Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Kontokredit - Lån utan UC
4. Creditstar - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Lån utan UC
6. Loanstep - Lån utan UC
7. Klaralån - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Lumify - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Tråden om löneutmätning

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Förlåt att jag fråga , men vad menar du med maxbeslut ? :)

Då har du ditt förbehållsbelopp, det är vad du får ut oavsett vad du tjänar. Om du så har 75000 netto så får du ut samma som när du har 25 netto

Då har du ditt förbehållsbelopp, det är vad du får ut oavsett vad du tjänar. Om du så har 75000 netto så får du ut samma som när du har 25 netto
Blir det nästan alltid max beslut på såna som har olika löner varje månad ? Jag ligger mellan 27-30k netto ...

Ok ok :) för jäkla stor skillnad om man tex ibland jobbar extra och får ut en riktigt bra lön på 33k efter skatt och sen normal 27k...menar skiljer 6k rena pengar !

Det är bättre att du ringer KFM och frågar om just dig. Än att du får ett spekulerande svar här. Då slipper du bli stressad i onödan av just en spekulation.

Det är bättre att du ringer KFM och frågar om just dig. Än att du får ett spekulerande svar här. Då slipper du bli stressad i onödan av just en spekulation.

Att ringa in och fråga saker om sig själv när man inte aktuell för handläggning innebär att man får spekulerande svar, inget som är säkert med dom svaren heller.

Jag är inte aktuell för kronofogden nu , kanske senare nästa år...men hoppas man slipper det :)

Lärt mig att undantag finns även från det där, vilket jag inte trodde.
Lasseman vet du hur kronofogden fördelar skulder som kommer in från utmätning? Logiskt är väl att skulderna betalas i den ordning dom kommer in. Hur ofta fördelas pengarna till borgenärerna? Vid skuldsanering är det väl en gång om året men vid löneutmätning är det väl annorlunda förstår jag och betalas varje månad.
Prioriteras vissa skulder? Tänkte främst på långivare som ikano marginalen dom större lånen först och kreditkortskulder samt inkasso senare.
Kanske svårt att svara på men bara på ett ungefär hur man tänker.
Förstår att skulder till staten skatter parkeringsavgifter som är obetalda betalas först men såna har jag inga utan bara låne o kreditkort skulder.
Har idag över 140 000kr i skuldsaldo från lite olika långivare.

Lasseman vet du hur kronofogden fördelar skulder som kommer in från utmätning? Logiskt är väl att skulderna betalas i den ordning dom kommer in. Hur ofta fördelas pengarna till borgenärerna? Vid skuldsanering är det väl en gång om året men vid löneutmätning är det väl annorlunda förstår jag och betalas varje månad.
Prioriteras vissa skulder? Tänkte främst på långivare som ikano marginalen dom större lånen först och kreditkortskulder samt inkasso senare.
Förstår att skulder till staten skatter parkeringsavgifter som är obetalda betalas först men såna har jag inga utan bara låne o kreditkort skulder.

Procentuellt av volym på lånet.

Betalar du in 100kr
Marginalen är 50% av det du har hos KF så får dom 50kr har jag förstått det som.

Procentuellt av volym på lånet.

Betalar du in 100kr
Marginalen är 50% av det du har hos KF så får dom 50kr har jag förstått det som.
Okej för som fattat det så kan dom lånen främst då sms lånen ej prioriteras och ligger o tickar räntor varje månad
Nu är ju inte skuldsaldo jättehögt men kommer bli har ju ca en miljon som inte allt gått till KF än bara en tidsfråga.
Kommer naturligtvis ha svårt att bli skuldfri men löneutmätning och ska ansöka skuldsanering behöver bevisa mitt spelstopp först och nu har det gått ca 6 månader borde kanske kunna få skuldsanering då värt ett försök.

Beror på när den uppkom skulden, att den inkasso fått den ett senare dag spelar ingen roll.

Har du med skulden i ansökan?
Ja den lilla är men nu är den mycket större. Skulden har ju uppkommit inom inledande innan beslut är taget så den borde vara med tycker jag?

Skulder till staten går före allt annat.

Skulder till staten går före allt annat.

Så är det inte nej. Det finns flera ganska vanliga skulder till staten som är oprioriterade.
Skulderna får pengar fördelat procentuellt utifrån storlek

Så är det inte nej. Det finns flera ganska vanliga skulder till staten som är oprioriterade.
Skulderna får pengar fördelat procentuellt utifrån storlek
Så har det varit tidigare att skatteskulder trafikböter mm för först även hört att CSN går före

Så har det varit tidigare att skatteskulder trafikböter mm för först även hört att CSN går före
CSN gick inte före för mig, dom fick procentuellt som de andra skulderna :-)

Okej verkar vara mycket att ta reda på.
Hur såg du vilka skulder som betalades?
Jag gick in på respektive skulds sida och kollade mina sidor OM dom nu har sån. Sen har du ju skulderna på kfms sida också, där ser man dock bara hur stor skulden är.

Csn är oprioriterat. Även tvavgifter och felparkeringsavgifter är oprioriterade, sedan finns det ett antal måltyper till som är utan prio. Jag tror att särskild rättsverkan är en sådan.

Jag gick in på respektive skulds sida och kollade mina sidor OM dom nu har sån. Sen har du ju skulderna på kfms sida också, där ser man dock bara hur stor skulden är.
Ja nu ser jag bara skulden i sin helhet.
Men inget av det har ju betalats än heller.
Tack för svar.

Skall nu lämna inkomstuppgifter inför kommande löneutmätning.
Hur funkar det för mig som får ob-tillägg med varierande storlek varje månad? Löser lönekontoret den informationen?
Och hur fungerar det om man blir sjuk när man har löneutmätning, får jag ut ännu mindre eller betalas mindre till kfm?
Har förstått att det finns två olika typer av löneutmätning, ett fast belopp som man får behålla och allt över det vanliga betalas till kfm, och det andra där kfm får ett fast belopp och jag själv kan få varierande summa beroende på tex, ob-tillägg. Vilket är vanligast?

Hur funkar det för mig som får ob-tillägg med varierande storlek varje månad? Löser lönekontoret den informationen?
Och hur fungerar det om man blir sjuk när man har löneutmätning, får jag ut ännu mindre eller betalas mindre till kfm?
Har förstått att det finns två olika typer av löneutmätning, ett fast belopp som man får behålla och allt över det vanliga betalas till kfm, och det andra där kfm får ett fast belopp och jag själv kan få varierande summa beroende på tex, ob-tillägg. Vilket är vanligast?
Tror det vanligaste är ett fast belopp varje månad. Och att man vid övertid får behålla det. Sen finns det ju det minsta du får behålla som är 4900kr när hyran är betald så är du sjuk kan du aldrig få mindre än det.
Men jag vet inte varför dom gör olika tror det är mer vid ackordslön som man drar mera och man får aldrig behålla mer än minimum.

Fast belopp vanligast än så länge, men det skulle kunna bli ändring på det då man nu ser kontrolluppgift för varje månad.

Du ska ha ut förbehållet, om du inte får ut hela det ska inte något betalas till kfm. Kfm kompenserar inte och om du hamnar under förbehållsbeloppet någon månad, som regel.

Behöver ett definitivt svar på det här, inga spekulationer.

Kan KFM utmäta pengar från ett skattekonto om det ligger en fastställd fordran längre fram i tiden?

Jag blir ju nekad att göra uttag på överskottet med motivering att 50 000 ska dras 12/10 (slutlig skatt). Men kan KFM ändå få ut dem?

Behöver ett definitivt svar på det här, inga spekulationer.

Kan KFM utmäta pengar från ett skattekonto om det ligger en fastställd fordran längre fram i tiden?

Jag blir ju nekad att göra uttag på överskottet med motivering att 50 000 ska dras 12/10 (slutlig skatt). Men kan KFM ändå få ut dem?

Ja, framtida fordringar har ingen förmånsrätt, så det går att utmäta. Det borde dock behöva göras manuellt pga spärren.

Hej allhopa! Har idag varit spelfri sen december ungefär, och har släppt allt till kronofogden. Har fått delgivningskvitto, och utslag på de flesta skulder och väntar bara på att allt ska trilla in nu. Pratade med en tjej från kronofogden igår, som var supertrevlig och hjälpsam! Jag ser positivt på allt det här ändå, det enda jag skulle vilja är att det tar max 5 år.. men vi får väl se. Räntorna på mina skulder lär väl äta upp allt som mäts ut varje månad.

Fråga: Jag sparar undan semesterersättning, som sparas hos jobbet tills jag ber dom att ge mig det. Kommer den kunna fortsättas tas undan varje månad utan att kronofogden mäter ut det?

Tacksam för svar!

Det brukar ju ta några månader innan det sätter igång med utmätning, säg om man då sparar 30.000 på att inte betala på lånen vad händer med dom pengarna??

Det brukar ju ta några månader innan det sätter igång med utmätning, säg om man då sparar 30.000 på att inte betala på lånen vad händer med dom pengarna??

Det är pengar du självklart isåfall skall ta ut från Ditt konto och stoppa i madrassen för ”regniga dagar”. Absolut inte ha dom på kontot om Du inte vill att KF ska ta dom den dagen dom kontrollerar just dina konton inför eventuell löneutmätning...

Det normala om man inte tänkt försöka undandra sig från utmätning är att en del av dom pengarna utmäts och fördelas på skulderna man har som är färdiga för indrivning.

Som redan sagts, buffert i madrassen för sämre tider eller utmätning om de sitter på kontot. Alternativ är ju att betala av någon dålig skuld med hög ränta så den slipper försämra läget i utmätningen. Funkar bara om man har någon enstaka skitskuld, annars är det nog bara pengar i sjön.

Okej tack! Om man ex sparar 2000kr/mån när man har utmätning på ett år 24000:-kan dom ta det med ?? Måste jag "Ta ut dom pengarna "?

Okej tack! Om man ex sparar 2000kr/mån när man har utmätning på ett år 24000:-kan dom ta det med ?? Måste jag "Ta ut dom pengarna "?

Sparae man så bra under löneutmätning gör man det bra, eller har felaktiga uppgifter i beslutet. Dom går att utmäta ja.

Behåll aldrig en spänn på kontot längre än nödvändigt om du har utmätning.

Som redan sagts, buffert i madrassen för sämre tider eller utmätning om de sitter på kontot. Alternativ är ju att betala av någon dålig skuld med hög ränta så den slipper försämra läget i utmätningen. Funkar bara om man har någon enstaka skitskuld, annars är det nog bara pengar i sjön.

Jag gjorde både och. Betalade av ett par skulder på mindre än 10.000kr vardera. Samt sparade en del i madrassen för oförutsedda kostnader. Just detta sistnämnda har jag inget dåligt samvete över alls. Två ggr har jag bland annat få fara akut till veterinär med min lille vovve och det kostar ”skjortan”.
Finns säkert dom som säger att man får ge upp sina djur, men utan min vovve, så hade inte jag klarat mig igenom perioden när det stormade som allra värst... ENOUGH SAID ! :)

Japp, allt överskott på kontot kan teoretiskt mätas ut när de gör en tillgångsundersökning.

Förvisso, men 400kr kan ju knappast räknas som ett överskott?! Jag tänker att man får nog utgå från summan för det sk förbehållsbeloppet och har man pengar utöver det, så kan överskjutande belopp utmätas... :)

Förvisso, men 400kr kan ju knappast räknas som ett överskott?! Jag tänker att man får nog utgå från summan för det sk förbehållsbeloppet och har man pengar utöver det, så kan överskjutande belopp utmätas... :)

Jag tar inga risker. ;)

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp