnit ! Skulle jag inte få utmätning innan juni tex så hinner jag betala av säkert 70 000 kr skulle jag tro ! Det får bli när det bli då , dock lite chockad nästan när du skriver 7 mån från skuld att betala till utmätning :)

Måste fråga en sak , hade du många skuld att betala ? Tänkte att det tog 7 mån :)

oj så länge efter skuld att betala ? Skulle det hända mig så är det ju typ hela året ut nästan , visst jag kan beta av en skuld hela tiden nu så det är positivt ! Samtidigt så vet jag att efter 12 mån med löneutmätning så har MYCKET försvunnit ! Skulle jag inte få utmätning innan juni tex så hinner jag betala av säkert 70 000 kr skulle jag tro ! Det får bli när det bli då , dock lite chockad nästan när du skriver 7 mån från skuld att betala till utmätning :)
Förstår fortfarande inte varför skulderna skulle minska mer med utmätning än om du betalar av dem självmant!

Förstår fortfarande inte varför skulderna skulle minska mer med utmätning än om du betalar av dem självmant!
För du kan inte betala all amortering som alla bolag kräver .. nu blir det räntor och mindre amortering :)

Jag har precis gett upp mina försök att komma ifatt. En lång tid har jag inför varje månadsskifte löst utgifterna med nya lån...
Slutade med inlåsning på psyk efter ett suecidförsök där jag (tyvärr...) blev upptäckt, hindrad.
Har börjat få påminnelser men inger har gått till inkasso än.
Men hur ska jag förhala tiden tills att skulderna, och de är många, går till KF?
Göra upp avbetalningsplaner med inkassobolagen? Undvika svara på brev? Undvika delgivningar (hur i så fall?).
Tacksam för alla tips.
Och hur länge kan det ta innan det hamnar hos KF?
Och hur länge innan det blir löneutmätning?
I vilket steg gör de hembesök för att se om jag äger något? Vilket jag INTE gör.....
Många frågor men hoppas på några svar i alla fall...
Hoppas att alla här inne mår hyfsat bra i alla fall. Det tar på psyket med skulder ...

Det tar på psyket med skulder men va jag har förstått så e det flera med mig som mår bättre när man har bestämt sig för att släppa allt..

är inte så insatt i detta än då jag nyligen släppt själv till kmf men efter påminnelser skickas det till inkasso å betalar du inte för skickar dom till kmf ..
Så det tar ett litet tag..

För räntan på alla lånen kommer hamna på 8000 kr mån ungefär , beroende på hur mycket jag betalat av nu innan .. skulle gissa på 6-7k sen .. så ca 10k kommer den totala skulden minska varje månad sen .. idag betalar jag in 10-15k varje månad själv på en skuld i taget ! Och visst hade jag nog gjort det själv helst hela tiden , men det kommer dom aldrig acceptera tror jag ! Lyckas jag hålla undan utmätningen till juli månad .. då kommer jag kunna betala av 90k faktiskt räknade jag ut idag !

Det tar på psyket med skulder men va jag har förstått så e det flera med mig som mår bättre när man har bestämt sig för att släppa allt..

är inte så insatt i detta än då jag nyligen släppt själv till kmf men efter påminnelser skickas det till inkasso å betalar du inte för skickar dom till kmf ..
Så det tar ett litet tag..
Skulle säga det tar väldigt lång tid allting faktiskt , jag fick mitt första föreläggande i september månad i slutet , har skrivit på föreläggande, men ännu inget utslag på faktiskt ! Har fått ett utslag för en liten skuld bara . Allting tar tid som du säger , sen när man får skuld att betala så är det 14 dagar på den och sen 14 dagar att fylla i inkomst o redogörelse . Sen kan det nog ta ett par veckor mellan dom med :)

Kan kfm utmäta skattepengar direkt, eller måste dom vänta tills man har deklarerat?

Yes, men jag vill att kfm ska utmäta min skatteåterbäring nu. Kan jag påverka det på något sätt?
Nej, det är väl tidigast april. Om du deklarerar digitalt och inte har avdrag som inte finns med från början, tror jag:

Min löneumättning närmar sig, visst jag klarar nog feb och mars. Ni som hatt löneutmätning när företagen begärde verkställande / skuld att betala.. Tyckte ni dom gjorde det samtidigt eller kunde det gå en tid emellan dom olika inkasso bolagen begärde verkställande?

Första utslag har trillat in, dock många skulder/betalningsförelägganden kvar som ska tuggas genom KF och signeras och skickas in. Hinner jag få min sista skatteåtebäring i April innan de börjar röra mina pengar?

Hur ligger det till nuförtiden med sånt, hur långt tid mellan utslag och löneutmätning? KF har ju varit lite sena med allt på sistonde.

Första utslag har trillat in, dock många skulder/betalningsförelägganden kvar som ska tuggas genom KF och signeras och skickas in. Hinner jag få min sista skatteåtebäring i April innan de börjar röra mina pengar?

Hur ligger det till nuförtiden med sånt, hur långt tid mellan utslag och löneutmätning? KF har ju varit lite sena med allt på sistonde.
är typ i samma sits som dig faktiskt =) vissa har det tagit 2 mån efter utslag och andra 8 mån som jag läst =) tydligen väldigt olika =)

Jag har precis passerat datumet med skuld att betala... väntar på att det kommer brev om att fylla i inkomst å hyra osv... borde ju dra igång snart

Jag har precis passerat datumet med skuld att betala... väntar på att det kommer brev om att fylla i inkomst å hyra osv... borde ju dra igång snart
vissa har fått det väldigt snabbt på 2-3 veckor, sen har jag hört om 7 mån med =) hur lång tid mellan utslag och skuld att betala hade du ?

vissa har fått det väldigt snabbt på 2-3 veckor, sen har jag hört om 7 mån med =) hur lång tid mellan utslag och skuld att betala hade du ?
Kanske 2-3 veckor men har fått flera utslag samtidigt men det är bara ett brev med skuld att betala som kommit.. datumet har passerat på den..
så jag antar och hoppas det går undan.. ovissheten är den värsta ..

Kanske 2-3 veckor men har fått flera utslag samtidigt men det är bara ett brev med skuld att betala som kommit.. datumet har passerat på den..
så jag antar och hoppas det går undan.. ovissheten är den värsta ..
Det var väldigt snabbt då ju , fick mitt första utslag för ett bra tag sedan , säkert att 1,5 mån sen .. fortfarande inga skuld att betala .. fick dock 10 st utslag hemskickade igår :) får man fråga vilket bolag du fick skuld att betala från ? Ja ovissheten är jobbigast !

Märkte en lite konstig sak nu på lowell mina sidor , innan stod det vid varje skuld kronofogde åtgärd , nu står det aktiv bara vid 3 st ! Och 2 st bara kronofogde åtgärd ... är dom andra tillbaka dragna ?

Märkte en lite konstig sak nu på lowell mina sidor , innan stod det vid varje skuld kronofogde åtgärd , nu står det aktiv bara vid 3 st ! Och 2 st bara kronofogde åtgärd ... är dom andra tillbaka dragna ?

Kronofogdeåtgärd tror jag att det står från föreläggande ansökts tills utslag har meddelats. Så har det varit på min frus skulder där i alla fall.

Kronofogdeåtgärd tror jag att det står från föreläggande ansökts tills utslag har meddelats. Så har det varit på min frus skulder där i alla fall.
Men borde väl inte ändras tillbaka till blå färg igen ? Alltså som det är innan föreläggande ?

Det var väldigt snabbt då ju , fick mitt första utslag för ett bra tag sedan , säkert att 1,5 mån sen .. fortfarande inga skuld att betala .. fick dock 10 st utslag hemskickade igår :) får man fråga vilket bolag du fick skuld att betala från ? Ja ovissheten är jobbigast !
Det är från Lowell

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp