Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Kredio - Lån utan UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Brixo Kontokredit - Swish-utbetalning & Ingen UC
8. Tomly - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Klaralån - Lån utan UC

Vanliga frågor skuldsanering & löneutmätning

Kan inte bara räkna kronor utan måste ta med inflationen
2023=8.5
2024=2.8
2025=1.8
2026=1.0
Dvs 1.085×1.028×1.018×1.01=1.15
Löneökning på 15% sedan 2023=0
Har du bara haft löneökning på 3000kr måste du haft låg inkomst från start.Annars väldigt konstigt

Om det avslås är det som om du aldrig haft skuldsanering, den ränta som stoppats vid inledande etc räknas ikapp
Men jag menar säg att man har ett lån hos en bank, man får inledande men sen avslag efter tre månader. Återupptas den amortering och ränta man hade hos varje bank och kreditgivare då bara enligt det avtalet man tecknat? Allt ge väl gått till Kronofogden eller inkasso om man inte betalar på lånen efter inledande?

ett exempel:

lån på 300 000 kr hos remember, ränta 12 % betalar 4000 per månad och ligger inte efter med någonting.

augusti: skuldsanering inleds
november: avslag

var ligger skulden då? Hos Kronofogden eller remember?

man får en anmärkning enligt UC i tre år vid inledande även vid avslag så samlingslån är bara att glömma kommande tiden efter ansökan om det blir avslag

Men jag menar säg att man har ett lån hos en bank, man får inledande men sen avslag efter tre månader. Återupptas den amortering och ränta man hade hos varje bank och kreditgivare då bara enligt det avtalet man tecknat? Allt ge väl gått till Kronofogden eller inkasso om man inte betalar på lånen efter inledande?

ett exempel:

lån på 300 000 kr hos remember, ränta 12 % betalar 4000 per månad och ligger inte efter med någonting.

augusti: skuldsanering inleds
november: avslag

var ligger skulden då? Hos Kronofogden eller remember?

man får en anmärkning enligt UC i tre år vid inledande även vid avslag så samlingslån är bara att glömma kommande tiden efter ansökan om det blir avslag

När skuldsanering äen avslås har man ett lån man ligger några månader efter med och det lär sägas upp

Skulden tar sig ingen vart under inledandet, den fryses. Möjligen kan remember ha sålt skulden någonstans

Hej
vad gäller med ökad inkomst under skuldsanering? När ska man meddela, hur mycket får ens lön öka? Tänker tex om man får årliga löneförhöjningen på ca 1000 kr osv. återbäring av skatt osv.
Vill poängtera att jag enligt min betalningsplan som började 7 maj betalar ca 1000 kr in12 månader och sedan 0 kr i 3 år, ( ligger minus 2500kr per månat enligt kfm ) total plan på 4 år.

Hej!
Jag har en fråga angående återbetalning av ett gemensamt lån.
Min man och jag har två lån som vi har tagit tillsammans. Min man vill nu lösa ett av lånen i sin helhet.
Samtidigt har jag löneutmätning via Kronofogden och jag har ansökt om skuldsanering. Min skuld ca 1,4 mil kr. Den lån som vill betalas 150000kr.
Hur kan det påverka min ansökan om skuldsanering om ett av våra gemensamma lån betalas av helt av min man?
Min man kan inte lösa endast sin del av lånet eftersom långivaren inte accepterar det. Därför måste hela lånet lösas om det ska betalas av.
Kan detta få några konsekvenser för min skuldsaneringsansökan?
Tack på förhand för er hjälp.

Det bör inte påverka, annat än att du kanske har så små skulder efter att du kan förväntas klara av att betala

En uppdatering kring min skuldsanering som på pappret avslutades 31 Maj.

Igår kväll fick jag meddelande på Kivra från kronofogden att det inkommit en överklagan angående att upphäva, eller förlänga min skuldsanering med 2år.
Detta på grund av att dom tycker min inkomst har blivit mycket högre än vid inledande.

Fick svara på 3 frågor om min ekonomi i meddelandet för att kunna bemöta denna överklagan.
Pratade även med handläggaren i telefon idag och berättade om allting. Där sa hon att det händer relativt ofta att borgenärerna skickar in en omprövning så nära slutet, men det ska mycket..(läs MYCKET) till för att dom ska förlänga en redan avslutad skuldsanering. Som en extraordinär ökning av sin inkomst under lång tid eller man suttit och väntat på ett stort arv eller liknande.

Sa att hon förstår min oro och stressen som blossar upp igen när sådant här dyker upp när man tror man är klar och fri att kunna börja leva normalt igen.
Men att jag svarat bra och att även hyran höjdes rätt så rejält för mig efter inledande samt övriga levnadskostnader har stigit. Men att dom är i utredningsfasen just nu, så kan inte ge ett svar hur det blir. Även fast jag försökte luska ut på hur hon ser på detta när hon fått mina svar. :)
Så detta kommer nu ta 2 veckor till så att borgenärerna får yttra sig, och sedan så får jag ett svar några dagar efter.

Frågade om det blir så att det blir förlängt.. blir det så att skuldsaneringen "kickar" igång igen, eller får man en betalplan att följa så länge som kronofogden tagit beslut om, eller hur funkar det?`
Svaret där var att en skuldsanering inte sätts igång igen, utan det blir en betalplan att följa. Så dom räknar ut hur mycket man kan betala, som dom gör vid skuldsaneringsbeslut som man sedan kommer få betala in då varje månad.

Så blir en jobbig väntan nu i några veckor. Men hoppas några av er fick svar på funderingar kring hur det funkar vid en överklagan när en skuldsanering är avslutad.
Synd bara att det var jag som behövde bli "facit".. :facejoy::'(

Tycker att kronofogden är så himla bra att ha att göra med. Har ringt dom ett antal gånger under min sanering och varenda person jag pratat med har varit så trevlig och tillmötesgående!

Ha en skön Fredag allihopa!

Väldigt intressant, du får hålla oss i loopen hur det går!!

Jag är snart inne på mitt sista år och kan säga att jag har överjävliga borgenärer så jag måste ha järnkoll på detta mot slutet. T ex genom att skicka in en omprövning fast jag kanske inte behöver för att åtminstone inte få förlängt, lite beroende på hur lång handläggningstiden är just då.

För mig har jag noterat ett mönster där inkassobolagen tar in nya kreditupplysningar någon eller några veckor efter sista datum för deklarationen. Det är oftast då de börjar skicka in sina omprövningar. Så jag skickar alltid in en omprövning innan maj månad. Sjukt egentligen, men det sammanfaller ändå rätt naturligt med när årets förhandlade lön börjar gälla för min del (1 maj). Jag skickar in den även om jag vet att löneökningen inte uppfyller kriterierna.

Så mitt tips är att vara vaksam när det faktiskt tas en kreditupplysning på dig. Inkassobolagen behöver bara skicka ett enkelt mejl på två-tre meningar tilll KFM för att begära omprövning, och de yrkar självklart alltid på att skuldsaneringen ska undanröjas i första hand. De räknar som krattor på dina inkomster med.

Du kommer att få ta del av vem som har omprövat och hur de har motiverat sig. Jag har själv läst dessa omprövningar och de är otroligt enkla, typ ”vi tycker inte att X borde ha skuldsanering därför yrkar vi på att den ska undanröjas”. Men KFM måste oavsett ta ställning till dem och utreda eller avslå.

Väldigt intressant, du får hålla oss i loopen hur det går!!

Jag är snart inne på mitt sista år och kan säga att jag har överjävliga borgenärer så jag måste ha järnkoll på detta mot slutet. T ex genom att skicka in en omprövning fast jag kanske inte behöver för att åtminstone inte få förlängt, lite beroende på hur lång handläggningstiden är just då.

För mig har jag noterat ett mönster där inkassobolagen tar in nya kreditupplysningar någon eller några veckor efter sista datum för deklarationen. Det är oftast då de börjar skicka in sina omprövningar. Så jag skickar alltid in en omprövning innan maj månad. Sjukt egentligen, men det sammanfaller ändå rätt naturligt med när årets förhandlade lön börjar gälla för min del (1 maj). Jag skickar in den även om jag vet att löneökningen inte uppfyller kriterierna.

Så mitt tips är att vara vaksam när det faktiskt tas en kreditupplysning på dig. Inkassobolagen behöver bara skicka ett enkelt mejl på två-tre meningar tilll KFM för att begära omprövning, och de yrkar självklart alltid på att skuldsaneringen ska undanröjas i första hand. De räknar som krattor på dina inkomster med.

Du kommer att få ta del av vem som har omprövat och hur de har motiverat sig. Jag har själv läst dessa omprövningar och de är otroligt enkla, typ ”vi tycker inte att X borde ha skuldsanering därför yrkar vi på att den ska undanröjas”. Men KFM måste oavsett ta ställning till dem och utreda eller avslå.
Vilka är borgenärerna ? Har själv skuldsanering så vore kul å veta :)

Det är mest inkassobolag kvar som köper fordringar av varandra. Skulle säga att Axaktor varit värst hittills, men finns andra med.

När man får att man ska fylla i inkomstuppgifter för löneutmätning är ofta kontoutmätning gjord då? Görs detta i samband. Vet att man blir meddelad när de är gjort.

När man får att man ska fylla i inkomstuppgifter för löneutmätning är ofta kontoutmätning gjord då? Görs detta i samband. Vet att man blir meddelad när de är gjort.
För mig hade dem kollat av alla mina tillgångar ungefär en månad innan jag fick papper om inkomstuppgifter, vid båda tillfällena.

Hej! Jag har skuldanering och det är 2.5 år kvar, men till min fråga. Om man ligger 2500 kr netto per månad i slutet av detta året. Då är det väl ingen risk för omprövning? Gränsen går ju mellan 4000 till 5000 kr netto.

jag Är absolut inte någon expert men jag frågade en på skuldsaneringen hos AMF om just detta och KF vill man gör en överprövning vid 4000-5000kr. Och hon sa till mig det ska ändras till 7000 kr under hösten.
jag tycker det här är det absolut svåraste för oss med skuldsanering. Man vill göra rätt för sig, KF har en riktlinje men borgenärer verkar om man ser till bara denna tråd vilja överpröva vid minsta ökning.

för mig handlar det bara om en sak, jag är livrädd att göra fel och förlora min sanering. Så jag kommer begära omprövning varje år vid årliga lönepåslaget trots att jag endast brukar få ca 1000 kr max. Och det är innan skatt de räknar ju netto.
så det jag har tänkt runt detta mode höjer till 7000 netto och det är deras regel bör man inte behöva begära omprövning under saneringskostnader om man har runt 1000-1500 kr ökning per år. Vilket gör att deras handlingsfrihet borde minska Då de slipper sitta med omprövningar.

men som sagt jag kommer ringa in handläggare och rådfråga under hela min tid. Gör hellre det än riskerar och det har jag sagt.
jag tycker också det visar att man tar detta på stort allvar och vill göra rätt.

jag Är absolut inte någon expert men jag frågade en på skuldsaneringen hos AMF om just detta och KF vill man gör en överprövning vid 4000-5000kr. Och hon sa till mig det ska ändras till 7000 kr under hösten.
jag tycker det här är det absolut svåraste för oss med skuldsanering. Man vill göra rätt för sig, KF har en riktlinje men borgenärer verkar om man ser till bara denna tråd vilja överpröva vid minsta ökning.

för mig handlar det bara om en sak, jag är livrädd att göra fel och förlora min sanering. Så jag kommer begära omprövning varje år vid årliga lönepåslaget trots att jag endast brukar få ca 1000 kr max. Och det är innan skatt de räknar ju netto.
så det jag har tänkt runt detta mode höjer till 7000 netto och det är deras regel bör man inte behöva begära omprövning under saneringskostnader om man har runt 1000-1500 kr ökning per år. Vilket gör att deras handlingsfrihet borde minska Då de slipper sitta med omprövningar.

men som sagt jag kommer ringa in handläggare och rådfråga under hela min tid. Gör hellre det än riskerar och det har jag sagt.
jag tycker också det visar att man tar detta på stort allvar och vill göra rätt.

jag mailade och frågade "Bara så att jag har förstått principen rätt: Så länge min extrainkomst från övertid utslagen per månad inte närmar sig gränsen för en 'väsentlig förändring' (alltså runt 4 000–5 000 kr mer i månaden), så behöver jag inte skicka in en omprövning för tillfällig övertid?"

Hon svarade "
Hej!

I Kronofogdens ställningstagande kan du läsa mer om vad som gäller beträffande omprövningar: Ställningstagande Omprövning enligt skuldsaneringslagen (2016:675) (SkusanL) - ändrade ekonomiska förhållanden"
Nu kan inte jag bifoga, men det står i början såhär

"Vid omprövning av beslut om skuldsanering enligt skuldsaneringslagen ska en helhetsbedömning av samtliga omständigheter göras. Följande indikerar att en omprövning kan vara motiverad:  Om gäldenären försummat att betala enligt betalplanen under minst fyra månader.  Om gäldenärens betalningsutrymme ökat med 4 000-5 000 kr eller mer per månad.  Om gäldenärens betalningsutrymme minskat med 500 kr eller mer per månad, efter avdrag för buffert."

Det är ju KF som går efter detta

Är absolut inte någon expert men jag frågade en på skuldsaneringen hos AMF om just detta och KF vill man gör en överprövning vid 4000-5000kr. Och hon sa till mig det ska ändras till 7000 kr under hösten.
Omprövningen , någon hät skrev att dens handläggare hade sagt att dom ska höja omprövningsbeloppet nu . Från 4-5000kr till 7000kr .
Detta är andra rapporten på forumet på kort tid som jag hör att gränsen för omprövning ska stiga till att betalningsutrymmet ska öka från 4000-5000 kr till 7000 kr för att motivera omprövning. Finns inget i nyheterna utan det verkar komma från internt insatta personer om det stämmer. @Lasseman har du hört något om detta?

Kom bara ihåg att det är inget som gäller förrän det är officiellt på KFM:s hemsida och https://kronofogden.se/download/18....722228/Omprovning-av-skuldsaneringsbeslut.pdf är uppdaterat. Tills det ev sker så gäller befintliga regler.

Som @Terry_ skrev så kanske detta är en korrigering för inflation som är på gång?: https://www.lånforum.se/threads/3-år-kvar-hur-ligger-ni-andra-till.28688/post-489051

Senast ändrad:
jag Är absolut inte någon expert men jag frågade en på skuldsaneringen hos AMF om just detta och KF vill man gör en överprövning vid 4000-5000kr. Och hon sa till mig det ska ändras till

Detta är andra rapporten på forumet på kort tid som jag hör att gränsen för omprövning ska stiga till att betalningsutrymmet ska öka från 4000-5000 kr till 7000 kr för att motivera omprövning. Finns inget i nyheterna utan det verkar komma från internt insatta personer om det stämmer. @Lasseman har du hört något om detta?

Kom bara ihåg att det är inget som gäller förrän det är officiellt på KFM:s hemsida och https://kronofogden.se/download/18....722228/Omprovning-av-skuldsaneringsbeslut.pdf är uppdaterat. Tills det ev sker så gäller befintliga regler.

Som @Terry_ skrev så kanske detta är en korrigering för inflation som är på gång?: https://www.lånforum.se/threads/3-år-kvar-hur-ligger-ni-andra-till.28688/post-489051
Jag frågade AI vad anledningen skulle vara att höja till 7000kr.

1. Avlasta Kronofogden från administrativa bagateller​

Varje ansökan om omprövning kräver handläggning, underlag, utredningar och beslut från Kronofogdens jurister.

• Om gränsen ligger på 4 000 kr skickas det in tusentals ansökningar där utrymmet i slutändan kanske bara ökat med några hundralappar efter att hyreshöjningar och inflation räknats av.
  • Genom att höja tröskeln till 7 000 kr sorterar myndigheten bort alla mindre löneökningar och kan istället lägga resurserna på de fall där folk faktiskt fått dubblerad lön eller helt nya förutsättningar.

2. Anpassning till inflation och prisökningar (Reallön vs Nominell lön)​

Ett belopp som 4 000 kr har inte samma köpkraft idag som det hade när praxisen sattes för flera år sedan. Mat, el och hyror har blivit avsevärt dyrare. En inkomstökning på t.ex. 4 500 kr brutto idag innebär i princip bara att gäldenären behåller sin tidigare levnadsstandard, inte att de blivit "rika".

3. Det ska löna sig att arbeta​

Hela tanken med skuldsaneringslagen är rehabilitering. Om marginalen är för snäv tappar människor incitamentet att ta övertidspass, byta till skift eller söka bättre jobb, eftersom "allt ändå tas av borgenärerna". En högre gräns uppmuntrar folk att arbeta mer och bygga upp en egen trygghet.

Först när det finns ett prejudikat att hänvisa till skulle jag säga att det gäller fullt ut.

De är gjort nu tack för svar ! Konto nästan tömt
Jag fick brev i torsdags om att skicka in inkomstuppgifter osv, men har inte fått någon information att de kontrollerat mina konton? Har dock inga större summor men bör väl få info om att kontroll gjorts?

Det var min handläggare på KF skuldsanerings avdelning som sa det. Så jag tror på det. Hon sa det ska höjas till . Så har inte gjorts.
jag tycker bara att få upp till 7000 kr till i månaden Efter skatt är mkt,. och inte behöva göra omprövning.
Borgenärerna vill väl ha dessa pengar. Om de kan få in säg 5000 kr till i månaden om an får det som lönepåslag , då man redan nu har sitt existensminimum att leva på.

men man klagar ju inte, gör ju att man inte behöver vara orolig för de där små summorna tex vid årlig lönehöjning.

Det var min handläggare på KF skuldsanerings avdelning som sa det. Så jag tror på det. Hon sa det ska höjas till . Så har inte gjorts.
jag tycker bara att få upp till 7000 kr till i månaden Efter skatt är mkt,. och inte behöva göra omprövning.
Borgenärerna vill väl ha dessa pengar. Om de kan få in säg 5000 kr till i månaden om an får det som lönepåslag , då man redan nu har sitt existensminimum att leva på.

men man klagar ju inte, gör ju att man inte behöver vara orolig för de där små summorna tex vid årlig lönehöjning.
Samtidigt beror det ju på hur många borgenärer man har. 5000kr/mån delat på 20 st blir inte mycket extra för varje borgenär iallafall :)

Jag fick brev i torsdags om att skicka in inkomstuppgifter osv, men har inte fått någon information att de kontrollerat mina konton? Har dock inga större summor men bör väl få info om att kontroll gjorts?
Ja, man får ett brev om att det har gjorts.
jag fick det brevet efter att min löneutmätning var igång vid båda tillfällena. Då var datumet på utmätningsförsöket gjort 1-2 månader innan min utmätning hade startat. Så det kommer nog till dig så småningom.

Jag har några frågor angående skuldsanering och löneutmätning:

-Har en bil med ett billån, knappt något övervärde alls om lånet ska betalas in. Hur blir det med den vid löneutmätning eller skuldsanering? Får jag behålla den? Behöver den för jobbet

-kommer KF hem till en för att se om det finns något av värde innan det blir löneutmätning? Jag har inget större av värde alls, någon som varit med om detta?

-skrivs alla skulder av efter avslutad sanering eller kan det fortsätta inkomma krav?

En bil med billån brukar kunna vara hinder för skuldsanering.

De flesta får inte besök hemma.

I praktiken ja, dom kan välja att ha kvar skulden men dom har ingen rätt att kräva betalning. Rätt meningslöst att att ett sånt ärende kvar.

En bil med billån brukar kunna vara hinder för skuldsanering.

De flesta får inte besök hemma.

I praktiken ja, dom kan välja att ha kvar skulden men dom har ingen rätt att kräva betalning. Rätt meningslöst att att ett sånt ärende kvar.
Hur är bil med billån ett hinder? Är det då det anses som ondödigt och att jag skuldsatt mig för konsumtion av en bil? Bilen är inte värd mycket, billån på 80000 och den är värd 90000 - har det betydelse?

Hur är bil med billån ett hinder? Är det då det anses som ondödigt och att jag skuldsatt mig för konsumtion av en bil? Bilen är inte värd mycket, billån på 80000 och den är värd 90000 - har det betydelse?
Något som Lasseman lärde mig i tidigare tråd är att om man är i behov av bil så kan man få ha en bil upp till ca 60% av ett prisbasbelopp i KFMs bedömning. Prisbasbeloppet för 2026 är 59 200 kr så 60% av det är 35 520 kr.

Dvs om du kan motivera bil och är i stort behov av bil så sälj din bil fort, betala av billånet (en del av skälighet för skuldsanering är att man gjort vad man kunnat för att betala på sina skulder) och köp en bil som har max ca 35 520 kr i värde

Motivera bil: är det ”godtagbart” för att kunna köra barn till och från skola och aktiviteter? Jag har möjlighet att åka kommunalt till jobbet men tar bil då det är svårt att hinna hämta barn annars. (Är ensamstående med barn varannan vecka)

Motivera bil: är det ”godtagbart” för att kunna köra barn till och från skola och aktiviteter? Jag har möjlighet att åka kommunalt till jobbet men tar bil då det är svårt att hinna hämta barn annars. (Är ensamstående med barn varannan vecka)
Vågar inte svara på det. Lämnar frågan till någon annan men vet generellt att man tar hänsyn till barn hos KFM - gissar att det kan komma frågor just på den biten. Typer av aktiviteter, finns möjlighet till skolbuss i närheten. Sen finns det 4 klassificerade områden i sverige (tror jag), det kanske också kan spela olika roll beroende på klassificering om det är utsatt område, riskområde, särskilt utsatt område eller tryggt område

Det är inte motiverat att ha bil i dem flesta fall om det inte är pga arbete.
Detsamma gäller väl både skuldsanering och löneutmätning.
Men en bil med stort billån vid skuldsanering är ett tecken på att man inte gjort vad man kunnat för att förbättra sin ekonomi.
Problemet vid löneutmätning blir istället att bilen utmäts om den är för dyr. Osäker på hur övervärde beräknas vid denna situationen.

Det är inte motiverat att ha bil i dem flesta fall om det inte är pga arbete.
Detsamma gäller väl både skuldsanering och löneutmätning.
Men en bil med stort billån vid skuldsanering är ett tecken på att man inte gjort vad man kunnat för att förbättra sin ekonomi.
Problemet vid löneutmätning blir istället att bilen utmäts om den är för dyr. Osäker på hur övervärde beräknas vid denna situationen.
Men om man köper en bil som inte är värd mer än 60 % av prisbasbelopp så skulle det möjligen vara godtagbart vid skuldsanering?

Hurra idag kom det sista beslutet om skuldsanering! Jag blir beviljad.
Betalningsplan för 4 år till sista maj 2030. Ansökte början på augusti 2025. Så ett år från ansökan till slutgiltigt beslut.

Känns fantastiskt!! Även om det blir 5 tuffa år!

Betalningsplan för 4 år till sista maj 2030. Ansökte början på augusti 2025. Så ett år från ansökan till slutgiltigt beslut.

Wow, grattis!!!
Jag ansökte 9 september och väntar tålmodigt på besked.

Grattis! Har du haft löneutmätning innan det blev skuldsanering? Är det första gången du ansökt?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp