Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Klaralån - Lån utan UC
4. Brixo Privatlån - Ingen UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Vanliga frågor skuldsanering & löneutmätning

Kan inte bara räkna kronor utan måste ta med inflationen
2023=8.5
2024=2.8
2025=1.8
2026=1.0
Dvs 1.085×1.028×1.018×1.01=1.15
Löneökning på 15% sedan 2023=0
Har du bara haft löneökning på 3000kr måste du haft låg inkomst från start.Annars väldigt konstigt

Om det avslås är det som om du aldrig haft skuldsanering, den ränta som stoppats vid inledande etc räknas ikapp
Men jag menar säg att man har ett lån hos en bank, man får inledande men sen avslag efter tre månader. Återupptas den amortering och ränta man hade hos varje bank och kreditgivare då bara enligt det avtalet man tecknat? Allt ge väl gått till Kronofogden eller inkasso om man inte betalar på lånen efter inledande?

ett exempel:

lån på 300 000 kr hos remember, ränta 12 % betalar 4000 per månad och ligger inte efter med någonting.

augusti: skuldsanering inleds
november: avslag

var ligger skulden då? Hos Kronofogden eller remember?

man får en anmärkning enligt UC i tre år vid inledande även vid avslag så samlingslån är bara att glömma kommande tiden efter ansökan om det blir avslag

Men jag menar säg att man har ett lån hos en bank, man får inledande men sen avslag efter tre månader. Återupptas den amortering och ränta man hade hos varje bank och kreditgivare då bara enligt det avtalet man tecknat? Allt ge väl gått till Kronofogden eller inkasso om man inte betalar på lånen efter inledande?

ett exempel:

lån på 300 000 kr hos remember, ränta 12 % betalar 4000 per månad och ligger inte efter med någonting.

augusti: skuldsanering inleds
november: avslag

var ligger skulden då? Hos Kronofogden eller remember?

man får en anmärkning enligt UC i tre år vid inledande även vid avslag så samlingslån är bara att glömma kommande tiden efter ansökan om det blir avslag

När skuldsanering äen avslås har man ett lån man ligger några månader efter med och det lär sägas upp

Skulden tar sig ingen vart under inledandet, den fryses. Möjligen kan remember ha sålt skulden någonstans

Hej
vad gäller med ökad inkomst under skuldsanering? När ska man meddela, hur mycket får ens lön öka? Tänker tex om man får årliga löneförhöjningen på ca 1000 kr osv. återbäring av skatt osv.
Vill poängtera att jag enligt min betalningsplan som började 7 maj betalar ca 1000 kr in12 månader och sedan 0 kr i 3 år, ( ligger minus 2500kr per månat enligt kfm ) total plan på 4 år.

Hej!
Jag har en fråga angående återbetalning av ett gemensamt lån.
Min man och jag har två lån som vi har tagit tillsammans. Min man vill nu lösa ett av lånen i sin helhet.
Samtidigt har jag löneutmätning via Kronofogden och jag har ansökt om skuldsanering. Min skuld ca 1,4 mil kr. Den lån som vill betalas 150000kr.
Hur kan det påverka min ansökan om skuldsanering om ett av våra gemensamma lån betalas av helt av min man?
Min man kan inte lösa endast sin del av lånet eftersom långivaren inte accepterar det. Därför måste hela lånet lösas om det ska betalas av.
Kan detta få några konsekvenser för min skuldsaneringsansökan?
Tack på förhand för er hjälp.

Det bör inte påverka, annat än att du kanske har så små skulder efter att du kan förväntas klara av att betala

En uppdatering kring min skuldsanering som på pappret avslutades 31 Maj.

Igår kväll fick jag meddelande på Kivra från kronofogden att det inkommit en överklagan angående att upphäva, eller förlänga min skuldsanering med 2år.
Detta på grund av att dom tycker min inkomst har blivit mycket högre än vid inledande.

Fick svara på 3 frågor om min ekonomi i meddelandet för att kunna bemöta denna överklagan.
Pratade även med handläggaren i telefon idag och berättade om allting. Där sa hon att det händer relativt ofta att borgenärerna skickar in en omprövning så nära slutet, men det ska mycket..(läs MYCKET) till för att dom ska förlänga en redan avslutad skuldsanering. Som en extraordinär ökning av sin inkomst under lång tid eller man suttit och väntat på ett stort arv eller liknande.

Sa att hon förstår min oro och stressen som blossar upp igen när sådant här dyker upp när man tror man är klar och fri att kunna börja leva normalt igen.
Men att jag svarat bra och att även hyran höjdes rätt så rejält för mig efter inledande samt övriga levnadskostnader har stigit. Men att dom är i utredningsfasen just nu, så kan inte ge ett svar hur det blir. Även fast jag försökte luska ut på hur hon ser på detta när hon fått mina svar. :)
Så detta kommer nu ta 2 veckor till så att borgenärerna får yttra sig, och sedan så får jag ett svar några dagar efter.

Frågade om det blir så att det blir förlängt.. blir det så att skuldsaneringen "kickar" igång igen, eller får man en betalplan att följa så länge som kronofogden tagit beslut om, eller hur funkar det?`
Svaret där var att en skuldsanering inte sätts igång igen, utan det blir en betalplan att följa. Så dom räknar ut hur mycket man kan betala, som dom gör vid skuldsaneringsbeslut som man sedan kommer få betala in då varje månad.

Så blir en jobbig väntan nu i några veckor. Men hoppas några av er fick svar på funderingar kring hur det funkar vid en överklagan när en skuldsanering är avslutad.
Synd bara att det var jag som behövde bli "facit".. :facejoy::'(

Tycker att kronofogden är så himla bra att ha att göra med. Har ringt dom ett antal gånger under min sanering och varenda person jag pratat med har varit så trevlig och tillmötesgående!

Ha en skön Fredag allihopa!

Väldigt intressant, du får hålla oss i loopen hur det går!!

Jag är snart inne på mitt sista år och kan säga att jag har överjävliga borgenärer så jag måste ha järnkoll på detta mot slutet. T ex genom att skicka in en omprövning fast jag kanske inte behöver för att åtminstone inte få förlängt, lite beroende på hur lång handläggningstiden är just då.

För mig har jag noterat ett mönster där inkassobolagen tar in nya kreditupplysningar någon eller några veckor efter sista datum för deklarationen. Det är oftast då de börjar skicka in sina omprövningar. Så jag skickar alltid in en omprövning innan maj månad. Sjukt egentligen, men det sammanfaller ändå rätt naturligt med när årets förhandlade lön börjar gälla för min del (1 maj). Jag skickar in den även om jag vet att löneökningen inte uppfyller kriterierna.

Så mitt tips är att vara vaksam när det faktiskt tas en kreditupplysning på dig. Inkassobolagen behöver bara skicka ett enkelt mejl på två-tre meningar tilll KFM för att begära omprövning, och de yrkar självklart alltid på att skuldsaneringen ska undanröjas i första hand. De räknar som krattor på dina inkomster med.

Du kommer att få ta del av vem som har omprövat och hur de har motiverat sig. Jag har själv läst dessa omprövningar och de är otroligt enkla, typ ”vi tycker inte att X borde ha skuldsanering därför yrkar vi på att den ska undanröjas”. Men KFM måste oavsett ta ställning till dem och utreda eller avslå.

Väldigt intressant, du får hålla oss i loopen hur det går!!

Jag är snart inne på mitt sista år och kan säga att jag har överjävliga borgenärer så jag måste ha järnkoll på detta mot slutet. T ex genom att skicka in en omprövning fast jag kanske inte behöver för att åtminstone inte få förlängt, lite beroende på hur lång handläggningstiden är just då.

För mig har jag noterat ett mönster där inkassobolagen tar in nya kreditupplysningar någon eller några veckor efter sista datum för deklarationen. Det är oftast då de börjar skicka in sina omprövningar. Så jag skickar alltid in en omprövning innan maj månad. Sjukt egentligen, men det sammanfaller ändå rätt naturligt med när årets förhandlade lön börjar gälla för min del (1 maj). Jag skickar in den även om jag vet att löneökningen inte uppfyller kriterierna.

Så mitt tips är att vara vaksam när det faktiskt tas en kreditupplysning på dig. Inkassobolagen behöver bara skicka ett enkelt mejl på två-tre meningar tilll KFM för att begära omprövning, och de yrkar självklart alltid på att skuldsaneringen ska undanröjas i första hand. De räknar som krattor på dina inkomster med.

Du kommer att få ta del av vem som har omprövat och hur de har motiverat sig. Jag har själv läst dessa omprövningar och de är otroligt enkla, typ ”vi tycker inte att X borde ha skuldsanering därför yrkar vi på att den ska undanröjas”. Men KFM måste oavsett ta ställning till dem och utreda eller avslå.
Vilka är borgenärerna ? Har själv skuldsanering så vore kul å veta :)

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp