• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Hjälp: 21 år och precis förstått att jag är spelberoende

Laika

V.I.P
Poäng: 437
Blev medlem
20 Maj 2017
Meddelanden
359
Mottagna reaktioner
279
Poäng
437
Om du tar tag i det ordentligt nu så har du stora möjligheter att hyfsat snabbt vara på banan igen. Finns så klart en risk om din pappa hjälper dig att snabbt lösa situationen (man brukar som spelberoende ha en förmåga att lita på att andra ska hjälpa en ur svåra ekonomiska situationer) men i det här fallet tycker jag det låter värt att inte hamna hos KF om det går att undvika. Även om det kan vara så ibland, så bör inte dina närmsta bedöma dig som människa enbart utifrån dina felfria prestationer. Alla har brister, en del hamnar i svåra situationer pga felbeslut/missbruk etc. Du behöver inte vara perfekt. Tror säkert att du tror det värsta om vad dina föräldrar kommer tycka när du berättar. Dom kommer självklart bli oroliga och kanske bli ledsna, men dom kommer inte sluta tycka om dig för en skuld på 150 000:-.
Berätta så snabbt som möjligt, gå på beroendemöten (även om du tycker att det känns konstigt och kanske inte något som du behöver), undvik allt som har med snabba pengar/betting/börsen att göra och börja njuta av livet på andra sätt.
Lycka till och hoppas du snart är på banan igen!
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Hw77

Viktig medlem
Poäng: 287
Blev medlem
26 Oktober 2019
Meddelanden
98
Mottagna reaktioner
121
Poäng
287
https://statsskuld.se/jobb/lonestatistik snittlönen för män är strax under 40.000 kronor i månaden. Om denna faddäs fick dig att inte förstå min poäng så ber jag om ursäkt!
jag förstår vad du försöker säga @Terry_ och jag hoppas du stretchade ordentligt innan ditt inlägg för här sträcker du dig ordentligt för att göra en poäng.

OT: Det är skillnad på medel och median. Det sistnämnda ligger på 33700/mån och det är inte i närheten av några 50k/mån.
Dessutom skattas det ju som det gör i Sverige så några tre månader räcker inte för att betala av 150.000 ens med 50k/mån (en lön som en studerande 21åring bara kan fetglömma)

till TS: du har tabbat dig men det är inte hela världen. Det låter som du har en ljus framtid. Prata med pappa så hjälper han dig säkert.
 

Klaridag

V.I.P
Poäng: 307
Blev medlem
9 Mars 2020
Meddelanden
480
Mottagna reaktioner
104
Poäng
307
Bra att du kommit till insikt. Som det skrivits i tråden, du är bara 21år. Vet du vad du har som är det värdefullaste vi har? Tid!!!

Detta löser du enkelt, du har en enorm fördel, du har tiden. Ett vanligt jobb utan nämnvärd lön och du kan betala av detta enkelt.
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 125
Mottagna reaktioner
13 311
Poäng
8 917
Bra att du kommit till insikt. Som det skrivits i tråden, du är bara 21år. Vet du vad du har som är det värdefullaste vi har? Tid!!!

Detta löser du enkelt, du har en enorm fördel, du har tiden. Ett vanligt jobb utan nämnvärd lön och du kan betala av detta enkelt.

Exakt!
 

Loservarning

Aktiv medlem
Poäng: 47
Blev medlem
4 Februari 2022
Meddelanden
25
Mottagna reaktioner
17
Poäng
47
Såå stort tack för alla svar!!

Stora bekymret med att fråga farsan är att senaste gången (20k i sep) sade han var "sista gången han hjälper mig", och han är en man med principer. Tror fortsatt han skulle hjälpa mig, men jag skäms som fan alltså. Aatt begå självmord känns så mycket lättare, därför det har varit ett väldigt hett ämne bland mina tankar senaste tiden. Men skulderna skulle väl komma upp till ytan efter dödsfallet ändå = problemet / skammen kvarstår. Därför jag väljer att fortsätta kämpa. Har sökt jobb som vikarie inom skolan samt äldreomsorgen och på lager. Men behöver pengar i slutet av februari....

Hur borde jag lägga upp samtalet med far? Sälja av Macbook trots enda datorn jag har och behövs för studierna (värde 15k) ? Något annat jag kan göra? Tips på jobb? Har tänkt kontakta Nordea om att pausa betalningarna (4k/månad), men hur rimligt är detta om man framför att man är spelberoende - eller borde man ha annan anledning (de ser ju att mycket pengar har satts in från CSN samt snabblånen nu i januari)?
 

Angelina

Kunnig medlem
Poäng: 297
Blev medlem
6 Januari 2020
Meddelanden
125
Mottagna reaktioner
116
Poäng
297
Kolla upp matbutikerna. Det är lönsamt att jobba kvällar och helger då de ha bra OB. Typ Ica Naxi
 

Dukemo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 717
Blev medlem
5 Mars 2020
Meddelanden
1 250
Mottagna reaktioner
851
Poäng
717
Du har alla chanser i världen att vända på detta. Jag hade ett starkt spelberoende i din ålder och hade skulder i din storlek till en början utan att ta tag i det. Nu är jag spelfri sedan länge men tyvärr så tog det flera år innan jag tog tag i skiten och nu är skulderna över en halv miljon, du har chansen nu att vända och slippa betala i så många år som jag!
 

Loservarning

Aktiv medlem
Poäng: 47
Blev medlem
4 Februari 2022
Meddelanden
25
Mottagna reaktioner
17
Poäng
47
Hej,

du är 21 år och förstår att du är spelberoende. Jag tycker det är sjukt imponerande, jag gjorde inte själv det då.

ditt liv är inte över och skulderna kommer du kunna lösa men det kan också bli lätt värre om du inte tar tag i det här nu. Speciellt om du säger att din framtid är ljus efter universitet osv. Du kommer tjäna mer och därmed kunna belåna dig mer. Det är lätt att med tiden intala sig att man klarar att handla

sök hjälp för ditt spelberoende, jag gjorde inte det och tog två mycket värre återfall. Bästa var möten för spelmissbrukare även om många ej handlar på börsen så känner man igen sig i mycket.

Sen lägg alla kort på borden för din farsa/familj (inte för att du vill ha pengar utan för att du vill göra en förändring på riktigt nu och det börjar med att vara ärlig). Ditt problem är inte pengar även om det just nu känns som så. Du kommer inte känna dig tipp topp på sikt även om du löser dina skulder tror jag.

du är ung och har hela livet framför dig. Ta tillvara på det! Du kan läsa min tråd om du vill.


Stort tack 2pac. Väldigt intressant tråd. Blir att läsa igenom idag!
 

Loservarning

Aktiv medlem
Poäng: 47
Blev medlem
4 Februari 2022
Meddelanden
25
Mottagna reaktioner
17
Poäng
47
Du har alla chanser i världen att vända på detta. Jag hade ett starkt spelberoende i din ålder och hade skulder i din storlek till en början utan att ta tag i det. Nu är jag spelfri sedan länge men tyvärr så tog det flera år innan jag tog tag i skiten och nu är skulderna över en halv miljon, du har chansen nu att vända och slippa betala i så många år som jag!

Japp! Tager examen om 1.5 år och ingångslönen i min bransch är extremt hög (finans) så framtiden är lugn (om jag kommer dit...).

Eftersom jag studerar utomlands så kommer mina CSN skulder vara närmare miljonen när jag är klar - känns som jag måste undvika kronofogden så långt det går. Misstänker att jag hamnar på utmätning i väldigt många får annars.
 

Sevir87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 787
Blev medlem
18 Februari 2021
Meddelanden
1 969
Mottagna reaktioner
988
Poäng
787
Även om du låter det gå till fogden, kommer det inte ta flera år för beta av 150k, CSN skickar aldrig hela skulden utan sker år för år (förutsatt du skiter i att betala det när fakturorna kommer)
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp