Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Kontokredit - Lån utan UC
4. Creditstar - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Lån utan UC
6. Loanstep - Lån utan UC
7. Klaralån - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Lumify - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Vad gör jag nu? (Spelberoende, blancolån)

Viktig medlem
Poäng: 102
Meddelanden
70
Mottagna reaktioner
23
Poäng
102
Hej!
Jag har under flera års tid spelat bort en stor summa pengar och har nu Blanco-lån på 760 000 kr. Detta vet min man inget om… Har lyckats dölja allt för honom. Nu, eftersom räntorna på vårt huslån ska omförhandlas, så har han bokat in ekonomisk rådgivning på banken. För oss båda, tillsammans!! Vad sjutton ska jag göra nu ? Antar att banken kommer att berätta att jag har lån som min man inte känner till. I vilket fall som helst har jag inga pengar som behöver någon rådgivning för alla mina pengar går till mina lån… Mitt förhållande med min man är inte det mest stabila och det kommer inte att klara detta också. Men vi har hus och två barn tillsammans. Hur löser jag detta ? Har ingen aning och ångesten äter upp mig… Är det någon som har något förslag ??

Hej!
Jag har under flera års tid spelat bort en stor summa pengar och har nu Blanco-lån på 760 000 kr. Detta vet min man inget om… Har lyckats dölja allt för honom. Nu, eftersom räntorna på vårt huslån ska omförhandlas, så har han bokat in ekonomisk rådgivning på banken. För oss båda, tillsammans!! Vad sjutton ska jag göra nu ? Antar att banken kommer att berätta att jag har lån som min man inte känner till. I vilket fall som helst har jag inga pengar som behöver någon rådgivning för alla mina pengar går till mina lån… Mitt förhållande med min man är inte det mest stabila och det kommer inte att klara detta också. Men vi har hus och två barn tillsammans. Hur löser jag detta ? Har ingen aning och ångesten äter upp mig… Är det någon som har något förslag ??
Berätta innan om risken finns att det kommer upp på mötet.
Får han reda på det där i en sån situation blir det aldrig bra så mitt tips är att ta denna diskussion själva i lugn och ro.

Lägga korten på bordet är väl att föredra men sen tror jag väl inte dom tar en UC på ett rådgivningsmöte?

Tack för era svar ! Jag förstår att jag borde berätta men det innebär nog dödsstöten för vårt förhållande som som sagt redan är skakigt. Men jag kan ju inte gå på någon ekonomisk rådgivning när jag inte kan förklara var hela min lön tar vägen… Fan, rent ut sagt !!

Tack för era svar ! Jag förstår att jag borde berätta men det innebär nog dödsstöten för vårt förhållande som som sagt redan är skakigt. Men jag kan ju inte gå på någon ekonomisk rådgivning när jag inte kan förklara var hela min lön tar vägen… Fan, rent ut sagt !!
Bara ta tjuren i hornen. Du vet ju att det måste göras. Lycka till

För eller senare kommer det fram.

Det kan också stärka er. Du måste nog visa att du vill förändras och ta ansvar. Har ni barn ihop?

Ja två barn och har varit ihop i all evighet….
Tyvärr håller jag med i det som alla andra säger. Du måste berätta. Även om ni inte hade gått på mötet tillsammans hade det för eller senare avslöjats. Det är mycket värre än om du själv väljer att berätta, även så här med kniven mot strupen.
Har själv varit i samma sits som du. Man tror att det magiskt ska lösas. Tyvärr är det dels väldigt svårt och krävande att hålla såna skulder hemliga. Sen är det ju inte ens något önskvärt att göra. Ni har två barn tillsammans men har det skakigt säger du. Håller ni ihop för barnens skull eller vill du vara tillsammans med din man? Du måste ”bara” bestämma dig för något och sen följa det du bestämmer dig för. Det får sen vara upp till er att bestämma hur ni vill göra, men du kommer må mycket bättre av att inte ha den här hemligheten för honom.

Önskar dig allt det bästa!

Tyvärr håller jag med i det som alla andra säger. Du måste berätta. Även om ni inte hade gått på mötet tillsammans hade det för eller senare avslöjats. Det är mycket värre än om du själv väljer att berätta, även så här med kniven mot strupen.
Har själv varit i samma sits som du. Man tror att det magiskt ska lösas. Tyvärr är det dels väldigt svårt och krävande att hålla såna skulder hemliga. Sen är det ju inte ens något önskvärt att göra. Ni har två barn tillsammans men har det skakigt säger du. Håller ni ihop för barnens skull eller vill du vara tillsammans med din man? Du måste ”bara” bestämma dig för något och sen följa det du bestämmer dig för. Det får sen vara upp till er att bestämma hur ni vill göra, men du kommer må mycket bättre av att inte ha den här hemligheten för honom.

Önskar dig allt det bästa!
Tack så mycket för ditt svar !! Har sån jäkla ångest för allt och hur sjutton säger man ens en sån här sak ??

Får ont i magen när jag läser om din situation.
Min erfarenhet är att det mesta kommer upp till ytan förr eller senare.
Har ni gemensam ekonomi?
Spelar du fortfarande eller har du sökt och fått hjälp?
Det är lättare att berätta om du har sökt hjälp och inte spelat på ett bra tag. Misstag kan alla göra.
Och säg bara som det är, att du har varit rädd att berätta.
Kan du ändå inte berätta innan mötet så får du väl spela sjuk den dagen och sen ta konsekvenserna för det som kommer när din man kommer hem.
Ett mittemellan alternativ är att du bokar parterapi och släpper bomben där.
Jag tror mer på det första alternativet.

Får ont i magen när jag läser om din situation.
Min erfarenhet är att det mesta kommer upp till ytan förr eller senare.
Har ni gemensam ekonomi?
Spelar du fortfarande eller har du sökt och fått hjälp?
Det är lättare att berätta om du har sökt hjälp och inte spelat på ett bra tag. Misstag kan alla göra.
Och säg bara som det är, att du har varit rädd att berätta.
Kan du ändå inte berätta innan mötet så får du väl spela sjuk den dagen och sen ta konsekvenserna för det som kommer när din man kommer hem.
Ett mittemellan alternativ är att du bokar parterapi och släpper bomben där.
Jag tror mer på det första alternativet.
Att prata med banken själv först kan ju också vara en variant. Jag vet inte om de får berätta om din ekonomi, dina skulder och transaktioner om du uttryckligen har sagt att de inte får det. Då hamnar åtminstone bollen hos dig och du kan välja hur du vill lägga fram det. Det kanske blir bättre än om en på banken säger..” och så var det ju det här med dina lån på xxx hundra tusen och dina speltransaktionet”..

Att prata med banken själv först kan ju också vara en variant. Jag vet inte om de får berätta om din ekonomi, dina skulder och transaktioner om du uttryckligen har sagt att de inte får det. Då hamnar åtminstone bollen hos dig och du kan välja hur du vill lägga fram det. Det kanske blir bättre än om en på banken säger..” och så var det ju det här med dina lån på xxx hundra tusen och dina speltransaktionet”..
Smart drag! Värt att pröva, har man inte gemensamma konton så kanske banken kan hålla tyst om de egna lånen.
Men å andra sidan så kommer banken att behöva motivera varför de erbjuder en sämre räntesats trots inkomsterna (om maken ifrågasätter varför de inte kan få lägre ränta med de förutsättningar de har som i hans ögon antagligen är mkt bättre än vad de är).

Ja två barn och har varit ihop i all evighet….
K
Smart drag! Värt att pröva, har man inte gemensamma konton så kanske banken kan hålla tyst om de egna lånen.
Men å andra sidan så kommer banken att behöva motivera varför de erbjuder en sämre räntesats trots inkomsterna (om maken ifrågasätter varför de inte kan få lägre ränta med de förutsättningar de har som i hans ögon antagligen är mkt bättre än vad de är).
För eller senare kommer det fram, bättre förr.

Jag höll själv på att sätta kaffet i vrångstrupen när jag och mitt ex skulle göra upp om sista kapitlet i bodelningen hos banken. Det som var kvar var att han skulle lösa ut mig ur huset och ta över bolånet själv. Summan av det hela blev några hundratusen som jag skulle få utbetalt. Och så säger bankkvinnan ”vi löser ditt handpenningslån på xxx tusen ( helt i sin ordning, det hade vi bestämt innan) och ska vi sätta resten på ditt blancolån på xxxx hundratusen? Inget vi hade pratat om, inget som mitt ex visste något om och inget jag ville diskutera inför honom och jag blev så paff så jag bara gick med på det fast det var det sista jag ville. Jag hade behövt dessa pengar och kunde inte ta något nytt lån senare.
Så, bra att vara förberedd med vad banken får och inte får berätta!

Alltså detta blir ju mera relationsråd men man kan verkligen inte ljuga om sånt här till någon man skall ha ett liv tillsammans med. Då är det ju bara byggt på lögner. Problemet är ju eventuellt inte att du hamnat i sitsen du gjort utan att du undanhållit det.

Jag höll själv på att sätta kaffet i vrångstrupen när jag och mitt ex skulle göra upp om sista kapitlet i bodelningen hos banken. Det som var kvar var att han skulle lösa ut mig ur huset och ta över bolånet själv. Summan av det hela blev några hundratusen som jag skulle få utbetalt. Och så säger bankkvinnan ”vi löser ditt handpenningslån på xxx tusen ( helt i sin ordning, det hade vi bestämt innan) och ska vi sätta resten på ditt blancolån på xxxx hundratusen? Inget vi hade pratat om, inget som mitt ex visste något om och inget jag ville diskutera inför honom och jag blev så paff så jag bara gick med på det fast det var det sista jag ville. Jag hade behövt dessa pengar och kunde inte ta något nytt lån senare.
Så, bra att vara förberedd med vad banken får och inte får berätta!
Mardröm!

Verkligen stort tack för era råd ! Kan inte ens säga att det var länge sen jag spelade för det är det inte… borde kanske prata med banken innan, har tänkt på det också. Men faktum kvarstår ju att jag inte har några pengar över vilket jag borde ha. Och tänker så klart vidare - vad händer med vår relation ? Och tänk om mina föräldrar får reda på detta - det hade knäckt dem och de har det inte så gott ställt och kan absolut inte hjälpa mig, vilket jag inte vill heller. Nä FY vilken dålig vändning livet tog nu….

Verkligen stort tack för era råd ! Kan inte ens säga att det var länge sen jag spelade för det är det inte… borde kanske prata med banken innan, har tänkt på det också. Men faktum kvarstår ju att jag inte har några pengar över vilket jag borde ha. Och tänker så klart vidare - vad händer med vår relation ? Och tänk om mina föräldrar får reda på detta - det hade knäckt dem och de har det inte så gott ställt och kan absolut inte hjälpa mig, vilket jag inte vill heller. Nä FY vilken dålig vändning livet tog nu….
Det som händer med relationen, ja, antingen vill din man att ni tar er genom detta och ställer några krav som du måste uppfylla (att inte spela, söka hjälp etc) eller så väljer han att lämna. Om han skulle välja att lämna så betydde du inte mer för honom än du borde. Pengar är bara pengar. Du kommer komma på fötter, tro mig! Jag vill ändå tro att om du väljer att berätta innan mötet med banken så hinner han bli arg innan (vilket är helt förståeligt att han kommer bli) och chocken hinner lägga sig.
Du kan ge honom vissa "försäkringar" som visar på din goda vilja att ställa allt till rätta, som t ex att han tar över din bank id så du inte kan spela eller ngt liknande., att du söker hjälp etc.
Du har inte vad jag sett skrivit ngt om hur du tänker kring ditt spelande och om du faktiskt avser sluta spela, söka hjälp etc. Det är det väsentligaste här, hur du vill förändra ditt beteende.

Det som händer med relationen, ja, antingen vill din man att ni tar er genom detta och ställer några krav som du måste uppfylla (att inte spela, söka hjälp etc) eller så väljer han att lämna. Om han skulle välja att lämna så betydde du inte mer för honom än du borde. Pengar är bara pengar. Du kommer komma på fötter, tro mig! Jag vill ändå tro att om du väljer att berätta innan mötet med banken så hinner han bli arg innan (vilket är helt förståeligt att han kommer bli) och chocken hinner lägga sig.
Du kan ge honom vissa "försäkringar" som visar på din goda vilja att ställa allt till rätta, som t ex att han tar över din bank id så du inte kan spela eller ngt liknande., att du söker hjälp etc.
Du har inte vad jag sett skrivit ngt om hur du tänker kring ditt spelande och om du faktiskt avser sluta spela, söka hjälp etc. Det är det väsentligaste här, hur du vill förändra ditt beteende.
Jag vet att jag måste sluta spela men klarar det uppenbart inte…. Borde slutat för länge sen, borde aldrig börjat…. Men hur ska jag lyckas ? Det kanske behövs att jag berättar för någon men hur ska man våga. Det är ett så stort misslyckande att jag har satt mig själv i denna situationen så jag skäms över mig själv.

Att skriva ett brev till mannen är oftast lättare, se till att skriva ner allt och förklara så får han ta in det och prata efter.
Är väldigt lätt när man börjar berätta det annars att man utelämnar saker för att det blir för jobbigt men skriver du ner allt så vet du att du får sagt det du vill

Jag vet att jag måste sluta spela men klarar det uppenbart inte…. Borde slutat för länge sen, borde aldrig börjat…. Men hur ska jag lyckas ? Det kanske behövs att jag berättar för någon men hur ska man våga. Det är ett så stort misslyckande att jag har satt mig själv i denna situationen så jag skäms över mig själv.
https://stodlinjen.se/

Det var bra ord som du kan säga till din man. Spelberoende är en sjukdom. Det finns hjälp att få.
Jag tror att du kommer känna en stor lättnad om du berättar för honom.
Sen om du läser här på Forumet så finns det väldigt många trådar som handlar om exakt samma. Du är absolut inte ensam.

Ytterligare en anledning att ta bladet ur tungan är att lögner tenderar att föda nya lögner. Själv varit där och erfarit hur man vill bryta upp med att fabricera saker pga. att man inte vågar berätta. Du förstår, när man varje månad behöver lägga +10-15k på lån som partnern inte känner till bidrar till att man som skuldsatt kompenserar det väldolda bortfallet av cashflow genom att ta nya lån, triggern blir då ett faktum… om jag bara spelar och vinner så löser det sig.

Mao blir det svårt att bryta från spelandet när en drivkraft som väcker det irrationella tänkandet är desperationen och stressen situationen skapar. Jag bara säger att den här typen av hemlighet tenderar att, med jämna mellanrum, fungera som utlösande faktor. Man håller på så här fram till skiten briserar. Din partner kommer att börja misstänka om han inte redan börjat göra det. Värst är om han får reda på det i offentlig miljö då det lägga på ytterligare en dimension av att han förts bakom ljuset och förödmjukats inför banktjänstemän eller annat folk. Försök att sikta på att bryta med spelandet någon månad och skriv allt på en lapp till din partner. Försök söka hjälp dessförinnan, sådana viktiga och beslutsamma handlingar kan vara skillnaden om han vågar försöka på nytt. Lycka gill

Vill bara tacka för alla era råd. Bara att skriva här och få svar gjorde ändå att min ångest dämpades lite. Har aldrig berättat för någon om detta och det är en stor hemlighet att bära själv. Det är ett par veckor till mötet på banken så jag får verkligen fundera hur jag ska lösa det. Ska se om jag lyckas skrapa ihop tillräckligt mycket mod för att berätta, med allt vad det kan innebära för framtiden.... Men tack än en gång !!

Bara en liten uppdatering. Nu är det en vecka kvar till vårt möte på banken och jag vet fortfarande inte hur detta ska gå. Jag måste våga berätta om mina skulder men hur ska man ta steget... Jag tror inte att min man kommer att stå på min sida utan det kommer nog att bli separation. Så hur ska man våga berätta ? Jag vågar inte.....

Det kommer fram iallafall. Du får berätta , sedan vad som händer händer det. Att ljuga eller hemlighålla hjälper inte dig

Om du upplever det så hemskt och lägga fram korten på bordet. Så skicka antingen brev/mejl/sms eller denna tråden till han o förklara det är du som skrivit den.. Så får ni ta det därefter..?

Lider med dig, vart i samma situation! Jag är av sorten som hellre håller problemen för mig själv och försökte dölja mina lån till varje pris, var hemma varannan dag på rasten från jobbet och tömde brevlådan etc. Kan skriva en hel bibel om sjuka grejer jag ljugit om för att slippa säga som det är.
Till det viktiga, ställ frågan till dig själv om problemet att ni kanske inte har det så bra har att göra med att du är deprimerad och helst vill vara hemma, samt har inga pengar till nöjen osv vilket gör att stämningen kanske inte är så bra? Sitter och funderar på hur du ska vinna tillbaka gör ingen nytta utan det bästa är att bara säga som det är, skiter det sig så är det så men du kan heller inte leva i en lögn och må dåligt! Hoppas det ordnar sig för dig!

Tack för stödet. Tog modet till mig igår och lämnade över ett brev jag skrivit. Men reaktionen blev som jag förväntat mig. Han blev jättearg och bestämde sig på studs för att vi ska separera. Jag får ju flytta, har inte råd att bo kvar. Men hur sjutton hittar man en lägenhet som inte får kosta så mycket för det kan jag ju inte betala…

Tack för stödet. Tog modet till mig igår och lämnade över ett brev jag skrivit. Men reaktionen blev som jag förväntat mig. Han blev jättearg och bestämde sig på studs för att vi ska separera. Jag får ju flytta, har inte råd att bo kvar. Men hur sjutton hittar man en lägenhet som inte får kosta så mycket för det kan jag ju inte betala…
Det är såklart svårt. Men bestäm dig för att du SKA hitta en lägenhet, lösa det. Ta alla halmstrån som går att hitta. Ger man sig fan på det så brukar det lösa sig. Vad får lägenheten kosta, börja där. Håller tummarna!

Usch stackare, jag lider med dig men modigt av dig att berätta och ur allt det dåliga kommer det komma något bra, det är jag säker på. Äger ni huset tillsammans? Om ja så måste väl det ändå splittas och din del då säljas så får du in lite extra kronor på det? Jag vet ju inte var du bor men kolla i olika ”hyr ut bostad” Facebook grupper. Ibland dyker det upp folk som hyr ut extra hus på sin tomt och det brukar vara lite billigare. Vet inte vad du har för budget heller men homeq.se, blocket, ring kommunen och förklara läget att du är i starkt behov av boende, socialen kanske kan hjälpa dig också. Speca upp alla skulder och se hur mycket du får över varje månad. Ta hjälp av en skuldrådgivare, det är gratis i kommunen.

Tråkigt att höra, men det behöver ju inte vara kört för det.
Du släppte en rejäl bomb på honom, med lite tur kan han lugna ner sig efter några dagar och inse att det "bara" är pengar och ni kan kämpa er igenom detta.

Oavsett, ge inte upp och kämpa på!

Usch, känner verkligen med dig, då jag var i en liknande situation själv för 3 år sedan. (sambo sedan 10 år, en 4-åring och gravid med nr 2..).
Jag hade dolt det för alla i min omgivning i 3 år, blancolån på 2,1 mille.

Det går aldrig att förutse reaktionen hos den du berättar för, men kom ihåg att hans känslor kan komma att förändras när han har fått lite tid att smälta det. För dig är det här ingen ny information, du har ju levt med både vetskapen och ångesten under lång tid; men din man fick just en bomb rakt i knäet, och du har precis skakat om hela hans tillvaro - det är mycket att ta in på en gång.

Jag vet att det inte känns så just nu - men det KAN bli bra till slut, jag lovar.
Jag hittade en andrahandslgh, fick skuldsanering, och har inte spelat på 2 år nu.

Du är välkommen att höra av dig privat, eller ställa frågor här om du undrar något eller bara vill ventilera.

Då har du avklarat det värsta och det som tyngde dig mest. Oavsett hans reaktion så har du tagit ett viktigt steg för dig själv. Pengar är bara pengar!
Om det är svårt att skaffa sig en lägenhet så tipsar även jag att kolla i FB grupper för din ort. Finns massa folk som hyr ut i andra hand. Lägg din energi på att hitta bostad (om du kommer behöva flytta, det vet vi inte än) och att hålla dig borta fr spel så löser resten sig.

Modigt av dig att berätta. Som andra har skrivit; du har gjort det som är absolut jobbigast. Finns så klart mycket som behöver göras om man måste flytta, men att berätta om en sån stor hemlighet för sina nära är det jobbigaste. Du får låta din man smälta den första chocken så att du vid läge kan prata med honom. En chock för honom så klart, men kan ju ändra sitt första beslut. Trots den väldigt jobbiga situation du nu är i så har du berättat något som har tyngt dig och kan släppa ångesten av att behöva dölja allt. Det gör att du kommer må bättre på sikt även om du kanske inte känner det nu. Nu kan det vara det tillfället i ditt liv där allt vänder. Håller tummarna för dig!

Det känns inte så nu, men du gjorde rätt. Och, igen, det känns inte så nu men du är i en sundare position än du var i igår innan du berättat. Det är nu lättare för dig att komma på rätt köl, även om det känns jobbigt och svårt. Det kommer bara att ta tid.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp