• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Merax - Lån utan UC, pengar via Swish
6. Ferratum - Lån utan UC
7. Credifi - Lån utan UC
8. Brixo - Lån utan UC
9. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Försäkringskassan

• Nystartslån
  • Lån utan UC

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 10 387
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Meddelanden
27 929
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Kommer dom fortsätta betala ut mitt bostadsbidrag ändå?
Japp.
Det dom kan välja att göra är.att besluta om kvittning, men då minskar utmätning med motsvarande mån

Alexandra

Viktig medlem
Poäng: 136
Meddelanden
73
Mottagna reaktioner
31
Poäng
136
Min bekant hade en stor summa att återbetala på pga felaktigt utbetalda bostadsbidrag och hon fortsatta att få sina bostadsbidrag i minst 10 år efteråt utan att FK gjorde några avdrag.
Hon fick besked av sin handläggare att bostadsbidrag inte fick röras utan de ska alltid utbetalas i sin helhet (kanske för att det fanns barn boendes i lägenheten?).

Men det är väl kanske som med skuldsanering och så mycket annat... Handläggare runt om på olika myndigheter gör som dom vill beroende på vad dom känner för just den dagen.
Tjänstemannaansvaret måste återinföras så denna lekstuga upphör!

Det är två skilda saker vi pratar om.
Det finns en rätt till en förmån i det här fallet bostadsbidrag, den rätten är prövad och beviljad enligt vad det nu är för krav på det.
Det finns ett återkrav på grund av att personen har fått för mycket utbetalt.
Det är som sagt två olika ärende som inte påverkas av varandra.

Har personen löneutmätning görs den mot huvudinkomsten som inte borde vara bostadsbidrag och därför utmäts inte det men bostadsbidraget ingår ju som inkomst när förbehållsbeloppet beräknas. Det har inget att göra med att det finns barn boendes, det påverkar bara summan av bidraget.

Om du har stött på någon handläggare/utredare på en myndighet som hanterat ärende utifrån vad de känner för och inte utifrån rådande lagstiftning tycker jag du ska göra en JO-anmälan på det.

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Meddelanden
27 929
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Det är två skilda saker vi pratar om.
Det finns en rätt till en förmån i det här fallet bostadsbidrag, den rätten är prövad och beviljad enligt vad det nu är för krav på det.
Det finns ett återkrav på grund av att personen har fått för mycket utbetalt.
Det är som sagt två olika ärende som inte påverkas av varandra.

Har personen löneutmätning görs den mot huvudinkomsten som inte borde vara bostadsbidrag och därför utmäts inte det men bostadsbidraget ingår ju som inkomst när förbehållsbeloppet beräknas. Det har inget att göra med att det finns barn boendes, det påverkar bara summan av bidraget.

Om du har stött på någon handläggare/utredare på en myndighet som hanterat ärende utifrån vad de känner för och inte utifrån rådande lagstiftning tycker jag du ska göra en JO-anmälan på det.

Ja det kan man göra.
Nu har fk lagstöd för att göra avdrag i utbetalningar av olika förmåner pga skulder hos försäkringskassan. Så det behöver inte jo anmälas för den sakens skull.

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Meddelanden
27 929
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Socialförsäkringsbalken 108 kap 22, 24 och25 verkar behandla saken

Alexandra

Viktig medlem
Poäng: 136
Meddelanden
73
Mottagna reaktioner
31
Poäng
136
Ja det kan man göra.
Nu har fk lagstöd för att göra avdrag i utbetalningar av olika förmåner pga skulder hos försäkringskassan. Så det behöver inte jo anmälas för den sakens skull.
Jag syftade mer på att han skrev att handläggare på olika myndigheter gör vad de känner för från dag till dag och det är en lekstuga..lät ju inte särskilt rättssäkert.. ;)

Hampus01

Medlem
Poäng: 7
Meddelanden
15
Mottagna reaktioner
3
Poäng
7
Kommer dom fortsätta betala ut mitt bostadsbidrag ändå?
Har varit i liknande situation, gick in på hemsidan och valde ett avdrag på bostadsbidraget varje månad för att bli av med skulden… man kunde välja avbetalningstakt själv med ett par alternativ…

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Meddelanden
27 929
Mottagna reaktioner
13 595
Poäng
10 387
Har varit i liknande situation, gick in på hemsidan och valde ett avdrag på bostadsbidraget varje månad för att bli av med skulden… man kunde välja avbetalningstakt själv med ett par alternativ…
Det är en frivillig avbetalningsplan man har då, på nyare skulder erbjuder dom max 12 månader. En sådan plan tar inte kfm hänsyn till

aclc

V.I.P
Poäng: 257
Meddelanden
528
Mottagna reaktioner
88
Poäng
257
Jag har plan pån12 månader det är max vad dom vill ge. Jag vet inte hur jag ska göra. Ska jag hoppa över att betala till dom också rycker ni?

aclc

V.I.P
Poäng: 257
Meddelanden
528
Mottagna reaktioner
88
Poäng
257
Det är en frivillig avbetalningsplan man har då, på nyare skulder erbjuder dom max 12 månader. En sådan plan tar inte kfm hänsyn till
Vad tycker du jag ska göra? Har avbetalningsplan på 12 månader 2800 kr ca. Ska jag släppa det också?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp