• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Compricer - Jämför lån (ny)
3. Zmarta - Ett bra alternativ
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Loanstep - Lån utan UC
7. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
8. Binly - Lån utan UC
9. Banky - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Lumify - Lån utan UC

Tråden om löneutmätning

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Lize

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 707
En av våra mest kunniga
Blev medlem
30 Januari 2013
Meddelanden
3 118
Mottagna reaktioner
2 500
Poäng
1 707
Jag har gjort åtskilliga deals med företag.

Exempelvis 38:an och Nätlån hade jag en skuld på ca 7200 kr hos båda. Hade tagit ett lån båda 4.000 men 8.000 blev som sagt med deras avgifter och KFM:s kostnader närmare 15.000
Sa till dom att jag gärna betalar av båda direkt om dom kan sänka till 4800 - vi enades om 5.000
Så total skuld på 15.000 blev helt plötsligt 10.000.
Detta skedde nyligen.

Utöver dom så kan jag på rak arm komma på en hel del andra aktörer också, dom som äger Slantar nu, som sitter i Skövde. 2016 när min skuld var 63.000 hos dom så återkallade dom HELA lånet och avskrev hela ärendet när någon tjej där som heter Emelie såg att jag har betalat in 30.000 till dom.
Du kan ju själv räkna ut hur mycket pengar det blir.

Sen så klart, ringer man och säger Hej kan ni frysa min ränta så lär du få kalla handen. Men säg att du lyckats spara 10.000 och du har en skuld hos ett företag på kanske 14.000, jag kan garantera dig att dom kommer nöja sig med 10.000 om du betalar det direkt,
Skulle till och med sticka ut hakan och säga att det är snarare regel än undantag.

Det ska sägas dock att detta är lite svårare med mycket större aktörer som har en hel del kapital, svea inkasso och Intrum är exempel på dessa.
Det finns inte utrymme för att få fram de summor du skriver om när man har utmätning. Min plan B, som jag kör på nu, är att jag lyckas skrapa ihop 1.000 kr utöver utmätningen per månad, som jag betalar av den minsta skulden med via KFM, på så sätt hoppas jag att de minsta skulderna (som ökar) ska kunna bli slutbetalda. Jag hade aldrig behövt hamna hos KFM om jag fått vettig ränta, men med dålig UC-score, som inte tar hänsyn till betalutrymme så blir riskprognosen självuppfylld.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 303
Mottagna reaktioner
13 405
Poäng
8 917
Det låter ju som en helt utmärk strategi Lize.
12.000 på ett år är ju en bra bit på vägen!

Sen som jag skrev ovan, det är mer om man kanske har något att sälja av som smycken eller en bil eller dylikt alternativt ett extrajobb.
Finns massa olika jobb man kan haka på för några veckor eller dagar, exempelvis sortera under post på julen som jag gjort några gånger.
 

Lize

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 707
En av våra mest kunniga
Blev medlem
30 Januari 2013
Meddelanden
3 118
Mottagna reaktioner
2 500
Poäng
1 707
Det låter ju som en helt utmärk strategi Lize.
12.000 på ett år är ju en bra bit på vägen!

Sen som jag skrev ovan, det är mer om man kanske har något att sälja av som smycken eller en bil eller dylikt alternativt ett extrajobb.
Finns massa olika jobb man kan haka på för några veckor eller dagar, exempelvis sortera under post på julen som jag gjort några gånger.

Tack @Terry_ !

Allt av värde är redan krängt. Tyvärr orkar jag inte att ta extraarbete, mitt nuvarande är rätt krävande, jobbar redan mer än 50 timmar/vecka + mycket resande inom/utom Sverige i tjänsten, är 55+ orken tryter efter att bokstavligen jobbat häcken av mej hela livet. En liten passus är att jag inte får ta extrajobb enligt anställningskontraktet, men det skulle säkert gå att komma runt.
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 303
Mottagna reaktioner
13 405
Poäng
8 917
Det har jag full förståelse för,
Jag är 30 år och har svårt att motivera mig själv att jobba mer än 50-55 timmar i veckan så jag ska definitivt inte vara den som är den.

Det ska sägas att anledningen till varför jag tror min skuld minskade ganska mycket hade delvis att göra med skatten,
Jag skrev mig på en ort 20 mil hemifrån och gjorde avdrag (vilket man har rätt till) som innebar att jag där också hade 50.000/år utöver det dom tog via löneutmätning.

Men psykiskt var det påfrestande att slita som ett jävla djur och bara se 11.000 komma in på kontot den 25.e
 

tussan

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 557
Blev medlem
22 Mars 2014
Meddelanden
1 463
Mottagna reaktioner
417
Poäng
557
Men om du nyss haft utmätning kan ju inte uppgifterna ändrats så mycket? Använd siffrorna du skrev sist och stäm av lite snabbt...


Grejen är den att jag fyllde aldrig i uppgifterna utan kronofogden fattade eget beslut o gav mig ett förslag...o det gick vi efter sen..
 

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 907
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
5 952
Mottagna reaktioner
6 142
Poäng
3 907
Grejen är den att jag fyllde aldrig i uppgifterna utan kronofogden fattade eget beslut o gav mig ett förslag...o det gick vi efter sen..

Var det korrekt då? Dom har ju använt en schablon gällande hyreskostnaden? Varför skickar Du inte bara in blanketten eller redovisar via Deras sida med Ditt bank-id, så är det ur världen sen... Det var oerhört enkelt att fylla i.
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 303
Mottagna reaktioner
13 405
Poäng
8 917
Min erfarenhet är att jag får mer ut när jag inte fyller i något än när KFM gör det och dessutom så förhalar man själva tidsprocessen om man vill lägga undan en slant eller två innan processen är slutförd.
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 303
Mottagna reaktioner
13 405
Poäng
8 917
Den diskussionen har varit uppe på tal vid flertalet tidigare tillfällen och det är långt ifrån alla med löneutmätning som varesej kommer ansöka om skuldsanering eller ens är berättigade att ha det.
Det verkar vara allmänt vedertaget här på forumet att man ska ha skuldsanering,
Jag personligen hade aldrig det i tankarna under min löneutmätning som var såväl hyfsat lång som väldigt smärtsam.

Men återigen, det handlar om räntan.
Som du såg ovan så kommer KFM varje år "ta" 250.000 av Kimsans lön - det är alltså på två år 500.000.
Skulle hälften av hennes utmätning gå till skulder och hälften till räntor/avgifter så minskar fortfarande hennes skuld med ca 125.000 året - något som då inte kommer räcka för skuldsanering eftersom hon kommer vara skuldfri inom 5-6 år.
Dom har väl en guideline på 15 år.
 

Bramserud

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 747
Blev medlem
7 Augusti 2017
Meddelanden
1 662
Mottagna reaktioner
836
Poäng
747
Min erfarenhet är att jag får mer ut när jag inte fyller i något än när KFM gör det och dessutom så förhalar man själva tidsprocessen om man vill lägga undan en slant eller två innan processen är slutförd.

Ja det är lika bra att vänta och se vad de kommer fram till. Räknar Kfm för lågt så kan man ju enkelt skicka in sina uppgifter efteråt, när man har sett vad utfallet blev.

(Förmodligen kan man salta sin boendekostnad en del också, då jag har svårt att tro att de kollar upp en sådan sak, men det är förstås något man får göra på egen risk.)
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp