• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
6. Banky - Lån utan UC
7. Merax - Nu med Swish, ingen UC
8. Nstart - Nystartslån
9. Brixo - Lån utan UC
10. Binly - Lån utan UC

Tråden om löneutmätning

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Philip A Karlsson

Kunnig medlem
Poäng: 62
Blev medlem
10 Februari 2021
Meddelanden
117
Mottagna reaktioner
13
Poäng
62
Hej allesammans! En fråga bara....om jag skulle få löneutmätning, vad händer då med min man? Hur påverkas han av det? Han är just nu föräldraledig och kommer börja jobba igen strax innan sommaren....tacksam för svar
Hej jag har löne utmätning och dom räknar ihop er bägge inkomst som en inkomstoch i mitt fall får jag endast behålla 4000 kr och då har jag massa andra räkningar som jag inte kommer kunna betala, som jag har med in i vårt gemensamma bo, just nu har jag endast pengar från FK då jag är sjuk, men det ras inte hänsyn till, mina mediciner godtar inte KF och dom måste jag ha, de ligger inte under högkostnadsskyddet och de har fått läkarintyg! Så detta resulterar i att jag inte kan betala mer än min mobil och mina försäkringar mina hundar och en del av boendet, mina antidepressiva har jag fått sluta tvärt med och fått en hjärtinfarkt och legat på sjukhuset för jag har inte fått godkänt tillägg fast jag lämnat läkarintyg, sjukhusräkningen har dom fått se men den har dom ff inte berättat om jag kan få tillägg för, så jag kommer bli ännu mer sjuk nu, har tagit min medicin i 21 år och nu har jag inte råd
Min man jobbar i Finland och är inte hemma mer än 5 dagar i månaden och vår elräkning kom som var på 18000 kr, sen kommer jag räkna med att allt går åt helvete, för ett inkasso bolag går inte med på en uppgörelse som passar min ekonomi, de vill nämligen ha de 4000 kr 2 ggr på en skuld och då kan inte jag äta eller betala andra räkningar, min man betalar inte en enda av mina privata räkningar och jag inte hans, så jag är helt ställd nu, vet inte hur jag ska göra göra
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

EllenBellen

V.I.P
Poäng: 447
Blev medlem
12 September 2021
Meddelanden
703
Mottagna reaktioner
299
Poäng
447
Jag har idag fattat beslutet. Har avslutat alla mina autogiron och kommer från och med januari att inte betala och låta allt bero. Känns skönt.
Med utmätningen kommer jag att ha 9.500kr per månad att leva på jämfört med 2500kr idag. Känns bra.

edit: Någon som kan svara på hur gör jag ska göra med mitt CSN i väntan på själva utmätningen? Ska jag låta bli att betala även på det?

Tack alla som svarat.
Personligen struntar jag i CSN - d får ”rulla in” som skuld till skuldsaldot. Har inte råd att betala CSN på existensminimum. O CSN-skulden kommer inte i närheten av de andra skulderna /räntor så det blir inte så farligt totalt (för min del). Det jag försöker göra är att betala bort ”småskulder” innan året är slut eftersom varje skuld generar 600kr/ år i kostnad. Har man då 20-30 ärenden/småskulder så blir d 18000kr som läggs på skuldsaldot. Ta de smålån som har högst ränta o försök bli av m dessa utöver löneutmätning om du kan. Svårt men man får bita ihop.
 

