• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Hur maximera chansen få blanco till lägst ränta?

S

Sannaa

Gäst
Poäng: 0
Jag vill ha ett blancolån till så låg ränta som möjligt. Summan jag behöver är 50 000 kr men har hört det kan vara svårare få lägre belopp än högre??

Förutsättningar
0.1 i Kreddybetyg (utmärkt)
Inga förfrågningar senaste året. Inga anmärkningar. Inget hos kfm. Aldrig haft anm eller kfm

360' i årsinkomst, fast anställning

Skulder:
Bolån på 200' som amorteras på. Motsvarar mindre än 50% av fastighetens värde.
Kredit (ecster) på 30' som är utnyttjad med 3'
Kredit/avbetalning hos wasa kredit (fordonsköp) där det är 35' kvar
3' kvar på ett billån hos Swedbank, slutbetalt i augusti
CSN 400'

Har några tusen i överskott på kapital.

Pengarna ska gå till kvarskatt och återkrav CSN. Blev sjukskriven flera mån nu i våras pga en olycka så ekonomin fick en rejäl smäll och jag får som grädde på moset ingen inkomst alls i augusti (glapp i sjukpenning kontra lön när jag börjar arbeta igen) så bufferkontot som var ansträngt efter bilreparationer och skit knäcks helt i augusti. Och sen kommer CSN och SKV och vill ha sina pengar. Normalt inga problem men nu...

Så hur går jag tillväga för att maxa chanserna? Och kan min sjukskrivning ställa till det? Tänker om de vill ha senaste lönespec, den är ju noll pga sjukskriven.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Per1975

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 997
Blev medlem
29 December 2018
Meddelanden
2 139
Mottagna reaktioner
1 301
Poäng
997
Jag vet inte om det blir lätt att få utan lönespec. I värsta fall kanske du måste vänta tills du har fått lön en månad, vissa kräver tre senaste månadernas specar.
Men jag tror inte alla gör det, men om du t.ex. söker via Lendo, Advisa eller något får du bara godkänna ett val så kolla ordentligt vad som gäller då så du inte slösar en UC förfrågan. Kanske värt att ta lite högre ränta för att slippa få ett indraget godkänt lån innan utbetalning på grund av sjukskrivning.
 
S

Sannaa

Gäst
Poäng: 0
Ser man innan man godkänner om de kräver lönespecifikationer?
Min normala lön framgår ju på specen (har fast lön så inga variationer annat än om jag skulle vara sjuk då eller arbeta övertid, men båda är sällsynta i normalfallet), men sen framgår ju också fullt avdrag för att jag varit sjuk och låga summor att utbetalda (historiskt) följt av noll. Kan ju bevisa vad jag fått i sjukpenning med såklart men vet inte hur att jag ännu inte återgått i arbete påverkar. Återgår enligt plan till arbete i augusti. Och alla tillägg/avdrag syns på lönen månaden efter.

Dvs i juli kommer lönespec för visa noll att utbetala då sjukavdraget för juni kommer då. Får full sjukpenning. Sen i augusti återgår jag i arbete. Men lönespec för augusti kommer visa noll då avdraget för juli kommer då. I augusti får jag ingen sjukpenning då jag arbetar. Så där står jag utan inkomst. Samtidigt som jag ska ut med csn och sen SKV. Får inte normal lön förrän på september månads spec.

Blev en jäkla soppa. Från stabilt och inga problem till holy shit liksom.
 
S

Sannaa

Gäst
Poäng: 0
Ingen mer? Jag förstår mina problem är lyxproblem jämfört med många andra men jag mår skitdåligt och har ångest över situationen som snart uppstår och är livrädd jag inte ska kunna få ett vettigt lån ;(
 

Per1975

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 997
Blev medlem
29 December 2018
Meddelanden
2 139
Mottagna reaktioner
1 301
Poäng
997
Ingen mer? Jag förstår mina problem är lyxproblem jämfört med många andra men jag mår skitdåligt och har ångest över situationen som snart uppstår och är livrädd jag inte ska kunna få ett vettigt lån ;(

Jag var också inne på som dig att det kanske har större konsekvenser än vad man tror men jag vet inte vilka chanser man har till samlingslån som sjukskriven eller på föräldrapenning (undrar samma sak) när man har en bättre deklarerad inkomst på några hundratusen iaf. Någon vet nog och hoppar in.
 

Per1975

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 997
Blev medlem
29 December 2018
Meddelanden
2 139
Mottagna reaktioner
1 301
Poäng
997
Ingen mer? Jag förstår mina problem är lyxproblem jämfört med många andra men jag mår skitdåligt och har ångest över situationen som snart uppstår och är livrädd jag inte ska kunna få ett vettigt lån ;(

Men försök att inte vara livrädd, det kanske ordnar sig.
 

biggen

V.I.P
Poäng: 347
Blev medlem
25 Juli 2013
Meddelanden
368
Mottagna reaktioner
170
Poäng
347
Betalkoll fungerar väl som brygga ett tag och då slipper du en full UC. Då kan du ansöka om lån sen när du har jobbat ett par månader ifall det behövs.
 

Per1975

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 997
Blev medlem
29 December 2018
Meddelanden
2 139
Mottagna reaktioner
1 301
Poäng
997
Ja betalkoll är jättesmart att betala räkningar med om det kniper, jag fick höja mitt utrymme till 50 000 direkt och får inte ens handla på Klarna så förhoppningsvis borde du få det. Om du betalar räkningar med betalkoll borde du klara glappet.
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 125
Mottagna reaktioner
13 312
Poäng
8 917
82% av svenska folket har en olycksfallsförsäkring. Inget du har genom facket/arbetsgivaren/hemförsäkring?
 
S

Sannaa

Gäst
Poäng: 0
Glappet klarar jag med sparpengar, men den är de slut. Så när återkravet från CSN och kvarskatten kommer har jag inga pengar till det.

Jag har försökt läsa på om betalkoll men fattar inte riktigt om man kan vara säker på alla räkningar fungerar, och jag har det mesta på autogiro tyvärr och då går det väl inte?

Jag är nog mer oroad än jag behöver men när jag var ung hamnade jag i skuldfällan pga överkonsumtion och är livrädd hamna där igen. Och jag har trots min lön ganska små marginaler i vardagen. Dvs kvarskatten och csn kan jag inte betala tillbaka på några månader utan jag behöver lite tid annars går det snabbt åt skogen. Jag är så stolt över att jag tog mig ut det, inte halkat dit igen osv. Men är också medveten om att det är lätt halka dit och ännu lättare att halka efter när man har små marginaler.

Jag hade satt av för de men sen kom en massa oväntade dyra utgifter. Rodde runt det men när jag sen blev sjukskriven för en skada gick det åt en hel del av det jag sparat undan och det sista går åt månaden utan inkomst. Men även om de inte gjort det räcker det som är kvar på sparkontot inte till CSN och skv. Och ingen av de är ju direkt möjliga att prata med och delbetala.

Men om man använder lendo eller advisa ser man då innan om de kräver lönespec? Eller kan det komma som en överraskning?
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp