• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Långivare med aktiv utlåning

1. Merax - Swish-utbetalning, ingen UC
2. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
3. Credifi - Lån utan UC
4. Ferratum - Lån utan UC
5. Compricer - Jämför lån (ny)
6. Brixo - Lån utan UC
7. Klaralån - Lån utan UC
8. Loanstep - Lån utan UC
9. Binly - Lån utan UC
10. Viaconto - Lån utan UC
11. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
12. Vivus - Lån utan UC

Frogtail - UC

Dunkey

Kunnig medlem
Poäng: 137
Blev medlem
7 April 2015
Meddelanden
104
Mottagna reaktioner
32
Poäng
137
Nackdelen är , även om man slutbetalr så kommer nu ett extra lån att registrestas i UC och historiken (info om tidigare lån) försvinner först om 12 månade efter att skulden har blivit löst. Antal lån/krediter är en faktor som UC tar med när de beräknar ett kreditbetyg.

Känns inte bra när folk tar lån för rätt höga räntor för att man inte vill att det ska synas i UC. Tror att högränteaktörer som börjar använda UC kommer i förlägningen att få det mycket svårt.
 
Senast ändrad:
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

JeffreyLebowski

Viktig medlem
Poäng: 42
Blev medlem
10 Juni 2014
Meddelanden
56
Mottagna reaktioner
13
Poäng
42
Jag är inte särskilt aktiv på forumet, men jag är en av klantarslena som inte förstod innebörden av upplysningar (drog på mig ca 100st på 2månader eller så, vissa var flera gånger om från samma bolag).

Loggade bara in på Frogtail, hade inte läste att dom bytt till UC, jag gjorde ingen ansökan innan (dvs valde vilken summa jag ville ha), utan det räckte att jag tryckte på Fortsätt till låneansökan.
Alltså - dom byter till UC, dom meddelar inte detta STORT (Borde står i princips OBS VI TAR NUMERA UC) samtidigt som jag inte ens påbörjat ansöka, inte valt vilken summa. Jag tryckte på "Fortsätt till låneansökan", det är som om banken ska ta en UC på dig utan att veta något i huvudtaget när du kliver in på kontoret och säger "jag funderar på ett lån", slå dig ner säger bankmannen, och så har du en UC.

Jag som lyckats hålla mig, känns så himla fult och onödigt.
Finns det någon chans att dom tar bort den tror ni? Har mailat, men dom brukar inte vara snabba på svar.
 

Bilagor

  • Frogtail.png
    Frogtail.png
    226.6 KB · Visningar: 226
M

Mee

Gäst
Poäng: 0
Vi som redan har lån hos Frogtail drabbas dock inte av det. Dom som tar ett lån hps Frogtail from tosdag drabbas av en UC.
Så vad menar du med att MIN skuld syns hos minUC?

Du får en UC tagen tydligen, jag har en liten skuld med nån månad kvar Max tre. Loggade in häromdagen och kollade hur det såg ut. Sökte ingenting och vips idag 16 januari kom det meddelande på min kivra att de tagit en UC!!!! Varning till alla! Får de göra så?
 

Nystart

V.I.P
Poäng: 487
Blev medlem
30 Mars 2016
Meddelanden
963
Mottagna reaktioner
354
Poäng
487
Du får en UC tagen tydligen, jag har en liten skuld med nån månad kvar Max tre. Loggade in häromdagen och kollade hur det såg ut. Sökte ingenting och vips idag 16 januari kom det meddelande på min kivra att de tagit en UC!!!! Varning till alla! Får de göra så?
Vore jag du skulle jag ringa upp och ifrågasätta detta. Säga att du loggade in för att komma din skuld mm o de tog en uc för det?? Inte ok ju!
 

JeffreyLebowski

Viktig medlem
Poäng: 42
Blev medlem
10 Juni 2014
Meddelanden
56
Mottagna reaktioner
13
Poäng
42
Dom tar inte bort förfrågan.

Så jävla fult och ruttet.



"
Att trycka på ”Gå vidare till låneansökan” startar en låneansökan, utöver detta står det på vår hemsida att vi tar våra kreditupplysningar via UC. Vi kan därmed inte ta bort denna UC-förfrågan. Vi beklagar detta.

"
 
B

Bojkott

Gäst
Poäng: 0
Fy fan! Det där är ju inte okej. Jag skulle anmält dom till Datainspektionen bara för att statuera exempel. Sen borde Frogtail svartlistas! Vilka jävla skojare!!
 

JeffreyLebowski

Viktig medlem
Poäng: 42
Blev medlem
10 Juni 2014
Meddelanden
56
Mottagna reaktioner
13
Poäng
42
Vad jag vet så är Frogtail unika, jag vet INGET kreditinstitut som så enkelt har gjort en förfrågan. Bara för man loggar in, utan att ens välja en summa eller något.

Att sedan byta till UC och inte tydligt meddela detta är så jävla fult.
Ni som hade lån där sedan tidigare, jag tycker synd om er också.
Detta kunde dom meddelat långt tidigare, minst 3-6månader tycker jag personligen, så man fått chansen att betala tillbaka.

Förändringen har varit planerad sedan en bra tid tillbaka, detta är inget man bara kommer på och genomför på ett eftermiddagsmöte.


Kontentan?
Läsa igenom villkoren på varenda hemsida du ska logga in på? Naturligtvis inte är rimligt.

Idioterna är mycket väl medvetna hur många som kommer drabbas, men väljer att medvetet undanhålla informationen, och eftersom dom sysslar med den typen av verksamhet som dom gör så är jag självklart övertygad om att dom har rätt i juridsk mening. Men hela deras verksamhet (just Frogtail) har ju marknadsfört att man slipper en UC.

Jag har ett lån hos Monetti som jag bad om en slutfaktura på, sedan låser jag mig från allt som har med Folkefinans att göra.
Detta är makalöst fult och dåligt skött.
 
J

Jonas

Gäst
Poäng: 0
Du får en UC tagen tydligen, jag har en liten skuld med nån månad kvar Max tre. Loggade in häromdagen och kollade hur det såg ut. Sökte ingenting och vips idag 16 januari kom det meddelande på min kivra att de tagit en UC!!!! Varning till alla! Får de göra så?

Nej det får dem verkligen inte. Jag har lån där och loggade in för att se om man kunde se befintlig skuld - gick aldrig vidare till någon låneansökan - då jag inte är ibehov av något.
Vips, där fick jag en förfrågan registrerad. Blev fly förbannad.

Men jag stred för min sak, att dem hade gjort en olovlig förfrågan utan skälig grund, så dem tog bort den - tog dock en par veckor då dem "var tvungna att samla ihop flera andra förfrågningar från andra kunder då det är fler som blivit drabbade - så alla skulle återkallas samtidigt".
 
M

Mee

Gäst
Poäng: 0
Vore jag du skulle jag ringa upp och ifrågasätta detta. Säga att du loggade in för att komma din skuld mm o de tog en uc för det?? Inte ok ju!

Kontaktat Frogtail och tydligen ett problem de har, krävt att förfrågan ska tas bort och de går igenom allt nu. Och är det en felaktig förfrågan kommer den tas bort. Ska bli intressant att se vad som händer.
 
U

Uselt

Gäst
Poäng: 0
Damp ner en UC för mig med utan att jag hade tagit en låneansökan. Har varit inne på sidan men ej tagit något lån.

Ringde till kundtjänsten som sa att man skulle få upp en ruta i stil med: "Fortsätter du kommer en UC tas på dig" Inget jag känner igen eller skulle godkänna.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp