• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
5. Brixo - Lån utan UC
6. Klaralån - Lån utan UC
7. Merax - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Nstart - Nystartslån
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Tråden om löneutmätning

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 907
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
5 956
Mottagna reaktioner
6 149
Poäng
3 907
Kimsan.
Om jag tolkar det här rätt så kommer dom att på två års tid dra 500.000 kr av din lön. PLUS eventuell skatteåterbärgning.
Innebär inte detta att du faktiskt har chans att bli skuld fri inom 3-4 år bara?

Jag vet inte Terry... Jag har ju dessvärre de absolut värsta lånen i form av räntor som är skyhöga... Har ju idag skulder som i grunden är på ca. 845tkr utan upplupna räntor... så jag vet ju inte riktigt vad skulderna landar på totalt sett när dom efter hand trillar in hos KF... Jag har inte riktigt koll på det... :(
Skatteåterbäring lär jag inte få då jag har haft jämkning, men som jag tog bort i juli just för rädslan över att annars få kvarskatt istället... men jag har ju bonus utbetalning en gång per år på allt mellan 35tkr upp till 60tkr och den ryker väll till KF skulle jag tro... :oops:

@Lize kan inte Du igen redovisa lite hur Dina skulder inte minskar även då dom till och med kan dra mer på Din lön...och storleken på Dina skulder ligger väll i linje med min...eller? :oops::rolleyes::cool:
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 371
Mottagna reaktioner
13 450
Poäng
8 917
Då är det ju faktiskt ännu bättre.
Du har ju all möjlighet i världen att faktiskt lösa detta,

Gör upp en strategi.

1: Prova att ringa dom med högst ränta och fråga om dom kan frysa den, avsätt en förmiddag att ringa alla dessa. Får du gehör i 50% av fallen så är det en enorm framgång.
2: Prova om du åtminstone kan lösa 100.000 på något sätt igenom att jobba extra, lägga bonusen på det, sälja av saker e.t.c e.t.c.

Tänk om du exempelvis skulle komma ner i en skuld på kanske 600.000 kr med fryst ränta? Då hade du varit skuldfri på noll tid!! Speciellt om du dessutom får dne bonusen en gång per år!!

Jag trodde faktiskt läget var värre för dig men är positiv, om du antingen betalar av dom absolut värsta rackarna eller fryser deras räntor så är du up and roling på nolltid.

Vet du ungefär hur många aktörer det är du har skuld till?
Pratar vi om 10 stycken eller 50?
 

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 907
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
5 956
Mottagna reaktioner
6 149
Poäng
3 907
Då är det ju faktiskt ännu bättre.
Du har ju all möjlighet i världen att faktiskt lösa detta,

Gör upp en strategi.

1: Prova att ringa dom med högst ränta och fråga om dom kan frysa den, avsätt en förmiddag att ringa alla dessa. Får du gehör i 50% av fallen så är det en enorm framgång.
2: Prova om du åtminstone kan lösa 100.000 på något sätt igenom att jobba extra, lägga bonusen på det, sälja av saker e.t.c e.t.c.

Tänk om du exempelvis skulle komma ner i en skuld på kanske 600.000 kr med fryst ränta? Då hade du varit skuldfri på noll tid!! Speciellt om du dessutom får dne bonusen en gång per år!!

Jag trodde faktiskt läget var värre för dig men är positiv, om du antingen betalar av dom absolut värsta rackarna eller fryser deras räntor så är du up and roling på nolltid.

Vet du ungefär hur många aktörer det är du har skuld till?
Pratar vi om 10 stycken eller 50?


Dessvärre har jag förhandlat bort min övertidsersättning mot en extra semestervecka...så ingen betald övertid på mitt jobb...men kanske ett helg jobb vid sidan om... korvalådan månne ;)
Ska titta på det Du skriver...dock har jag redan sålt av de mesta av värde...förutom arvegods från min mamma som lite guld smycken och diamanter...men det var min mammas och skall över min döda kropp gå till pantbanken eller liknande. Det måste min dotter få... :( den dagen jag ramlar av pinnen eller tidigare...
Jag har 24 lånegivare... :(
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 371
Mottagna reaktioner
13 450
Poäng
8 917
Försök sålla bland dessa 24 och hitta dom absoluta med värst ränta,
 

Lize

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 707
En av våra mest kunniga
Blev medlem
30 Januari 2013
Meddelanden
3 129
Mottagna reaktioner
2 509
Poäng
1 707
Jag vet inte Terry... Jag har ju dessvärre de absolut värsta lånen i form av räntor som är skyhöga... Har ju idag skulder som i grunden är på ca. 845tkr utan upplupna räntor... så jag vet ju inte riktigt vad skulderna landar på totalt sett när dom efter hand trillar in hos KF... Jag har inte riktigt koll på det... :(
Skatteåterbäring lär jag inte få då jag har haft jämkning, men som jag tog bort i juli just för rädslan över att annars få kvarskatt istället... men jag har ju bonus utbetalning en gång per år på allt mellan 35tkr upp till 60tkr och den ryker väll till KF skulle jag tro... :oops:

@Lize kan inte Du igen redovisa lite hur Dina skulder inte minskar även då dom till och med kan dra mer på Din lön...och storleken på Dina skulder ligger väll i linje med min...eller? :oops::rolleyes::cool:
Just nu har jag en skuld på 970 tkr hos KFM. Jag har sedan april 2016 betalt in 625 tkr, mina skulder minskar med ca 3 tkr/månad, i början av löneutmätningen var det mindre. Många av de små eller mellanstora skulderna ökar, eftersom de inte får så stor del av utmätningskakan. Jag har totalt 22 långivare som begärt verkställighet hos KFM (ingår i löneutmätningen). Utöver dessa så är det 2 stycken som inte begärt verkställighet totalt sett 40 tkr, med 30% ränta, jag har ingen möjlighet att betala dessa vid sidan av löneutmätningen, det är som att spotta i motvind. Enda sättet att kunna bli skuldfri är skuldsanering för min del.
 

Lize

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 707
En av våra mest kunniga
Blev medlem
30 Januari 2013
Meddelanden
3 129
Mottagna reaktioner
2 509
Poäng
1 707
Då är det ju faktiskt ännu bättre.
Du har ju all möjlighet i världen att faktiskt lösa detta,

Gör upp en strategi.

1: Prova att ringa dom med högst ränta och fråga om dom kan frysa den, avsätt en förmiddag att ringa alla dessa. Får du gehör i 50% av fallen så är det en enorm framgång.
2: Prova om du åtminstone kan lösa 100.000 på något sätt igenom att jobba extra, lägga bonusen på det, sälja av saker e.t.c e.t.c.

Tänk om du exempelvis skulle komma ner i en skuld på kanske 600.000 kr med fryst ränta? Då hade du varit skuldfri på noll tid!! Speciellt om du dessutom får dne bonusen en gång per år!!

Jag trodde faktiskt läget var värre för dig men är positiv, om du antingen betalar av dom absolut värsta rackarna eller fryser deras räntor så är du up and roling på nolltid.

Vet du ungefär hur många aktörer det är du har skuld till?
Pratar vi om 10 stycken eller 50?
Jag har gjort allt du beskriver, ingen sänker räntan eller fryser den. Jag har provat före löneutmätningen och ett antal gånger under och ingen sänker någonting, såvida man inte går med på en avbetalningsplan vid sidan av löneutmätning... eller kan casha in en större summa pengar.
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 371
Mottagna reaktioner
13 450
Poäng
8 917
Jag har gjort åtskilliga deals med företag.

Exempelvis 38:an och Nätlån hade jag en skuld på ca 7200 kr hos båda. Hade tagit ett lån båda 4.000 men 8.000 blev som sagt med deras avgifter och KFM:s kostnader närmare 15.000
Sa till dom att jag gärna betalar av båda direkt om dom kan sänka till 4800 - vi enades om 5.000
Så total skuld på 15.000 blev helt plötsligt 10.000.
Detta skedde nyligen.

Utöver dom så kan jag på rak arm komma på en hel del andra aktörer också, dom som äger Slantar nu, som sitter i Skövde. 2016 när min skuld var 63.000 hos dom så återkallade dom HELA lånet och avskrev hela ärendet när någon tjej där som heter Emelie såg att jag har betalat in 30.000 till dom.
Du kan ju själv räkna ut hur mycket pengar det blir.

Sen så klart, ringer man och säger Hej kan ni frysa min ränta så lär du få kalla handen. Men säg att du lyckats spara 10.000 och du har en skuld hos ett företag på kanske 14.000, jag kan garantera dig att dom kommer nöja sig med 10.000 om du betalar det direkt,
Skulle till och med sticka ut hakan och säga att det är snarare regel än undantag.

Det ska sägas dock att detta är lite svårare med mycket större aktörer som har en hel del kapital, svea inkasso och Intrum är exempel på dessa.
 

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 907
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
5 956
Mottagna reaktioner
6 149
Poäng
3 907
Just nu har jag en skuld på 970 tkr hos KFM. Jag har sedan april 2016 betalt in 625 tkr, mina skulder minskar med ca 3 tkr/månad, i början av löneutmätningen var det mindre. Många av de små eller mellanstora skulderna ökar, eftersom de inte får så stor del av utmätningskakan. Jag har totalt 22 långivare som begärt verkställighet hos KFM (ingår i löneutmätningen). Utöver dessa så är det 2 stycken som inte begärt verkställighet totalt sett 40 tkr, med 30% ränta, jag har ingen möjlighet att betala dessa vid sidan av löneutmätningen, det är som att spotta i motvind. Enda sättet att kunna bli skuldfri är skuldsanering för min del.

Tack Lize för att Du orkade skriva detta igen... Här ser man svart på vitt att det är absurt !!! Jag vet även att dom drar hela 25.000kr på Dig varje månad...och likväl ser situationen ut enligt ovan... :(
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 371
Mottagna reaktioner
13 450
Poäng
8 917
Kimsan72 - Fast allt handlar om räntesatsen.

Jag hade 700.000 tror jag för utmätning på lönen (osäker på summan).
Men det var typ BigBank, SATS, Tele2, Swedbank Blancolån och lite annat.
Min skuld minskade i månaden med 18.000 kr så att det är sjukt individuellt beroende på vilka aktörer det handlar om.


Har du bara SMSlåne institut så är det klart det ser mörkt ut.
 

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 907
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
5 956
Mottagna reaktioner
6 149
Poäng
3 907
Kimsan72 - Fast allt handlar om räntesatsen.

Jag hade 700.000 tror jag för utmätning på lönen (osäker på summan).
Men det var typ BigBank, SATS, Tele2, Swedbank Blancolån och lite annat.
Min skuld minskade i månaden med 18.000 kr så att det är sjukt individuellt beroende på vilka aktörer det handlar om.


Har du bara SMSlåne institut så är det klart det ser mörkt ut.


Nä, men jag har Remember och Bank Norwegian med 20% i grund ränta... Helt absurt... Normala människor skriker om dom får låneerbjudande på 6-7% i ränta... :( Jag skäms sååååå ja dör. :(
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp