Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Loanstep - Lån utan UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Nstart - Nystartslån
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Lån utan UC

Varitmedförr

V.I.P
Poäng: 477
Meddelanden
410
Mottagna reaktioner
302
Poäng
477
Instämmer med Myra!
Sedan tycker jag att du gjort en riktig bra insatts för att reda upp ekonomin, klokt med tydliga mål.
Ibland undrar jag själv varför man hänger på ett forum för lån och kan bara konstatera att man är
jätterädd för att hamna i samma situation som man hade för nåt decennium sedan.
Berätta gärna fortsättningen på din resa!

• Nystartslån
  • Lån utan UC

Kraputt

V.I.P
Poäng: 517
Årets nya medlem
Meddelanden
479
Mottagna reaktioner
498
Poäng
517
Instämmer med Myra!
Sedan tycker jag att du gjort en riktig bra insatts för att reda upp ekonomin, klokt med tydliga mål.
Ibland undrar jag själv varför man hänger på ett forum för lån och kan bara konstatera att man är
jätterädd för att hamna i samma situation som man hade för nåt decennium sedan.
Berätta gärna fortsättningen på din resa!
Haha, jag är så bränd nu efter de här åren att jag blivit en snålgubbe. Jag behöver en ny mobil. Jag måste ladda min gamla från 2017 ett par gånger om dagen nu, först över natten och sen efter lunch. Jag klarar inte att ta en över abonnemanget trots att jag inte har pengar att betala för den kontant. Jag blir kallsvettig! Okay, jag kanske överdriver nu. Men, som sagt, jag har blivit snål.

Gaston

V.I.P
Poäng: 537
Meddelanden
838
Mottagna reaktioner
458
Poäng
537
Haha, jag är så bränd nu efter de här åren att jag blivit en snålgubbe. Jag behöver en ny mobil. Jag måste ladda min gamla från 2017 ett par gånger om dagen nu, först över natten och sen efter lunch. Jag klarar inte att ta en över abonnemanget trots att jag inte har pengar att betala för den kontant. Jag blir kallsvettig! Okay, jag kanske överdriver nu. Men, som sagt, jag har blivit snål.
Delvis det som fått dig att lyckas ju :) Jag börjar också bli alltmer snål, i alla fall med mig själv. Och det känns mest bara bra i nuläget!

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 787
Årets mest hjälpsamma
Meddelanden
8 946
Mottagna reaktioner
5 762
Poäng
3 787
Sån är jag med. Och inte konstigt då skräcken att ekonomin ska rasa igen och man åter igen måste börja leta smslån på halvtid för att hålla sig flytande. Hade en iPhone 7 som jag ärvde fr dottern och batteriet räckte knapp i nån timme men funkade bra för övrigt. Kollade runt efter begagnade mobiler och den billigaste jag hittade låg på ca 1000-1500 kr och var väldigt nära att köpa men fick sån ångest så istället lämnade jag in för batteribyte och den blev som ny, kostade 299 kr att byta batteri!

Jessica87

V.I.P
Poäng: 447
Meddelanden
626
Mottagna reaktioner
283
Poäng
447
Sån här var jag en gång i tiden också. Fick skulder pga en annan person för många år sen. Levde på löneutmätning 4-5 år och en lång tid efter var jag väldigt snål mot mig själv. Men plötsligt började det luckras upp och jag insåg att pengar kunde användas till shopping och senare spel, som ett sätt att döva ångest. Så medvetenhet och närvaro kring ekonomiska val är nog viktigare än extrem snålhet :)

Myra

V.I.P & LF entusiast
Årets mest hjälpsamma
Meddelanden
8 946
Mottagna reaktioner
5 762
Poäng
3 787
Sån här var jag en gång i tiden också. Fick skulder pga en annan person för många år sen. Levde på löneutmätning 4-5 år och en lång tid efter var jag väldigt snål mot mig själv. Men plötsligt började det luckras upp och jag insåg att pengar kunde användas till shopping och senare spel, som ett sätt att döva ångest. Så medvetenhet och närvaro kring ekonomiska val är nog viktigare än extrem snålhet :)
Det är just medvetenheten vart man kan hamna och hur jobbigt det blir som gör att jag nu snålar allt jag kan. Vill aldrig aldrig tillbaka där jag befann mig för ca 12 år sedan. Aldrig!

Kraputt

V.I.P
Årets nya medlem
Meddelanden
479
Mottagna reaktioner
498
Poäng
517
Det är just medvetenheten vart man kan hamna och hur jobbigt det blir som gör att jag nu snålar allt jag kan. Vill aldrig aldrig tillbaka där jag befann mig för ca 12 år sedan. Aldrig!
Det har varit så mycket skit. För ett par år sedan var det så illa att jag, om jag ursäktas en grövre fras direktöversatt från amerikanskan, inte kunde se skillnad på mitt arsle och armbågen ekonomiskt. Jag tror det som hjälpte mig var att dela upp allt i mindre bitar, och ta en bit i sänder, och försöka glömma helheten. Men jag kan ju titta tillbaka till kaoset som var. Jag vill aldrig, aldrig tillbaka till det tillståndet.

Kraputt

V.I.P
Årets nya medlem
Meddelanden
479
Mottagna reaktioner
498
Poäng
517
Så jag satt och räknade (som vanligt).

Jag får ut ca 20k netto varje månad.

I september hade jag utgifter på 13.3k. Dessutom lade jag undan en månadspeng på ca 3000 till mat. Resten gick åt till att betala av mina skulder.

Från och med november kommer jag att ha utgifter på 7,4k.

Det som förändrats är att min hyra halverats.

Även om jag ökar min månadspeng till 5k så har jag då 7,6k över.

Min KALP är lysande, från och med november.

Men jag läser rätt oroande grejer om att banker numera inte ger lån till folk som betalar till inkasso.

Hoppas jag inte snubblar på målsnöret här.

Senast ändrad:

Myra

V.I.P & LF entusiast
Årets mest hjälpsamma
Meddelanden
8 946
Mottagna reaktioner
5 762
Poäng
3 787
Så jag satt och räknade (som vanligt).

Jag får ut ca 20k netto varje månad.

I september hade jag utgifter på 13.3k. Dessutom lade jag undan en månadspeng på ca 3000 till mat. Resten gick åt till att betala av mina skulder.

Från och med november kommer jag att ha utgifter på 7,4k.

Det som förändrats är att min hyra halverats.

Även om jag ökar min månadspeng till 5k så har jag då 7,6k över.

Min KALP är lysande, från och med november.

Men jag läser rätt oroande grejer om att banker numera inte ger lån till folk som betalar till inkasso.

Hoppas jag inte snubblar på målsnöret här.
Härligt att det går åt rätt håll.

Var har du sett/läst att banken inte beviljar lån om man har inkassoskulder? Inkassoskulderna syns ju inte på uc. Har systemet ändrats?

Kraputt

V.I.P
Årets nya medlem
Meddelanden
479
Mottagna reaktioner
498
Poäng
517
Härligt att det går åt rätt håll.

Var har du sett/läst att banken inte beviljar lån om man har inkassoskulder? Inkassoskulderna syns ju inte på uc. Har systemet ändrats?
Här på forumet. Flera banker, t.ex. Collektor, gör numera kontoanalyser. Man ska låta banken använda en tjänst som låter dem se överföringar, betalningar, och insättningar och så vidare.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp