Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Kredio - Lån utan UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Brixo Kontokredit - Swish-utbetalning & Ingen UC
8. Tomly - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Klaralån - Lån utan UC

Tråden om löneutmätning

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ajdå, det måste va tufft!
Jag skulle dock vilja veta varför beloppet skiljer så mycket mot förra gången, alltså innan mitt inledande. Mest av nyfikenhet. Tänkte jag skulle ringa på måndag å fråga :)

Är förbehållsbeloppet ungefär samma?

Det måste vara en väldigt arbetsam situation med både sanering o utmätning :( jag tycker det räcker som det är...

Jo det innebär som regel att man inte kan betala sin sanering som man ska och den upphävs.

Ajdå, det måste va tufft!
Jag skulle dock vilja veta varför beloppet skiljer så mycket mot förra gången, alltså innan mitt inledande. Mest av nyfikenhet. Tänkte jag skulle ringa på måndag å fråga :)
Gomorron Caroline!!! Skriv gärna o berätta vad kfm sa ang den högre summan du skulle betala?

Gomorron Caroline!!! Skriv gärna o berätta vad kfm sa ang den högre summan du skulle betala?
Nu har jag pratat med kfm, det va en rejäl felberäkning dom gjort.
Men jag får tillbaka mellanskillnaden ganska omgående
Blev en summa på ca 2800 istället för 5400..

Då har jag en fråga till ang utmätning. Jag har ju avbetalning på bilen, tar kfm hänsyn till det vid beräkningen? Den avbetalningen finns inte hos kfm.

Ska ringa och fråga på måndag, men tänkte att någon här vet säkert :)

Då har jag en fråga till ang utmätning. Jag har ju avbetalning på bilen, tar kfm hänsyn till det vid beräkningen? Den avbetalningen finns inte hos kfm.

Ska ringa och fråga på måndag, men tänkte att någon här vet säkert :)

Ja om det är ett lån med bilen som säkerhet så tas det hänsyn till om man ska beräkns om det är utmätnigsbart eller ej.

Är det någon räntefri avbetalning via tex svea så brukar drt inte finnas pantförskrivning utan är att betrakta som ett blanco, då är det som vilket lån som helst och inget som tas hänsyn om man kan ta bilen.

Om din fråga gäller löneutmätningen så nej, där tas ingen hänsyn till bilavbetalningen alls. Man får prioritera bort annat om man ska betala vidare på bilen

Ja om det är ett lån med bilen som säkerhet så tas det hänsyn till om man ska beräkns om det är utmätnigsbart eller ej.

Är det någon räntefri avbetalning via tex svea så brukar drt inte finnas pantförskrivning utan är att betrakta som ett blanco, då är det som vilket lån som helst och inget som tas hänsyn om man kan ta bilen.

Om din fråga gäller löneutmätningen så nej, där tas ingen hänsyn till bilavbetalningen alls. Man får prioritera bort annat om man ska betala vidare på bilen
Ja det gäller löneutmätning.
Tack för svar :)

Då får jag nog tänka om lite..
jag måste ju ha bilen för att ta mig till jobbet tyvärr, annars hade jag fimpat den direkt. Men just nu är det inget alternativ. Jävla skit me

En fråga till när jag ändå är igång..
om jag blir inneboende hur funkar d?
Jag vet ju om man är sambo att dennes inkomst osv tas med i beräkningen då. Är det samma tänk även om man inte är ett par såattsäga.
Syftet är såklart att få ner boendekostnaden.
Hoppas nån fattar va jag menar

En fråga till när jag ändå är igång..
om jag blir inneboende hur funkar d?
Jag vet ju om man är sambo att dennes inkomst osv tas med i beräkningen då. Är det samma tänk även om man inte är ett par såattsäga.
Syftet är såklart att få ner boendekostnaden.
Hoppas nån fattar va jag menar

Inneboende så är du ju hyresgäst och ensamstående.
Du bör inte förlova dig med den du är inneboende hos och ni bör ha olika sovrum tex, annars verkar det lite genomskinligt

Inneboende så är du ju hyresgäst och ensamstående.
Du bör inte förlova dig med den du är inneboende hos och ni bör ha olika sovrum tex, annars verkar det lite genomskinligt

Haft något sånt fall.. blev ett väldans gapande i telefon när nya löneutmätningsbeslutet damp ner i brevlådan minns jag. Har för mig att sambon hade rätt ok inkomst, ca 50k och gäldenären var sjukpensionär eller liknande. Anmälde också till fk att det kanske inte var riktigt rätt att hon fick bostadstillägg.

Haft något sånt fall.. blev ett väldans gapande i telefon när nya löneutmätningsbeslutet damp ner i brevlådan minns jag. Har för mig att sambon hade rätt ok inkomst, ca 50k och gäldenären var sjukpensionär eller liknande. Anmälde också till fk att det kanske inte var riktigt rätt att hon fick bostadstillägg.
Då ska jag nog skippa den tanken..
Har fått möjlighet att iaf tillfälligt bo hos exet, dvs pappan till mitt barn. (Vi är typ bästa vänner men har absolut INGET förhållande) men det kommer ju ingen tro på nånsin :/ Eller tror jag fel?

Då ska jag nog skippa den tanken..
Har fått möjlighet att iaf tillfälligt bo hos exet, dvs pappan till mitt barn. (Vi är typ bästa vänner men har absolut INGET förhållande) men det kommer ju ingen tro på nånsin :/ Eller tror jag fel?

Ärligt så skulle det vara liiite svårt att köpa att man är inneboende hos en man har barn med..

Nu har sambons papper kommit angående redovising utav inkomst och jag behöver verkligen er hjälp med 5 frågor.

1: Om hon INTE fyller i pappret. När tror ni KFM hinner "ta" första delen av lönen, vi är inne i 1 juni nu och sommar månaderna kommer. Antar dom gör schablon?
2: Om hon fyller i uppgifter som KFM anser är "märkliga/otillräckliga" skickar dom då först ut nya frågor eller börjar dom dra som dom känner för det?
3: Om hon skriver att hennes lön är säg 2000 kr mindre än dne faktiskt är - dubbelkollas detta med arbetsgivaren?
4: Något annat man ska tänka på?

Men som sagt vi är ganska beroende av hennes lön i juni/juli/Augusti och jag hade verkligen behövt veta om det hjälper att vänta med att fylla i alla blanketter.
När tror ni att dom drar "första gången"

Nu har sambons papper kommit angående redovising utav inkomst och jag behöver verkligen er hjälp med 5 frågor.

1: Om hon INTE fyller i pappret. När tror ni KFM hinner "ta" första delen av lönen, vi är inne i 1 juni nu och sommar månaderna kommer. Antar dom gör schablon?
2: Om hon fyller i uppgifter som KFM anser är "märkliga/otillräckliga" skickar dom då först ut nya frågor eller börjar dom dra som dom känner för det?
3: Om hon skriver att hennes lön är säg 2000 kr mindre än dne faktiskt är - dubbelkollas detta med arbetsgivaren?

Men som sagt vi är ganska beroende av hennes lön i juni/juli/Augusti och jag hade verkligen behövt veta om det hjälper att vänta med att fylla i alla blanketter.
1. Ja de går på schablon, vilket inte är så bra. Vilket är sista datumet för att skicka in uppgifterna?
2. Rekommenderar er att skriva det som är sant.
3. Arbetsgivaren får också en blankett som de fyller i, så det är ingen idé att ljuga.
4. Se till att få med reseavdrag, eventuella utgifter för kontaktlinser, det fick jag, kostar drygt 500 kr/månad och eller mediciner. Sådana här kostnader kommer inte med i en schablonberäkning.

3. Men hur kan dom veta vilket som är hennes arbetsgivare hon har bara varit här någon enstaka månad och förra årets inkomst var ifrån ett annat företag? Ska se vilket datum det står på blanketten men hennes fasta lön är kanske 8-9.000 sen varierar provitionen kraftigt mellan låt oss säga 3 och 6.000 så det blir ganska svårt att ge en exakt lön - Ska man då ta en ungefärlig?

3. Men hur kan dom veta vilket som är hennes arbetsgivare hon har bara varit här någon enstaka månad och förra årets inkomst var ifrån ett annat företag? Ska se vilket datum det står på blanketten men hennes fasta lön är kanske 8-9.000 sen varierar provitionen kraftigt mellan låt oss säga 3 och 6.000 så det blir ganska svårt att ge en exakt lön - Ska man då ta en ungefärlig?
Tror att de skickar till alla arbetsgivare som finns med på den senaste kontrolluppgiften. Dessutom ska en del arbetsgivare redan fr o m 1/7 lämna arbetsgivardeklaration på individnivå varje månad. Ta ett genomsnitt på lönen för de månader som hon jobbat hos sin senaste arbetsgivare. Ni kan ju alltid skicka in en ny inkomstredovisning om det ändrar sej och blir sämre.

Terry, när släppte hon sina skulder?
@Lize hur redovisar man sin boende kostnad...? Säg inte att dom ringer fastighetsägaren eller bifogar man sina hyresavier?

Terry, när släppte hon sina skulder?
@Lize hur redovisar man sin boende kostnad...? Säg inte att dom ringer fastighetsägaren eller bifogar man sina hyresavier?
Jag bara skrev vad jag har i hyra, fanns inga uppgifter om att man skulle bifoga hyresavi, så det gjorde inte jag. Tror inte att de kollade med hyresvärden.

Jag bara skrev vad jag har i hyra, fanns inga uppgifter om att man skulle bifoga hyresavi, så det gjorde inte jag. Tror inte att de kollade med hyresvärden.

Nej det är sällan det kollas, i alla fall av mig. Gjort kanske 20 gånger eller så

Nej det är sällan det kollas, i alla fall av mig. Gjort kanske 20 gånger eller så

Blir lite förvirrad, för jag nämnde just detta tidigare idag för mina kollegor som arbetar med bostäder och dom sa att det var relativt vanligt att KF ringde för att säkerställa hyror...
Kommer nog likväl bifoga senaste hyresavin när min tid är kommen för att göra mitt yttersta för att ett samtal inte inkommer från KF.
Nu bor inte jag i vårt egna bestånd, som tur är, men likväl...

Blir lite förvirrad, för jag nämnde just detta tidigare idag för mina kollegor som arbetar med bostäder och dom sa att det var relativt vanligt att KF ringde för att säkerställa hyror...
Kommer nog likväl bifoga senaste hyresavin när min tid är kommen för att göra mitt yttersta för att ett samtal inte inkommer från KF.
Nu bor inte jag i vårt egna bestånd, som tur är, men likväl...

Kan nog vara olika hur man gör

En fråga till er. Om man får besked och betalningsföreläggande betyder det att man redan har fått en anmärkning?

En fråga till er. Om man får besked och betalningsföreläggande betyder det att man redan har fått en anmärkning?

Nej, det ska det inte bli. Det är om Du inte betalar som skulden blir fastställd har jag fått för mig...
Har Ditt första inkommit nu eller? Vill Du berätta från vilket företag? Vi sitter ju båda i liknande situation så att säga...

Halloj Kimsan,
Nej det har inte inkommit än. De värsta lånen ligger på inkasso som jag nu har släppt. Vet inte om det kommer en påminnelse på avbetalning eller om det går direkt till KFM. Känns oerhört läskigt att jag släppt allt. Känns som att jag har begått ett brott. Är lite stressad också då vi ska byta bostad och de har begärt underlag för att styrka min lön och vet att de även tar upplysning och blev orolig för att de ska hinna bli en anmärkning under processen. Kimsan du har ju också avbetalning på inkasso som jag har förstått det. Får du påminnelse först? Om inte borde man inte då tjäna tid på att de i värsta fall skickar ett krav på hela summan innan betalningsföreläggande. Är mest orolig för Lindorff och Vivus inkasso. De är inte så medgörliga. Har 350 000 på Lindorf och 23000 på Vivus. Även Gothia ligger närmast.

Jag ska även lämna in en ansökan om skuldsanering som företagare. Alltså inte sanera på företaget, det går ej. Pratade med en superbra person hos skuldsanering för företagare och han sa att han ej fick råda vilket jag skulle gå via men sa att jag kunder ansöka både som företagare och anställd i mitt företag och ta beslut senare hur jag vill gå vidare. Det ställs större krav som företagare men om jag blir beviljad gäller skuldsaneringen i 3 år utan två betalningsfria månader. Ska söka som företagare också. Måste även skriva ett längre personligt brev så de har ngt att utgå ifrån när de kontaktar mig för att ställa kompletterande frågor.

Halloj Kimsan,
Nej det har inte inkommit än. De värsta lånen ligger på inkasso som jag nu har släppt. Vet inte om det kommer en påminnelse på avbetalning eller om det går direkt till KFM. Känns oerhört läskigt att jag släppt allt. Känns som att jag har begått ett brott. Är lite stressad också då vi ska byta bostad och de har begärt underlag för att styrka min lön och vet att de även tar upplysning och blev orolig för att de ska hinna bli en anmärkning under processen. Kimsan du har ju också avbetalning på inkasso som jag har förstått det. Får du påminnelse först? Om inte borde man inte då tjäna tid på att de i värsta fall skickar ett krav på hela summan innan betalningsföreläggande. Är mest orolig för Lindorff och Vivus inkasso. De är inte så medgörliga. Har 350 000 på Lindorf och 23000 på Vivus. Även Gothia ligger närmast.

Ok, jag har enkom Swedish Credit Group som ligger hos deras inhouse inkasso för lån hos dom (kortlån och Extrakredit). Det är små belopp och där fick jag i fredags anstånd till den 25:e juni med krav på att slutreglera dom helt, vilket jag oxå kommer göra för att minska antal långivare som går till fogden samt så är det bra att försöka slutreglera de små lånen, för även på dom tickar ju räntan på...
Jag hsr 3 lån som blev uppsagda i början av maj och dom antar jag går iväg till inkasso nu i juni.

Hmmm... försök få till processen med bytet av bostad illa kvickt... för om du hinner få anmärkning så är det nog annars kört, iallafall om du vill stå med på kontraktet (jag är Fastighetsförvaltare, men arbetar nuförtiden enbart med kommersiella fastigheter).

Halloj Kimsan,
Du ska inte känna dig som du är en brottsling. Det är många som hamnar i en sån situation som oss. Livet är inte lätt. Jag tänkte på dina skulder på inkasso som Lindorff och vivus. Kan du inte be om avbetalningsplaner? Och bor du i hyreslägenhet?

Tack skogsmulle för dins ord, det värmer:) Vivus vägrar och nu är lånet uppsagd till full betalning. Lindorff har jag redan avbetalning på 6000kr/ mån. Ja bor i hyreslägenhet.

En till fråga som puppar upp. Om jag nu ska släppa allt, så kommer jag få en del pengar över på lönen. Tänkte lägga undan dem inför att det kommer bli löneutmäning längre fram. Som en buffert så att säga. Kommer det påverkade beslutet om att inleda skuldsanering?

Kimsan visst tar kommunala hyresvärdar alltid en kreditupplysning? Om min man står som medsökande kan de godta honom i så fall. Vill verkligen flytta till denna bostad. Vi behöver större även om hyran är mycket högre. Ett måste med två barn. Vet bara inte hur det blir om jag lämnar in min ansökan nu och sen ändras hyran 1 aug då det är flytt. Vad de skulle anse om att jag har bytt upp mig. Tusen frågor....

En till fråga som puppar upp. Om jag nu ska släppa allt, så kommer jag få en del pengar över på lönen. Tänkte lägga undan dem inför att det kommer bli löneutmäning längre fram. Som en buffert så att säga. Kommer det påverkade beslutet om att inleda skuldsanering?

Detta är något som de flesta här ute har rått mig till att göra, dvs lägga undan de pengar du kan i madrassen innan utmätningen börjar för att säkerställa lite buffert och flera av dom som sagt detta till mig gjorde just det och har idag fått igenom skuldsanering likväl.

Ps. Jag känner exakt det du känner - på pricken om att vara värsta bedragaren, kriminell. Bara det jag skriver om att stoppa pengar i madrassen får mig att kippa efter luft.
MEN TACK VARE DETTA FORUM, så känner jag mig inte så ensam längre, ångesten är mindre påtaglig ! Jag vill göra rätt för mig, men jag kan inte längre...

Kimsan visst tar kommunala hyresvärdar alltid en kreditupplysning? Om min man står som medsökande kan de godta honom i så fall. Vill verkligen flytta till denna bostad. Vi behöver större även om hyran är mycket högre. Ett måste med två barn. Vet bara inte hur det blir om jag lämnar in min ansökan nu och sen ändras hyran 1 aug då det är flytt. Vad de skulle anse om att jag har bytt upp mig. Tusen frågor....

Ja, det gör dom alltid! Det måste dom göra, men många ggr är de kommunala bolagen lite ”snällare” i sin bedömning.
Som här i Malmö t.ex...här tillåter det kommunala MKB ett par anmärkningar, men det är olika från kommun till kommun.
Vad kommer den nya hyran bli?

Kimsan ditt svar tog bort min ångest tillfälligt:)! Är så glad att jag hittade till er på denna fantastiska forum. Tack:)

Så...KFM frågar inte vad jag har gjort med lönen några månader innan löneutmätning?

De nya bostadens hyra är 14000kr men ett superchans för oss att flytta till ett större och bättre område. De borde väl inte lägga sig i?

Kimsan tänker att processen med hyreslägenheten borde vara klar denna vecka och då jag ej ens fått påminnelse från i inkasso och att det dessutom inte innebär anmärkning med betalning föreläggande enligt dig så vinner jag väl tid ett par veckor till?

Just det, visst kan min man bli typ borgäner om denna hemska scenario skulle inträffa?

Kimsan ditt svar tog bort min ångest tillfälligt:)! Är så glad att jag hittade till er på denna fantastiska forum. Tack:)

Så...KFM frågar inte vad jag har gjort med lönen några månader innan löneutmätning?

De nya bostadens hyra är 14000kr men ett superchans för oss att flytta till ett större och bättre område. De borde väl inte lägga sig i?

Jag tror inte att KFM tittar på historiken, men kanske @Lasseman kan klargöra en gång för alla... :)

14.000kr är rätt hög hyra, men inte när man är 2 som betalar. Då blir det ju ”bara” ca 7000kr/person och det kan ju inte anses vara oskäligt?!

Vad menar Du med att din sambo kan bli borgensperson...till vadå?

Ja detta forum är verkligen GULD värt! Har hjälpt/hjälper mig oerhört mycket... Såååå oerhört många fina människor här ute. Stöttningen är enorm och råden likaså :)

Jag tror inte att KFM tittar på historiken, men kanske @Lasseman kan klargöra en gång för alla... :)

14.000kr är rätt hög hyra, men inte när man är 2 som betalar. Då blir det ju ”bara” ca 7000kr/person och det kan ju inte anses vara oskäligt?!

Vad menar Du med att din sambo kan bli borgensperson...till vadå?

Ja detta forum är verkligen GULD värt! Har hjälpt/hjälper mig oerhört mycket... Såååå oerhört många fina människor här ute. Stöttningen är enorm och råden likaså :)

Menar om jag skulle få anmärkning inför att teckna hyresavtal och min man är medsökande?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp