• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Krea - Jämför 30 företagslån
2. Froda - Upp till 15 miljoner
3. Creddo - Jämför 20 företagslån
4. OPR-Företagslån - Upp till 1 miljon

Fått stororder - behöver låna 900k - brådskande

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 839
Mottagna reaktioner
12 593
Poäng
9 787
Tyvärr fick jag inte så många bud genom Krea och de bud jag fick var kring 100k. Provade även privat via Zmarta men fick bara 100k där. Jag har löst lån på 300k från en vän och väntar just nu på återkoppling från en långivare för ett lån på 600k med extern borgen samt bostadsrätt som pant. Riktigt galet hur kreditvärdighet påverkas av en konkurs.

Tack för alla tips och förslag.

Det har säkert sina orsaker
 
  • Bästa Företagslån Krea Jämför 30 företagslån
  • Froda (Bisnode)

Zaozi

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 637
Blev medlem
27 April 2020
Meddelanden
1 271
Mottagna reaktioner
677
Poäng
637
Tyvärr fick jag inte så många bud genom Krea och de bud jag fick var kring 100k. Provade även privat via Zmarta men fick bara 100k där. Jag har löst lån på 300k från en vän och väntar just nu på återkoppling från en långivare för ett lån på 600k med extern borgen samt bostadsrätt som pant. Riktigt galet hur kreditvärdighet påverkas av en konkurs.

Tack för alla tips och förslag.
Tror inte att det är konkursen som spökar här. Om du sökte privat och bara blev beviljad 100k så är din kreditvärdighet kass av andra anledningar.
 

baldun

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
23 December 2022
Meddelanden
7
Mottagna reaktioner
1
Poäng
6
Konkursen är pågående.
Har aldrig haft skulder privat som gått till indrivning.
Lön på 37k och lån på bostadsrätt på 4 mil.
Hyr ut en separat del av min lägenhet med egen ingång 2a för 11k

Nettoinkomst 39k

Kan det vara att jag anses ha hög belåningsgrad?
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 839
Mottagna reaktioner
12 593
Poäng
9 787
Att driva ett bolag i konkurs är ju inte så bra och det finns säkert statistik som visar att det finns större risk i nästa bolag personen tar sig ann.
 

lex

V.I.P
Poäng: 577
Blev medlem
31 Januari 2019
Meddelanden
993
Mottagna reaktioner
599
Poäng
577
Att driva ett bolag i konkurs är ju inte så bra och det finns säkert statistik som visar att det finns större risk i nästa bolag personen tar sig ann.

så är det naturligtvis, ofta startas det nytt aktiebolag i samma bransch dessutom…

har en kund som är inne på sitt femte bolag i samma bransch, är alltid förskottsdebitering som gäller där…
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 839
Mottagna reaktioner
12 593
Poäng
9 787
så är det naturligtvis, ofta startas det nytt aktiebolag i samma bransch dessutom…

har en kund som är inne på sitt femte bolag i samma bransch, är alltid förskottsdebitering som gäller där…
Jo jag känner till några som absolut inte klarar av att inte driva bolag. Det blir kk och nytt bolag, som regel tar det bara någon månad innan nya bolaget får betalningsföreläggande
 

lex

V.I.P
Poäng: 577
Blev medlem
31 Januari 2019
Meddelanden
993
Mottagna reaktioner
599
Poäng
577
Jo jag känner till några som absolut inte klarar av att inte driva bolag. Det blir kk och nytt bolag, som regel tar det bara någon månad innan nya bolaget får betalningsföreläggande

Kan också vara att det är affärsmodellen, lägga sig under konkurrenterna, ta ut saftig lön, trots svag lönsamhet, sedan kk och nytt bolag igen…

Får man näringsförbud så kan alltid frugan eller barnen stå på det nya bolaget…

Har sett en hel del som verkar köra den taktiken, när man kollar historiken på gamla kursade bolag.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 839
Mottagna reaktioner
12 593
Poäng
9 787
Kan också vara att det är affärsmodellen, lägga sig under konkurrenterna, ta ut saftig lön, trots svag lönsamhet, sedan kk och nytt bolag igen…

Får man näringsförbud så kan alltid frugan eller barnen stå på det nya bolaget…

Har sett en hel del som verkar köra den taktiken, när man kollar historiken på gamla kursade bolag.

Man dumpar gärna bolaget på någon målvakt när det börjar tjorva allt för mycket...
 

lex

V.I.P
Poäng: 577
Blev medlem
31 Januari 2019
Meddelanden
993
Mottagna reaktioner
599
Poäng
577
Man dumpar gärna bolaget på någon målvakt när det börjar tjorva allt för mycket...

ja det är vanligt det också, vårt system har dock creditsafes företagsbevakning integrerat, så dem flaggas direkt och blir kreditspärrade. Kan dock åka igenom om det är en ”ny” målvakt, men ofta är dem målvakter i en rad bolag eller har historik.

Alla styrelseändringar flaggas dock också, men inte med autospärr.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp