• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Kraputt

V.I.P
Poäng: 607
Årets nya medlem
Blev medlem
27 Maj 2022
Meddelanden
563
Mottagna reaktioner
656
Poäng
607
Tack alla för svaren :) Jag bestämde mig i slutändan för en halvmesyr som inte löser någonting. 2k går till återbetalning av förskottet och 2k får gå till bufferten.

Men en fråga. Jag gick och trilskades med mig själv om jag skulle skaffa Kreditkollen, och till slut tänkte jag "Jag har väl råd med en månad, och kan sen avbryta det". Det är ju bara 50 kronor.

I samband med årsskiftet så växlades ju min lön upp ordentligt i papirerna, från 199k i 2021 till 309k i 2022. Mitt kreditbetyg gick från 12 till 9.

Vad jag funderar på är om det är detta som spökar:

Ingen aktuell skuld rapporterad från KFM per 2023-03-31.

Personen har haft en skuld hos kronofogden under 2 av de senaste 24 månaderna. Den högsta skulden uppgick till 2.400 kr.

Beloppen ovan avser oreglerade skulder hos kronofogden. Observera att dessa skulder ibland omfattar fordringar som även finns redovisade som betalningsanmärkningar.

Skuld hos kronofogden de senaste 24 månaderna.

Beloppen i kr visar det högsta beloppet som rapporterats till UC under månaden.

För period som är utelämnad, saknar UC kännedom om skuldsaldot.

Allmänna målEnskilda målTotalt antal mål
2021-112.40004
2021-102.40004

1 st anmärkning finns registrerad.
I tillägg till det har jag 5 ff registrerade som alla går ut i juni. Min betalningsanmärkning går ut i september. Någon som vet om det citerade drar ner mitt kreditbetyg ordentligt, lite grann, eller inte alls?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Kraputt

V.I.P
Poäng: 607
Årets nya medlem
Blev medlem
27 Maj 2022
Meddelanden
563
Mottagna reaktioner
656
Poäng
607
Nu är de sista räkningarna för april betalda, och vi är en månad närmare september när min sista betalningsanmärkning faller. Det som jag har kvar ekonomiskt att ta tag i är att få ner boendekostnaderna. Idag har jag ca 20k i nettolön, och med hyran har jag 13k i utgifter. Det lämnar 7k kvar varav jag behåller 3k för mat. Kalpen går inte ihop med detta, om bankerna numera kräver 7-8k kvar efter att allt är betalt. Jag behöver sänka mina hyreskostnader på 9.8k till runt 6k. Jag går på visningar nu, så jag är långt nog framme i kön för att inte bli ignorerad, men jag är orolig för att jag inte är långt nog framme för att ”ha tur”, dvs att alla som är före mig tackar nej till lägenheterna jag söker.
 

Kraputt

V.I.P
Poäng: 607
Årets nya medlem
Blev medlem
27 Maj 2022
Meddelanden
563
Mottagna reaktioner
656
Poäng
607
Jag har kommit en bra bit på vägen. Ännu är jag inte i mål, men jag har kommit en bra bit på vägen.

En av symptomen i den depression jag hade ( och väl fortfarande har eftersom depression är kronisk och kommer och går) är att framtiden krymper ihop. Det fanns en tid när fjärran framtiden var samma eftermiddag, eller några timmar framåt. Nu sitter jag här med planer som har tagit (och kommer att ta) år i anspråk. Det ekonomiska var inte den jobbigaste biten, inte på långa vägar. De åren jag gick i terapi och på små piller och i rehabilitering var värre eftersom det inte var pengar jag slogs emot utan mig själv, och jag kan vara en jävla envis jävel. Fråga min mor.

Så, då hjälper det ibland att titta tillbaka. Och se att jag har kommit en bra bit på vägen nu.
 

Bilagor

  • Namnlös.png
    Namnlös.png
    39.5 KB · Visningar: 52

Vägentillskuldfri

V.I.P
Poäng: 476
Årets nya medlem
Blev medlem
17 Februari 2023
Meddelanden
311
Mottagna reaktioner
355
Poäng
476
Nu är de sista räkningarna för april betalda, och vi är en månad närmare september när min sista betalningsanmärkning faller. Det som jag har kvar ekonomiskt att ta tag i är att få ner boendekostnaderna. Idag har jag ca 20k i nettolön, och med hyran har jag 13k i utgifter. Det lämnar 7k kvar varav jag behåller 3k för mat. Kalpen går inte ihop med detta, om bankerna numera kräver 7-8k kvar efter att allt är betalt. Jag behöver sänka mina hyreskostnader på 9.8k till runt 6k. Jag går på visningar nu, så jag är långt nog framme i kön för att inte bli ignorerad, men jag är orolig för att jag inte är långt nog framme för att ”ha tur”, dvs att alla som är före mig tackar nej till lägenheterna jag söker.
Söker också lägenhet med lägre hyra nu. Känns inte kul att kasta flera tusen för mycket i sjön, trivs inte ens i lägenheten där vi bor… Ligger lite halvbra till, alltså hamnar oftast bland de 20 första på de lägenheterna jag allra mest vill ha, blir ofta kallad på visning eftersom så många intresseanmälan ocker och sen hoppar av. men hittills har inte allt stämt, liksom. Vill inte kasta bort en plats i kön på någonstans där man inte vill bo mer än ett par år… men det är spännande! En nystart! Börjar rensa här hemma nu för att kunna downsizea.
 

Kraputt

V.I.P
Poäng: 607
Årets nya medlem
Blev medlem
27 Maj 2022
Meddelanden
563
Mottagna reaktioner
656
Poäng
607
Jag har kostat på mig ett par månader av Ucs kreditkoll. Ja, jag tycker att det är lite slöseri med pengar, men i veckorna som kommer hoppas jag kunna få lite matnyttig info om algoritmen när en hel del av mina förfrågningar försvinner. Se bifogad bild.

Namnlös.png

Förfrågningarna kommer från den fjärran forntid när jag valsade in på det häringa forumet full av hopp och framtidstro, och slängde iväg flera utsiktslösa försök på att få en snabb fix på min skuldsituation. Det är som jag får upprepa för mig själv gång på gång (utan att jag för den skull lär mig läxan): Genvägar är skenvägar.

Den luttrade individ som nu skriver detta spanar likt en automaton på algoritmen, nu när Svensken i gemen har bestämt sig för att personkännedom och kundorientering är ineffektiva chimärer som bör effektiviseras bort till förmån för framåtskridande schablonstatistik.

Enligt dagens UC har jag 8.8 i social kredit-scoring.

De nästa få veckorna kommer att bli intressanta.
 

AphexTwin

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
4 Januari 2019
Meddelanden
1 901
Mottagna reaktioner
1 043
Poäng
867
Har som du hade just depression och är sjukskriven. Hoppas innerligt jag är tillbaka snart för ekonomin dör omgående. Eftersom jag mådde skit så vaskade jag medlemskap i a-kassa och hela köret. Kanon.

Men intressant att följa människor som kommer någonvart iaf :)
 

Kraputt

V.I.P
Poäng: 607
Årets nya medlem
Blev medlem
27 Maj 2022
Meddelanden
563
Mottagna reaktioner
656
Poäng
607
Det var det som sänkte mig. Jag var helt apatisk gentemot att ta hand om mig själv. Öppnade inte posten. Registrerade inte ens utmätningsförsöket de gjorde i 2020. Min framtid var bokstavligen begränsad till att möjligen tänka långt nog att ta fram något ur frysen till lunch den dagen. Annars låg jag mest och försökte inte tänka på någonting alls. Om jag tänkte, så ramlade jag ner i en spiral av negativitet. Så, genom att jag drog mig undan förlorade jag min akassa, mina försäkringar, allt det som jag deltagit i och betalat in i.

Det enda jag kan säga är att jag hoppas du har en kompis, som jag har, som i stort sett tvingar dig till att få vård. För det odjuret (depressionen) klarar man inte ensam. Jag hade tur att jag hade en god vän som lurade mig till Göteborg från mellansverige och som sedan tvingade mig till vårdcentralen.
 

Kraputt

V.I.P
Poäng: 607
Årets nya medlem
Blev medlem
27 Maj 2022
Meddelanden
563
Mottagna reaktioner
656
Poäng
607
Jag var på visning imorse, och lägenheten (en trea) var sunkigare än en knarkarkvart. Det var stora fläckar på väggarna, och skåpsluckorna hade flera hål än en nåldyna. Man undrar om de tidigare hyresgästerna har använt köksskåpen som darttavla.

Min spontana reaktion var att vända i dörren. Jag behöver inte ta vilket skräp som helst. Men som den Svensson man är, så stod man där och försökte vara hövlig. Trots att ett av stadens största bostadsföretag tror sig kunna hyra ut en lägenhet i det skicket.
 
Senast ändrad:

AphexTwin

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
4 Januari 2019
Meddelanden
1 901
Mottagna reaktioner
1 043
Poäng
867
Jag var på visning imorse, och lägenheten (en trea) var sunkigare än en knarkarkvart. Det var stora fläckar på väggarna, och skåpsluckorna hade flera hål än en nåldyna. Man undrar om de tidigare hyresgästerna har använt köksskåpen som darttavla.

Min spontana reaktion var att vända i dörren. Jag behöver inte ta vilket skräp som helst. Men som den Svensson man är, så stod man där och försökte vara hövlig. Trots att ett av stadens största bostadsföretag tror sig kunna hyra ut en lägenhet i det skicket.
Är det inte sånt dom renoverar innan? Min hyresvärd har i princip bytt hela lägenheter vid nyinflytt. Vi pratar nya golv, slipa väggar osv.
 

Kraputt

V.I.P
Poäng: 607
Årets nya medlem
Blev medlem
27 Maj 2022
Meddelanden
563
Mottagna reaktioner
656
Poäng
607
Jag är en sådan där konstig person, ska ni veta. Får jag en hög med siffror så kan jag sitta i två timmar och ordna dem i ett trevligt litet diagram, och sedan försöka utröna kaffesumpsanalyser av siffermängden.

En del har hund och går ut på skogspromenader, andra har fiskespön och en roddbåt surrad vid en fin liten brygga, endera andra har att skämma bort barn och barnbarn som livsprojekt. Jag har diagram, data, siffror, och tabeller. Kanske det är därför jag gillar Excel?

Min ekonomiska situation är ju som skapad för att klia den klådan, vilket gjort att jag ibland känner att jag gått lite överstyr. Det är styrdokument, och konsekvensanalyser, timplanering, och målstyrning. Ja, jag jobbar också som administratör. Jag är jätterolig att ha bredvid sig vid fikabordet.

Det som irriterar mig mest är schablonanalyser, eftersom de inte är verkliga. De tar inte hänsyn till verkliga världen, utan är en form av att anpassa omvärlden till kartan snarare än tvärtom. Den svenska finansmarknaden styrs i princip av schabloner, och kungen av allt detta är Upplysningscentralen. De säljer sin kreditvärdighetstjänst till banktjänstemän som inte vill göra sina jobb, utan som vill ha det lätt för sig. Så, de använder schabloner.

Tänk så här; många av oss skuldsatta har blivit så brända att vi numera skyr tanken på att bli skuldsatta igen. Det är skillnad mellan oss och en medel-Svensson som aldrig tänkt så särskilt på sin ekonomi, men som t.ex. har fått för sig att ett femmiljonerslån för en ny bostadsrätt nog inte är något problem. Värdet går ju bara upp, och det har ju inte varit problem innan. Sen kom 2022-2023. Vilken person är säkrare att ge lån till här?

Scahblonen säger bostadsköparen. Verkligheten säger den skuldsatta. Statistik är aldrig bra data om den appliceras på individer. Det är missbruk av statistik att applicera den på individer. Statistik är fantastiskt, för det syfte som den finns till för - att analysera rörelser på populationsnivå.

Men, vi lever ju i verkliga världen, och snart slår schablonen klorna i mig lite hårdare. Jag hade tänkt göra ett experiment. Vi får se ur det går. Just nu har jag 517 i social kredit score hos UC. "Mindre bra" med andra ord. Min kreditvärdighet är 8.8%. Jag har fem förfrågningar hos UC, och fyra försvinner i juni, och den sista den 2 juli. Jag ska följa var och en vartefter de försvinner och se hur schablonen påverkas, om den påverkas alls. Jag vet inte.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp