• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Äntligen!!! Beviljad skuldsanering.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Tomy

Medlem
Poäng: 2
Blev medlem
12 Mars 2015
Meddelanden
5
Mottagna reaktioner
0
Poäng
2
Kan man ta blanclån om man är reggad hos kfm med en liten skuld på 20k
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 847
Mottagna reaktioner
12 597
Poäng
9 787

tt2

V.I.P
Poäng: 42
Blev medlem
14 Februari 2012
Meddelanden
558
Mottagna reaktioner
1
Poäng
42
Nej, det är
kört överallt.
 

HoleInMyPocket

Aktiv medlem
Poäng: 42
Blev medlem
23 Februari 2015
Meddelanden
41
Mottagna reaktioner
10
Poäng
42
Liten fråga bra till er eller aclc, hur noggrant redogjorde du för varje skuld i ansökan? man kan ju omöjligt hålla reda på precis allt man använt pengarna till, syftar på rutan "Redogör för när du inte längre kunde betala dina skulder" och "Redogör för hur skulderna uppkom" etc.

Har läst om folk som bifogat långa A4 papper till detta och vissa som inte verkar ha gjort det, verkar även vara lite lotteri om man blir beviljad eller inte beroende på vilken enhet som handlägger det, skulle vara tacksam för lite input då jag är i startgroparna för ansökan :)
 

Flugsvampen

Viktig medlem
Poäng: 137
Blev medlem
1 Augusti 2012
Meddelanden
57
Mottagna reaktioner
32
Poäng
137
Hej! Jag har haft skuldsanering nu i ett år, fyra år kvar, men tiden går fort. Jag fick hjälp av en budget- och skuldrådgivare att göra ansökan till KFM. Ja, alla skulder måste du ta med. Men jag skrev aldrig vad jag hade använt pengarna till. Det var ju konsumtion eller lån för överlevnad. Jag bara hade en rejäl ansökan som skickades in. Man kan föra in 2 eller 3 skulder per sida och min ansökan blev lååång. Däremot blev jag ombedd att skriva en redogörelse för vad som var anledningen till mina skulder och vad jag hade gjort för att avhjälpa situationen med mera. Jag berättade om hur en oförutsedd utgift ledde till att jag började ta mobillån och för att kunna betala tillbaka fick jag ta två nya lån och så var jag fast i karusellen. Jag hade även en del konton hos olika postorderföretag. Det lät ju så enkelt att bara betala en liten summa var månad. Det var jättedumt! Räntan var skyhög och jag sänkte mig själv. Detta skrev jag i min redogörelse. Likaså sålde jag jättemycket av mina saker för att kunna betala skulderna. Jag skrev knappt en sida om vad som hade hänt och vad jag hade gjort och när jag fick nog och gav upp och sökte hjälp. KFM ringde mig ett par gånger under tiden ansökan behandlades och jag fick berätta igen om min situation. Det var bra samtal, ingen som anklagade mig. Jag är så glad idag och mår toppen och jag betalar alltid kontant och det känns så skönt!
 

HoleInMyPocket

Aktiv medlem
Poäng: 42
Blev medlem
23 Februari 2015
Meddelanden
41
Mottagna reaktioner
10
Poäng
42
Hej! Jag har haft skuldsanering nu i ett år, fyra år kvar, men tiden går fort. Jag fick hjälp av en budget- och skuldrådgivare att göra ansökan till KFM. Ja, alla skulder måste du ta med. Men jag skrev aldrig vad jag hade använt pengarna till. Det var ju konsumtion eller lån för överlevnad. Jag bara hade en rejäl ansökan som skickades in. Man kan föra in 2 eller 3 skulder per sida och min ansökan blev lååång. Däremot blev jag ombedd att skriva en redogörelse för vad som var anledningen till mina skulder och vad jag hade gjort för att avhjälpa situationen med mera. Jag berättade om hur en oförutsedd utgift ledde till att jag började ta mobillån och för att kunna betala tillbaka fick jag ta två nya lån och så var jag fast i karusellen. Jag hade även en del konton hos olika postorderföretag. Det lät ju så enkelt att bara betala en liten summa var månad. Det var jättedumt! Räntan var skyhög och jag sänkte mig själv. Detta skrev jag i min redogörelse. Likaså sålde jag jättemycket av mina saker för att kunna betala skulderna. Jag skrev knappt en sida om vad som hade hänt och vad jag hade gjort och när jag fick nog och gav upp och sökte hjälp. KFM ringde mig ett par gånger under tiden ansökan behandlades och jag fick berätta igen om min situation. Det var bra samtal, ingen som anklagade mig. Jag är så glad idag och mår toppen och jag betalar alltid kontant och det känns så skönt!

Hej! Tack för ditt svar, det är lite samma sits som jag själv då, hade det kärvt och började handla på postorderkonton och faktura osv sen var man tvungen att ta lån för att överleva och hålla sig borta från kfm, går fort överstyr :/ har ju tagit lån för att klara betala på andra lån i säkert ett år så det borde väl kvalificera sig för att ha gjort vad man kan, också sålt massa saker, för ett par månader sen orkade jag inte mer och släppte allt till kfm, dock inte hunnit bli utmätning än men det känns bättre än att kämpa och våndas :(

Hur mycket skulder hade du? Hade du utmätning innan skuldsanering? Hur länge isåfall? Och hur lång tid tog processen? :)
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 847
Mottagna reaktioner
12 597
Poäng
9 787
Hej! Jag har haft skuldsanering nu i ett år, fyra år kvar, men tiden går fort. Jag fick hjälp av en budget- och skuldrådgivare att göra ansökan till KFM. Ja, alla skulder måste du ta med. Men jag skrev aldrig vad jag hade använt pengarna till. Det var ju konsumtion eller lån för överlevnad. Jag bara hade en rejäl ansökan som skickades in. Man kan föra in 2 eller 3 skulder per sida och min ansökan blev lååång. Däremot blev jag ombedd att skriva en redogörelse för vad som var anledningen till mina skulder och vad jag hade gjort för att avhjälpa situationen med mera. Jag berättade om hur en oförutsedd utgift ledde till att jag började ta mobillån och för att kunna betala tillbaka fick jag ta två nya lån och så var jag fast i karusellen. Jag hade även en del konton hos olika postorderföretag. Det lät ju så enkelt att bara betala en liten summa var månad. Det var jättedumt! Räntan var skyhög och jag sänkte mig själv. Detta skrev jag i min redogörelse. Likaså sålde jag jättemycket av mina saker för att kunna betala skulderna. Jag skrev knappt en sida om vad som hade hänt och vad jag hade gjort och när jag fick nog och gav upp och sökte hjälp. KFM ringde mig ett par gånger under tiden ansökan behandlades och jag fick berätta igen om min situation. Det var bra samtal, ingen som anklagade mig. Jag är så glad idag och mår toppen och jag betalar alltid kontant och det känns så skönt!


Fick du skuldsanering med eller utan betalplan?
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 847
Mottagna reaktioner
12 597
Poäng
9 787
Hej! Tack för ditt svar, det är lite samma sits som jag själv då, hade det kärvt och började handla på postorderkonton och faktura osv sen var man tvungen att ta lån för att överleva och hålla sig borta från kfm, går fort överstyr :/ har ju tagit lån för att klara betala på andra lån i säkert ett år så det borde väl kvalificera sig för att ha gjort vad man kan, också sålt massa saker, för ett par månader sen orkade jag inte mer och släppte allt till kfm, dock inte hunnit bli utmätning än men det känns bättre än att kämpa och våndas :(

Hur mycket skulder hade du? Hade du utmätning innan skuldsanering? Hur länge isåfall? Och hur lång tid tog processen? :)
Du får nog räkna med att ha utmätning en stund innan skuldsanering är aktuellt, i skuldsaneringsbesluten brukar man ta med om utmätning gett något, det är ju tex inte rimligt att du ska få en skuldsanering om du har värdesaker kvar i din ägo, någon tavla eller jaktvapen eller vad det nu kan vara.
De skuldsaneringsbeslut jag ser om dagarna skulle jag säga tar ungefär ett halvår från ansökan till det är klart...
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 847
Mottagna reaktioner
12 597
Poäng
9 787
enligt kfms hemsida tar det 20 veckor från att man får in ansökan till att man börjar arbeta med den.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 847
Mottagna reaktioner
12 597
Poäng
9 787
och 7 månader sedan i handläggningstid.. det summerar jag till i princip ett år
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp