• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Deklaration 2019

  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Johan W

Kunnig medlem
Poäng: 307
Blev medlem
23 Oktober 2018
Meddelanden
288
Mottagna reaktioner
101
Poäng
307
Nej. September eller december
Nej det stämmer inte. Har varit juni senaste tre åren och jag tror inte dom försämrat det.
Dock verkar det vara juni i i år också med tanke på tidigare kommentar i tråden och det jag läst mig till på skatteverket.se.
 

ClasseBoll

Viktig medlem
Poäng: 52
Blev medlem
1 November 2018
Meddelanden
53
Mottagna reaktioner
10
Poäng
52
Nej det stämmer inte. Har varit juni senaste tre åren och jag tror inte dom försämrat det.
Dock verkar det vara juni i i år också med tanke på tidigare kommentar i tråden och det jag läst mig till på skatteverket.se.
Jaha. Jag har då oftast fått i december. En gång i sep. Hmm
 

Lippe

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 997
Blev medlem
12 Juli 2018
Meddelanden
2 200
Mottagna reaktioner
1 273
Poäng
997
Jo men jag förstår fortfarande inte.

Om jag gör en massa, läs massa avdrag - gör jag något olagligt? Låt säga jag då gör avdrag för resor jag inte gjort eller kläder jag inte gjort. Räknas det som brott juridiskt eller är det upp till skatteverket att "neka" avdrag som anser att jag inte har rätt till?

Jag har hört båda sidorna, vissa säger att det är brottsligt att få ersättning för exempelvis dubbel hyra om du inte haft det medan vissa säger att man som lekman inte förväntas ha kunskap i ämnet och kan salta på bäst man vill och hoppas på det bästa. Man kan bli granskad och har då skyldighet att påvisa för sina utlägg men i annat fall om man nekas så gör man.

Vet någon vad som gäller?

Om du tar upp kostnader du haft, för att kunna utföra ditt jobb, som ett öppet yrkande är det inte olagligt. Du fyller helt enkelt i belopp och under Övriga upplysningar skriver du in vad utläggen avser. Det är sedan upp till Skatteverket att bedöma vad som är ok och ej.

Men, om du tar upp kostnader du inte haft, som inte kan styrkas, då är det olagligt. Det är uppenbar risk för skattetillägg om det upptäcks.
 

Johan W

Kunnig medlem
Poäng: 307
Blev medlem
23 Oktober 2018
Meddelanden
288
Mottagna reaktioner
101
Poäng
307
Jaha. Jag har då oftast fått i december. En gång i sep. Hmm
Du kanske gjort ändringar? Milavdrag, andra avdrag osv. Jag har bara bifogat K10:an utan någon ändring i deklarationen. Och då har det alltid varit juni senaste åren.
 

pejo

Aktiv medlem
Poäng: 92
Blev medlem
10 September 2013
Meddelanden
48
Mottagna reaktioner
20
Poäng
92
Om du först deklarerar utan reseavdrag, får dina skattepengar och sedan gör reseavdraget, dröjer det ca 2 veckor innan det också är utbetalt.

Är det nån som provat detta och vet det fungerar?
Måste man skriva och ansöka om omprövning eller räcker det med att helt enkelt skicka in en ny uppdaterad och kompletterad deklaration elektroniskt, efter man fått första delen av pengarna i april och innan 2a maj?

Och kan lägga till en fråga.
Spelar det någon roll vilken dag man skickar in deklarationen om man tänker på minskad/ökad risk för granskning? Eller är det en myt att det t.ex är lättare att få genom avdrag om man skickar in på sista dagen för då får SKV så mycket att göra och granskar inte lika mycket?
 

Bullens

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 677
Blev medlem
1 Maj 2014
Meddelanden
1 349
Mottagna reaktioner
792
Poäng
677
Alltså jag fattar att de flesta här inne kämpar med ekonomin. Men utan att döma nån nu. Hur kan ni tycka det är rätt att planera skattefusk. Pengarna går till vår välfärd, varför skall folk med mindre moral komma undan skatt genom att medvetet fuska. (obs ni gör så klart hur ni vill) men jag förutsätter att ni som gör det inte tillhör skaran som ideligen klagar på hur dålig vård och skola är. Och att ni inser att ni borde få en egen långsam kö på vårdcentralen, gå på dåligt skötta grusg9ngar i parkerna där ni bor medans det finns fina brevid.

Ja det är apa att vara fattig men att stjäla pengar från folk som behöver dem (vilket en dag kanske är ni själva eller nära och kära) är lågt.
 

magdaa

Kunnig medlem
Poäng: 467
Blev medlem
4 Februari 2018
Meddelanden
215
Mottagna reaktioner
330
Poäng
467
Är det nån som provat detta och vet det fungerar?
Måste man skriva och ansöka om omprövning eller räcker det med att helt enkelt skicka in en ny uppdaterad och kompletterad deklaration elektroniskt, efter man fått första delen av pengarna i april och innan 2a maj?

Och kan lägga till en fråga.
Spelar det någon roll vilken dag man skickar in deklarationen om man tänker på minskad/ökad risk för granskning? Eller är det en myt att det t.ex är lättare att få genom avdrag om man skickar in på sista dagen för då får SKV så mycket att göra och granskar inte lika mycket?

Ja jag har gjort så och det fungerar. Detta är då inget skattefusk då jag är berättigad reseavdrag.

Det sistnämna är inget jag vet något om.
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 125
Mottagna reaktioner
13 312
Poäng
8 917
Alltså jag fattar att de flesta här inne kämpar med ekonomin. Men utan att döma nån nu. Hur kan ni tycka det är rätt att planera skattefusk.


Detta klippet är svar nog på ditt raljerande.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp