• På onsdag skickas den in, delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
6. Banky - Lån utan UC
7. Merax - Nu med Swish, ingen UC
8. Nstart - Nystartslån
9. Brixo - Lån utan UC
10. Binly - Lån utan UC

Black Friday

A27

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 557
Blev medlem
7 September 2018
Meddelanden
1 073
Mottagna reaktioner
445
Poäng
557
Det var till dig och jag tolkade ditt inlägg som ett skämt och en pik till oss skuldsatta.
nej det var ingen pik. jag kände bara att jag behövde skriva av mig lite, visste inte exakt var jag skulle börja eller vad jag skulle skriva när jag började skriva.
i måndags hade jag en riktigt stor klump i magen när jag fick hem paketet och upptäckte att jag hade blivit lurad på 23790kr
(jag hade alltså tagit av pengarna som skulle gå till flygbiljetterna och köpte 3st DJI Phantom 4 Pro drönare av ett svenskt företag på auktion (inte på Tradera, faktiskt till viss del genom en sida som banken som jag tog blancolån på 200.000kr för någon månad sedan står för) jag behöver ju inte 3 drönare så jag sålde en som jag fick pengar in på kontot för i förskott samt hade avtalat med en annan att han skulle köpa drönare nummer två av mig senare under veckan, då till ett högre pris än vad jag hade betalat. jag hade då antingen kunnat behålla den tredje drönaren och då totalt sett betalat väldigt lite för den, eller sälja den och gå plus några tusen.
Men det som jag fick i paketet var en sketen plastkopia som inte ens är lik, produktnamnet stämde inte, beskrivningen stämde inte, inget stämde, jag hade blivit rejält lurad.)
jag hade 0,1 i risk innan jag tog blancolånet på 200.000, efter så gick den upp till 0,3 men jag såg under natten att jag nu hade gått upp till 0,5 kanske får att min kredit var mer utnyttjad än vanligt, 45000 mot ~40000 månaden innan. vet inte om jag blir beviljad höjningen av kreditgränsen till 50000 men det drar ju ner betyget ännu mer. och i januari räknar jag med att ligga -100.000 på krediten ungefär. är ju svårt att veta exakt då jag inte vet exakt när vissa räkningar kommer och jag antagligen lider av ett köpberoende. jag betalar dessutom mina räkningar med kreditkort.
visst har jag svårt att förstå många här på forumet som har spelat bort lånade pengar, men jag har aldrig pikat någon. jag ser mig själv som skuldsatt....

Ta ut semestern i pengar istället.
jag har gjort det allt för många gånger så nu är det bestämt att vi ska åka. kommer troligtvis att få bo gratis under största delen av dom 7 veckorna som vi blir borta så förhoppningsvis har skulden minskat när jag kommer hem (kommer om det inte går åt helvete att få 40 lax i april. räntan som jag har på Santander är 12,5% och det får det vara värt denna gång)
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 516
Mottagna reaktioner
6 117
Poäng
4 147
Det hade varit det bästa men inte alla arbetsplatser tillåter det, hörde en diskussion om det för ett tag sedan men minns nu inte var personen i fråga jobbade, om det var inom vården eller ngn annanstans men där fick man inte ta ut semestern i pengar.
Man har alltid rätt att ta ut allt över 20 dagar om jag inte missminner mig.
 

Markus

V.I.P
Poäng: 347
Blev medlem
19 Mars 2018
Meddelanden
605
Mottagna reaktioner
167
Poäng
347
Jag fattar inte vad problemet är? Du säger att du har UC risk på 0,5% idag och får panik för du inte har råd med familjesemester och räkningar på 50.000 när du bara kan ta ett lån och samla allt och det är löst för dej? Förstår inte vad du behöver hjälp med?
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 477
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 366
Mottagna reaktioner
6 861
Poäng
4 477
Jag fattar inte vad problemet är? Du säger att du har UC risk på 0,5% idag och får panik för du inte har råd med familjesemester och räkningar på 50.000 när du bara kan ta ett lån och samla allt och det är löst för dej? Förstår inte vad du behöver hjälp med?

tror inte ts behöver hjälp, han ville bara skriva av sig.
 

A27

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 557
Blev medlem
7 September 2018
Meddelanden
1 073
Mottagna reaktioner
445
Poäng
557
Jag fattar inte vad problemet är? Du säger att du har UC risk på 0,5% idag och får panik för du inte har råd med familjesemester och räkningar på 50.000 när du bara kan ta ett lån och samla allt och det är löst för dej? Förstår inte vad du behöver hjälp med?
nej jag har inte bett om hjälp, ville bara skriva av mig lite och trodde att det skulle få vara lite fritt när inlägget ligger i "Fritt"?
ja jag önskar att jag kunde ta ett nytt blancolån, men då sabbar jag troligtvis mina möjligheter till att höja mitt bolån som jag har tänkt göra i mitten av nästa år (när deklarationen är klar så att min taxerade inkomst höjs med 100.000) ICA banken räknar på extremt höga levnadskostnader så det var knappt att jag fick ta bolån alls då jag råkade kryssa i att jag har barn (min fru jobbar inte) dom ansåg att vi hade 1800kr över till ränta och amortering. och detta var före jag tog 200k blanco

blir väl till att försöka låna från min bror, men han är ganska så less på att låna ut pengar till mig. just nu ligger jag -82500 på krediterna, men om blåsarföretaget återbetalar mig då hamnar jag på 55 eller 56000 tror jag. sen tillkommer extra utgifterna kommande två månader på cirka 70000 utan att räkna in boendekostnader och levnadskostnader. ja ja jag ska kanske försöka undvika att prata högt. (kan bero på att jag är trött, har varit vaken hela natten)
 

A27

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 557
Blev medlem
7 September 2018
Meddelanden
1 073
Mottagna reaktioner
445
Poäng
557
tror inte ts behöver hjälp, han ville bara skriva av sig.
japp, det och kanske få till någon diskussion eller se om någon annan har gjort av med pengar denna dagen, och lära känna forummedlemmarna lite bättre, för forumet är väl inte bara till för spelmissbrukare, finns ju gott om trådar med typ "jag fick ett återfall och spelade bort xxxxxkr"
jag har ju som sagt själv lite av ett missbruk fast köpmissbruk, om än kanske någorlunda under kontroll.

jag var jätteduktig tidigare i månaden och sålde en massa saker, fick kanske in 10000, men har ju gjort av med allt och mycket mer därtill nu :(
(hade värsta ångesten när jag gick till kassan på Jula idag)
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 477
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 366
Mottagna reaktioner
6 861
Poäng
4 477
japp, det och kanske få till någon diskussion eller se om någon annan har gjort av med pengar denna dagen, och lära känna forummedlemmarna lite bättre, för forumet är väl inte bara till för spelmissbrukare, finns ju gott om trådar med typ "jag fick ett återfall och spelade bort xxxxxkr"
jag har ju som sagt själv lite av ett missbruk fast köpmissbruk, om än kanske någorlunda under kontroll.

jag var jätteduktig tidigare i månaden och sålde en massa saker, fick kanske in 10000, men har ju gjort av med allt och mycket mer därtill nu :(
(hade värsta ångesten när jag gick till kassan på Jula idag)

jag har också gjort av med pengar idag fast bara på räkningar och fick hårtprioritera, ligger efter med en hel del.
Har även ett föreläggande som jag inte skrivit under än.

Ang missbruk... spel- eller köpmissbruk... eller alkohol för den delen... bottnar i samma problematik och skapar stort elände oavsett. Har du sökt hjälp?
Visste inte att Ica var så hårda vid bolån, förut tänkte jag byta fr Swedbank till Ica men vi har bundet till augusti 2019, sen får vi se, det har kommit några nya alternativ med lägre räntor än bankerna.
 

A27

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 557
Blev medlem
7 September 2018
Meddelanden
1 073
Mottagna reaktioner
445
Poäng
557
jag har också gjort av med pengar idag fast bara på räkningar och fick hårtprioritera, ligger efter med en hel del.
Har även ett föreläggande som jag inte skrivit under än.
jag har betalade in 23600 till kreditkorten sen betalade jag bara elräkningen och internet från kontot, resten av räkningarna blir till att betala med kreditkort


Ang missbruk... spel- eller köpmissbruk... eller alkohol för den delen... bottnar i samma problematik och skapar stort elände oavsett. Har du sökt hjälp?
nej det har jag inte, morsan, farsan, brorsan och frugan har klagat mycket på mig, förlorar jag frugan en dag då är det pga detta eller att jag jobbar för mycket. vi har alldeles för mycket grejer hemma :/


Visste inte att Ica var så hårda vid bolån, förut tänkte jag byta fr Swedbank till Ica men vi har bundet till augusti 2019, sen får vi se, det har kommit några nya alternativ med lägre räntor än bankerna.
ICA och Swedbank kanske räknar på samma vis:
"Det lägsta beloppet Swedbank utgår från i en kvar-att-leva-på-kalkyl är 9 500 kr/mån för ensamstående vuxen, 16 000 kr/mån för sammanlevande makar och med dem jämställda, och 3 400 kr/mån per hemmavarande barn."
så 19400 i levnadskostnader på en lön... både frugan och min dotter är nästan "gratis" begagnade kläder och telefoner, det är jag som gör av med minst 90% av pengarna. ska försöka att inte köpa så mycket framöver, det skulle bli mycket över då, men ICAs bolånekalkyl går knappt ändå ihop, vet inte vilken ränta dom skulle räkna mitt blancolån på som jag betalar 3,07% på, senaste kalkylen jag såg då räknade man 16% räknat på kreditkorten och fullt utnyttjat fast jag aldrig har fullutnyttjat, svårt nu med 240.000 i kreditkort att få till bolånet.
 

A27

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 557
Blev medlem
7 September 2018
Meddelanden
1 073
Mottagna reaktioner
445
Poäng
557
Jag fattar inte vad problemet är? Du säger att du har UC risk på 0,5% idag och får panik för du inte har råd med familjesemester och räkningar på 50.000 när du bara kan ta ett lån och samla allt och det är löst för dej? Förstår inte vad du behöver hjälp med?
jo förresten, blancolånet som jag tog på 200.000 för två månader sedan det skulle täcka alla dessa kostnader, men det gick till hemmabio bland annat istället.
och angående problemet och en stor del också till att jag startade tråden var egentligen att jag undrade varför min kredithöjning inte hade gått igenom. Visst kanske det är meningslöst att fråga om det här, vet ju egentligen svaret själv.

Men i alla fall, jag ringde upp banken och undrade om dom hade avslagit ansökan, jag fick då till svar att dom hade beviljat 45000 och så undrade hon om det var det jag ville ha, jag sa nej, 50000. hon skulle då prata med kreditavdelningen, under tiden som jag väntade så loggade jag in, men det stod fortfarande 40000 och 401kr tillgängligt.
när hon kom tillbaka då sa hon att dom ändrar beloppet till 50000 då jag har varit kund så länge och alltid skött mig (har varit 3-4 dagar sen med en betalning på 8 år, och detta för 6 år sedan). direkt efter samtalet så stod det kreditgräns 50000 :)
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 477
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 366
Mottagna reaktioner
6 861
Poäng
4 477
du kanske ska låta din fru ta hand om pengarna under en viss tid så du bara får veckopeng. tänk så mkt pengar ni skulle kunna ha över om du inte köpte upp dem. Men det kan vara en god idé att du går och pratar med ngn om ditt köpberoende så du kan bli kvitt det.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp