• På onsdag skickas den in, delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
6. Banky - Lån utan UC
7. Merax - Nu med Swish, ingen UC
8. Nstart - Nystartslån
9. Brixo - Lån utan UC
10. Binly - Lån utan UC

Hjälp: 21 år och precis förstått att jag är spelberoende

Loservarning

Aktiv medlem
Poäng: 47
Blev medlem
4 Februari 2022
Meddelanden
25
Mottagna reaktioner
17
Poäng
47
Hej allihopa!

Jag är 21 år gammal och har handlat värdepappren på börsen hyfsat framgångsrikt 2 år men sedan i september har det gått åt helvete. Senaste tiden har det liknat ett spelberoende (impulsiv, vill vinna tillbaka pengarna, inget tålamod = ingen logik i min trading / rent spel). Så ett spelberoende har utvecklats hos mig, och detta har jag förstått nu idag.

Mina skulder:
Nordea 125k
Fairlo 35k
Klarna 18k
Viaconto 12k
Vivus 11k
Lumify 5k

Jag studerar utomlands så får allt CSN i september respektive januari. Ganska mycket förvisso, men allt är borta nu. Bor hemma hos föräldrarna just nu, så betalar ej hyra eller mat.

Pengarna är slut. Får pengar i juni igen, men kan inte betala på lånen i februari/ mars / april / maj. Behöver 50k för att betala bort lumify, Vivus och viaconto nu i februari samt för att amortera på övriga lånen fram till juni.

Borde jag fråga farsan om pengar, eller är kronofogden enda utvägen? Jag får en stor summa pengar i september så kan betala tillbaka 25k i juni och resterande 25k i september om jag lånar av farsan. Har fått hjälp tidigare, betalade expempelvis tillbaka 20k nu i januari för ett lån jag tog av far i september. Men har också ett 1 år gammalt lån om 50k sen tidigare. Jag skäms så mycket över att fråga igen dock... Dem vet inte om hur illa min situation är, och det är inte tidigare känt att jag är spelberoende även om jag tänkt säga det nu.

Snälla kom med förslag och guidning. Jag är självmordsbenägen helt enkelt. Jag skäms något oerhört över min situation och den människa jag visar mig själv vara. I övrigt så spås jag en fanatisk framtid då jag pluggar på ett av Europas främsta universitet och tager examen snart - så att vara spelberoende passar inte in i bilden. Och gällande att vara spelberoende, så kommer jag aldrig att handla på börsen igen. Det är helt säkert. Så det kommer inte vara ett problem framöver, utan problemet är likviditeten fram till juni.

/loservarning
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Sevir87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 787
Blev medlem
18 Februari 2021
Meddelanden
1 969
Mottagna reaktioner
988
Poäng
787
Först och främst skulle jag rekommendera att du söker stöd för ditt spelberoende, särskilt om du känner dig självmordsbenägen och öppna upp dig om det för dina närmsta.

Jag hade frågat din pappa/föräldrar om ett lån för lösa det mest akuta och ta det där ifrån.

Och en sista sak, nedgradera dig inte till en "loser", det är ett stort kliv att inse att du har problem.

Lycka till!
 

2pac

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
23 Juni 2017
Meddelanden
1 684
Mottagna reaktioner
1 183
Poäng
867
Hej allihopa!

Jag är 21 år gammal och har handlat värdepappren på börsen hyfsat framgångsrikt 2 år men sedan i september har det gått åt helvete. Senaste tiden har det liknat ett spelberoende (impulsiv, vill vinna tillbaka pengarna, inget tålamod = ingen logik i min trading / rent spel). Så ett spelberoende har utvecklats hos mig, och detta har jag förstått nu idag.

Mina skulder:
Nordea 125k
Fairlo 35k
Klarna 18k
Viaconto 12k
Vivus 11k
Lumify 5k

Jag studerar utomlands så får allt CSN i september respektive januari. Ganska mycket förvisso, men allt är borta nu. Bor hemma hos föräldrarna just nu, så betalar ej hyra eller mat.

Pengarna är slut. Får pengar i juni igen, men kan inte betala på lånen i februari/ mars / april / maj. Behöver 50k för att betala bort lumify, Vivus och viaconto nu i februari samt för att amortera på övriga lånen fram till juni.

Borde jag fråga farsan om pengar, eller är kronofogden enda utvägen? Jag får en stor summa pengar i september så kan betala tillbaka 25k i juni och resterande 25k i september om jag lånar av farsan. Har fått hjälp tidigare, betalade expempelvis tillbaka 20k nu i januari för ett lån jag tog av far i september. Men har också ett 1 år gammalt lån om 50k sen tidigare. Jag skäms så mycket över att fråga igen dock... Dem vet inte om hur illa min situation är, och det är inte tidigare känt att jag är spelberoende även om jag tänkt säga det nu.

Snälla kom med förslag och guidning. Jag är självmordsbenägen helt enkelt. Jag skäms något oerhört över min situation och den människa jag visar mig själv vara. I övrigt så spås jag en fanatisk framtid då jag pluggar på ett av Europas främsta universitet och tager examen snart - så att vara spelberoende passar inte in i bilden. Och gällande att vara spelberoende, så kommer jag aldrig att handla på börsen igen. Det är helt säkert. Så det kommer inte vara ett problem framöver, utan problemet är likviditeten fram till juni.

/loservarning
Hej,

du är 21 år och förstår att du är spelberoende. Jag tycker det är sjukt imponerande, jag gjorde inte själv det då.

ditt liv är inte över och skulderna kommer du kunna lösa men det kan också bli lätt värre om du inte tar tag i det här nu. Speciellt om du säger att din framtid är ljus efter universitet osv. Du kommer tjäna mer och därmed kunna belåna dig mer. Det är lätt att med tiden intala sig att man klarar att handla

sök hjälp för ditt spelberoende, jag gjorde inte det och tog två mycket värre återfall. Bästa var möten för spelmissbrukare även om många ej handlar på börsen så känner man igen sig i mycket.

Sen lägg alla kort på borden för din farsa/familj (inte för att du vill ha pengar utan för att du vill göra en förändring på riktigt nu och det börjar med att vara ärlig). Ditt problem är inte pengar även om det just nu känns som så. Du kommer inte känna dig tipp topp på sikt även om du löser dina skulder tror jag.

du är ung och har hela livet framför dig. Ta tillvara på det! Du kan läsa min tråd om du vill.

 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 254
Mottagna reaktioner
13 377
Poäng
8 917
Jag försökte först komma med ett vettigt svar men du är 21 år gammal och har skulder på 150.000 kronor - det är tre (!!) snittlöner i Sverige. Månadslöner.

Skulle du alltså flytta hem till dina föräldrar och skaffa ett jobb på ett lager nattetid så är du skuldfri på 3-4 månader och detta gör att du är självmordsbenägen.

Med all respekt, ta dig i kragen. Du är ung, du är frisk, du studerar - du löser detta på nolltid.
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 254
Mottagna reaktioner
13 377
Poäng
8 917
Med allt detta sagt - håll dig spelfri. Annars kommer du ha bra mycket allvarligare problem än hittills.
 

Petnas

Kunnig medlem
Poäng: 407
Blev medlem
4 Januari 2022
Meddelanden
252
Mottagna reaktioner
208
Poäng
407
All förändring börjar med insikten om vad som är fel. Att låna av farsan,om han har pengar, är det smidigaste för dig på många sätt. Det är nog också klokt att förklara för farsan vad du har ställt till med även om det tar emot, annars funderar väl han på vad du håller på med och varför du behöver låna pengar igen. Ett annat alternativ är ett samlingslån för att få ned dina räntekostnader. Gällande ditt spelande bör du kontakta vården för hjälp och själv fundera över vad spelandet har fyllt för funktion/gett för mening i /till ditt liv och hur spelandet kan ersättas av något annat i livet.
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 254
Mottagna reaktioner
13 377
Poäng
8 917

Doodles

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
Blev medlem
4 September 2020
Meddelanden
2 383
Mottagna reaktioner
1 908
Poäng
1 247
Du kommer ur detta! Beloppet är inte stort eller oöverkomligt. Kan du få hjälp av föräldrar så är det toppen. Viktigast är att inte tappa självförtroendet. Det som hände dig händer många andra. Inget att skämmas över! Bara det att du har kommit till insikt är ett enormt steg i rätt riktning. Så fort du börjar jobba kommer du att kunna återbetala inom några få månader. Andas och sätt dig ner med föräldrarna och prata. Lycka till!
 

Angelina

Kunnig medlem
Poäng: 297
Blev medlem
6 Januari 2020
Meddelanden
125
Mottagna reaktioner
116
Poäng
297
Fråga farsan i första hand. Låt det inte gå till kronofogden om det finns andra möjligheter. Du är för ung för att hamna på den vägen känner jag. Förstår att du tycker att det är jobbigt att be om hjälp men det verkar inte helt omöjligt när jag läser mellan raderna i din text. Hoppas det löser sig för dig på bästa sätt.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp