• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Compricer - Jämför lån (ny)
3. Zmarta - Ett bra alternativ
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Loanstep - Lån utan UC
9. Banky - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Lumify - Lån utan UC

Hjälp: 21 år och precis förstått att jag är spelberoende

Loservarning

Aktiv medlem
Poäng: 47
Blev medlem
4 Februari 2022
Meddelanden
25
Mottagna reaktioner
17
Poäng
47
Även om du låter det gå till fogden, kommer det inte ta flera år för beta av 150k, CSN skickar aldrig hela skulden utan sker år för år (förutsatt du skiter i att betala det när fakturorna kommer)
Så min nuvarande skuld hos CSN, och den skuld jag kommer ha när jag ska börja betala tillbaka efter mina studier, kommer inte skickas till KFM trots att jag skulle ha en pågående utmätning? Är det specifika skulder eller allihopa som skickas till KFM är nog min fråga :)
 
Senast ändrad:
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Laika

V.I.P
Poäng: 437
Blev medlem
20 Maj 2017
Meddelanden
362
Mottagna reaktioner
282
Poäng
437
Såå stort tack för alla svar!!

Stora bekymret med att fråga farsan är att senaste gången (20k i sep) sade han var "sista gången han hjälper mig", och han är en man med principer. Tror fortsatt han skulle hjälpa mig, men jag skäms som fan alltså. Aatt begå självmord känns så mycket lättare, därför det har varit ett väldigt hett ämne bland mina tankar senaste tiden. Men skulderna skulle väl komma upp till ytan efter dödsfallet ändå = problemet / skammen kvarstår. Därför jag väljer att fortsätta kämpa. Har sökt jobb som vikarie inom skolan samt äldreomsorgen och på lager. Men behöver pengar i slutet av februari....

Hur borde jag lägga upp samtalet med far? Sälja av Macbook trots enda datorn jag har och behövs för studierna (värde 15k) ? Något annat jag kan göra? Tips på jobb? Har tänkt kontakta Nordea om att pausa betalningarna (4k/månad), men hur rimligt är detta om man framför att man är spelberoende - eller borde man ha annan anledning (de ser ju att mycket pengar har satts in från CSN samt snabblånen nu i januari)?
Kolla om du kan sälja nuvarande dator och köpa en ok billigare (om du inte behöver just MacBook för studierna). Ganska bra andrahandsvärde för Mac.
En bra idé att kolla igenom om du kan sälja fler saker. Då visar du att du försöker lösa/förmildra saken på egen hand. Tänker att din pappa inte ville att du skulle hamna längre ner och fortsätta destruktivt skuldsättande. Även om han är en man av principer så känner han ju inte till den rådande situationen. Men tänker att du verkligen måste visa att du vill bryta med detta, därav kanske du måste vilja ta tag i allt från grunden, gå i självhjälpsgrupp (finns liknande online). Att bara lova (även om du känner att det är på riktigt nu) kommer kanske inte räcka.

Att ta ditt liv väldigt drastiskt i en sån här situation (även om det känns som en lättare utväg än att behöva berätta). Du skulle för evigt lämna dina nära i en djup sorg och grubblande över varför du inte bara berättade för dom. Du har alla möjligheter att lyckas och komma tillbaka men då måste du ta mod till dig och berätta och sen gå till botten med varför det blev som det blev. Jag tror (av det jag läser) att du har väldigt höga krav på dig själv att prestera. Vad är viktigast i livet? Vad tror du dina föräldrar tycker är viktigast? Att du lever och mår bra eller att du är rik?
 

Loservarning

Aktiv medlem
Poäng: 47
Blev medlem
4 Februari 2022
Meddelanden
25
Mottagna reaktioner
17
Poäng
47
Hej alla som försökt hjälpa mig,

Från att ha mått sjukt dåligt och tänkt att livet är över för min del, så har några positiva saker hänt som ger mig ett lugn.

i) jag har förstått att studiemedel ej får utmätas, samtidigt som jag fortsatt kommer få CSN trots betalningsanmärkning = får fortsätta min skolgång utomlands oavsett utfall. Detta betyder allt för mig.
ii) inte olagligt att inte betala sina skulder, och blir inte nödvändigtvis dyrare ifall jag släpper allt till inkasso eftersom jag kan förhandla mig till bra avtal på sikt när jag är redo att betala tillbaka.
iii) har fått tre arbetsintervjuer, vilket i bästa fall kan generera tillräckligt för att inte hamna hos kronofogden. Har inget emot att arbeta heltid kommande halvår parallellt med mina studier.

Det tråkiga är att far inte verkar vilja hjälpa mig. Hans syn på det hela kanske ändras när han väl ser inkasso breven komma till brevlådan, men jag utgår ifrån att inte få någon hjälp.

/loservarning
 

Chipp

Aktiv medlem
Poäng: 121
Blev medlem
23 September 2021
Meddelanden
22
Mottagna reaktioner
31
Poäng
121
Du pluggar på ett av Europas elituniversitet. Ska få jobb inom finansbranschen. Du talar om att ta livet av dig för att du torskat 150K och du anser att du är spelberoende.

Hade du varit nåt enstaka år äldre än 21 skulle detta låta helt vansinnigt.. Nu är det bara en väldigt besynnerlig sammansättning. Förhoppningsvis blir detta till en livsläxa som gagnar ditt framtida jag. Lycka tlll!
 

Loservarning

Aktiv medlem
Poäng: 47
Blev medlem
4 Februari 2022
Meddelanden
25
Mottagna reaktioner
17
Poäng
47
Hej allihopa,

Imorgon är första dagen på mitt nya deltidsjobb - och är ett jobb jag förmodligen kommer tycka om väldigt mycket även om lönen dessvärre är låg.

De andra två intervjuerna jag har får vi se hur det går med - vore kanon med ett jobb till :)

/loservarning
 

2pac

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
23 Juni 2017
Meddelanden
1 684
Mottagna reaktioner
1 184
Poäng
867
Hej allihopa,

Imorgon är första dagen på mitt nya deltidsjobb - och är ett jobb jag förmodligen kommer tycka om väldigt mycket även om lönen dessvärre är låg.

De andra två intervjuerna jag har får vi se hur det går med - vore kanon med ett jobb till :)

/loservarning
Stort grattis till jobbet! Det kommer lösa sig!
 

YoungDum$

Kunnig medlem
Poäng: 147
Blev medlem
4 Juli 2020
Meddelanden
192
Mottagna reaktioner
37
Poäng
147
Hej där!
Är i din ålder, 21 går på 22 iår.

Har skulder på ca 250-300K
Jag har släppt allt till Kronofogden då jag tänker bita i det sura äpplet och ta en löneutmätning.

Fått hjälp av mina päron innan med 120K men satt mig i skiten igen.

Tar mitt strå till stacken då jag inte har den bästa relationen med mina päron.

Jag har satt mig i skiten och jag ska fan kravla mig upp.. räknar med löneutmätning i max 5-6år

Är nöjd så länge jag är under 30 o klar med skiten

Grattis till jobbet, och grattis till att hitta en egen väg. Låt det inte bli värre bara ❣️

MvH
 

Sevir87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 787
Blev medlem
18 Februari 2021
Meddelanden
1 969
Mottagna reaktioner
988
Poäng
787
Så min nuvarande skuld hos CSN, och den skuld jag kommer ha när jag ska börja betala tillbaka efter mina studier, kommer inte skickas till KFM trots att jag skulle ha en pågående utmätning? Är det specifika skulder eller allihopa som skickas till KFM är nog min fråga :)
Sent svar men de CSN skulder jag haft hos kfm har varit ca 10k per år. Har ca 60k kvar på mina studielån att betala av.
 

Loservarning

Aktiv medlem
Poäng: 47
Blev medlem
4 Februari 2022
Meddelanden
25
Mottagna reaktioner
17
Poäng
47
Tjena gott folk,

Efter att ha jobbat som timanställd i mars (90%) så fick jag i slutet av månaden en heltidstjänst på ett annat coolt företag. Ska jobba här till september och sedan flytta tillbaka till England där min skola ligger.

I april månad betalade jag av Viaconto, Vivus och Lumify helt, betalade in en del av Nordea så jag slipper inkasso och utökade med 10k hos Fairlo (16% ränta). I maj ska jag slutbetala Everydayplus och ligga helt i fas med Nordea. I september kommer jag ha kvar Nordea, Fairlo och Klarna samt 60K i sparande. Detta helt utan hjälp av farsan.

Skönt att det vände! Tack för all stöttning. Jag var på livets botten där ett antal veckor. Mår också mycket bättre nu av den anledningen att jag träffar härliga kollegor, har en kul roll och ingår i ett sammanhang.

/Loservarning
 
Senast ändrad:
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp