Det har utmätts ganska uppenbart kvinliga attiraljer i bankfack för mäns skulder, det höll i domstol om jag kommer ihåg rätt. Kvinnan kunde väl aldrig visa att hon ägde sakerna antar jag.
Det du säger om bevisbördan stämmer f.ö bara delvis, det beror på vilket lagstöd man lutar sig på. Många brukar utmäta egendom med 4:17 som stöd, jag gör det i princip bara på pantbrev och olika former av bankmedel och liknande. Kfm har där bevisbördan för att egendomen tillhör gäldenären.
4:18 utmäts saker i besittning, saker som finns hos gäldenären är gäldenärens, upp till gäldenören eller tredje man att bevisa motsatsen. 4:18 är det man använder på en bil som står registrerad på en annan person, men går använda på bilar personer är registrerad på också.
4:19 stycke 1 är det som skulle bli aktuellt hos johan med sambo, att egebdomen är i gemensam besittning och då anses det tillhöra gäldenären om det inte bevisaa motsatsen.
Andra stycket samma pragraf är om Johan skulle dela bostad, lokal eller liknande med något annat än en sambo, ett vuxet barn, föräldrar, syskon, en kompis eller liknande, då har kfm bevisbördan att visa att sakerna är johans.
Att utmäta sambons armband är alltså betydligt lättare än hans inneboende kompis armband.
Men, jag skulle inte orka jobba halvtid med att komma på idéer för att undkomma utmätning. Det är så väldigt få förtätningar som genomförs att det i princip är riskfritt om man inte har en massa registrerad egendom.