• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Äntligen!!! Beviljad skuldsanering.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 848
Mottagna reaktioner
12 598
Poäng
9 787
Man har ju hört att man kan få anstånd med Löneutmätning vid t.ex kostsamma tandläkarbesök, gäller det även när man har skuldsanering tro? Sålänge det är OK med borgenärerna? Ring KF och hör bums om du inte redan gjort det, borde finnas lite förståelse när det är tandvård plus julmånad, försöka skadar ju inte!

Var inte det nåt förslag på det i kommande ändring av skusan lagen om att man skulle få nån eller ett par betalningsfria månader om året? :)

Sånt är redan med i skuldsaneringsbeslutet, det står ganska nära slutet av all beslutstext, innan listorna med skulder kommer, att man fått behålla ett extra belopp, som brukar vara individuellt anpassat, den summan är väl tanken att man ska försöka lägga undan och använda till extrakostnader som tandvård och glasögon och sånt. Har sett summor mellan 500 och 1300 ungefär som man får behålla extra.

Borgenärerna skulle, om dom nu fick frågan, gissningsvis inte tycka att det vore en sån bra idé, dom har ju redan fått ett beslut som klargör att dom kanske får 10-20% av det en person är skyldig och 80-90% får dom helt enkelt ta förlusten på.. Jag tror att ganska få borgenärer är så jättetillmötesgående av att avstå från ytterligare av sin fordran.

Det man får göra om man ändå vill ha igenom det är att begära omprövning av skuldsaneringen. Handläggningstiden för det är dock just nu 5 månader. Jag har ju läst rätt många skuldsaneringsbeslut och omprövningsbeslut och liknande och jag kan inte komma på att jag sett ett enda beslut där man gjort ändring på grund av tandvård, och jag är helt säker på att jag inte sett någon ändring på grund av att det blev jul.

Vid löneutmätning går det som någon sagt att få uppehåll/minska belopp av löneutmätningen vid större tandvårdsinsatser och för nya glasögon, skillnaden är ju dock att där är ju planen att utmätningen ska återupptas och i slutändan ska alla borgenärer få fullt betalt.

Så tyvärr.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 848
Mottagna reaktioner
12 598
Poäng
9 787
Var inte det nåt förslag på det i kommande ändring av skusan lagen om att man skulle få nån eller ett par betalningsfria månader om året? :)

Läste i utredningen nu, det stämmer, juni och december föreslås vara betalningsfria.

Såg lite längre ner i utredningen att betalningarna i en sanering ska förmedlas via kronofogden, så den som får skuldsanering bara behöver göra en betalning varje månad. Det är verkligen ett bra förslag, det blir ju bra mycket enklare att följa skuldsaneringen.. Men skuldsaneringen är ju tänkt att den ska ha någon sorts ekonomiskt rehabiliterande effekt också, det momentet försvinner väl helt och hållet om man nu helt underkänner personers möjligheter att själv sköta betalningar till fler än ett ställe.. Jag gissar att följden av den delen blir att de som genomgått skuldsanering i större omfattning kommer få problem igen nån gång efter skuldsaneringen..

Ytterligare ett förslag är att man ska kunna beviljas skuldsanering igen om man misslyckats att slutföra en tidigare skuldsanering, framförallt pga betalningsproblem. Det låter väl klokt, lite surt dock att få sin sanering hävd efter 4 år och få börja om med 5 nya år.. Det står också att det inte borde finnas någon gräns för hur många gånger man kan få det på nytt av det skälet.. då kan man ju i praktiken bli stående med en skuldsanering i 20-30 år i rad..
 

turnaround

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 777
Moderator
Blev medlem
10 Februari 2014
Meddelanden
2 322
Mottagna reaktioner
821
Poäng
777
Men skuldsaneringen är ju tänkt att den ska ha någon sorts ekonomiskt rehabiliterande effekt också, det momentet försvinner väl helt och hållet om man nu helt underkänner personers möjligheter att själv sköta betalningar till fler än ett ställe.. Jag gissar att följden av den delen blir att de som genomgått skuldsanering i större omfattning kommer få problem igen nån gång efter skuldsaneringen..

Är inte motsatt effekt lika trolig? Man har ju ändå räkningar som alla andra i övrigt, hyra, försäkringar, telefon, internet osv, så det är ju inte så att man per automatik skulle bli mer lånebenägen eller missköta sina åtaganden bara för att man slipper betala till 20 kreditinstitut och banker varje månad utan "bara" en räkning till KFM. Jag menar, även om summorna är lägre, och det finns mer pengar över, så är det ju ändå lite lätt fortsatt själadödande att sitta och lägga upp flera dussin räkningar i internetbanken...
 

Grodan1

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 397
Blev medlem
28 Oktober 2014
Meddelanden
1 268
Mottagna reaktioner
196
Poäng
397
Jag är glad att jag har skuldsanering , men nu så här i juletider är det tufft.. Har ni bra tips på billiga julklappar?? Vet ej hur jag ska få det att gå ihopa alls.. Har försökt lägga undan lite pengar var månad just för detta men så för 2 veckor sedan bet jag i nåt hårt och halva tanden gick av.. Var tvungen att gå till tandläkaren och där rök 6000kr!!!!
Vill inte göra min dotter besviken så alla tips är välkomna.. Räknade ut att efter alla räkningar denna månaden har jag och min 6 åriga dotter 1800kr kvar december månad.. Till mat bensin o julklappar... Snacka om otur alltså.. Så kom skatten på min bil med på 2000kr.. Den skulle även de ondansparade pengarna vara till...
Förlåt mitt gnäll men skönt att få skriva av sig lite:(.....
Det är ju här man "ska gnälla av sig" :)
Det kan väl hända alla att man får oförutsägbara utgifter. Och handla julklappar och mat är dyrt.
man kan ju komma överens att vuxna kanske inte köper julklappar till varandra. Om din dotter vill ge pappa en julklapp, varför inte uppmuntra till att göra en teckning el nåt liknande.
Och varför inte fråga din handläggare på KF om det finns nåt att göra eller om det går att lösa på annat sätt? Det är ju bara din handläggare som har det svaret... Tror säkert de fått den frågan förut. Lycka till
 

Grodan1

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 397
Blev medlem
28 Oktober 2014
Meddelanden
1 268
Mottagna reaktioner
196
Poäng
397
Sånt är redan med i skuldsaneringsbeslutet, det står ganska nära slutet av all beslutstext, innan listorna med skulder kommer, att man fått behålla ett extra belopp, som brukar vara individuellt anpassat, den summan är väl tanken att man ska försöka lägga undan och använda till extrakostnader som tandvård och glasögon och sånt. Har sett summor mellan 500 och 1300 ungefär som man får behålla extra.

Borgenärerna skulle, om dom nu fick frågan, gissningsvis inte tycka att det vore en sån bra idé, dom har ju redan fått ett beslut som klargör att dom kanske får 10-20% av det en person är skyldig och 80-90% får dom helt enkelt ta förlusten på.. Jag tror att ganska få borgenärer är så jättetillmötesgående av att avstå från ytterligare av sin fordran.

Det man får göra om man ändå vill ha igenom det är att begära omprövning av skuldsaneringen. Handläggningstiden för det är dock just nu 5 månader. Jag har ju läst rätt många skuldsaneringsbeslut och omprövningsbeslut och liknande och jag kan inte komma på att jag sett ett enda beslut där man gjort ändring på grund av tandvård, och jag är helt säker på att jag inte sett någon ändring på grund av att det blev jul.

Vid löneutmätning går det som någon sagt att få uppehåll/minska belopp av löneutmätningen vid större tandvårdsinsatser och för nya glasögon, skillnaden är ju dock att där är ju planen att utmätningen ska återupptas och i slutändan ska alla borgenärer få fullt betalt.

Så tyvärr.
Ja gillar din kommentar " så tyvärr" detta är väl något som bara berörda handläggare kan uttala sig om i det enskilda fallet? Eller ge råd om hur man skulle kunna gå till väga...
 

aclc

V.I.P
Poäng: 227
Blev medlem
5 Oktober 2012
Meddelanden
483
Mottagna reaktioner
79
Poäng
227
Jag tror minsann att jag ska ta mod till mig och maila min handläggare.. Man kan ju inte få mer än ett nej!!

Tänk vad skönt om man bara betalade till KF så skötte dom betalningarna därifrån.. Oj med tid det sparat.. Både för att det tar tid att söka upp vissa fordringsägare och sedan svarar dom inte på var man ska betala in pengarna osv..
Man lär sig ju ändå.. Man blir ju av med en stor summa pengar varje månad.. För mig är det 5000kr / månad til 10-16 olika fordonsägare.
Jag hade ju faktiskt sparat undan lite pengar just till jul och andra oförutseende utgifter. Hade aldrig kunnat tro att tandläkaren skulle bli så dyr.. Och så igår fick jag beställa glasögon åt min dotter med.... Blir inte jättedyrt men just nu behöver jag ju varenda öre..
Som sagt nu mailar jag min handläggare och frågar!!
Tack för ert stöd här inne:)...
 

Grodan1

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 397
Blev medlem
28 Oktober 2014
Meddelanden
1 268
Mottagna reaktioner
196
Poäng
397
Jag tror minsann att jag ska ta mod till mig och maila min handläggare.. Man kan ju inte få mer än ett nej!!

Tänk vad skönt om man bara betalade till KF så skötte dom betalningarna därifrån.. Oj med tid det sparat.. Både för att det tar tid att söka upp vissa fordringsägare och sedan svarar dom inte på var man ska betala in pengarna osv..
Man lär sig ju ändå.. Man blir ju av med en stor summa pengar varje månad.. För mig är det 5000kr / månad til 10-16 olika fordonsägare.
Jag hade ju faktiskt sparat undan lite pengar just till jul och andra oförutseende utgifter. Hade aldrig kunnat tro att tandläkaren skulle bli så dyr.. Och så igår fick jag beställa glasögon åt min dotter med.... Blir inte jättedyrt men just nu behöver jag ju varenda öre..
Som sagt nu mailar jag min handläggare och frågar!!
Tack för ert stöd här inne:)...
Ja, gör de! Vi håller tummarna och lycka till! :)
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 848
Mottagna reaktioner
12 598
Poäng
9 787
Ja gillar din kommentar " så tyvärr" detta är väl något som bara berörda handläggare kan uttala sig om i det enskilda fallet? Eller ge råd om hur man skulle kunna gå till väga...

Varför skulle det vara så? jag läste på fogdens hemsida om hur en skuldsanering fortgår, https://www.kronofogden.se/Underochefterskuldsaneringstiden.html , det hänvisas till omprövning och det kan man ju så klart söka om, https://www.kronofogden.se/38930.html här framgår det att det är 5 månaders ansökningstid för att få en omprövning hanterad, så utifrån det kändes ett tyvärr på sin plats, men jag får väl ta tillbaka det då så blir du blir nöjd.
Så aclc, jag ber om ursäkt att jag skrev tyvärr, det var inte meningen. Lycka till tar vi istället då så blir det bättre :)
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 848
Mottagna reaktioner
12 598
Poäng
9 787
Via en bekants bekant tog jag reda på i morse hur det funkar med en sån situation som aclc har.
 

aclc

V.I.P
Poäng: 227
Blev medlem
5 Oktober 2012
Meddelanden
483
Mottagna reaktioner
79
Poäng
227
Ok.. Vill du dela med dig?? Jag vore tacksam. Min handledare är nämligen på semester så jag får avvakta ..
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp