• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
6. Banky - Lån utan UC
7. Merax - Nu med Swish, ingen UC
8. Nstart - Nystartslån
9. Brixo - Lån utan UC
10. Binly - Lån utan UC

Utredning löneutmätning

Insatt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 177
En av våra mest kunniga
Blev medlem
28 November 2021
Meddelanden
2 630
Mottagna reaktioner
1 659
Poäng
1 177
Jo det förstår jag, läste bara något om att man kunde se på kreditupplysning om de hade gjort registerkoll
Det som dyker upp på UC kallas utmätningsförsök, det betyder att en utredningsrapport har upprättats.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

YoungDum$

Kunnig medlem
Poäng: 147
Blev medlem
4 Juli 2020
Meddelanden
189
Mottagna reaktioner
37
Poäng
147
Fråga gällande detta:
Jag betalar 7300 i hyra varje månad (dyr men ingen möjlighet att flytta, Hyr i andrahand / inneboende i radhus)
Får 19K i Garantilön sen är allt över det "timbaserat" (133H = 19000)

Om jag skriver in 19000 på mina papper med kostnaden för hyra samt transport kostnader så utmäter de inget.

Nu till frågan: Kontaktar de alltid arbetsgivare för att dubbelkolla sagd inkomst eller alls (förutom för att meddela att det är beslutat)

Vad är chanserna att klara sig "från" utmätning?

F.ö Har tänkt göra rätt för mig.... Men har ett lån till närstående som jag måste betala bort först.

Tänker att det borde väl vara 19000 jag skriver då det är den lönen jag egentligen vet att jag får ut?

Allt över 19 är inte garanterat utan är om jag är där de dagarna.


(Förlåt för flummig text)
 

Insatt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 177
En av våra mest kunniga
Blev medlem
28 November 2021
Meddelanden
2 630
Mottagna reaktioner
1 659
Poäng
1 177
Fråga gällande detta:
Jag betalar 7300 i hyra varje månad (dyr men ingen möjlighet att flytta, Hyr i andrahand / inneboende i radhus)
Får 19K i Garantilön sen är allt över det "timbaserat" (133H = 19000)

Om jag skriver in 19000 på mina papper med kostnaden för hyra samt transport kostnader så utmäter de inget.

Nu till frågan: Kontaktar de alltid arbetsgivare för att dubbelkolla sagd inkomst eller alls (förutom för att meddela att det är beslutat)

Vad är chanserna att klara sig "från" utmätning?

F.ö Har tänkt göra rätt för mig.... Men har ett lån till närstående som jag måste betala bort först.

Tänker att det borde väl vara 19000 jag skriver då det är den lönen jag egentligen vet att jag får ut?

Allt över 19 är inte garanterat utan är om jag är där de dagarna.


(Förlåt för flummig text)
Kontroll sker mot vad som redovisas till Skatteverket, så alla siffror är tillgängliga för Kronofogden. Ingen idé att försöka mygla.
 

YoungDum$

Kunnig medlem
Poäng: 147
Blev medlem
4 Juli 2020
Meddelanden
189
Mottagna reaktioner
37
Poäng
147
Kontroll sker mot vad som redovisas till Skatteverket, så alla siffror är tillgängliga för Kronofogden. Ingen idé att försöka mygla.
Hmm, dock är det ingen "garanterad inkomst"
Säg att jag blir sjuk i 2Veckor, endast jobbat de 133h då får jag endast ut 19000

Jobbar jag dock över 133h så är de ca 210kr /H.

Så det är en väldigt stor skillnad medger jag.

Tänkte så att då den garanterade inkomsten /månad är 18000? (Som alltid är säker att få)
 

Insatt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 177
En av våra mest kunniga
Blev medlem
28 November 2021
Meddelanden
2 630
Mottagna reaktioner
1 659
Poäng
1 177
Hmm, dock är det ingen "garanterad inkomst"
Säg att jag blir sjuk i 2Veckor, endast jobbat de 133h då får jag endast ut 19000

Jobbar jag dock över 133h så är de ca 210kr /H.

Så det är en väldigt stor skillnad medger jag.

Tänkte så att då den garanterade inkomsten /månad är 18000? (Som alltid är säker att få)
Tjänar du under förbehållsbeloppet så får du behålla allt, tjänar du mer så redovisas så nära utmätningbeloppet som möjligt till Kronofogden (om din arbetsgivare förstår hur beslutet ska följas).
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 837
Mottagna reaktioner
12 593
Poäng
9 787
Hmm, dock är det ingen "garanterad inkomst"
Säg att jag blir sjuk i 2Veckor, endast jobbat de 133h då får jag endast ut 19000

Jobbar jag dock över 133h så är de ca 210kr /H.

Så det är en väldigt stor skillnad medger jag.

Tänkte så att då den garanterade inkomsten /månad är 18000? (Som alltid är säker att få)

Vilka komponenter inkomsten består av spelar ingen roll, man kollar på siffrorna.
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 122
Mottagna reaktioner
13 310
Poäng
8 917
Om man hamnar hos KFM.

Då gör KFM en utredning och kollar mina konton hos samtliga banker (antar jag?) för att se om det finns pengar att utmäta. Men i samband med detta, kollar man även mina konton senaste 10 åren eller är det hur mycket man har i stunden?
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 837
Mottagna reaktioner
12 593
Poäng
9 787
Om man hamnar hos KFM.

Då gör KFM en utredning och kollar mina konton hos samtliga banker (antar jag?) för att se om det finns pengar att utmäta. Men i samband med detta, kollar man även mina konton senaste 10 åren eller är det hur mycket man har i stunden?
Ögonblicksbild.
Går att gå djupare om man vill för att hitta tillgångar.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp