Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Loanstep - Lån utan UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Nstart - Nystartslån
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Lån utan UC

Kraputt

V.I.P
Poäng: 517
Årets nya medlem
Meddelanden
479
Mottagna reaktioner
498
Poäng
517
Jaha, nu vaknade jag upp på morgonen till detta.

Namnlös.png
Så, för att summera nu.

Mitt UC: 0,6 % (var 5,5% igår, och i september och oktober).
Bruttoinkomst: 310-ish K per år
Lån på UC: 0 (Jag har ett skitlån hos Extralånet, men det syns inte på UC. Än i alla fall).
Krediter på UC: 0
Betalningsanmärkningar: 0

Jag hade ett historiskt skuldsaldo hos KFM, men det tycks vara borta - vilket jag tycker är lite konstigt eftersom de skulderna betalades i november i 2021, och borde således ligga kvar en månad till. Jag klagar ju inte, men eftersom jag inte har så stort förtroende för UC så utgår jag kallt från att det historiska skuldsaldot kommer att dyka upp igen lite senare, och att det syns i bakomliggande kreditanalyser.

Det verkar dock, om man ska se positivt på det, som om jag har en chans att göra det jag vill göra i december, nämligen att ta ett lån och betala bort alla kvarvarande inkassoskulder.

• Nystartslån
  • Lån utan UC

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 817
Meddelanden
9 011
Mottagna reaktioner
5 804
Poäng
3 817
Jaha, nu vaknade jag upp på morgonen till detta.

Visa bilaga 3619
Så, för att summera nu.

Mitt UC: 0,6 % (var 5,5% igår, och i september och oktober).
Bruttoinkomst: 310-ish K per år
Lån på UC: 0 (Jag har ett skitlån hos Extralånet, men det syns inte på UC. Än i alla fall).
Krediter på UC: 0
Betalningsanmärkningar: 0

Jag hade ett historiskt skuldsaldo hos KFM, men det tycks vara borta - vilket jag tycker är lite konstigt eftersom de skulderna betalades i november i 2021, och borde således ligga kvar en månad till. Jag klagar ju inte, men eftersom jag inte har så stort förtroende för UC så utgår jag kallt från att det historiska skuldsaldot kommer att dyka upp igen lite senare, och att det syns i bakomliggande kreditanalyser.

Det verkar dock, om man ska se positivt på det, som om jag har en chans att göra det jag vill göra i december, nämligen att ta ett lån och betala bort alla kvarvarande inkassoskulder.
Så skönt!

Kraputt

V.I.P
Årets nya medlem
Meddelanden
479
Mottagna reaktioner
498
Poäng
517
Namnlös.png

Min UC har ökat med lite till sedan förra bilden, och jag har nu en kreditvärdighet på 0,5%.

Det gör att jag har börjat övertänka eftersom det snart är december och snart dags för att lägga in en ansökan.

Jag svänger från "Det går käpprätt åt helvete det här, vänta bara!" till "Det blir så himla super-über-kanon det här!".

Jag tänker att jag ska lägga in en ansökan vecka 49, mellan den 4 och 8 december. Då bör folk i stort sett fortfarande vara kvar på jobbet. Vem vet? Kanske de ännu känner lite julstämning och delar ut lån med kärlek och syskonlikhet till de som frågar, istället för julstress där de nekar allt och alla bara för att inte skapa sig mera jobb innan ledigheterna.

Kraputt

V.I.P
Årets nya medlem
Meddelanden
479
Mottagna reaktioner
498
Poäng
517
Min mobil gick sönder. Jag har släpat omkring en Asus Zenfone 5 sen typ 2018, och det har varit en mycket bra telefon. Jag är väldigt nöjd med den. Men nu kommer jag inte längre in i den utan att köra fingerprintsläsaren 20 gånger åt gången. Det är lite enerverande om man har bråttom. Så, en ny mobil behövs, både privat och för jobbet. Vi har egentligen inte "kontorstider" där jag jobbar, utan vår lilla bemanning befinner sig ofta geografiskt utspridda - och då är mobilen vital för kommunikationen kollegor emellan.

Eftersom jag är som jag är satte jag mig ner och funderade. Jag har inte upp till 10,000 för en ny mobil. Jag har inte ens 2000 för ett stycke billigt skräp som går sönder efter ett år. Vad är då mina alternativ?

För det första, så kan jag ta det på mitt abonnemang. Då blir det full UC och jag får betala 2x så mycket för mobilen som vad den kostar över disk. Det är ju inte optimalt. För det andra kan jag ta ett snabblån – vilket ju är lika galet som det låter. Samma problem där. Jag låses in i ett lån som kostar uppåt 40% per år. Det jag landade i var kreditkort. Med kreditkort kan jag betala av kreditkortsfakturan så aggressivt jag bara kan, och förhoppningsvis ha "outnyttjad kredit" som bonus i framtiden.

Oavsett så blir det ju en UC förfrågan, så då tänkte jag att jag kan köra det minst skadliga, för mobil måste jag ha. Sagt och gjort så sökte jag Remember Flex och blev beviljad en kreditgräns på 30,000. Jag trodde jag skulle få en bestraffning för det i mitt kreditbetyg, men det fick jag inte. Jag hade 0,5% på Kreditkollen innan, och jag har 0,5% där nu efter att ff och den beviljade krediten registrerats.

Men, det här är vad som är kul: jag läste frågekopian, och där står det att mitt kreditbetyg inte är 0,5% utan 1,3%. Vad betalar jag egentligen för om det som står i kreditkollen inte stämmer?

Senast ändrad:

Tomtom72

Kunnig medlem
Poäng: 316
Meddelanden
231
Mottagna reaktioner
130
Poäng
316
När jag använde Lendo så var det typ 15 banker som hade tittat och på utdragen så skiljde betyget en del. De tittar tydligen på olika saker. Vad de nu är…

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp