• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Utmaning 49000 kr in på en månad av att sälja skräp hemma

Per1975

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 997
Blev medlem
29 December 2018
Meddelanden
2 139
Mottagna reaktioner
1 301
Poäng
997
Ja du har missuppfattat. Du får sälja dina tillhörigheter och göra en vinst på 50 000 kronor utan att skatta. Säljer du bara saker som har behållit sitt värde eller minskat i värde så blir det ju ingen vinst...

Jag förstår inte, varför står det att det är en gräns om det inte är det.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Bramserud

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 747
Blev medlem
7 Augusti 2017
Meddelanden
1 658
Mottagna reaktioner
836
Poäng
747
Okej jag fattar nu men då kan man ju sälja hur mycket som helst av begagnade prylar. 50k vinst är inte så lätt.

Det är dessutom bara på det överskjutande beloppet du behöver skatta, så om du till exempel sitter på antikviteter som du har köpt för 100 000 kronor och säljer dessa för 151 000 kronor, så är det 1000 kronor som du skall betala 30 % skatt på. Det blir alltså 300 kronor i skatt och 150 700 kronor i plånboken...
 

Jason_sthlm

Viktig medlem
Poäng: 276
Blev medlem
11 December 2018
Meddelanden
80
Mottagna reaktioner
105
Poäng
276
Det är inte så lätt för alla och i synnerhet inte när man är nere på botten men att möta motgångar med din inställning tror jag verkligen på. Så som jag uppfattar dig så tänker du "Ok, det här blir kul/spännande/intressant. Få se om man kan lyckas med 50k den här månaden. Nu jävlar". Ser man det på ditt sätt så kommer heller inte bakslaget bli lika stort om du inte når riktigt hela vägen fram, det ger bara mer jävlar anamma. Lycka till men gör inte som de gör i Lyxfällan när de kränger av fina prylar för kaffepengar. Har man möjlighet är det mycket bättre att sitta lugn i båten och vänta ut rätt köpare. Jag sålde till exempel en av cyklarna jag inte använder för ett par veckor sedan. Den hade legat ute på annons i två månader där jag begärde 15 000kr. Flera prutade över mail/tele, några kom och tittade på cykeln och började pruta i mitt trapphus i förhoppningen om att jag skulle ta det. Nu fick jag 15k jämt av sista killen istället för 10-12k som alla andra ville betala.
 

Per1975

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 997
Blev medlem
29 December 2018
Meddelanden
2 139
Mottagna reaktioner
1 301
Poäng
997
Det är inte så lätt för alla och i synnerhet inte när man är nere på botten men att möta motgångar med din inställning tror jag verkligen på. Så som jag uppfattar dig så tänker du "Ok, det här blir kul/spännande/intressant. Få se om man kan lyckas med 50k den här månaden. Nu jävlar". Ser man det på ditt sätt så kommer heller inte bakslaget bli lika stort om du inte når riktigt hela vägen fram, det ger bara mer jävlar anamma. Lycka till men gör inte som de gör i Lyxfällan när de kränger av fina prylar för kaffepengar. Har man möjlighet är det mycket bättre att sitta lugn i båten och vänta ut rätt köpare. Jag sålde till exempel en av cyklarna jag inte använder för ett par veckor sedan. Den hade legat ute på annons i två månader där jag begärde 15 000kr. Flera prutade över mail/tele, några kom och tittade på cykeln och började pruta i mitt trapphus i förhoppningen om att jag skulle ta det. Nu fick jag 15k jämt av sista killen istället för 10-12k som alla andra ville betala.

Tack. Vet inte varför jag är så positiv, vill ge igen och inte gå förlorande ur striden. Ska tänka på att ta bra betalt för saker.
 
Senast ändrad:

Per1975

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 997
Blev medlem
29 December 2018
Meddelanden
2 139
Mottagna reaktioner
1 301
Poäng
997
Det är dessutom bara på det överskjutande beloppet du behöver skatta, så om du till exempel sitter på antikviteter som du har köpt för 100 000 kronor och säljer dessa för 151 000 kronor, så är det 1000 kronor som du skall betala 30 % skatt på. Det blir alltså 300 kronor i skatt och 150 700 kronor i plånboken...

Tack för att du förklarade det där.
 
Senast ändrad:

Per1975

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 997
Blev medlem
29 December 2018
Meddelanden
2 139
Mottagna reaktioner
1 301
Poäng
997
Jag trodde man inte hade så mycket men vi sålde säkert för 15000 på en månad , grejor som man inte tro någon vill ha jättekul när man börja o se de kommer in slantar .La ut till o med 8 klockor som inte funkade knappt, sålde dom för 1200 så allt går

Ja, vissa saker kommer nog förvåna. Hoppas verkligen det
Den största förändringen är den du gjort i ditt sätt att tänka.

Vet du, Ny, en sak som är konstigt är att jag alltid har varit så givmild. Har bjudit kompisar på bio, mat och gett dyra presenter till folk. Nu sen jag bestämde mig för att inse vid årsskiftet att jag inte är rik har jag börjat vara snabb på att ta tillvara på saker som listas som bortskänkes. Vi hade inte många skönlitterära böcker och fick 120 böcker gratis och har fyllt bokhyllan... Nu har jag fått en blöjhink och en barnbilstol (okrockad) gratis. Har både köpt saker nytt och alltid älskat second hand men aldrig bett om saker gratis men det är bara att inse att jag har lån som överstiger det jag äger i lösöre och att ta tillvara på bortskänkes annonser är nog bra. : D
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 117
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 455
Mottagna reaktioner
6 092
Poäng
4 117
Ja, vissa saker kommer nog förvåna. Hoppas verkligen det


Vet du, Ny, en sak som är konstigt är att jag alltid har varit så givmild. Har bjudit kompisar på bio, mat och gett dyra presenter till folk. Nu sen jag bestämde mig för att inse vid årsskiftet att jag inte är rik har jag börjat vara snabb på att ta tillvara på saker som listas som bortskänkes. Vi hade inte många skönlitterära böcker och fick 120 böcker gratis och har fyllt bokhyllan... Nu har jag fått en blöjhink och en barnbilstol (okrockad) gratis. Har både köpt saker nytt och alltid älskat second hand men aldrig bett om saker gratis men det är bara att inse att jag har lån som överstiger det jag äger i lösöre och att ta tillvara på bortskänkes annonser är nog bra. : D
Så bra!
Återbruk är inne och vi som är i denna sitsen behöver verkligen tänka om.
Jag har själv sålt mycket på tradera, blocket och köp/säljsidor på Facebook. Jag har även gjort mig av med min bil.
Så skönt att slippa den utgiften.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp