Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Kredio - Lån utan UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Brixo Kontokredit - Swish-utbetalning & Ingen UC
8. Tomly - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Klaralån - Lån utan UC

Vanliga frågor skuldsanering & löneutmätning

När man får att man ska fylla i inkomstuppgifter för löneutmätning är ofta kontoutmätning gjord då? Görs detta i samband. Vet att man blir meddelad när de är gjort.

När man får att man ska fylla i inkomstuppgifter för löneutmätning är ofta kontoutmätning gjord då? Görs detta i samband. Vet att man blir meddelad när de är gjort.
För mig hade dem kollat av alla mina tillgångar ungefär en månad innan jag fick papper om inkomstuppgifter, vid båda tillfällena.

Hej! Jag har skuldanering och det är 2.5 år kvar, men till min fråga. Om man ligger 2500 kr netto per månad i slutet av detta året. Då är det väl ingen risk för omprövning? Gränsen går ju mellan 4000 till 5000 kr netto.

jag Är absolut inte någon expert men jag frågade en på skuldsaneringen hos AMF om just detta och KF vill man gör en överprövning vid 4000-5000kr. Och hon sa till mig det ska ändras till 7000 kr under hösten.
jag tycker det här är det absolut svåraste för oss med skuldsanering. Man vill göra rätt för sig, KF har en riktlinje men borgenärer verkar om man ser till bara denna tråd vilja överpröva vid minsta ökning.

för mig handlar det bara om en sak, jag är livrädd att göra fel och förlora min sanering. Så jag kommer begära omprövning varje år vid årliga lönepåslaget trots att jag endast brukar få ca 1000 kr max. Och det är innan skatt de räknar ju netto.
så det jag har tänkt runt detta mode höjer till 7000 netto och det är deras regel bör man inte behöva begära omprövning under saneringskostnader om man har runt 1000-1500 kr ökning per år. Vilket gör att deras handlingsfrihet borde minska Då de slipper sitta med omprövningar.

men som sagt jag kommer ringa in handläggare och rådfråga under hela min tid. Gör hellre det än riskerar och det har jag sagt.
jag tycker också det visar att man tar detta på stort allvar och vill göra rätt.

jag Är absolut inte någon expert men jag frågade en på skuldsaneringen hos AMF om just detta och KF vill man gör en överprövning vid 4000-5000kr. Och hon sa till mig det ska ändras till 7000 kr under hösten.
jag tycker det här är det absolut svåraste för oss med skuldsanering. Man vill göra rätt för sig, KF har en riktlinje men borgenärer verkar om man ser till bara denna tråd vilja överpröva vid minsta ökning.

för mig handlar det bara om en sak, jag är livrädd att göra fel och förlora min sanering. Så jag kommer begära omprövning varje år vid årliga lönepåslaget trots att jag endast brukar få ca 1000 kr max. Och det är innan skatt de räknar ju netto.
så det jag har tänkt runt detta mode höjer till 7000 netto och det är deras regel bör man inte behöva begära omprövning under saneringskostnader om man har runt 1000-1500 kr ökning per år. Vilket gör att deras handlingsfrihet borde minska Då de slipper sitta med omprövningar.

men som sagt jag kommer ringa in handläggare och rådfråga under hela min tid. Gör hellre det än riskerar och det har jag sagt.
jag tycker också det visar att man tar detta på stort allvar och vill göra rätt.

jag mailade och frågade "Bara så att jag har förstått principen rätt: Så länge min extrainkomst från övertid utslagen per månad inte närmar sig gränsen för en 'väsentlig förändring' (alltså runt 4 000–5 000 kr mer i månaden), så behöver jag inte skicka in en omprövning för tillfällig övertid?"

Hon svarade "
Hej!

I Kronofogdens ställningstagande kan du läsa mer om vad som gäller beträffande omprövningar: Ställningstagande Omprövning enligt skuldsaneringslagen (2016:675) (SkusanL) - ändrade ekonomiska förhållanden"
Nu kan inte jag bifoga, men det står i början såhär

"Vid omprövning av beslut om skuldsanering enligt skuldsaneringslagen ska en helhetsbedömning av samtliga omständigheter göras. Följande indikerar att en omprövning kan vara motiverad:  Om gäldenären försummat att betala enligt betalplanen under minst fyra månader.  Om gäldenärens betalningsutrymme ökat med 4 000-5 000 kr eller mer per månad.  Om gäldenärens betalningsutrymme minskat med 500 kr eller mer per månad, efter avdrag för buffert."

Det är ju KF som går efter detta

Är absolut inte någon expert men jag frågade en på skuldsaneringen hos AMF om just detta och KF vill man gör en överprövning vid 4000-5000kr. Och hon sa till mig det ska ändras till 7000 kr under hösten.
Omprövningen , någon hät skrev att dens handläggare hade sagt att dom ska höja omprövningsbeloppet nu . Från 4-5000kr till 7000kr .
Detta är andra rapporten på forumet på kort tid som jag hör att gränsen för omprövning ska stiga till att betalningsutrymmet ska öka från 4000-5000 kr till 7000 kr för att motivera omprövning. Finns inget i nyheterna utan det verkar komma från internt insatta personer om det stämmer. @Lasseman har du hört något om detta?

Kom bara ihåg att det är inget som gäller förrän det är officiellt på KFM:s hemsida och https://kronofogden.se/download/18....722228/Omprovning-av-skuldsaneringsbeslut.pdf är uppdaterat. Tills det ev sker så gäller befintliga regler.

Som @Terry_ skrev så kanske detta är en korrigering för inflation som är på gång?: https://www.lånforum.se/threads/3-år-kvar-hur-ligger-ni-andra-till.28688/post-489051

Senast ändrad:
jag Är absolut inte någon expert men jag frågade en på skuldsaneringen hos AMF om just detta och KF vill man gör en överprövning vid 4000-5000kr. Och hon sa till mig det ska ändras till

Detta är andra rapporten på forumet på kort tid som jag hör att gränsen för omprövning ska stiga till att betalningsutrymmet ska öka från 4000-5000 kr till 7000 kr för att motivera omprövning. Finns inget i nyheterna utan det verkar komma från internt insatta personer om det stämmer. @Lasseman har du hört något om detta?

Kom bara ihåg att det är inget som gäller förrän det är officiellt på KFM:s hemsida och https://kronofogden.se/download/18....722228/Omprovning-av-skuldsaneringsbeslut.pdf är uppdaterat. Tills det ev sker så gäller befintliga regler.

Som @Terry_ skrev så kanske detta är en korrigering för inflation som är på gång?: https://www.lånforum.se/threads/3-år-kvar-hur-ligger-ni-andra-till.28688/post-489051
Jag frågade AI vad anledningen skulle vara att höja till 7000kr.

1. Avlasta Kronofogden från administrativa bagateller​

Varje ansökan om omprövning kräver handläggning, underlag, utredningar och beslut från Kronofogdens jurister.

• Om gränsen ligger på 4 000 kr skickas det in tusentals ansökningar där utrymmet i slutändan kanske bara ökat med några hundralappar efter att hyreshöjningar och inflation räknats av.
  • Genom att höja tröskeln till 7 000 kr sorterar myndigheten bort alla mindre löneökningar och kan istället lägga resurserna på de fall där folk faktiskt fått dubblerad lön eller helt nya förutsättningar.

2. Anpassning till inflation och prisökningar (Reallön vs Nominell lön)​

Ett belopp som 4 000 kr har inte samma köpkraft idag som det hade när praxisen sattes för flera år sedan. Mat, el och hyror har blivit avsevärt dyrare. En inkomstökning på t.ex. 4 500 kr brutto idag innebär i princip bara att gäldenären behåller sin tidigare levnadsstandard, inte att de blivit "rika".

3. Det ska löna sig att arbeta​

Hela tanken med skuldsaneringslagen är rehabilitering. Om marginalen är för snäv tappar människor incitamentet att ta övertidspass, byta till skift eller söka bättre jobb, eftersom "allt ändå tas av borgenärerna". En högre gräns uppmuntrar folk att arbeta mer och bygga upp en egen trygghet.

Först när det finns ett prejudikat att hänvisa till skulle jag säga att det gäller fullt ut.

De är gjort nu tack för svar ! Konto nästan tömt
Jag fick brev i torsdags om att skicka in inkomstuppgifter osv, men har inte fått någon information att de kontrollerat mina konton? Har dock inga större summor men bör väl få info om att kontroll gjorts?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp