- Meddelanden
- 734
- Mottagna reaktioner
- 322
- Poäng
- 487
Någon som har erfarenhet av Wästgöta finans, vad hade ni för Bisnode score när ni fick lån där?
Följ videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din hemskärm.
Notera: Den här funktionen kanske inte är tillgänglig i vissa webbläsare.
Jag kan nu tillägga i statistiken att jag sökte 150 k på Wästgöta finans med Bisnode betyg 7, men fick avslag och fick heller inte låna ett lägre belopp. När jag fick se upplysningskopian i Kivra stod det att jag hade 2 i ”betyg”. Ganska vilseledande när man tror att man har ett skapligt score och så visar det sig att man har nästan bottenbetyg. Överväger att inte längre ha ”Min upplysning” som kostar 300 om året, den är uppenbarligen inte till mycket hjälp i verkliga livet.Det finns redan en tråd om Wästgöta med matig info.
Jag kan nu tillägga i statistiken att jag sökte 150 k på Wästgöta finans med Bisnode betyg 7, men fick avslag och fick heller inte låna ett lägre belopp. När jag fick se upplysningskopian i Kivra stod det att jag hade 2 i ”betyg”. Ganska vilseledande när man tror att man har ett skapligt score och så visar det sig att man har nästan bottenbetyg. Överväger att inte längre ha ”Min upplysning” som kostar 300 om året, den är uppenbarligen inte till mycket hjälp i verkliga livet.
Jag kan nu tillägga i statistiken att jag sökte 150 k på Wästgöta finans med Bisnode betyg 7, men fick avslag och fick heller inte låna ett lägre belopp. När jag fick se upplysningskopian i Kivra stod det att jag hade 2 i ”betyg”. Ganska vilseledande när man tror att man har ett skapligt score och så visar det sig att man har nästan bottenbetyg. Överväger att inte längre ha ”Min upplysning” som kostar 300 om året, den är uppenbarligen inte till mycket hjälp i verkliga livet.
Japp. Jag ringde upp Bisnode nyss. De förklarade att de har ”2 olika betyg”. Det vi ser om oss själva när vi betalar för tjänsten min upplysning är det ”gamla systemet”. På Bisnode sa de att många banker använder fortfarande ”det gamla”, där tar de tex inte hänsyn till saker som underskott fick jag veta. Men allt fler går över till det nya - som vi själva som kunder alltså inte har tillgång till. De tyckte ändå det var anmärkningsvärt att min 7:a blev så låg som en 2:a när jag sökte hos Wästgöta finans; man kan nästan tro att det skulle vara 2 olika personer som sökt med det enorma spannet i betyg. Jag fick själv en kredit på Bmw finans i juni-20, där hade jag uppenbarligen en 7:a precis som det står på min upplysning och jag beviljades krediten på en gång. på Bisnode sa de också att just Bmw finans använder en mängd egna parametrar när de tar en Bisnode. Jag har själv inte använt mig av Bisnode särskilt mycket, dock har jag noterat när jag sökt via Sambla, Advisa att det ofta är 2-3 företag som tar både en UC och en Bisnode.Ja det är helt efterblivet och dom lurar sina kunder. Hos vissa banker som lånar ut spelar det inte någon roll vad man ser på ”min upplysning” för betyg. Dom kollar på en helt annan produkt inom Bisnode. Vi får bara se betyget som syns på upplysningen hos några få långivare.
Kräv pengarna tillbaks för den tjänsten som du betalade(300kr).Säg att du känner dig blåst och att du betalar för att se ett betyg som gäller för alla.Vad är meningen att betala för en tjänst som du inte kan lita på?Pengarna tillbaks!!!Japp. Jag ringde upp Bisnode nyss. De förklarade att de har ”2 olika betyg”. Det vi ser om oss själva när vi betalar för tjänsten min upplysning är det ”gamla systemet”. På Bisnode sa de att många banker använder fortfarande ”det gamla”, där tar de tex inte hänsyn till saker som underskott fick jag veta. Men allt fler går över till det nya - som vi själva som kunder alltså inte har tillgång till. De tyckte ändå det var anmärkningsvärt att min 7:a blev så låg som en 2:a när jag sökte hos Wästgöta finans; man kan nästan tro att det skulle vara 2 olika personer som sökt med det enorma spannet i betyg. Jag fick själv en kredit på Bmw finans i juni-20, där hade jag uppenbarligen en 7:a precis som det står på min upplysning och jag beviljades krediten på en gång. på Bisnode sa de också att just Bmw finans använder en mängd egna parametrar när de tar en Bisnode. Jag har själv inte använt mig av Bisnode särskilt mycket, dock har jag noterat när jag sökt via Sambla, Advisa att det ofta är 2-3 företag som tar både en UC och en Bisnode.
Ja det är helt sjukt. Ta inte Bisnodes tjänst ”min upplysning” ni som ännu inte har den. Jag känner mig grundlurad, trodde förstås ansökan skulle gå igenom och så får man bara ännu en förfrågan på sig.Kräv pengarna tillbaks för den tjänsten som du betalade(300kr).Säg att du känner dig blåst och att du betalar för att se ett betyg som gäller för alla.Vad är meningen att betala för en tjänst som du inte kan lita på?Pengarna tillbaks!!!
Absolut guldig det är att du fick ett lån på 200k med 5,7% ränta. Det skulle vara drömlån för mig att få med tanke på att jag har ett lån på 200k hos banknorwegian med 26% ränta. 4000 kr bara i ränta varje månad och drygt 500kr i amortering varje månad.@LånaUtanPapper grymt bra jobbat.
ångar att jag inte sökte 300k men jag vågade inte ifall det skulle bli avslag direkt, sen undrar jag om det hade resulterat i högre ränta eller om jag hade fått ha lika fin ränta som på 200k (5,7%)
Exakt det ville jag ha bekräftelse på när jag ringde upp kundservice på bisnode. Upplyssnings kopia som jag fick efter lånbeviljande från fairlo förre veckan visade att jag hade 5 i betyg och en vecka efter när jag skaffade min bevakning så såg jag att att jag har nu en 6? Va kostigt ahah. Istället för att det ska bli värre blev inte bättre betyg för mig efter ett beviljatlån.Ja det är helt sjukt. Ta inte Bisnodes tjänst ”min upplysning” ni som ännu inte har den. Jag känner mig grundlurad, trodde förstås ansökan skulle gå igenom och så får man bara ännu en förfrågan på sig.
Ja Bisnode går inte att lita på. De måste göra något åt sin usla kreditupplysningstjänst för privatpersoner. Man vill ju se ”det bankerna ser” och inget annat.Exakt det ville jag ha bekräftelse på när jag ringde upp kundservice på bisnode. Upplyssnings kopia som jag fick efter lånbeviljande från fairlo förre veckan visade att jag hade 5 i betyg och en vecka efter när jag skaffade min bevakning så såg jag att att jag har nu en 6? Va kostigt ahah. Istället för att det ska bli värre blev inte bättre betyg för mig efter ett beviljatlån.
Jag är säker på att det måste en 3-4 på kopian när jag ansöker om lån hos wästgöra.
Ja Bisnode går inte att lita på. De måste göra något åt sin usla kreditupplysningstjänst för privatpersoner. Man vill ju se ”det bankerna ser” och inget annat.
Man kunde inte det när jag frågade i våras..Är det någon som vet om man kan höja ett befintligt lån?
jag testade Kreditz nu, fick 6.0 när jag lade till min huvudbank (jag har 0,9 på UC just nu)
jag lade sedan till Avanza också, då steg mitt betyg till 9,0
jag lade nu till en gammal bank där jag har typ 0kr, mitt betyg blev nu 10...........
nu la jag till mitt huvudsakliga kreditkorts bank fortfarande 10
och slutligen lade jag till en annan gammal bank där jag har ~0kr men har bolånet
jag saknar bara en bank nu där jag har ett kreditkort som inte finns med i listan.
jag är sjukt överraskad över att jag fick 10 (skulle ge mig själv typ 10 men, men trodde inte att Kreditz skulle tycka det)
så att lägga till exempelvis Avanza och kunna visa på lite investerat kapital (~150k) gjorde sjukt mycket positivt för betyget
nu har jag en annan depå hos en annan bank med runt en miljon också som inte är med, men det gick ju bra ändå
Inget svar ftån wästgöta än, Bisnodebetyget är tydligen 9, enligt kopian från dem.
9 på kopian = 10 på min upplysning...Ändå inget direktbeslut. Jösses....Hur tuffa har dom blivit?
Slut på pengar? Svårt att se någon annan förklaring.
9 på kopian = 10 på min upplysning...Ändå inget direktbeslut. Jösses....Hur tuffa har dom blivit?
Vad jag kan se är betyget 9 på båda ställena. Har fortfarande inte fått återkoppling. Nu skall jag inte ha lånet, så hoppas man kan tacka nej?
Du kan alltid utnyttja ångerrätten och betala tillbaka inom 14 dagar även om dom betalar ut.
Aha , får man tillbaka även uppläggningsavgiften då? Eller hur funkar det? Trodde man skulle få ett erbjudande som skulle signeras , vet ju t.ex. inte vilken räntesats de erbjuder etc.
Inget svar från Wästgöta än... Snabba på rören är de då inte.
Måndag vid lunchtid.
Kan du inte fråga dom vad som händer och om du är beviljad även om du inte ska ha det. Kommer söka snart då jag misstänker att mitt bisnode betyg kommer se betydligt bättre ut efter söndag, men får franska nerver av detta.
Den släpar efter en vecka eller två. Brukar tyvärr vara så.
Inget svar vare sig på låneansökan eller mejlet igår. Sitter de och tjuvläser här inne?
Innebär det att en deklaration som är godkänd i början på april dröjer ända till maj innan Bisnode uppdaterar? Segt i så fallFörklarar saken till min uppdatering till min 6a på bisnode som jag fick 14e maj. Alltid letat en förklaring till varför mitt betyg gick upp då jag inte amorterade något extra i april, inga upplysningar försvann i dagarna osv och inga andra logiska anledningar i min jakt på att förstå sig på bisnode.
Men då är det att min inkomst/underskott uppdaterades 3 maj hos uc/bisnode. Men betygsuppdateringen släpade fram till 14e maj från nya inkomstuppgifter.
Får se om det blir så denna gången med om betyget inte hoppar upp på söndag.
29/5 - Sökte lån på 300.000. Fick info att det ska behandlas manuell.
31/5 - fick email att man jag skulle få svar efter helgen pga många som söker och behöver kompletteringar
11/6 - fick mejl igen att man behöver en kopie av anställningsavtal. Skickade på samma dag. Jag skickade också för säkerhetskull några e-lön spec i 2019.
12/6 - logga in till mina sidor och fått beviljad 300.000 med 7,05% ränta på 10 års återbetalningstid. fick också mejl därefter.
Fortfarande ingenting?
Loggade precis in , fick avslag! Det stod att de ej kunde låna ut ett lägre belopp heller. Fick först mejl i söndagskvälll att de ännu jobbade på min ansökan.
Sökte 50.000 på 3 år
Bisnode 9
UC 0,1
Blanco: 20.000
Bolån 2 miljoner , halva är mitt.
Inkomst 403"
Underskott 18000
Inga betalningsanmärkningar eller bisnodeförfrågningar.
Märkligt , de måste sitta här och läsa i tråden? Skrev ju här att jag ändå inte skulle ta lånet. Kan det vara därför även du blev nekad Terry? Att de sitter här och läser?