• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Hur maximera chansen få blanco till lägst ränta?

S

Sannaa

Gäst
Poäng: 0
82% av svenska folket har en olycksfallsförsäkring. Inget du har genom facket/arbetsgivaren/hemförsäkring?

Jo. Men den var inte så nyttig då den inte innehåller inkomstskydd. Den har betalat sjukvård och medicin samt förstörda kläder i olyckan samt en akutersätrning på 3000 kr. Den betalar inget mer förrän om minst ett år, om jag då har kvarstående besvär, då räcker den medicinsk invaliditet och ärr. Men den hjälper inte nu. Tyvärr. Blev lite av en kalldusch, trodde det skulle ingå nån slags sveda och värk iaf när jag insåg att den inte täckte inkomstbortfall.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC
S

Sannaa

Gäst
Poäng: 0
Jo. Men den var inte så nyttig då den inte innehåller inkomstskydd. Den har betalat sjukvård och medicin samt förstörda kläder i olyckan samt en akutersätrning på 3000 kr. Den betalar inget mer förrän om minst ett år, om jag då har kvarstående besvär, då räcker den medicinsk invaliditet och ärr. Men den hjälper inte nu. Tyvärr. Blev lite av en kalldusch, trodde det skulle ingå nån slags sveda och värk iaf när jag insåg att den inte täckte inkomstbortfall.

Jag har alltså till och med en separat privat sjuk- och olycksfallsförsäkring. Men till mindre nytta än jag trodde. Men det är ju mitt eget fel som inte kollade upp ordentligt. Hade heller inte räknat med det kunde bli ett glapp när man gick tillbaka i arbete heller, mellan sjukskrivning och lön. Trodde risken var i början om man skulle bli tvungen vänta på sjukpenning. Antar haken är lite att jag får tillbaka den första i en månad. Hade varit bättre återgå mitt i en månad.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 848
Mottagna reaktioner
12 597
Poäng
9 787
Förstår jag rätt att du har 2 bilar på avbetalning?

Betala ner krediten på 0 (ecster) och sök i mitten av juli när det syns på upplysningen.
Det kan tyckas lite märkligt, men jag tror faktiskt du skulle få en lägre ränta om du sökte på 100k i stället för 50 (och sedan kan du extramortera 50)
Kostnaden för att hantera ett lån är ungefär desamma oavsett belopp, vilket gör att svängrummet när det gäller att ge bra villkor blir bättre ju större lån det blir. Ett lån på 50k är mest bara väldigt dyrt att hantera för banken.
 
S

Sannaa

Gäst
Poäng: 0
Förstår jag rätt att du har 2 bilar på avbetalning?

Betala ner krediten på 0 (ecster) och sök i mitten av juli när det syns på upplysningen.
Det kan tyckas lite märkligt, men jag tror faktiskt du skulle få en lägre ränta om du sökte på 100k i stället för 50 (och sedan kan du extramortera 50)
Kostnaden för att hantera ett lån är ungefär desamma oavsett belopp, vilket gör att svängrummet när det gäller att ge bra villkor blir bättre ju större lån det blir. Ett lån på 50k är mest bara väldigt dyrt att hantera för banken.

Nej jag har en bil med några tusen kvar. Är en eller två betalningar kvar sen är det slut. Sen har jag en släpvagn via wasa kredit.

För det stor skillnad få bort billånet alltså, de sista tusenlapparna? Jag kan ju betala ner ecster till 0 med, jag betalar hela summan varje månad men använde kortet under månaden, betalar hela beloppet osv. Dvs det löper ingen ränta men det icke fakturerade beloppet står ju som kredit. (och kan variera mellan typ 3 - 13 000 beroende på hur mkt jag använt det föregående månad).

Jag har hört just det du säger, att det kan vara lättare få på ett högre belopp och att bankerna ogillar "smålån" men aldrig förstått varför. Men det låter ju rimligt.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 848
Mottagna reaktioner
12 597
Poäng
9 787
Nej jag har en bil med några tusen kvar. Är en eller två betalningar kvar sen är det slut. Sen har jag en släpvagn via wasa kredit.

För det stor skillnad få bort billånet alltså, de sista tusenlapparna? Jag kan ju betala ner ecster till 0 med, jag betalar hela summan varje månad men använde kortet under månaden, betalar hela beloppet osv. Dvs det löper ingen ränta men det icke fakturerade beloppet står ju som kredit. (och kan variera mellan typ 3 - 13 000 beroende på hur mkt jag använt det föregående månad).

Jag har hört just det du säger, att det kan vara lättare få på ett högre belopp och att bankerna ogillar "smålån" men aldrig förstått varför. Men det låter ju rimligt.

Går det att köpa släpvagn med den som säkerhet för avbetalning, det har jag nog inte sett nångång.. eller så har jag förträngt det.
Om billånet är hos en separat bank där du inte har något annat lån så kan det gör en viss skillnad, då antalet banker du har krediter hos minskar med 1.

Ja om ett lån kostar 1000 kr att hantera och tar totalt 2 timmar att hantera, så hanterar man ju mer välvilligt en kredit på 250k som ger lite pengar in, än ett lån på 25k som inte kommer betala sig själv ens. Vet någon bekant som för ett antal år sedan ville låna om det var 20 eller 25 tusen, inne på ett bankkontor. Hon fick sig en mindre utskällning för att ta upp deras tid med sånt och blev hemskickad med ett kreditkort i stället, som tydligen var mer automatiserat att bevilja
 
S

Sannaa

Gäst
Poäng: 0
Banken som har billånet som snart är klart är min huvudbank där jag även har lönekonto samt bolånet.

Jag blev förvånad själv ang släpet, trodde det skulle gå som ett blanco. Men hos UC ligger wasa kredit som en avbetalning. Jag är osäker på om släpvagnen verkligen ligger som säkerhet dock. Borde väl gå att se på transportstyrelsen... Jo det står markerat som "kreditköp" där så antar de har vagnen som säkerhet.

Dvs enligt uc
Borgen/Blanco -
Kontlkredit 4000/ av 30 000 (ecster)
Avbetalning 34 000 (wasa kredit)
Fastighet 175 000

Summor avrundade
 

Landa

V.I.P
Poäng: 307
Blev medlem
14 Juni 2018
Meddelanden
368
Mottagna reaktioner
123
Poäng
307
Jag vill ha ett blancolån till så låg ränta som möjligt. Summan jag behöver är 50 000 kr men har hört det kan vara svårare få lägre belopp än högre??

Förutsättningar
0.1 i Kreddybetyg (utmärkt)
Inga förfrågningar senaste året. Inga anmärkningar. Inget hos kfm. Aldrig haft anm eller kfm

360' i årsinkomst, fast anställning

Skulder:
Bolån på 200' som amorteras på. Motsvarar mindre än 50% av fastighetens värde.
Kredit (ecster) på 30' som är utnyttjad med 3'
Kredit/avbetalning hos wasa kredit (fordonsköp) där det är 35' kvar
3' kvar på ett billån hos Swedbank, slutbetalt i augusti
CSN 400'

Har några tusen i överskott på kapital.

Pengarna ska gå till kvarskatt och återkrav CSN. Blev sjukskriven flera mån nu i våras pga en olycka så ekonomin fick en rejäl smäll och jag får som grädde på moset ingen inkomst alls i augusti (glapp i sjukpenning kontra lön när jag börjar arbeta igen) så bufferkontot som var ansträngt efter bilreparationer och skit knäcks helt i augusti. Och sen kommer CSN och SKV och vill ha sina pengar. Normalt inga problem men nu...

Så hur går jag tillväga för att maxa chanserna? Och kan min sjukskrivning ställa till det? Tänker om de vill ha senaste lönespec, den är ju noll pga sjukskriven.
Har du fått den extra pengen från ex afa?
 
S

Sannaa

Gäst
Poäng: 0
Har du fått den extra pengen från ex afa?

Får behålla 10% av lönen från min arbetsgivare, om det var det du menade. Är således inte berättigad till afa och vet inget annat men kan missat något? Första gången jag är sjukskriven såhär länge.

Med sjukpenning och de 10 % får jag ut drygt 17 000 kr in. Normalt drygt 21 000 kr in. Så minus 4000 kr diff I inkomst per månad jmf med icke sjukskriven. Samma kostnader, och jag har väl små marginaler så det går lite minus men har ju ett sparande så ingen panik så.

Hade jag inte haft kvarskatt och återkrav hade det löst sig med enda konsekvensen att jag fått bygga upp en buffert igen då den sista gått åt täcka glappet i inkomst i augusti. Dvs jag kunde haft en mycket värre situation jämfört med många andras! Och på nåt sätt ska ju det här lösa sig med, bara orimligt rädd hamna i skuldfällan med dåliga lån igen.
 
S

Sannaa

Gäst
Poäng: 0
Nu har jag betalat ner ecster helt. Dvs både förra månadens inköp som fakturerats denna månad samt den här månadens inköp som skulle fakturerats nästa månad. La till lite extra så kommer tom ha ett litet tillgodohavande.

Då kommer om jag förstått allt rätt det stå att jag har en kredit på 30' hos ecster men att den är utnyttjad med 0 kr när UC uppdaterat? Men när uppdateras det? I Kreddy står att det uppdateras om 27 dagar? Trodde det skulle uppdateras vid månadsskiftet?

När det uppdaterat kommer förresten bolånet vara ungefär 10 000 kr mindre med. Såg när jag loggade in på banken att UC:s uppgift är från innan senaste amorteringen (betalar kvartalsvis och amorterar ca 10 000 kr per kvartal)

Spelar det någon roll om jag amorterar bort billånet en månad i förtid? Eller ser det ut som jag betalar bort och sen direkt vill låna nytt då? Kreditbetyget påverkas ju inte, det är redan nu utmärkt, 0,1, men om det påverkar bedömningen/räntan?
 

antonio53

Aktiv medlem
Poäng: 27
Blev medlem
18 Maj 2019
Meddelanden
27
Mottagna reaktioner
8
Poäng
27
Jag undrar om varför när man behöver ett högt blanco dvs 500.000, då rekommenderar man nästan alltid att köra via advisa runt 300.000 först och sedan söker igen via lendo resten efter man har fått pengar in bank konto?

Kan man inte söka både ggr via advisa också istället efter att man har fått pengarna från första ansökning? Eller advisa tillåter inte?
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp