• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Långivare med aktiv utlåning

1. Merax - Swish-utbetalning, ingen UC
2. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
3. Credifi - Lån utan UC
4. Ferratum - Lån utan UC
5. Compricer - Jämför lån (ny)
6. Brixo - Lån utan UC
7. Klaralån - Lån utan UC
8. Loanstep - Lån utan UC
9. Binly - Lån utan UC
10. Viaconto - Lån utan UC
11. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
12. Vivus - Lån utan UC

ViaConto varning

Streetspirit78

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 927
Blev medlem
5 Januari 2015
Meddelanden
2 635
Mottagna reaktioner
1 178
Poäng
927
Förstår din kritik, samtidigt är det ju inte Viacontos ansvar att du har pengar på kontot den 20:e. Gäller ett avtal om man inte följer det? Dvs betalar i tid...

Kan också hända att de har dragit för ordinarie månad men det är lika surt om inte mer eftersom de borde haft förstånd att inte dra pengar fr folks konton redan den 20! Det står i avtalet att det ska dras 28.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Snake

V.I.P
Poäng: 297
Blev medlem
15 December 2014
Meddelanden
404
Mottagna reaktioner
120
Poäng
297
Förstår din kritik, samtidigt är det ju inte Viacontos ansvar att du har pengar på kontot den 20:e. Gäller ett avtal om man inte följer det? Dvs betalar i tid...
Känner ju lite att man kan inte vara för arga på dem heller och säga att de ska följa avtalet när dem inte fått betalat som dem ska då har ju inte personen följt avtalet heller..
Men förstår frustrationen!
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 807
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 575
Mottagna reaktioner
7 009
Poäng
4 807
De har mejlat tidigare om att jag kan välja mellan att göra en manuell betalning eller att det ska dras via autogiro. Inget om att de ska dra den 20!!!!!
Jag tänker inte gå i polemik med er som vill försvara dem, ni har väl alltid betalat i tid, aldrig missat en betalning, alltid haft pengar på kontot när det ska dras, alltid skött allt exemplarisk, aldrig blivit ledsna och arga, frustrerade och känt maktlöshet över att pengarna inte räcker till så att man kan göra rätt för sig och inte halka efter. Stort grattis till er. Gör er inte besvär att läsa i den här tråden ngt mer, ni kommer bara att förfasas att det ens kan finnas individer som mig. Men det finns. God Jul!
 

Snake

V.I.P
Poäng: 297
Blev medlem
15 December 2014
Meddelanden
404
Mottagna reaktioner
120
Poäng
297
De har mejlat tidigare om att jag kan välja mellan att göra en manuell betalning eller att det ska dras via autogiro. Inget om att de ska dra den 20!!!!!
Jag tänker inte gå i polemik med er som vill försvara dem, ni har väl alltid betalat i tid, aldrig missat en betalning, alltid haft pengar på kontot när det ska dras, alltid skött allt exemplarisk, aldrig blivit ledsna och arga, frustrerade och känt maktlöshet över att pengarna inte räcker till så att man kan göra rätt för sig och inte halka efter. Stort grattis till er. Gör er inte besvär att läsa i den här tråden ngt mer, ni kommer bara att förfasas att det ens kan finnas individer som mig. Men det finns. God Jul!
Dem flesta här har eller har väl haft problem?
Men du har ju brutit avtalet när du inte betalat så då gör dem en fuling och tar pengar den 20 från dig istället så dem vet att dem får. Skit tråkigt men man måste kunna se åt båda hållen tycker jag.
Hade varit skit arg om jag var i ditt läge med så förstår!
Hoppas det löser sig och god jul!
 
G

Görgenz

Gäst
Poäng: 0
De har mejlat tidigare om att jag kan välja mellan att göra en manuell betalning eller att det ska dras via autogiro. Inget om att de ska dra den 20!!!!!
Jag tänker inte gå i polemik med er som vill försvara dem, ni har väl alltid betalat i tid, aldrig missat en betalning, alltid haft pengar på kontot när det ska dras, alltid skött allt exemplarisk, aldrig blivit ledsna och arga, frustrerade och känt maktlöshet över att pengarna inte räcker till så att man kan göra rätt för sig och inte halka efter. Stort grattis till er. Gör er inte besvär att läsa i den här tråden ngt mer, ni kommer bara att förfasas att det ens kan finnas individer som mig. Men det finns. God Jul!

Jag har haft ett 20tal anmärkningar från dessa bolag och miljonskulder. Visst får man vara arg men att utfärda en varning?
Varning för vad? Att dom vill ha tillbaka sina pengar?
Nej lite eget ansvar får man allt ta, oavsett beroenden eller andra sjukdomar, annars tar du dig aldrig ur den här karusellen.

Jag är delvis kvar i den, men det är ändå inte lånebolagens fel. Det är framförallt den undermåliga vården, samt till viss del mitt eget fel också.
 

Syrran

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 517
Blev medlem
5 Juli 2017
Meddelanden
4 417
Mottagna reaktioner
2 181
Poäng
1 517
De har mejlat tidigare om att jag kan välja mellan att göra en manuell betalning eller att det ska dras via autogiro. Inget om att de ska dra den 20!!!!!
Jag tänker inte gå i polemik med er som vill försvara dem, ni har väl alltid betalat i tid, aldrig missat en betalning, alltid haft pengar på kontot när det ska dras, alltid skött allt exemplarisk, aldrig blivit ledsna och arga, frustrerade och känt maktlöshet över att pengarna inte räcker till så att man kan göra rätt för sig och inte halka efter. Stort grattis till er. Gör er inte besvär att läsa i den här tråden ngt mer, ni kommer bara att förfasas att det ens kan finnas individer som mig. Men det finns. God Jul!
Förstår dig fullkomligt
 

Per1975

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 997
Blev medlem
29 December 2018
Meddelanden
2 139
Mottagna reaktioner
1 302
Poäng
997
Jag känner igen den känslan från en gång när jag betalade in Monetti (var nog sen en månad) strax därefter drogs dubbla månadsbeloppet för att jag glömde meddela betalning och som det sades när jag ringde upp, att ”autogirot inte kan stoppas”. Blev såklart inte lagt som en betalning för nästkommande månad. Skönt när det går ner men om man behöver pengar så gör man. I mitt fall var det ungefär 3000 det handlade om men då fanns 16 till smslån som skulle matas. Kämpa på Myra.
 

Syrran

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 517
Blev medlem
5 Juli 2017
Meddelanden
4 417
Mottagna reaktioner
2 181
Poäng
1 517
Förstår din kritik, samtidigt är det ju inte Viacontos ansvar att du har pengar på kontot den 20:e. Gäller ett avtal om man inte följer det? Dvs betalar i tid...
Tycker det är fel att dom kan dra när som helst står det 28:e är väl det som gäller.
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 807
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 575
Mottagna reaktioner
7 009
Poäng
4 807
Jag har haft ett 20tal anmärkningar från dessa bolag och miljonskulder. Visst får man vara arg men att utfärda en varning?
Varning för vad? Att dom vill ha tillbaka sina pengar?
Nej lite eget ansvar får man allt ta, oavsett beroenden eller andra sjukdomar, annars tar du dig aldrig ur den här karusellen.

Jag är delvis kvar i den, men det är ändå inte lånebolagens fel. Det är framförallt den undermåliga vården, samt till viss del mitt eget fel också.

Om du läser en gång till så kanske du fattar vad varningen gällde.
Jag känner igen den känslan från en gång när jag betalade in Monetti (var nog sen en månad) strax därefter drogs dubbla månadsbeloppet för att jag glömde meddela betalning och som det sades när jag ringde upp, att ”autogirot inte kan stoppas”. Blev såklart inte lagt som en betalning för nästkommande månad. Skönt när det går ner men om man behöver pengar så gör man. I mitt fall var det ungefär 3000 det handlade om men då fanns 16 till smslån som skulle matas. Kämpa på Myra.
Tack gumman :) Jag kämpar på, det vet du! Jag ger aldrig upp. Motgångar kommer och går. Vissa svider mer än andra. Blev så lättad först att vi kunde klara helgen utan kniv mot strupen tills lönen kommer men ViaConto behövde pengarna mer än mig, jag får se det så ;) kram
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 807
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 575
Mottagna reaktioner
7 009
Poäng
4 807
Tycker det är fel att dom kan dra när som helst står det 28:e är väl det som gäller.
Har aldrig varit med om det med ngn annan aktör, att det dragits hur som helst. Alla gör väl ca 4 dragningar kring förfallodatumet, sen drar de igen nästa månad. Men jag fick superbra tips här att ändra autogirokonto till konto där de inte sätts in pengar på så har man bättre kontroll. Ibland känns det som att det är ett halvtids jobb att jonglera och laborera med alla betalningar, det känns övermäktigt ibland, blir helt slut men det är bara att kämpa på. Någon gång ska det väl börja rulla på :)

De som förstår skriven text och sammanhang fattar väl att varningen inte gällde att de drog pengar utan att de drog pengar just den 20. Kan inte bry mig mindre om vad anonyma ryggradslösa "gäster" tycker så vill de missförstå och få till det till ngt annat så varsågod.

Så jag utfärdar återigen en varning att ligger man efter med ViaConto och man har autogiro så risken är stor att de drar så fort pengar kommer på kontot. Så behöver man dessa slantar till mat, bensin, eller annat viktigt så se se till att flytta över dem till ett annat konto så man inte hamnar i samma situation som jag.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp