• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Varför leasar inte alla/fler bil?

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 125
Mottagna reaktioner
13 311
Poäng
8 917
Hej,

Jag kan ingenting om bilar förutom att köra och försäkra dom. Jag har inget intresse i det och är fullständigt oengagerad kring allt som rör bilar.

Men en sak jag inte förstår, varför köper folk en ny bil för 400.000-500.000 när det kostar 3-4.000 att leasa en motsvarande där allt ingår dessutom?

Köper man en splitterny bil så tappar den under det första året kanske 70.000 eller tom 100.000 i värde om den kostade 500K som splitter ny medan leasing kostar 3-4.000 i månaden.

Då tar jag heller inte hänsyn till alla kostnader som det medför som att serva den, försäkra den och dylikt.

För enkelhetensskull kan vi ta denna bilen : https://www.hedinbil.se/bilar/2002242

Jag som okunnig inom bilar får det till att det är så extremt mycket billigare med en leasing än att äga den men jag kanske missar något och vill gärna lära mig.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

biggen

V.I.P
Poäng: 347
Blev medlem
25 Juli 2013
Meddelanden
368
Mottagna reaktioner
170
Poäng
347
Jag köpte en ett år gammal xc60 för 1,5 år sen. Sålde igår med en värdeminskning på ca 45k. Samma bil kostar +5k att leasa per månad men utan samma utrusning och krav på max1000 mil år. För motsvarande bil är den egentliga leasingkostnaden någonstans mellan 6-7k per månad. Så i mitt fall vart det mycket billigare att köpa men det kan såklart variera. Sen vart hittar du bilar för 400-500k för det priset och vad är det för restriktioner?
 

Doodles

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
Blev medlem
4 September 2020
Meddelanden
2 383
Mottagna reaktioner
1 907
Poäng
1 247
Jag har leasat 3ggr men har nu stor hund och hundar är ofta inte tillåtna i bilarna. Man kan jämföra leasing med en hyrbil. Dvs mån måste vara väldigt försiktigt med den, annars blir det dyrt.
Miltalen är också avgörande för bilens slutkostnader. Så lätt att man kör fler mil.
Sedan är ju inte heller alla leasing kontrakt likadana. Pga hund valde jag att köpa istället för att leasa. Sedan är det något billigare totalt sett, om bilen håller .
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 125
Mottagna reaktioner
13 311
Poäng
8 917
Jag köpte en ett år gammal xc60 för 1,5 år sen. Sålde igår med en värdeminskning på ca 45k. Samma bil kostar +5k att leasa per månad men utan samma utrusning och krav på max1000 mil år. För motsvarande bil är den egentliga leasingkostnaden någonstans mellan 6-7k per månad. Så i mitt fall vart det mycket billigare att köpa men det kan såklart variera. Sen vart hittar du bilar för 400-500k för det priset och vad är det för restriktioner?


Kolla där. Finns hur många bilar som helst för 400.000 kronor och över det som kostar att leasa ca 3500-4000 kronor i månaden.

Hur gammal var din XC60 när du köpte den? Vad gav du för den?

Jag syftade kanske primärt på fabriksnya bilar eller bilar som fortfarande är inom vagnskadegarantin.
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 125
Mottagna reaktioner
13 311
Poäng
8 917
Jag har leasat 3ggr men har nu stor hund och hundar är ofta inte tillåtna i bilarna. Man kan jämföra leasing med en hyrbil. Dvs mån måste vara väldigt försiktigt med den, annars blir det dyrt.
Miltalen är också avgörande för bilens slutkostnader. Så lätt att man kör fler mil.
Sedan är ju inte heller alla leasing kontrakt likadana. Pga hund valde jag att köpa istället för att leasa. Sedan är det något billigare totalt sett, om bilen håller .

Ja ditt exempel har jag ju full förståelse för! Det med hund.
 

Brorsan

V.I.P
Poäng: 617
Blev medlem
12 Maj 2019
Meddelanden
975
Mottagna reaktioner
627
Poäng
617
En leasingbil får man dessutom betala för minsta lilla skador som uppstår, allt utöver normalt slitage. En liten repa, ett dörruppslag mm.
Leasingkostnaden som man ser i annonser är också oftast på låga 1000-1500 mil, vill man köra mer kostar det extra.

Fördelen är väl annars att man efter tre år bara kan lämna tillbaka, leasa en ny bil igen för samma kostnad och alltid hålla sig med en ny bil där ofta service, vinterdäck mm. ingår.
 

Sevir87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 787
Blev medlem
18 Februari 2021
Meddelanden
1 969
Mottagna reaktioner
988
Poäng
787
En leasingbil får man dessutom betala för minsta lilla skador som uppstår, allt utöver normalt slitage. En liten repa, ett dörruppslag mm.
Leasingkostnaden som man ser i annonser är också oftast på låga 1000-1500 mil, vill man köra mer kostar det extra.

Fördelen är väl annars att man efter tre år bara kan lämna tillbaka, leasa en ny bil igen för samma kostnad och alltid hålla sig med en ny bil där ofta service, vinterdäck mm. ingår.
Det där är en myt.

Normalt slittage innefattar repor, dörruppslag, stenskott.
Det som inte räknas in i normalt slitage är många repor, massor av dörruppslag och blästrad med stenskott.

Det vanligaste är 1500 mil/år i 36 månader men man kan ändra det retroaktivt i dom flesta fallen (gjorde det på min bil förra veckan när jag upptäckte jag redan är uppe i 2000 mil efter 11 månader).

Miltalen är det enda negativa med leasing från min erfarenhet. Givetvis måste du vara rädd om din bil men det hade du väl varit om du köpt en bil för en halv mille ändå??
Övermil kan bli dyrt men som sagt det kan korrigeras genom förändra sitt avtal som ovan. I mitt avtal kostar 1 övermil 7kr så jag hade troligtvis åkt på en övermil på 1500-2000 mil = upp mot 14 000 kr i "straff" för jag kör mer än jag trodde.

En annan nackdel är att du "låser" dig i 3 år och tror du saker kommer förändras (familjen växer, skaffa hund, bli singel osv) så är det svårt att bryta ett avtal men går överlåta i de flesta fallen, men personligen hade jag aldrig övertagit någons leasingavtal då nya leasingtagaren blir ansvarit för alla eventuella skador som första leasingtagaren är skyldig till.

Den stora fördelen är förstås du slipper ha en kreditskuld i din UC. Privatleasing är en bilhyrning/abonnemang så det syns skadar inte din UC score/kreditvärdighet.
 

biggen

V.I.P
Poäng: 347
Blev medlem
25 Juli 2013
Meddelanden
368
Mottagna reaktioner
170
Poäng
347
11-12 månader gammal, 2k mil under bältet för 390k. Hade jag köpt den ny så hade jag väl tappat ca 50k första året. Så totalt hade det väl kostat 95k (+21 k i räntekostnader efter avdrag) vid privatköp för 30 månader jämfört med 180k i leasingkostnad (6k månad lågt räknat). Sen är det nog lättare att förhandla till sig ett billigt serviceavtal vid privatköp. En nackdel är räntekostnaden vid finansieringen och kapitalbildningen (kan ju iof vara en fördel för vissa här på forumet:)))
 

Småland

Kunnig medlem
Poäng: 237
Blev medlem
10 Mars 2020
Meddelanden
131
Mottagna reaktioner
82
Poäng
237
Hämtade ut en splirrans ny Kia E-Niro i går. Privatleasing. 4900:-/månad. 512.000:- kostar bilen med den utrustning jag valde. Om tre år hämtar jag en ny. Lär hända mycket inom elbilsbranschen de närmsta åren så känns skönt att leasa.

Har tidigare alltid varit anti leasing. Jag har tänkt om.
 

Doodles

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
Blev medlem
4 September 2020
Meddelanden
2 383
Mottagna reaktioner
1 907
Poäng
1 247
Hämtade ut en splirrans ny Kia E-Niro i går. Privatleasing. 4900:-/månad. 512.000:- kostar bilen med den utrustning jag valde. Om tre år hämtar jag en ny. Lär hända mycket inom elbilsbranschen de närmsta åren så känns skönt att leasa.

Har tidigare alltid varit anti leasing. Jag har tänkt om.
Hur många mil får du köra på den månadskostnaden?
Ingår vinterhjul?
Olika märken har olika krav på, vilka skador är acceptabla. Det skiljer sig åt rätt mkt.
Hur bedömde du sannolikheten till extra kostnader vid återlämning?
En annan aspekt; som första ”hyresgäst” har du oftast möjlighet att köpa loss bilen efter perioden till ett något bättre pris.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp