- Meddelanden
- 27 929
- Mottagna reaktioner
- 13 595
- Poäng
- 10 387
Ja det var det jag skrev i inlägg 6.Jepp, dom skiljer på frivilligt avdrag och kvittering.
Jag har ändrat längre upp
Ja det var det jag skrev i inlägg 6.Jepp, dom skiljer på frivilligt avdrag och kvittering.
Jag har ändrat längre upp
Nej det gör den inte om summan är detsamma eller summan till FK är mer än löneutmätningen. Att betala skulden till kronofogden går före löneutmätning. Finns det mer pengar att ta av går det till löneutmätning givetvis.Nej löneutmättning pausas inte alls den fortsätter som vanligt
Man kan ändå inte säga att det blir paus eller att löneutmätning inte fortsätter för det för den ju sen om pengarna som dras för det går till en annan skuld bara är en sak men att säga att det blir paus blir fel info och lätt att missuppfattaNej det gör den inte om summan är detsamma eller summan till FK är mer än löneutmätningen. Att betala skulden till kronofogden går före löneutmätning. Finns det mer pengar att ta av går det till löneutmätning givetvis.
Jag har aldrig skrivit att den inte fortsätter. Hjälpte en vän som hade löneutmätning och då sa kronofogden att det blir en paus/anstånd tills skulden som uppkommit från FK pga för mycket bostadsbidrag var betalt inom 12 månader. Hon hade inget över så allt gick till att betala tillbaka FK.Man kan ändå inte säga att det blir paus eller att löneutmätning inte fortsätter för det för den ju sen om pengarna som dras för det går till en annan skuld bara är en sak men att säga att det blir paus blir fel info och lätt att missuppfatta
Vad menas med skulder till kronofogden och att det går före löneutmätning?Nej det gör den inte om summan är detsamma eller summan till FK är mer än löneutmätningen. Att betala skulden till kronofogden går före löneutmätning. Finns det mer pengar att ta av går det till löneutmätning givetvis.
Min bekant hade en stor summa att återbetala på pga felaktigt utbetalda bostadsbidrag och hon fortsatta att få sina bostadsbidrag i minst 10 år efteråt utan att FK gjorde några avdrag.
Hon fick besked av sin handläggare att bostadsbidrag inte fick röras utan de ska alltid utbetalas i sin helhet (kanske för att det fanns barn boendes i lägenheten?).
Men det är väl kanske som med skuldsanering och så mycket annat... Handläggare runt om på olika myndigheter gör som dom vill beroende på vad dom känner för just den dagen.
Tjänstemannaansvaret måste återinföras så denna lekstuga upphör!
Menade skulden till försäkringskassan går före.Vad menas med skulder till kronofogden och att det går före löneutmätning?
Men om jag har bostadsbidrag idag. Pluss skuld att betala tillbaka på varje månad. Har fått avbetalningsplan på 12 månader 2700 varje månad. Får inte alls så mycket i bostadsbidrag. Kan jag låta dom 2700 kr per månad gå till kronofogden? Det känns svårt att betala tillbaka det pluss att jag kommer ha löneutmätning om ett tag.Eller så får man ställa tydliga frågor, jag antar att det är som vanligt, man frågat lite och sedan tolkar man svaret man får lite som det passar en bäst för tillfället.
Fk kan göra avdrag från bostadsbidrag för att täcka gamla skulder för bostadsbidrag, det har man kunna gjort under lång tid. Det är dock inget som man prövar i handläggningen av bostadabidraget
Ja det går bra.Men om jag har bostadsbidrag idag. Pluss skuld att betala tillbaka på varje månad. Har fått avbetalningsplan på 12 månader 2700 varje månad. Får inte alls så mycket i bostadsbidrag. Kan jag låta dom 2700 kr per månad gå till kronofogden? Det känns svårt att betala tillbaka det pluss att jag kommer ha löneutmätning om ett tag.