• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Långivare med aktiv utlåning

1. Merax - Swish-utbetalning, ingen UC
2. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
3. Credifi - Lån utan UC
4. Ferratum - Lån utan UC
5. Compricer - Jämför lån (ny)
6. Brixo - Lån utan UC
7. Klaralån - Lån utan UC
8. Loanstep - Lån utan UC
9. Binly - Lån utan UC
10. Viaconto - Lån utan UC
11. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
12. Vivus - Lån utan UC

Frogtail - UC

Oyster

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 347
Blev medlem
9 Mars 2013
Meddelanden
1 201
Mottagna reaktioner
116
Poäng
347
Är osäker på hur länge det syns.
Jag betalar av min skuld nu direkt. Men jag misstänker att den syns i ett års tid.
Saldot kommer vara 0, men folkefinans kommer synas länge i listan med långivare. :/

Dom skrev nyss såhär:
 

Bilagor

  • Screenshot_2016-12-20-13-48-27-1.png
    Screenshot_2016-12-20-13-48-27-1.png
    146.8 KB · Visningar: 302
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Krona

Kunnig medlem
Poäng: 137
Blev medlem
4 Juli 2015
Meddelanden
129
Mottagna reaktioner
35
Poäng
137
Håller tummarna att det kommer att fungera så :) vore toppen.
 
F

froggis

Gäst
Poäng: 0
hej ursäkta om jag är trögtänkt men jag ser två olika svar i trådarna. Kan någon reda ut det här med existerande lån tack.

Kommer ett lån taget i somras (taget utan UC) nu plötsligt dyka upp på UC ändå?
Får man göra så enligt datalagen? Det är ju helt andra förutsättningar för mig som kund.

Jag hoppas någon kan ge klarhet i om det är enbart nya lån från torsdag som syns eller om det även bakåtdateras lån.
 

Krona

Kunnig medlem
Poäng: 137
Blev medlem
4 Juli 2015
Meddelanden
129
Mottagna reaktioner
35
Poäng
137
Bakåtdaterade lån syns på UC från förra veckan. Om du har en skuld syns detta från och med nu, även om du fått lånet utan en UC förfrågan. Det senaste vi diskuterade var hur länge detta syns efter att man slutbetalat lånet.
 

sirpoller

Kunnig medlem
Poäng: 217
Blev medlem
12 Augusti 2012
Meddelanden
241
Mottagna reaktioner
76
Poäng
217
Ett slutbetalad lån kommer att finnas på din UC när du loggar in. Den kommer då att stå som avslutad och kommer att finnas där i ett år. Men det kommer ej att synas för eventuella banker som tar en UC på dig. Det är bara du själv som ser det när du loggar in på minuc.

hej ursäkta om jag är trögtänkt men jag ser två olika svar i trådarna. Kan någon reda ut det här med existerande lån tack.

Kommer ett lån taget i somras (taget utan UC) nu plötsligt dyka upp på UC ändå?

Ja det är nog kanske så att dom måste finnas med för att dom skall kunna få ha UC. Det är nog kanske så att UC har det som krav för att dom skall kunna använda UC. Så det är helt rätt. Men din förfrågan som du har gjort när du tog lånet på frogtail kommer nog inte att synas bland förfrågningarna.
 

JesseTopp

Viktig medlem
Poäng: 42
Blev medlem
31 Juli 2013
Meddelanden
88
Mottagna reaktioner
10
Poäng
42
... Ja, synd att man relativt nyligen tog lån där och att skulden nu syns på UC :-((( ... Det finns ju egentligen bara en anledning i sammanhanget att ta ett snabblån "utanför UC" och det är just att försöka undvika försämra sin kreditvärdighet med ökat skuldsaldo och nya förfrågningar. Så jag säger som någon annan i tråden: "Hej Då, Frogtail!!".
 
J

Jonas

Gäst
Poäng: 0
Hej,

Har också blivit drabbad av detta.
Nu syns Frogtils lån på minUC.

Fick brev från UC att en kreditupplysning tagits igår 2016-12-22, frågeställare Folkefinans (antar att det är Frogtail). Har inte gjort någon ny ansökan alls, inte hos Frogtail eller nån annan långivare överhuvudtaget.

Varför har dem gjort ytterligare en förfrågan på en kredit jag redan har beviljad sedan tidigare??
Jag köper att dem numera tar UC och att skulden syns där, men varför ta en ny upplysning på en redan befintlig skuld?? Orimligt.

Har mailat dem och begärt att dem återkallar den förfrågan.

Någon mer som drabbats av att dem tagit en förfrågan i samband med att lånet flyttats över som synlig hos UC?
 
K

katt

Gäst
Poäng: 0
gott nytt år!
hoppas någon kan hjälpa mig gällande mer info kring monetti
jag har redan 15t hos frogtail
tror ni jag har någon chans då att få hos monetti med?

vill inte dra på mig en bisnode i onödan

tack
 

Julgrannen099

Aktiv medlem
Poäng: 2
Blev medlem
21 December 2016
Meddelanden
26
Mottagna reaktioner
0
Poäng
2
Fick detta svaret från dem.

"Det stämmer att vi har börjat ta kreditupplysningar via UC. Syftet var att kreditkontrollerna skulle bli mer ordentliga. Andra aktörer som tar kreditupplysning på dig via UC kommer att kunna se din kapitalskuld som du har till oss, däremot kommer de inte se att det är specifikt vi som du är skyldiga. Vi har däremot inte tagit någon kreditupplysning på dig via UC, ifall du undrar. Ifall du slutbetalar ditt lån (exempelvis löser in i förtid) kommer vårt system att kring månadsskiftet automatiskt rapportera detta till UC som i sin tur kommer att registrera skulden som avslutad kring den 20:e nästkommande månad. Det är givetvis bara att återkomma när du väl kommer att lösa in lånet om du önskar det. Vi förstår att Bisnode väldigt ofta är skälet och beklagar detta."
 
Senast ändrad:
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp