- Meddelanden
- 2 311
- Mottagna reaktioner
- 1 850
- Poäng
- 1 247
Nej det tror jag absolut inte nått måste man få leva på.
Då är det nog betydligt större summor än 400kr
Då vet jag vad du tror.
Följ videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din hemskärm.
Notera: Den här funktionen kanske inte är tillgänglig i vissa webbläsare.
Nej det tror jag absolut inte nått måste man få leva på.
Då är det nog betydligt större summor än 400kr
Men du fråga Lasseman så får du inte ett tro svar !!
Jag har fått ett då ett delgivningskvitto kom in för sentAllright, hur många har fått hembesök här?
Jag har fått ett då ett delgivningskvitto kom in för sent
Ojdå ??Jag har ingen fråga. Jag besvarade en fråga.
Och tänk på blodtrycket. Det är inte bra att hetsa upp sig så där.
Nej inget sånt det har dom inte gjort än....men det var ”bara” för att få Dig att underteckna delgivningskvittot eller? Jag tänker att det var inget regelrätt hembesök där dom klampar in i huset för att eventuellt finna saker att utmäta, eller?
Förrättning (hembesök) är väldigt sällsynt. Det är nog snudd på vanligare att få bostaden utmätt.
Men vid fall då ingen inkomst kan fastställas, är förrättning i hemmet vanligare då?
Hennes inkomst räknas med i din kalkyl och det kan bli att hon får stå för mer av de fasta utgifterna om hon tjänar mer än dig.Hur är det om ex jag får utmätning och min sambo äger en dyr villa eller bostadsrätt? Påverkas det?
Annans egendom kan inte utmätasHur är det om ex jag får utmätning och min sambo äger en dyr villa eller bostadsrätt? Påverkas det?
Min man hade ingen inkomst vid besöket, men en fyrhjuling som utmättes (fanns inget annat av värde).Går säkert att hitta statistik för det. Det är mer troligt att få hembesök om man tror det finns något att utmäta. En som saknar inkomst kanske har sämre möjligheter att skaffa massa saker.
Hur var det nu om jag äger en bil men min man kör den?Annans egendom kan inte utmätas
Min man hade ingen inkomst vid besöket, men en fyrhjuling som utmättes (fanns inget annat av värde).
Hur var det nu om jag äger en bil men min man kör den?
Hur bestäms det?Det är möjligt att den kan gå att utmäta. Och det innebär inte att annans egendom utmätts, utan att man anser att det varit makens.
Hur bestäms det?
Just nu tex så äger jag en bil som behövs för att ta mig till och från flyget som jag veckopendlar med. Eftersom vi inte kan ha två bilar så skjutsar min man mig och så har han bilen under veckan, behövs för att köra sonen till och från förskolan och för att kunna handla osv. Är bilen min eller hans? Köpt för mina pengar, försäkrad av mig, står på mig och jag klarar mig inte utan den, men det gör inte han heller (bilen är inte värd att utmätas, men principen).
För att slippa en hysterisk folkstorm i några dagar så låter jag bli att svara.
Den var ju inte värd att utmätas så problemet är löst.
sorry @KassaKon men jag förstår honom. Jag har varit den som blivit ”totally bananas” gällande detta ämne...
men likväl.Fast jag vill ju veta....Hahaha...sorry @KassaKon men jag förstår honom. Jag har varit den som blivit ”totally bananas” gällande detta ämne...
Som tur är, så har jag en leasingbil och den går inte att utmätamen likväl.
Fast jag vill ju veta....
Med tanke på svaret kan man ju räkna ut att om det hade funnits något värde i den så satt jag inte säkert. Jag vet ju inte om min man nånsin tar sig ur skuldträsket och jag vill ju kanske en dag kunna äga en bil som är mer driftsäker än den jag har nu. Min förra gav upp i våras och den jag köpte istället har ju ett antal år och mil på nacken. Fick anlita assistans häromdagen för att få igång den.

Fast jag vill ju veta....
Med tanke på svaret kan man ju räkna ut att om det hade funnits något värde i den så satt jag inte säkert. Jag vet ju inte om min man nånsin tar sig ur skuldträsket och jag vill ju kanske en dag kunna äga en bil som är mer driftsäker än den jag har nu. Min förra gav upp i våras och den jag köpte istället har ju ett antal år och mil på nacken. Fick anlita assistans häromdagen för att få igång den.
Även då bilen är inhandlad av just Dig och bilen står på Dig.
när man får ett brev från kronofogden att man ska betala , hur många dagar har man på sig innan det blir utslag och anmärkning ?
Tänkte mer om jag tvingas släppa mitt lån från Ferratum ...så man får inte ett betalnings krav först? Och sen en vecka att betala på sig?Om det är "skuld att betala" så är det antingen en statlig skuld eller på dom den kommit in. Eller via utslag och då har du anmärkning
Alltså första brevet från kronofogdenTänkte mer om jag tvingas släppa mitt lån från Ferratum ...så man får inte ett betalnings krav först? Och sen en vecka att betala på sig?
Tänkte mer om jag tvingas släppa mitt lån från Ferratum ...så man får inte ett betalnings krav först? Och sen en vecka att betala på sig?
tack tack...om man ska betala in 20k , men betalar in 5k ...bara det man har, drar som resten då på en lönemätning ?Betalningsföreläggande. Då har du 10 dagar på dig från delgivningen.
Jag hade inte betalt in de 5000 kr utan lagt de pengarna på att bli av med någon annan skuld och slippa avgifter och räntor, om det finns någon mindre skuld.tack tack...om man ska betala in 20k , men betalar in 5k ...bara det man har, drar som resten då på en lönemätning ?
Tanken är då att jag bara ha en månads löne utmättning så är det klart med den krediten senJag hade inte betalt in de 5000 kr utan lagt de pengarna på att bli av med någon annan skuld och slippa avgifter och räntor, om det finns någon mindre skuld.
Annars hade jag nog sparat pengarna.
Tänk på att det tillkommer avgifter och räntor så skulden på 20000 kr blir högreTanken är då att jag bara ha en månads löne utmättning så är det klart med den krediten sen
kommer bli runt 23000 kr totalt... Men kommer fixa det.... Vill få bort den på ett svep! Vore oerhört skönt känner jagTänk på att det tillkommer avgifter och räntor så skulden på 20000 kr blir högre
tack tack...om man ska betala in 20k , men betalar in 5k ...bara det man har, drar som resten då på en lönemätning ?
Jag begriper fortfarande inte det här. Om den försvinner på en månads utmätning kan du betala den själv innan utmätning kommer igång.kommer bli runt 23000 kr totalt... Men kommer fixa det.... Vill få bort den på ett svep! Vore oerhört skönt känner jag
Jag begriper fortfarande inte det här. Om den försvinner på en månads utmätning kan du betala den själv innan utmätning kommer igång.
Kommer ju försöka dra ut den så länge jag kan... för jag vet när april kommer nästa år är helvetet överJag begriper fortfarande inte det här. Om den försvinner på en månads utmätning kan du betala den själv innan utmätning kommer igång.

Så du tänker att du släpper denna till inkasso och till kf. Så långt hänger jag med. Så i och med det klarar du av att betala allt annat under de månader det tar innan lönemätningen drar igång? Och så dras 23000 kr på en gång (får du verkligen behålla så du klarar dig då? Bör ju bli minst två månaders utmätning) och den månaden/ månaderna kan du ju inte betala allt annat, så då blir det till att skjuta på det som går att skjuta på och hoppas att inget annat hinner gå till kf innan april. Och i april kan du betala?Kommer ju försöka dra ut den så länge jag kan... för jag vet när april kommer nästa år är helvetet över![]()
dom kommer dra nästan 15k ...sedan går sambon in med 5k och resten tar jag själv... Så bör gå på en månad... Självklart kommer jag försöka ta en betalningsplan med inkasso... Men vissa inkassor är ju inte super roliga! Självklart är det så att mycket annat kommer skjutas på då med, men samtidigt så åker hela skulden bort på en gång och slipper 2000kr varje månadSå du tänker att du släpper denna till inkasso och till kf. Så långt hänger jag med. Så i och med det klarar du av att betala allt annat under de månader det tar innan lönemätningen drar igång? Och så dras 23000 kr på en gång (får du verkligen behålla så du klarar dig då? Bör ju bli minst två månaders utmätning) och den månaden/ månaderna kan du ju inte betala allt annat, så då blir det till att skjuta på det som går att skjuta på och hoppas att inget annat hinner gå till kf innan april. Och i april kan du betala?
Så frågan kvarstår varför du inte gör det själv utan att blanda in kf. Pröva en avbetalningsplan med inkasso?