Mjau 74

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 177
Blev medlem
4 December 2013
Meddelanden
2 642
Mottagna reaktioner
1 676
Poäng
1 177
Personligen struntar jag i CSN - d får ”rulla in” som skuld till skuldsaldot. Har inte råd att betala CSN på existensminimum. O CSN-skulden kommer inte i närheten av de andra skulderna /räntor så det blir inte så farligt totalt (för min del). Det jag försöker göra är att betala bort ”småskulder” innan året är slut eftersom varje skuld generar 600kr/ år i kostnad. Har man då 20-30 ärenden/småskulder så blir d 18000kr som läggs på skuldsaldot. Ta de smålån som har högst ränta o försök bli av m dessa utöver löneutmätning om du kan. Svårt men man får bita ihop.
Fast CSN skickade mina räkningar varje månad till kfm med påminnelseavgift på 450kr + 600kr i avgift så inte är det billigt och släppa… hade dom skickat en klump hade det varit billigare…
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 837
Mottagna reaktioner
12 593
Poäng
9 787
Hej jag har löne utmätning och dom räknar ihop er bägge inkomst som en inkomstoch i mitt fall får jag endast behålla 4000 kr och då har jag massa andra räkningar som jag inte kommer kunna betala, som jag har med in i vårt gemensamma bo, just nu har jag endast pengar från FK då jag är sjuk, men det ras inte hänsyn till, mina mediciner godtar inte KF och dom måste jag ha, de ligger inte under högkostnadsskyddet och de har fått läkarintyg! Så detta resulterar i att jag inte kan betala mer än min mobil och mina försäkringar mina hundar och en del av boendet, mina antidepressiva har jag fått sluta tvärt med och fått en hjärtinfarkt och legat på sjukhuset för jag har inte fått godkänt tillägg fast jag lämnat läkarintyg, sjukhusräkningen har dom fått se men den har dom ff inte berättat om jag kan få tillägg för, så jag kommer bli ännu mer sjuk nu, har tagit min medicin i 21 år och nu har jag inte råd
Min man jobbar i Finland och är inte hemma mer än 5 dagar i månaden och vår elräkning kom som var på 18000 kr, sen kommer jag räkna med att allt går åt helvete, för ett inkasso bolag går inte med på en uppgörelse som passar min ekonomi, de vill nämligen ha de 4000 kr 2 ggr på en skuld och då kan inte jag äta eller betala andra räkningar, min man betalar inte en enda av mina privata räkningar och jag inte hans, så jag är helt ställd nu, vet inte hur jag ska göra göra
Var det här svar på Saras inlägg..?
 

Philip A Karlsson

Kunnig medlem
Poäng: 62
Blev medlem
10 Februari 2021
Meddelanden
117
Mottagna reaktioner
13
Poäng
62
Var det här svar på Saras inlägg..?
Hej, jag vet bara, att hon på KF sa så till mig, häller väl i allmänhet, de räknar ihop min och min mans löner och jag får ha 4000 kr av mina, sjukpengar, de har en chablon sa hon till mig att vi ska leva ihop på si o så mycket på 2 pers och då drog dom resten och inte bryr dom sig om att man har andra utgifter inte ens min livsviktiga medicin är godkänt fast intyg så inte vet jag, vet bara i mitt fall, är inte insatt i annat, det finns väl inte en mall för enskilda eller har jag fel?
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 837
Mottagna reaktioner
12 593
Poäng
9 787
Hej, jag vet bara, att hon på KF sa så till mig, häller väl i allmänhet, de räknar ihop min och min mans löner och jag får ha 4000 kr av mina, sjukpengar, de har en chablon sa hon till mig att vi ska leva ihop på si o så mycket på 2 pers och då drog dom resten och inte bryr dom sig om att man har andra utgifter inte ens min livsviktiga medicin är godkänt fast intyg så inte vet jag, vet bara i mitt fall, är inte insatt i annat, det finns väl inte en mall för enskilda eller har jag fel?

Det var inte svar på Saras inlägg, som du citerat alltså?
Ingen aning om vad du frågar om för mall
 

Nils_B_79

Kunnig medlem
Poäng: 197
Blev medlem
11 Januari 2022
Meddelanden
115
Mottagna reaktioner
69
Poäng
197
God morgon!
Idag tvivlar jag. Är det rätt beslut att släppa allt? Förnuftet säger ja, stigmatiseringen kring kf något annat. Jag vet att jag måste, för jag klarar inte längre att jobba 125% för att få mat på bordet… men idag känns det jobbigt.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 837
Mottagna reaktioner
12 593
Poäng
9 787
God morgon!
Idag tvivlar jag. Är det rätt beslut att släppa allt? Förnuftet säger ja, stigmatiseringen kring kf något annat. Jag vet att jag måste, för jag klarar inte längre att jobba 125% för att få mat på bordet… men idag känns det jobbigt.
Kan du klara dig på annat sätt är det såklart bäst. Kan du hanka dig fram med betalningsfria månader och liknande?
 

johanc84

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 857
Blev medlem
8 Juni 2019
Meddelanden
5 727
Mottagna reaktioner
2 610
Poäng
1 857
God morgon!
Idag tvivlar jag. Är det rätt beslut att släppa allt? Förnuftet säger ja, stigmatiseringen kring kf något annat. Jag vet att jag måste, för jag klarar inte längre att jobba 125% för att få mat på bordet… men idag känns det jobbigt.
Förstår du tvivla , jag har tyckt utmätningen varit jobbig , men det för jag betalt Handelsbanken på 6500 kr och bank norwegian på 6300 kr per månad jämte min utmätning , blir väldigt jobbigt och tufft då ! Nu är norwegian släppt ! Betalar man inget jämte så skulle jag säga det är helt ok ! Du kommer ha mat på bordet !’och skulle du kunna jobba nått extra ibland så blir det fina pengar :)
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp