• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Compricer - Jämför lån (ny)
3. Zmarta - Ett bra alternativ
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Loanstep - Lån utan UC
9. Banky - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Lumify - Lån utan UC

Fördelar kfm? Släppa allt, löneutmätning

  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Klar_fd_Släpptallt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 367
Blev medlem
6 Mars 2016
Meddelanden
1 656
Mottagna reaktioner
2 115
Poäng
1 367
Men om vi säger att löneutmätning är 6k i månaden, är saneringen oxå 6k i månaden eller ett annat belopp?
Relativt lika belopp på sanering som löneutmätning. På skuldsanering får man behålla en buffert som är olika för varje person men säg ca tusen kr/månad. Dessutom får man behålla lönen två månader/år (juni och december).
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 559
Mottagna reaktioner
6 142
Poäng
4 147
Mitt beslut togs efter att ha blivit nekad en rimlig avbetalningsplan.
All ångest och all stress varje månad vid lön försvann efter ett tag när alla brev från inkassobolagen och kfm minskade.
Jag mår mycket bättre idag än när jag ständigt jagade lån och pengar.

Negativt är väl skammen och när alla brev välde in, fanns inte möjlighet att få det till Kivra då. Hade den möjligheten funnits så hade jag nog släppt det innan.
 

Roya

Viktig medlem
Poäng: 166
Blev medlem
12 September 2022
Meddelanden
97
Mottagna reaktioner
56
Poäng
166
Relativt lika belopp på sanering som löneutmätning. På skuldsanering får man behålla en buffert som är olika för varje person men säg ca tusen kr/månad. Dessutom får man behålla lönen två månader/år (juni och december).
Okej, hur länge var det löneutmätning innan du fick saneringen?
 

Klar_fd_Släpptallt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 367
Blev medlem
6 Mars 2016
Meddelanden
1 656
Mottagna reaktioner
2 115
Poäng
1 367
Okej, hur länge var det löneutmätning innan du fick saneringen?
I mitt fall var det ca ett halvår.
Det finns ju inga garantier för att få sanering så ta inte mitt fall som ett riktvärde.
Alla har olika historia och det finns ingen mall.
När det gäller sanering så är det, förutom skuldens storlek och förmågan att betala, skälighet som man tittar på.
Hur har lånen uppkommit, till vad har lånen använts, när togs lånen, vad har man gjort för att lösa sin situation mm mm.
Det finns hur mycket som helst på forumet att läsa om såväl löneutmätning som skuldsanering.
 

Roya

Viktig medlem
Poäng: 166
Blev medlem
12 September 2022
Meddelanden
97
Mottagna reaktioner
56
Poäng
166
I mitt fall var det ca ett halvår.
Det finns ju inga garantier för att få sanering så ta inte mitt fall som ett riktvärde.
Alla har olika historia och det finns ingen mall.
När det gäller sanering så är det, förutom skuldens storlek och förmågan att betala, skälighet som man tittar på.
Hur har lånen uppkommit, till vad har lånen använts, när togs lånen, vad har man gjort för att lösa sin situation mm mm.
Det finns hur mycket som helst på forumet att läsa om såväl löneutmätning som skuldsanering.
Okej tack för infon ❤️
 

annlo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 787
Blev medlem
30 April 2012
Meddelanden
1 726
Mottagna reaktioner
979
Poäng
787
Jag/vi släppte allt 2016 o sökte sanering. Hade löneutmätning först några månader. För mej/oss fanns inget alternativ. Med inte alltför stora inkomster o mkt lån så fanns ingen möjlighet att reda ut det på egen hand även om vi verkligen försökte. Även om det fanns några som gick med på lägre avbetalningar så hjälpte det inte när majoriteten inte gick med på nått sådant.
Vi beviljades sanering och är idag klar.
Vi betalade mer i utmätning än vi betalde till skuldsaneringen. Plus bet.fria månader som är guld värt.
Med det sagt så känner jag det som att det blivit tuffare idag att få skuldsanering. Vet inte om det är så men det är känslan jag får då jag läster här på forumet.
 

Lånforum.se

Forumsägare
Poäng: 1 217
Moderator
Blev medlem
9 Mars 2009
Meddelanden
1 625
Mottagna reaktioner
1 779
Poäng
1 217
Nackdelar med att släppa allt enligt gammal lista (skuldsaldo, betalningsanmärkning):
  • Svårt att avancera på vissa jobb
  • Svårt att byta lägenhet/skaffa lägenhet
  • Svårt att teckna abonnemang
  • Svårt att ta samlingslån med lägre ränta framåt
  • Svårt att driva eget
  • Vid löneutmätning försvinner inga skulder automagiskt, utan det är samma skulder men det dras på lönen istället direkt.
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 559
Mottagna reaktioner
6 142
Poäng
4 147
Nackdelar med att släppa allt enligt gammal lista (skuldsaldo, betalningsanmärkning):
  • Svårt att avancera på vissa jobb
  • Svårt att byta lägenhet/skaffa lägenhet
  • Svårt att teckna abonnemang
  • Svårt att ta samlingslån med lägre ränta framåt
  • Svårt att driva eget
  • Vid löneutmätning försvinner inga skulder automagiskt, utan det är samma skulder men det dras på lönen istället direkt.
Att teckna abonnemang och få ny lägenhet har inte varit något problem för mig.
 

Lize

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 707
En av våra mest kunniga
Blev medlem
30 Januari 2013
Meddelanden
3 129
Mottagna reaktioner
2 509
Poäng
1 707
Nackdelar med att släppa allt enligt gammal lista (skuldsaldo, betalningsanmärkning):
  • Svårt att avancera på vissa jobb
  • Svårt att byta lägenhet/skaffa lägenhet
  • Svårt att teckna abonnemang
  • Svårt att ta samlingslån med lägre ränta framåt
  • Svårt att driva eget
  • Vid löneutmätning försvinner inga skulder automagiskt, utan det är samma skulder men det dras på lönen istället direkt.
Det är inte svårt att driva eget om man har aktiebolag. Jag startade aktiebolag när jag hade löneutmätning, inga problem att blir registrerad för F-skatt och som arbetsgivare hos Skatteverket, förutsättningen är att man inte har några större skatteskulder. Det var heller inga problem att få företagskonto hos banken. Det stora problemet kan vara att få ihop aktiekapitalet som är lägst 25 tkr, men det löste min sambo.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp