• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Utländska faktura bildata.nu

Småland

Kunnig medlem
Poäng: 237
Blev medlem
10 Mars 2020
Meddelanden
131
Mottagna reaktioner
82
Poäng
237
Tycker det står ganska tydligt vad tjänsten kostar? Var det lika tydligt när du beställde tjänsten?
 

Bilagor

  • 61199A47-5330-4A7C-B989-BEFEB40958C3.png
    61199A47-5330-4A7C-B989-BEFEB40958C3.png
    914.1 KB · Visningar: 30
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Sevir87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 787
Blev medlem
18 Februari 2021
Meddelanden
1 969
Mottagna reaktioner
988
Poäng
787
Lös villkoren gott folk. Det är inte bedrägeri
 

A27

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 557
Blev medlem
7 September 2018
Meddelanden
1 073
Mottagna reaktioner
445
Poäng
557
Tycker det står ganska tydligt vad tjänsten kostar? Var det lika tydligt när du beställde tjänsten?
det ser tydligt ut ja, men när jag åkte på detta för 15 år sedan då var det via reklam på en annan sida (där man fyllde i uppgifterna i en popup) som inte var lika tydlig, jag fick uppfattningen av reklamen att det var gratis, men utan skärmdump så kan jag inte bevisa det. när fakturan väl kommer så står det en adress till en annan webbsida där kostnaden tydligt framgår
 

Småland

Kunnig medlem
Poäng: 237
Blev medlem
10 Mars 2020
Meddelanden
131
Mottagna reaktioner
82
Poäng
237
det ser tydligt ut ja, men när jag åkte på detta för 15 år sedan då var det via reklam på en annan sida (där man fyllde i uppgifterna i en popup) som inte var lika tydlig, jag fick uppfattningen av reklamen att det var gratis, men utan skärmdump så kan jag inte bevisa det. när fakturan väl kommer så står det en adress till en annan webbsida där kostnaden tydligt framgår
Det du beskriver är ju inte fallet för trådskaparen. Han/hon verkar ju själv ha surfat in på hemsidan och inte via reklam från en annan sajt.
 

Ackeman

Ny medlem
Poäng: 6
Blev medlem
14 Maj 2022
Meddelanden
2
Mottagna reaktioner
2
Poäng
6
Tycker det står ganska tydligt vad tjänsten kostar? Var det lika tydligt när du beställde tjänsten?
Har åkt på samma skit. Har bestridit deras fakturor. Dom har även gjort om sidan. När jag "beställde" så syndes inte att dom tog betalt förens man scrollade ner, vilket man ej gjorde utan fyllde i och tryckte på "Gå" på mobilen. Att det ska stå att dom tar betalt i en kryssruta förväntas inte. Var en chock när räkningen kom.
Tog en screenshot med mobilen på hur det såg ut: https://ibb.co/1Q1BbQB

 

Sevir87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 787
Blev medlem
18 Februari 2021
Meddelanden
1 969
Mottagna reaktioner
988
Poäng
787
Har åkt på samma skit. Har bestridit deras fakturor. Dom har även gjort om sidan. När jag "beställde" så syndes inte att dom tog betalt förens man scrollade ner, vilket man ej gjorde utan fyllde i och tryckte på "Gå" på mobilen. Att det ska stå att dom tar betalt i en kryssruta förväntas inte. Var en chock när räkningen kom.
Tog en screenshot med mobilen på hur det såg ut: https://ibb.co/1Q1BbQB

godkände villkor utan läsa dom?
 

Ackeman

Ny medlem
Poäng: 6
Blev medlem
14 Maj 2022
Meddelanden
2
Mottagna reaktioner
2
Poäng
6
godkände villkor utan läsa dom?
Jag förstår vart du vill komma, men jag kan inte se detta som en godtyckligt sätt att förmedla att de tar betalt.

Du vet säkert redan svaret på detta; Det har gjorts undersökningar på hur många utav oss som verkligen läser villkor för de olika tjänsterna vi använder oss utav dagligen och efter lite snabb informationssökning så finner man artiklar som nämner att 90% utav oss inte läser villkoren.

Finns även en lustig historia om företaget GameStation som lade till att när du godkände deras villkor så sålde du även din själ helt lagligt till dom och där såg 12% av användarna som skrev upp sig på deras tjänst detta.

Om du går tillbaka i tiden ca 15 år så kan du hitta flertal historier om när det var väldigt enkelt att omedvetet betala saker i Apple Store även fast flera av apparna låg under "gratis" fliken på telefonen utan att informera att de tog betalt för saker inuti appen. Efter flera klagomål och olyckliga föräldrar vars barn köpt saker för större belopp så lade Apple, 2013, till ett varningsmeddelande att det fanns "in app purchases" på den appen man laddade ner.

Med detta i åtanke så anser jag att bilupplysning.nu använder sig utav ett ganska unket och billigt sätt att kunna ta betalt för deras tjänst.
I mina ögon är detta ett medvetet sätt dom gör för att lura till sig kundernas pengar på ett "lagligt" sätt genom att som i mitt fall, dölja den texten genom att lägga den under det synliga fältet man bemöts med eller som en tidigare person skrev att dom lägger en grå bakgrund och skriver texten i en annan nyans utav grått för att få den mindre synlig.
Hade detta märkts tydligt att dom kommer ta betalt för deras tjänst så hade jag personligen aldrig nyttjat den.

Tycker det är synd att du får det till att det ska se så enkelt och informativt ut av dom. Söker du lite på internet så finner du ganska snabbt flertal personer som har gått i samma fälla och i mina ögon så faller det ganska så mycket på det jag nämnde tidigare; Ett medvetet tillvägagångssätt att kunna ta betalt av en större skara människor som ej uppmärksammas om att de kommer ta betalt.
 

Brorsan

V.I.P
Poäng: 617
Blev medlem
12 Maj 2019
Meddelanden
975
Mottagna reaktioner
627
Poäng
617
https://web.archive.org/web/20220329202558/https://bilupplysning.nu/
Så såg den ut den 29:e mars i år, hittade ingen äldre kopia tyvärr.
Men att ta 2000:- för samma tjänst andra gör gratis är ju bara i hopp om att några inte läser och bara klickar sig vidare.
Så länge de får in pengar på det viset så lär de fortsätta tyvärr, fulspel men troligen har de lagen på sin sida. :mad:
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp