• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
5. Brixo - Lån utan UC
6. Klaralån - Lån utan UC
7. Merax - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Nstart - Nystartslån
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Black Friday

Bramserud

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 747
Blev medlem
7 Augusti 2017
Meddelanden
1 673
Mottagna reaktioner
837
Poäng
747
jag förstår hur du tänker, men jag håller isär detta. pengar som kommer från lånen har ju oavkortat gått till vissa investeringar och det påverkar då inte dom pengarna/investeringarna.

Det finns väl inget att hålla isär. Om Nisse har 1000 kr sparat och placerar dessa i en stabil gammal aktie som Volvo eller nåt, och så lånar han 1000 kr och placerar i värsta högriskaktien typ Fingerprint, så tar han precis lika stor risk som om han gör tvärtom.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

A27

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 557
Blev medlem
7 September 2018
Meddelanden
1 073
Mottagna reaktioner
445
Poäng
557
Vad är Forex Trading? Kan du utveckla?
handel med valutor
Det finns väl inget att hålla isär. Om Nisse har 1000 kr sparat och placerar dessa i en stabil gammal aktie som Volvo eller nåt, och så lånar han 1000 kr och placerar i värsta högriskaktien typ Fingerprint, så tar han precis lika stor risk som om han gör tvärtom.
jag hänger inte riktigt med på vad du menar nu. om jag tar 1000kr från min lön och investerar i högrisk aktier och sedan lånar 150k som jag lägger på säkra investeringar då har jag lånat till just en säker investering och inte lånat till högrisk investering
 

Bramserud

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 747
Blev medlem
7 Augusti 2017
Meddelanden
1 673
Mottagna reaktioner
837
Poäng
747
handel med valutor

jag hänger inte riktigt med på vad du menar nu. om jag tar 1000kr från min lön och investerar i högrisk aktier och sedan lånar 150k som jag lägger på säkra investeringar då har jag lånat till just en säker investering och inte lånat till högrisk investering

Jag förstår att du inte hänger med. Det är väl det som är problemet, men det är å andra sidan inte mitt problem. Lycka till med dina investeringar.
 

A27

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 557
Blev medlem
7 September 2018
Meddelanden
1 073
Mottagna reaktioner
445
Poäng
557
Jag förstår att du inte hänger med. Det är väl det som är problemet, men det är å andra sidan inte mitt problem. Lycka till med dina investeringar.
men vad är problemet? du gör konstiga liknelser, vad vill du ha sagt.
jag köpte en korv på IKEA, jag antar att du menar att jag har finansierat korven också med blancolånet. Men du kan inte räkna så då dom lånade pengarna endast går till en sak, utan lånet hade det inte skett.

men skit samma, det är peanuts, även om allt gick åt helvete så är månadskostnaden ändå så låg
 

Mimosa

Kunnig medlem
Poäng: 217
Blev medlem
28 September 2011
Meddelanden
240
Mottagna reaktioner
73
Poäng
217
Vad är Forex Trading? Kan du utveckla?

Man tradar med valutor helt enkelt. Typ Eur/Usd som jag mest gjorde. Valutor går ju upp och ned mot varandra så man kan tjäna pengar om man är på "rätt" sida som man satsar på. Man satsar kanske att Euro går ned mot Usd på viss. Man kan sätta "stopp" så man inte går helt åt helvete. Men man förlorar dock pengar om det går helt fel håll som man tror det ska gå. Lite svårt att beskriva och det var några år sedan jag höll på.
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 363
Mottagna reaktioner
13 445
Poäng
8 917
Men med tanke på hur stora avgifter Forex tar ut så bör det ju vara svårt?
Du köper dollar för säg 100.000 och väntar in tills kursen stiget och en dollar är värd 10 kronor istället för 9?
Med tanke på hur "lite" valutakurserna generellt brukar pendla måste man inte gå in med flera hundra tusen för att det ska vara värt det?
 

A27

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 557
Blev medlem
7 September 2018
Meddelanden
1 073
Mottagna reaktioner
445
Poäng
557
Men med tanke på hur stora avgifter Forex tar ut så bör det ju vara svårt?
Du köper dollar för säg 100.000 och väntar in tills kursen stiget och en dollar är värd 10 kronor istället för 9?
Med tanke på hur "lite" valutakurserna generellt brukar pendla måste man inte gå in med flera hundra tusen för att det ska vara värt det?
men nu gör man det inte hos Forex, och man gör det inte med dyra sedlar, man gör det framför datorn så som med aktier
 

lanaren360

V.I.P
Poäng: 417
Blev medlem
27 April 2016
Meddelanden
584
Mottagna reaktioner
235
Poäng
417
Men med tanke på hur stora avgifter Forex tar ut så bör det ju vara svårt?
Du köper dollar för säg 100.000 och väntar in tills kursen stiget och en dollar är värd 10 kronor istället för 9?
Med tanke på hur "lite" valutakurserna generellt brukar pendla måste man inte gå in med flera hundra tusen för att det ska vara värt det?

Många Forex trading sidor har hävstång på upp mot 500x. Då jävlar kan man förlora allt snabbt om det går på fel håll.
 

Bramserud

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 747
Blev medlem
7 Augusti 2017
Meddelanden
1 673
Mottagna reaktioner
837
Poäng
747
men vad är problemet? du gör konstiga liknelser, vad vill du ha sagt.
jag köpte en korv på IKEA, jag antar att du menar att jag har finansierat korven också med blancolånet. Men du kan inte räkna så då dom lånade pengarna endast går till en sak, utan lånet hade det inte skett.

men skit samma, det är peanuts, även om allt gick åt helvete så är månadskostnaden ändå så låg

Det är inte alls några konstiga liknelser. Du är lite som en person som aldrig skulle köpa sprit på kredit, så han går till systemet medan han har pengar kvar på kontot, och sedan handlar han mat på kredit...

Du kanske får ett renare samvete av att spalta upp det som du gör, men i praktiken så gör det ingen skillnad om du spekulerar i A för lånade pengar och i B för sparade pengar, eller tvärtom. Om A eller B visar sig vara en dålig investering så är din skuld lika stor i båda fallen. Att du inte förstår detta gör att jag tror att du kanske borde hitta något annat intresse än att investera pengar...
 

A27

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 557
Blev medlem
7 September 2018
Meddelanden
1 073
Mottagna reaktioner
445
Poäng
557
Det är inte alls några konstiga liknelser. Du är lite som en person som aldrig skulle köpa sprit på kredit, så han går till systemet medan han har pengar kvar på kontot, och sedan handlar han mat på kredit...

Du kanske får ett renare samvete av att spalta upp det som du gör, men i praktiken så gör det ingen skillnad om du spekulerar i A för lånade pengar och i B för sparade pengar, eller tvärtom. Om A eller B visar sig vara en dålig investering så är din skuld lika stor i båda fallen. Att du inte förstår detta gör att jag tror att du kanske borde hitta något annat intresse än att investera pengar...
om jag skulle gå på bolaget då skulle jag dra kreditkortet, nu går jag inte på bolaget i vanliga fall då jag gör min egen dryck.

jag förstår som sagt hur du tänker men det är inte relevant just denna gång eftersom blancolånen går rakt in i just en viss investering, och just detta verkar inte du förstå?
varför ska jag hitta annat intresse än att investera pengar? visst om man kör all in på börsen då tar det upp all ens tid och man får mycket stress av det, det har jag själv sett på nära håll då farsan har jobbat hemifrån med börsen sedan början av 90 talet.
nu har jag kört säkrare investeringar som inte går ner om det inte blir konkurs, snitt 10-11% avkastning utan att jag behöver lyfta ett finger. jag kommer ha 400k i detta om några dagar och planen är att utöka detta, återinvestera avkastningen, ränta på ränta. och gör jag inte av med så mycket pengar på annan skit då kommer jag kunna öka detta snabbt.
planen är sedan att utöka bolånet för att kunna investera mer (och så nya blancolån efter det) kanske blir det lite mer aktier då också, men jag är lite feg med att köra hävstång på lånade pengar i aktier. jag låg ändå +100% på min depå 2018, ett år där dom flesta har gjort förlust
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp