Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Kontokredit - Lån utan UC
4. Creditstar - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Lån utan UC
6. Loanstep - Lån utan UC
7. Klaralån - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Lumify - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Tråden om löneutmätning

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Vet nån hur det fungerar med det nya systemet där arbetsgivare deklarerar löner varje månad? Alltså, kommer arbetsgivare som jag jobbade för i en månad 2018 att kontaktas, eller bara de som deklarerat lön för mig de senaste månaderna?

Jag har för mig att KF inte ännu har tillgång till det systemet hos Skatteverket pga att systemen inte är uppdaterade. Tyckte en annan KF handläggare skrev så på ett annat forum för ett litet tag sedan... @Lasseman, har jag rätt eller?!

Jag har för mig att KF inte ännu har tillgång till det systemet hos Skatteverket pga att systemen inte är uppdaterade. Tyckte en annan KF handläggare skrev så på ett annat forum för ett litet tag sedan... @Lasseman, har jag rätt eller?!

Har man jobbat en månad 2018 kommer det synas.

Har man jobbat en månad 2018 kommer det synas.

Jag citerar en annan handläggares inlägg:

”Absolut kan jag klargöra det. Jag kan precisera vad vi på KFM ser, men vet inte exakt vad andra myndigheter ser hos oss.

Vi delar inte system helt,men har inblick till viss del. Jag kan titta balansen och historiken på en enskilds skattekonto. Där finns dock ingen information om till/från vem betalningar gjorts. Jag kan också se tidigare års beskattade inkomst, och vem som stått för inkomsten. Det är det huvudsakliga sättet att hitta en arbetsgivare och en del andra tillgångar.

Vi kan med andra ord, i vilket fall inte just nu, se månatliga betalningar från arbetsgivare. Det hade såklart varit bra att kunna det, men när det händer återstå att se. IT-utvecklingen hos oss går inte alltid fort, och massa andra saker uppdateras just nu.

Vi kan förövrigt också se betalningar från FK, Pensionsmyndigheten samt en del pensionsbolag.”

Jag citerar en annan handläggares inlägg:

”Absolut kan jag klargöra det. Jag kan precisera vad vi på KFM ser, men vet inte exakt vad andra myndigheter ser hos oss.

Vi delar inte system helt,men har inblick till viss del. Jag kan titta balansen och historiken på en enskilds skattekonto. Där finns dock ingen information om till/från vem betalningar gjorts. Jag kan också se tidigare års beskattade inkomst, och vem som stått för inkomsten. Det är det huvudsakliga sättet att hitta en arbetsgivare och en del andra tillgångar.

Vi kan med andra ord, i vilket fall inte just nu, se månatliga betalningar från arbetsgivare. Det hade såklart varit bra att kunna det, men när det händer återstå att se. IT-utvecklingen hos oss går inte alltid fort, och massa andra saker uppdateras just nu.

Vi kan förövrigt också se betalningar från FK, Pensionsmyndigheten samt en del pensionsbolag.”

Vad ska jag svara på nu är det tänkt?

Tänker ju att de inte finns någon nytta om företaget slutade betala ut lön för typ ett år sedan

Vilka konkreta problem kan uppstå vid utmätning/skuldsanering och flytta utomlands? Frågar åt en kompis.

Kompisens lägenhet kommer att hyras ut svart, så boendekostnaden kommer att stå oförändrad hos KFM. Hyrespengarna kommer att läggas på en andrahandslägenhet i utlandet.
Hans inkomster kommer redan från utlandet in på ett utländskt konto, så ingen synlig förändring där.
En anhörig kommer att kolla posten och höra av sig om KFM vill göra nån ny ekonomisk utredning eller dylikt.

Vilka konkreta problem kan uppstå vid utmätning/skuldsanering och flytta utomlands? Frågar åt en kompis.

Kompisens lägenhet kommer att hyras ut svart, så boendekostnaden kommer att stå oförändrad hos KFM. Hyrespengarna kommer att läggas på en andrahandslägenhet i utlandet.
Hans inkomster kommer redan från utlandet in på ett utländskt konto, så ingen synlig förändring där.
En anhörig kommer att kolla posten och höra av sig om KFM vill göra nån ny ekonomisk utredning eller dylikt.

Vänligen meddela Din kompis om den nya lagstiftningen gällande uthyrning av lägenhet svart och utan fastighetsägarens/Bostadsrätts styrelsens godkännande och som troligtvis börjar gälla redan i slutet på detta året.
Man äventyrar mycket ! :(

Dom har väl skärpt straffen på det också? Eller pratade om det åtminstone.

Utmätning går ju inte göra alls utomlands.

Om man fortfarande står skriven så görs det väl årliga utredningar? Samt att man kan kolla utländska konton?

Årliga utredningar ja, eller vartannat år. Är lika om man är skriven utomlands också, finns det restförda skulder ska det utredas.

Nej utländska konton går inte så bra att kolla vad jag vet. Kf begär ju bankuppgiftet med vissa lagstöd och kräver av banker att flytta pengar från konton med andra lagstöd,.och svenska lagar har låg verkningsgrad utomlanda.

Vissa typet av skulder kan dock begäras hjälp av utländska indrivningsmyndigheter att få in pengar på

Jag har utmätning på lönen. om jag är sjuk, jag jag mindre pengar att leva på än existensminimum eller är det mindre som dras av fogden?

Jag har utmätning på lönen. om jag är sjuk, jag jag mindre pengar att leva på än existensminimum eller är det mindre som dras av fogden?
Du får alltid behålla existensminimum dvs ditt förbehållsbelopp.

Min sambo fick Skuld att betala med förfallodag 23/3. Redan på aprillönen gjordes första utmätningen.

Vill inte outa vilken kommun vi bor i, men här verkar KFM i alla fall vara rysligt effektiva.

Min sambo fick Skuld att betala med förfallodag 23/3. Redan på aprillönen gjordes första utmätningen.

Vill inte outa vilken kommun vi bor i, men här verkar KFM i alla fall vara rysligt effektiva.
Det må jag säga. Jag fick min första skuld att betala i juli och i januari skulle utmätningen kommit igång men de hade missat att jag fått inledande skuldsanering.
Då hade jag dessutom redovisat inkomst två ggr och ringt dit för att påskynda löneutmätning dock utan gehör.

Dom var rysligt effektiva hos mig oxå... Skuld att betala slutet av juli - utmätning igång redan med augusti lönen :(

Jag ska få behålla
8000kr till hyra
4900kr existensminimum
2500kr transport
200kr medicin
= 15.500kr
men nu kommer de dras nästan 3k ändå på min 75% lön så jag bara få ut 13900kr.
Är detta rätt? ska jag inte alltid få behålla mina 15500?
Vem ska jag kontakta? kronokalle eller min HR avd
Går det ens göra något när lönen betalas ut imorgon?

Jag ska få behålla
8000kr till hyra
4900kr existensminimum
2500kr transport
200kr medicin
= 15.500kr
men nu kommer de dras nästan 3k ändå på min 75% lön så jag bara få ut 13900kr.
Är detta rätt? ska jag inte alltid få behålla mina 15500?
Vem ska jag kontakta? kronokalle eller min HR avd
Går det ens göra något när lönen betalas ut imorgon?
Är det fel så gör de en återbetalning. Ring dom.

Är du sjuk och har sjukpenning och har sambo/make/maka kan ditt förbehåll i sjukpenning vara lägre än i din lön.

Ifall man hae lämnat inkomstuppgifter inför löneutmätning och berättat att man inte har något av värde hemma plus att jag nu även fått beslut om hur mycket jag ska få behålla från lönen, riskerar jag att få hembesök av kronofogden eller?

Ifall man hae lämnat inkomstuppgifter inför löneutmätning och berättat att man inte har något av värde hemma plus att jag nu även fått beslut om hur mycket jag ska få behålla från lönen, riskerar jag att få hembesök av kronofogden eller?
Ja. Om man svarar kring löneutmätning spelar ingen roll.. den springande punkten är om kfm tror det finns värdefull egendom

Jag kan lugna dig med att det är extremt få som får hembesök.
Under de 4 år jag varit aktiv här på forumet är det kanske 2 eller 3 st som berättat om besök. Naturligtivs skriver ju inte alla här, men gå inte med en oro i magen. Vad jag förstått är de trevliga och inga ”jägare”.
Så sitt lugnt i båten är mitt råd.
Jag förstår dock dina tankar då jag själva va där du är nu för några år sedan, men ingen idé att ta ut oro i förskott!
Ceep calm:)

Jag kan lugna dig med att det är extremt få som får hembesök.
Under de 4 år jag varit aktiv här på forumet är det kanske 2 eller 3 st som berättat om besök. Naturligtivs skriver ju inte alla här, men gå inte med en oro i magen. Vad jag förstått är de trevliga och inga ”jägare”.

Jag har läst om fler än 2-3 stycken, men aldrig om nån som inte har haft en bostadsrätt eller ett fordon skrivet på sig.

Om en gemensam skuld går till KFM, ökar då båda personernas totalskuld till KFM med halva skuldbeloppet?

Om lånet är på 100 000, får huvudsökanden +100 000 i skuldsaldo, eller huvudsökanden +50 000 och medsökanden +50 000?

Hur räknar dom ut min lön igenteligen ? För vissa månader har jag 30k efter skatt med storhelger eller extra skift...vissa månader får jag ut 26k efter skatt som är mer normalt ?

Om en gemensam skuld går till KFM, ökar då båda personernas totalskuld till KFM med halva skuldbeloppet?

Om lånet är på 100 000, får huvudsökanden +100 000 i skuldsaldo, eller huvudsökanden +50 000 och medsökanden +50 000?

Bägge får 100k

Hur räknar dom ut min lön igenteligen ? För vissa månader har jag 30k efter skatt med storhelger eller extra skift...vissa månader får jag ut 26k efter skatt som är mer normalt ?

Valfri person får härmed rätta mig om jag har fel
Men KfM går på vad arbetsgivaren har sagt, och arbetsgivaren säger ett snitt av de senaste 4? månaderna (relativt länge sen jag hade utmätning nu så minns inte exakt).
Vill man ha en rättvis bedömning så får man förklara lönesituationen för kfm. Tex att den normala heltidslönen är 32000 före skatt men kan vara högre vid övertid eller ob. Men eftersom kfm räknar ut ditt förbehållsbelopp så är egentligen inte detta något problem, man får alltid ut en minimisumma och den enda gången det kan bli störigt är om man har två jobb eller fler och det dras bara på en lön utifrån att man skulle tjänat x antal kronor på det andra jobbet och sen inte gör det.
Ursäkta mitt babbel, vet inte om jag är tydlig

Valfri person får härmed rätta mig om jag har fel
Men KfM går på vad arbetsgivaren har sagt, och arbetsgivaren säger ett snitt av de senaste 4? månaderna (relativt länge sen jag hade utmätning nu så minns inte exakt).
Vill man ha en rättvis bedömning så får man förklara lönesituationen för kfm. Tex att den normala heltidslönen är 32000 före skatt men kan vara högre vid övertid eller ob. Men eftersom kfm räknar ut ditt förbehållsbelopp så är egentligen inte detta något problem, man får alltid ut en minimisumma och den enda gången det kan bli störigt är om man har två jobb eller fler och det dras bara på en lön utifrån att man skulle tjänat x antal kronor på det andra jobbet och sen inte gör det.
Ursäkta mitt babbel, vet inte om jag är tydlig
Mycket bra förklarat :) tack så mycket :)

En sån varierad lön är nog ganska lämplig att maxbeslut på också

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp