• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Hjälp, tips o trix! Samlingslån strategi

  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Per74

Viktig medlem
Poäng: 101
Blev medlem
24 November 2020
Meddelanden
59
Mottagna reaktioner
22
Poäng
101

Onelastspin

Viktig medlem
Poäng: 62
Blev medlem
11 Januari 2021
Meddelanden
63
Mottagna reaktioner
19
Poäng
62
Ja, man lär sig något nytt varje dag... Men vad ska man ha som säkerhet? Blir banken en panthandel? Bil och boende förstår jag att man kan pantsätta. Men kan man pantsätta en dyr gitarr? Hur ska det praktiskt gå till?

Jag kan inte svära på att det aldrig hänt att någon pantsatt en gitarr för att få ett banklån, men jag håller det för orimligt, extremt sällsynt. Om man går in på länken kan man läsa följande:

Det är bra att ha följande information till hands när du ansöker:

- Uppgifter om din tänkta säkerhet för lånet (till exempel depå eller fondkonto).

Så det verkar väl vara den vanligaste säkerheten, att man pantsätter sitt aktie-/fondinnehav.
 

Per74

Viktig medlem
Poäng: 101
Blev medlem
24 November 2020
Meddelanden
59
Mottagna reaktioner
22
Poäng
101
Jag kan inte svära på att det aldrig hänt att någon pantsatt en gitarr för att få ett banklån, men jag håller det för orimligt, extremt sällsynt. Om man går in på länken kan man läsa följande:

Det är bra att ha följande information till hands när du ansöker:

- Uppgifter om din tänkta säkerhet för lånet (till exempel depå eller fondkonto).

Så det verkar väl vara den vanligaste säkerheten, att man pantsätter sitt aktie-/fondinnehav.
Ja, det låter rimligt.
 
C

Cwi

Gäst
Poäng: 0
Jag kan inte svära på att det aldrig hänt att någon pantsatt en gitarr för att få ett banklån, men jag håller det för orimligt, extremt sällsynt. Om man går in på länken kan man läsa följande:

Det är bra att ha följande information till hands när du ansöker:

- Uppgifter om din tänkta säkerhet för lånet (till exempel depå eller fondkonto).

Så det verkar väl vara den vanligaste säkerheten, att man pantsätter sitt aktie-/fondinnehav.

Det behöver vara något man har i sin ägodel som motsvarar summan man ansöker om. Typ sommarstugan, bil, eller ja en högt värderat konstverk skulle väl funka. Även värde handlingar i form av fonder och aktier räknas.
Banken övertar det enbart ifall lånet inte kan betalas, så det går inte att byta till sig ett lån eller liknande, utan enbart skrivas över till banken om lånet inte går att betala tillbaka.
 

Zaozi

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 637
Blev medlem
27 April 2020
Meddelanden
1 271
Mottagna reaktioner
677
Poäng
637
Alltså. Utgå bara ifrån att du inte kan få ett blancolån med säkerhet. Tror det blir bäst så
 
C

Cwi

Gäst
Poäng: 0
Alltså. Utgå bara ifrån att du inte kan få ett blancolån med säkerhet. Tror det blir bäst så

Yes. Blancolån är oftast för lån <350k. Betalas tillbaka under kortare tid, utan säkerhet och med rörlig ränta. Bra ifall man är i behov utav pengar då det sällan ställs frågor.
Privatlån med säkerhet. Oftast >350k är lättare att få med säkerhet och räntan sätts individuellt. Betalas tillbaka under längre tid. Är bra att känna till dessa två och hur dom skiljer sig åt. Speciellt då rörlig ränta kan innebära höga räntekostnader i slutändan. Det kan då löna sig och vara tryggare med ett lån med säkerhet.

En annan sak jag fått veta om lånen är att alla är inte lätta att köpa loss i ett svep. Några banker sätter en avgift på att köpa ut lånen ifall man skulle vilja det. Detta för att konkurransen om lånen är hög och det ska inte vara helt enkelt att låta en annan bank ta över lånet.
Sen gör några banker att det är en fixt avgift månad för månad för lånet som man inte kan lägga till extra på. Detta är också viktigt att kolla upp innan man tar ett lån pga det kan ställa till det för en vid nån tidpunkt.
 
C

Cwi

Gäst
Poäng: 0
Hah har inte en aning om vaför det blev ett hjärta där vid 350k..:) men ska självklart vara en pil nedåt för lån lån under 350k <
 

MissGrace

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 837
Blev medlem
14 Juli 2020
Meddelanden
1 027
Mottagna reaktioner
1 218
Poäng
837
Blancolån kan vara upp till mer än 50tkr.
Du kan ta ett samlingslån/blanco oftast utan medsökande på upp till 350 tkr och det är utan säkerhet.
Det är fortfarande ett blancolån.
Det ska inte vara några som helst problem att lösa sina låna tidigare än den betalningstid man avtalet.
Det är väldigt ovanligt att man ha avtalat med sin bank om det inte är möjligt.

Med säkerhet menas bostadsrätt tex, eller en borgenär/medsökande.

Utgå från att får ett blancolån utan säkerhet. Det är väldigt vanligt sätt att låna pengar på idag.
 
C

Cwi

Gäst
Poäng: 0
Stämmer MissGrace.
Jag korrigerade en felstavning där så det ska stå att normalt sett är ett blancolån utan säkerhet oftast på under 350k helt ok.
Syftet med den här tråden är att bena ut lite vad som är vad och vad som gäller för vad som är vad. Att utgå ifrån ett enkelt blancolån utan säkerhet är självklart en snabb lösning.. men det jag är ute efter är vad som får plånboken att må bäst. Är därför jag tycker ett långtidslån med säkerhet inte är ett dumt alternativ. I mitt fall skulle det spara en betydande summa i räntekostnader och ge en stabil och lägre amortering ink ränteavgift. Dock utöver en långre tidsperiod men ändå värt det i slutändan. Ett blancolån utan säkerhet skulle ränteavgiften kunna variera såpass att det inte skulle löna sig i längden. Det är räntediffen jag dividerar om där jag tror ett långsiktiktigt lån med individuell ränteavgift skulle vara lösningen.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp